Mechanische ventilatie blaast naar de droger

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:02
Ik zit met de volgende situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5w-uR1mfkhgSdJcjX5-KvpQ0UNQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TTfCZlCGUWE85FPLNZ42FBvG.png?f=user_large

Nu is het zo dat als wij de ventilatie aanzetten in de badkamer via de buis op zolder (deze dient denk ik voor aansluiting van de droger maar die gebruiken we niet) de lucht uit wordt geblazen. Ik durf hem ook niet zomaar dicht te toen en de lucht naar buiten proberen te forceren.

Nu lijkt het met mijn boeren verstand dat dit niet juist is omdat de lucht naar buiten via het ventilatiegat moet worden geblazen? Betekent dit gewoon dat de ventilatiegat dicht is en schoongemaakt moet worden? Het zit helaas helemaal in de hoek van een gedeelte waar lastig bij te komen is dus ik vraag het even voor de zekerheid.

De aansluiting van de buis van de droger is met een Y verbinding aan de uitgang van de mechanische ventilatie geplaatst. Iemand enig idee?

Schiet tussen de palen en je scoort!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
M.i. is het in beginsel al verkeerd aangelegd, tenzij er keerkleppen zijn gemonteerd.
De lucht van de ventilator zoekt de weg van de minste weerstand en dat zal de uitgang naar de droger zijn. Die is open en aan de buitenkant zal wel een rooster zitten. Die kan vuil zijn en niet meer helemaal open willen. En als daar voorheen de lucht van de droger ook doorheen ging, dan is er een heel dikke kans dat die verstopt zit.

Kan je dat rooster van buitenaf niet bekijken/bereiken?

[ Voor 14% gewijzigd door JukeboxBill op 11-12-2021 12:01 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
Ik kan heb bekijken. Ik heb op dit moment de douche aan met de ventilatie en de buis van de droger enigzins dicht gezet. Maar zie nog geen warme lucht vanuit de ventilatie komen.

[ Voor 4% gewijzigd door xzaz op 11-12-2021 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
Dan zal het rooster wel verstopt zitten. Met het koude weer zal de vochtige lucht uit de douche direct in dampwolken veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

In principe moet je die buis van de droger gewoon dicht kunnen maken. De lucht blaast dan vanzelf naar buiten (mits het rooster niet vol pluisjes van de droger zit....)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
Ik heb de douche heet aangegzet met de buis een beetje dicht maar de dan verandert de badkamer in een sauna. Dus lijkt mij dat de ventilarierooster dicht zit. Er zit niks anders op dan erin kruipen en kijken als ik er bij kan vanuit de binnen kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Kan je de slang aan de binnenkant loshalen? Dan kan je daar kijken wat er loos is, i.p.v. via de buitenkant.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xzaz
Nou weer verder mee gegaan. Alles afgehaald en je raadt het al. Alles was schoon. Dus ik heb de buis gewoon dicht gezet. Er zitten wel terugslagkleppen in maar dat zijn van die plastice ondingen. Goed, eindafsluiting eraf gehaald. Ventilatie aangezet en ja hoor de lucht kwam er gewoon uit. Maar het was veelal droge lucht.

Het probleem bleef echter de badkamer die gewoon niet goed aanzuigde. Dus ik dacht dan moet er ergens anders een opening zijn. Alles gecontroleerd niks gevonden.

Uiteindelijk haal ik het plafond in onze badkamer er af en:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/maAPcez8YN9WowBGml6ZUqCMTuU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KXVefg48xWDB5BBCA9uNyMiQ.jpg?f=fotoalbum_large

Dus tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
Is dat ook het enige ventiel in het plafond, wat zichtbaar is op de foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:47
xzaz schreef op zondag 12 december 2021 @ 10:55:
Uiteindelijk haal ik het plafond in onze badkamer er af en:

[Afbeelding]

Dus tja...
Aangelegd door Picobello B.V. dus. Want ook op zolder klopt het natuurlijk niet, de MV en wasdroger horen niet door dezelfde buis naar buiten te blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
JukeboxBill schreef op zondag 12 december 2021 @ 11:30:
Is dat ook het enige ventiel in het plafond, wat zichtbaar is op de foto?
Lijkt er wel op, hij zit ook precies boven het gat waar deze boven uitkomt.
Wilke schreef op zondag 12 december 2021 @ 11:33:
[...]

Aangelegd door Picobello B.V. dus. Want ook op zolder klopt het natuurlijk niet, de MV en wasdroger horen niet door dezelfde buis naar buiten te blazen.
Vorige eigenaar was een installateur, we zijn wel meer vreemde zaken tegen gekomen.

Maar goed, nu een oplossing voor dit verzinnen want dit kan zo niet. Op zoek naar een laag, flexibel profiel (er zit ook nog een PVC in de weg, lekker met al dat vocht wat daar langskomt) of de afzuigkap verplaatsen en dan proberen met een flexibel laag profiel deze te verbinden.

Het afzuigkanaal bevindt zich nu namelijk precies op een X aansluiting van het systeemplafond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
xzaz schreef op zondag 12 december 2021 @ 11:38:
[...]

[...]
Ik bedoel het witte ventiel in de plafondplaat. Als dat het enige is, dan is de doorlaatopening wel wat klein vergeleken met de buis naar boven. Dus als je een buis van dat ventiel naar de afvoer legt, blijf je met dat euvel zitten.
Heb je met een palfondtegel er uit wel goede afvoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
JukeboxBill schreef op zondag 12 december 2021 @ 12:45:
[...]

Ik bedoel het witte ventiel in de plafondplaat. Als dat het enige is, dan is de doorlaatopening wel wat klein vergeleken met de buis naar boven. Dus als je een buis van dat ventiel naar de afvoer legt, blijf je met dat euvel zitten.
Heb je met een palfondtegel er uit wel goede afvoer?
Ja. Als ik plafond erafhaal is er een goed verschil merkbaar. Ik kan het ventiel wel verder opendraaien dus ik denk dat dat geen probleem is. Ben even in de bouwmarkt aan het kijken maar voor zo'n laag profiel is er niks te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 11:47
platte buis gebruiken als je 55mm over hebt anders plafond verlagen een stukje

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

xzaz schreef op zondag 12 december 2021 @ 11:38:
[...]

[...]

Vorige eigenaar was een installateur, we zijn wel meer vreemde zaken tegen gekomen.

Maar goed, nu een oplossing voor dit verzinnen want dit kan zo niet. Op zoek naar een laag, flexibel profiel (er zit ook nog een PVC in de weg, lekker met al dat vocht wat daar langskomt) of de afzuigkap verplaatsen en dan proberen met een flexibel laag profiel deze te verbinden.

Het afzuigkanaal bevindt zich nu namelijk precies op een X aansluiting van het systeemplafond.
Ik zou gewoon het ventiel verplaatsen in je systeemplafond, en mogelijk koppelen aan de pijp koppelen via een kort flexibele buis van +- 10cm lang.
Tevens je ventiel veel verder open draaien, zoals hij nu staat is het wel heel krap voor een badkamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u8Jja38jpfE_AYSD1t9okkDG7XE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fvvd5WWBTa5wCRsUw1VjaKN6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XFNAC-pBxAhX4seHr-U3bninjL4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HZ6J765vEgMJPvdTGHOxCxdc.png?f=user_large

[ Voor 27% gewijzigd door Microkid op 12-12-2021 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
plat kanaal toepassen, en als dat niet mogelijk nieuwe plafond platen halen. of systeem platen inruilen voor een nieuw gips plafond :-) en het gat op de juiste plek maken

[ Voor 11% gewijzigd door SMSfreakie op 12-12-2021 14:54 ]

404 Signature not found

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als het een standaard systeemplafond is kun je ook nog een afzuigrooster plaatsen. Dat is een geperforeerde plaat.

Even een link zodat het wat makkelijker zoekt: https://afbouwtotaal.com/product/ventilatierooster/

[ Voor 30% gewijzigd door sypie op 12-12-2021 19:32 ]

Pagina: 1