Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Domoticz -> Home assistant

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-11 22:27
Mijn vraag
Ik ben aan het bekijken of ik van Domoticz naar Home Assistant ga. Domoticz loopt elke week vast tegenwoordig zonder dat ik mn vinger erop krijg wat de reden is. Ik lees toch wel dat HA wat vooruitstrevender is, hopelijk ook stabieler. Hoewel Domoticz 2 jaar eigenlijk probleemloos gedraaid heeft. Werd het voor mij de keuze of Domoticz vanaf 0 beginnen of HA, dus een mooi moment om de overstap te proberen.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Raspberry Pi 3B+
Domoticz stable incl:
- Airconwithme
- RFCOM voor wat 433 schakelaars en weerstation en Somfy RTS
- Somfy RTS
- Netatmo sensoren
- Harmony Hub
- Aeotec Z-Wave stick

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

De afzonderlijke dingen hierboven zouden moeten werken zoals ik het opgezocht heb.
Kan ik hier evt nog tegen problemen aanlopen?
Is er een manier om deze transformatie snel en eenvoudig te doen?

Kan ik bijvoorbeeld op een extra SD kaart HA installeren en wat testen en dan mijn Domoticz kaartje er weer in doen zodat alles weer werkt? Hoe gaat het met het overzetten van de devices, moet ik alles excluden en opnieuw includen in HA? Of zijn de devices over te zetten omdat ze op deze aangemeld zijn om de Z-wave stick/RFXCOM

Beste antwoord (via Woudtwe op 13-12-2021 18:33)

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:51
Zolang je met sd kaartjes blijft werken is de kans aanwezig dat HA ook niet stabiel draait. Een RPi is erg gevoelig voor de voeding en de sd card. Zorg dus voor een goede voeding en koop een kleine SSD.
Domoticz draait hier heel stabiel, als je verder tevreden bent met het pakket probeer dan eerst bovenstaande eens.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:51
Zolang je met sd kaartjes blijft werken is de kans aanwezig dat HA ook niet stabiel draait. Een RPi is erg gevoelig voor de voeding en de sd card. Zorg dus voor een goede voeding en koop een kleine SSD.
Domoticz draait hier heel stabiel, als je verder tevreden bent met het pakket probeer dan eerst bovenstaande eens.

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-11 22:27
Knielen schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 19:11:
Ah, dus ik kan beter tijd steken in domoticz draaien vanaf een ssd? Ik had m'n backup al wel eens op een andere SD kaart gezet maar het resultaat was hetzelfde. Beide zijn 32 GB SD's.

Op zich ben ik wel tevreden inderdaad, zie wel een beetje op tegen een nieuw pakket oppakken, vooral gezien de steile leercurve die bij HA blijkt te horen.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
In HA versie 2021.12 (gister uitgekomen)kan je de database op usb stick laten schrijven. Dat scheelt weer slijtage aan je kaartje.
Check de video in dat topic.

Maar als je serieus met domotica aan de gang wil, stap je af van de pi
AUijtdehaag in "SilentScreamer's Home Assistant betrouwbaarheid en snelheid"

Image op de emmc (via writer) en gaan.
https://www.home-assistant.io/installation/odroid/

Ben sinds een tijdje (jaartje) ook op HA over gestapt, en ik kijk al niet meer naar domoticz.
Aldoende leert men, en het wordt steeds gemakkelijker (meer hardware wordt al automatisch herkend)
In plaats van dzvents, maak je yaml's of maak je gebruik van node-red. Maar er kan al veel in HA zelf.

Tip: Airconwithme (als het een MHI airco is) vervangen door een wemos d1 mini, geeft je veel meer info.
https://github.com/ginkage/MHI-AC-Ctrl-ESPHome
origineel: https://github.com/absalo...l/blob/master/Hardware.md
(heb er nog wel een paar liggen)

[ Voor 57% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-12-2021 11:10 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek