Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny709
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 27-05-2023
Hallo allen,

Ik wil zelf een wtw installatie aanleggen. Een bepaalde website doet de berekening en maakt een tekening waar de punten komen.

Nu werd mij geadviseerd om de toevoer niet op het dak te plaatsen i.v.m. warmte in de zomer.

Op de gevel aan de voorkant lijkt mij niet verstandig, omdat ik daar heel vaak rook ruik door alle houtkachels etc.

Dus zelf dacht ik aan de gevel aan de achterkant (zie afb) alleen daar vraag ik me af of dat gaat lukken i.v.m. ruimte. Er zit namelijk een draagbalk, misschien schuin boren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UII7wj3N4FsEWbBI8n6qmRFTcNo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8773nfowpCEuct0j5PC5OeoJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KMimAD78YK1O8_t56PEkAppzUoY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MFfRBVqXrHPviGQhzuuT8SpX.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vragen:
Welke plek zou jullie voorkeur hebben?

Zien jullie een mogelijkheid om hem in de gevel aan de achterkant te plaatsen?

Zou het misschien door de kruipruimte kunnen? Ik las alleen over problemen met schimmels.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mijn WTW toevoer staat gewoon op het dak vanaf de bouw, net als bij de honderden andere woningen in de buurt.

In de zomer zet ik ook gewoon mijn ramen open en zet ik de toevoer op de WTW uit. Dan heb je effectief alleen afzuiging en dat is voor mij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny709
Jij kan dus gewoon de toevoer uitschakelen en de afzuiging laten werken? Ik ga even uitzoeken of het model dat ik op het oog heb dat ook kan, dat zou ideaal zijn.

Als je googled op wtw hitte zomer dan komen er aardig wat klachten over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
In de zomer wil je juist de toevoer hebben in combinatie met de bypassregeling, zodat je in de nacht kan koelen, zonder allerlei muggen binnen te laten via de ramen.

Een brink flair kan je sturen via modbus.

Ik zou de toevoer maken op de noordkant van het schuine dak.

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-12-2021 12:00 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:21
Mijn advies zou zijn, heb je er geen verstand van of is de kennis beperkt begin er zelf niet aan. Vooral jezelf informeren en oriënteren maar het aanleggen moet goed gebeuren wil je hebben dat deze ook effectief goed werkt. Mocht het niet goed werken dan ga je hem uitzetten en dan kun je hem net zo goed niet aanleggen.

Nu doe je de berekeningen niet zelf maar dat doe je online? Zoals ik het begrijp. Dat is toch niet voldoende, zo iemand rekent met standaard waardes en opstellingen en komt niet thuis bij je kijken. Iemand die thuis bij je komt meten kan gelijk zien of er twee invoeren of drie geplaatst moeten worden. Op een punt waar dat ook zin heeft en dus niet bij een deur oid.

Hier heb ik een WTW installatie en ik kan in mijn huis echt niet zonder. Die kast is ooit kapot geweest en moest een week wachten op een onderdeel, dan loop je echt lang met hoofdpijn rond. Het systeem was toen wel een investering maar ik kan zeker niet zonder. Alleen raampje open zetten is niet voldoende.

Waar je geld op kan besparen zijn de filters om deze zelf te vervangen en het onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny709
Ik heb de orcon hrc 400 maxcomfort op het oog, deze heeft een bypass en ik wil de toevoer idd de noordkant plaatsen. De afvoer zit op de zuidkant. In principe is de modbus dan denk ik niet nodig toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny709
@Jordyz dat bedrijf heeft gewoon de bouwtekeningen van mijn huis en zij kunnen nauwkeurig berekenen waar alle punten moeten komen. Tegenwoordig worden trainingen voor monteurs online gegeven via youtube. En zij berekenen het ook gewoon op dezelfde manier.

Als alles geplaatst is, kan ik met een anemometer, het systeem inregelen en kijken of het in balans is. (Of laten doen) Het huis is geïsoleerd en er zijn vrijwel geen lekken. Ik vind ook 10-15k teveel geld om een wtw te laten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Danny709 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 12:07:
Ik heb de orcon hrc 400 maxcomfort op het oog, deze heeft een bypass en ik wil de toevoer idd de noordkant plaatsen. De afvoer zit op de zuidkant. In principe is de modbus dan denk ik niet nodig toch?
Een kennis van mij heeft de Brink en die wil vanaf 18 graden buitentemperatuur snachts, de wtw over de bypass en 300 m3/h. Via domotica kan dat.

Ik weet niet of de orcon dat ook kan... Die draait op eigen instellingen denk ik?
Ik ga geen manual opzoeken sorry

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:24
Ik heb 2 aanvoer buizen, 1 in het dak op oost en 1 in de noordgevel. Deze kan ik handmatig met een klep in de buizen via een T-stuk zelf verstellen. 1 keer raden waar die in de zomer aanzuigt...

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny709
Merk je veel verschil in temperatuur?
Pagina: 1