hoe belangrijk is het wegfilteren van soldeerdampen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21-08 23:48
Ik ben mezelf aan het leren solderen, voornamelijk om kleine reparaties zelf uit te kunnen voeren (denk aan een keyboard switch vervangen etc). Ik ben niet echt bezig met DIY arduino-projecten of professioneel aan het solderen. Het gaat echt om een enkele fixjes in het jaar, en misschien nog want oefen printplaten van aliexpress om het solderen m'n eigen te maken..

Hoe belangrijk is het om als incidentele hobbyist soldeerdampen weg te filteren? Ik schrok van de prijs van die filters. Is flink duurder allemaal dan m'n soldeerset van 20eu :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:32
Als je incidenteel soldeert maakt het allemaal niet zoveel uit. Uiteraard is iedere adem teug met slechte deeltjes er 1 teveel, dus strikt gezien wil je alles filteren. Maar zolang je gewoon zorgt dat je goed ventileert en niet de dampen inademt (uitblazen wanneer je de soldeerpunt op het bordje hebt, en/of een kleine 5V USB fan erop richten) komt het allemaal wel goed.

Gewoon je gezonde verstand gebruiken. Al dat fijnstof van auto's is ook niet goed voor ons, en toch lopen we niet permanent met filters op ons mond (nja, nu momenteel misschien iets meer :+ ). Wanneer je paar keer per jaar de soldeerbout optilt maakt het ook niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:48

Managelorian

“This is the workflow.”

Wat Hatsjoe zegt. De tip van de fan vlakbij je soldeerwerk is sowieso een goede, want daarmee verlaag je de concentratie rook die je inademt behoorlijk terwijl het vrijwel niets kost. Verder scheelt het ook als je loodvrije soldeer gebruikt i.p.v. loodhoudend.

Maar goed, als jij 3 keer per jaar soldeert hebben we het überhaupt nergens over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:48
Bovenstaande klopt wel, maar toch wil ik toevoegen dat het om zeer schadelijke dampen gaat. Als het één keer is en goed geventileerd, dan kan het. Maar voor TS en andere lezers, als je redelijk wat gaat solderen, gewoon echt met een afzuigsysteem. Gezondheid >> geld. Plus, je slaapt er beter bij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:29
Lood vs loodvrij maakt eigenlijk voor de dampen niets uit. De soldeerrook is verdampte harskern. Lood verdampt niet bij deze lage temperaturen.
Voor het lood aandeel is het veel belangrijker om na het solderen je handen te wassen, en ook niets te eten als je bezig bent met lood/tin soldeer.

Nu is loodvrij soldeer de laatste jaren flink verbetert, maar zelf gebruik ik toch nog steeds het liefst ouderwetsch 40/60 lood tin soldeer.

Maar dan nog is het niet prettig om die dampen in je gezicht te hebben, ik heb zelf een rookafzuiging op de punt, en de filters en slangen daarvan moet ik regelmatig schoonmaken omdat de hele boel anders dichtslibt.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:00
ik doe het gewoon in de keuken. Afzuigkap rechts aanzetten en links een kleine fan om de lucht in de goede richting te sturen.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Toch, waar maak je je druk over als het zo incidenteel is? Terwijl bijna iedereen zich dagelijks op straat begeeft met alle schadelijke dampen in veel grotere hoeveelheden. De keren dat ik iets soldeer in een paar jaren is met de vingers op één hand te tellen. En het eigenlijke solderen duurt per keer maar een paar seconden. Ik ben me van al die genoemde gevaren echt wel bewust als beroepsmatig zo zijn, maar voor me zelf ga ik voor zo'n doodenkele keer totaal geen moeilijke voorzorgsmaatregelen nemen. Er zijn heel veel schadelijke stoffen, meer dat menigeen beseft, het is op enkele uitzonderingen na de dosis ervan die het tot serieus schadelijk of vergiftig bestempeld.

[ Voor 18% gewijzigd door Techneut op 12-12-2021 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:51

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Sommige fluxen zijn ook niet lekker voor de ogen en laat ik het maar niet hebben over reparaties op een print die zijn afgedekt met superlijm en je moet eraan solderen......

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:26

dragonhaertt

@_'.'

Lood vs loodvrij maakt wel veel uit.
Loodvrij soldeer gebruikt een stuk agressievere flux en is daardoor vaak veel schadelijker.
Veelvuldig inhalatie van fluxdamp kan leiden tot. Intolerantie voor de damp. Als je dit eenmaal hebt ontwikkeld kan een kleine hoeveelheid damp al ernstige reactie geven.

Om zo ver te komen hebben de meeste mensen redelijk wat blootstelling nodig, veel vaker dan één paar keer per jaar solderen.
Gewoon goed ventileren, actief afzuigen of even je adem inhouden / blazen als er een grote wolk af komt is wel verstandig.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-07 16:14
Zelf soldeer ik al mijn hele leven zonder afzuiping. Soms een paar keer per jaar of zelfs helemaal niet. Soms dan weer wel met enige regelmaat. Ik merk dat ik soms last van de ook ondervind het slaat dan een beetje op mijn longen. Ik heb overigens ook astma, dus dat zal zeker niet helpen.

Daarom heb ik recent onderstaande afzuiging gekocht. Best een redelijk ding maar de filtering is natuurlijk wel enigszins beperkt en de rook wordt ook niet afgevoerd naar buiten de kamer ofzo.

https://www.conrad.nl/p/t...230-vac-23-w-60-mh-588688

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
Techneut schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 22:37:
Toch, waar maak je je druk over als het zo incidenteel is? Terwijl bijna iedereen zich dagelijks op straat begeeft met alle schadelijke dampen in veel grotere hoeveelheden.
Is dat zo? Ik maak me er zorgen om omdat ik voor het eerst ging solderen en toen een flinke teug flux snoof met een goede hoestaanval :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
Sine schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 10:26:
Lood vs loodvrij maakt eigenlijk voor de dampen niets uit. De soldeerrook is verdampte harskern. Lood verdampt niet bij deze lage temperaturen.
Voor het lood aandeel is het veel belangrijker om na het solderen je handen te wassen, en ook niets te eten als je bezig bent met lood/tin soldeer.

Nu is loodvrij soldeer de laatste jaren flink verbetert, maar zelf gebruik ik toch nog steeds het liefst ouderwetsch 40/60 lood tin soldeer.

Maar dan nog is het niet prettig om die dampen in je gezicht te hebben, ik heb zelf een rookafzuiging op de punt, en de filters en slangen daarvan moet ik regelmatig schoonmaken omdat de hele boel anders dichtslibt.
Klein ventilatortje en een raampje open, zou dat voldoende zijn voor het incidenteel solderen?

Ander vraagje.. welke flux + soldeertint heeft jouw voorkeur? Ik zie wel wat op eleshop.nl maar ik vroeg me af of er nog andere merken waren die je kan aanraden? Ik heb nu alleen Aliexpress loodvrije soldeertin en flux, en ik twijfel toch een beetje over de kwaliteit. :P Nou komt m'n soldeerijzer ook van Ali (daar hou ik het voorlopig even bij tot ik het beter onder de knie heb of er een vaste hobby van maak, misschien dat ik er nog wel een Hakko soldeerpunt voor neem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
@TTMJ!',
Je reageert hier op mijn bericht, Wel, er is een tijd geweest dat ik veel meer soldeerde dan nu. Maar wat jij hier beschrijft heb ik echt nog nooit meegemaakt en van anderen ook nooit iets van vernomen. Ik weet daar zo één-twee-drie ook geen antwoord op. Hooguit dat het een incidentje is geweest waar is me zelf geen zorgen om zou maken. Het lijkt me sterk dit zoiets je elke keer zal overkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Als ik veel boven een dampende bout hang krijg ik toch last van mijn ogen en luchtwegen.
Ik heb er geen foto meer van, maar als je ziet wat er neerslaat in zo'n filter dan snap je ook hoe dat zou kunnen komen.

Oh, google had hem nog in de cache:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MIJCZGeN74ZWihVV_TT_9tX96Fc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/G57jCMpj4DfLNDyaatXuDUcE.jpg?f=user_large

Welke tin? Ik ben altijd erg tevreden geweest met Ersin en Fluittin
Tin van ali heb ik ooit (meer voor de lol dan wat anders) eens geprobeerd .... en daar wordt je echt niet blij van.

Soldeerbouten van ali is een heel ander verhaal, de bekende T12 boutjes doen het verbazend goed. Zo'n station staat naast mijn weller WSP80

Ik heb al jaren een weller WFE-P afzuiging, maar wellicht kun je ook zelf wat fabrieken, het is niet meer dan een luchtpomp die met een buisje boven de punt direct de rook afzuigt.
Als je zelf wat gaat fabrieken, zet dan wel een filter voor de pomp, ook de slibt dicht als je dat niet doet kan ik je uit ervaring vertellen. Zelfs de slangen moet je eens in de zoveel tijd schoonmaken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KXl03w4wGOnV1TRSbh5LEZT6txQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4Y8TqxdNdPMjRI0GexRsQ6Ug.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uQJ7g0-XacG2PDffSDsVOuRMhe0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ptR25migivcPWYpN6EStO2LS.jpg?f=user_large

[ Voor 35% gewijzigd door Sine op 13-12-2021 20:29 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wally1987
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-08 00:24
TTMJ! schreef op maandag 13 december 2021 @ 18:24:
[...]
Is dat zo? Ik maak me er zorgen om omdat ik voor het eerst ging solderen en toen een flinke teug flux snoof met een goede hoestaanval :X
Laten we vooropstellen dat meeste/alle rook en stof op je longen gewoon niet zo'n goed idee zijn, het zijn de filters van het lichaam en vervangen is er niet bij helaas.
Google eens "Diy Fume extractor" er staan behoorlijk wat low-budget oplossingen tussen die gewoon prima werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:51

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Natuurlijk een heel vertekenend beeld om een vuil filter te laten zien. Dat filter krijgt door de afzuiging alle dampen geconcentreerd voor zijn kiezen terwijl je zonder een afzuiger natuurlijk niet alle dampen in je ogen en luchtwegen krijgt maar een deel. Neemt niet weg dat dat je wel de dampen opvangt.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sine
Ja en nee, alles wat in dat (grove voorfilter overigens, er zit nog een filter achter) blijft hangen gaat anders de ruimte in.

En als je daar met je snuffert bovenop zit heeft de rook ook nog de vervelende eigenschap richting je gezicht te bewegen.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Why does smoke from a soldering iron ALWAYS go towards your face???

Niet om iemand bang te maken, en voor sporadisch solderen zal een ventilator die het van je wegblaast wel volstaan. Maar het is toch iets om voorzichtig mee te zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door Sine op 13-12-2021 23:02 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik dacht dat het altijd toeval was dat die rook recht naar mij toe kwam.
Wel mezelf al aangeleerd om uit te blazen richting de bout, dan blaas je de rook meteen een eind weg. Centrale afzuiging mag dan de rest doen. Het is ook niet dat ik meters soldeer per keer wegwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
Sine schreef op maandag 13 december 2021 @ 23:01:
Ja en nee, alles wat in dat (grove voorfilter overigens, er zit nog een filter achter) blijft hangen gaat anders de ruimte in.

En als je daar met je snuffert bovenop zit heeft de rook ook nog de vervelende eigenschap richting je gezicht te bewegen.

[YouTube: Why does smoke from a soldering iron ALWAYS go towards your face???]

Niet om iemand bang te maken, en voor sporadisch solderen zal een ventilator die het van je wegblaast wel volstaan. Maar het is toch iets om voorzichtig mee te zijn.
Interessant.. ik had het verband met een laagdrukgebied nooit gelegd.

Wat vinden jullie trouwens van eleshop.nl als winkel voor soldeer of flux? Lijkt compleet maar viel me op dat een hoop spul ook gewoon van AliExpress komt. Die kleine soldeer*dampen*zuiger van 36eu kost vgm 21eu op ali met een andere naam..

• _Jeffrey_
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
TTMJ! schreef op woensdag 15 december 2021 @ 18:38:
[...]

Wat vinden jullie trouwens van eleshop.nl als winkel voor soldeer of flux? Lijkt compleet maar viel me op dat een hoop spul ook gewoon van AliExpress komt. Die kleine soldeer*dampen*zuiger van 36eu kost vgm 21eu op ali met een andere naam..
Ik heb de afgelopen jaren behoorlijk wat bij ze gekocht, maar zeker met het klein materiaal is het echt hit or miss. Sommige dingen zijn van goede kwaliteit tegen een redelijke prijs, en ander spul is gewoon erg duur en is gewoon prutkwaliteit.

Het is duidelijk dat het klein materiaal wat ze verkopen voor de 'casual gamer' is, en ze gewoon achterlopen met spullen voor de meer (semi-)professionelere markt.

• TTMJ!
_Jeffrey_ schreef op donderdag 16 december 2021 @ 18:20:
[...]

Ik heb de afgelopen jaren behoorlijk wat bij ze gekocht, maar zeker met het klein materiaal is het echt hit or miss. Sommige dingen zijn van goede kwaliteit tegen een redelijke prijs, en ander spul is gewoon erg duur en is gewoon prutkwaliteit.

Het is duidelijk dat het klein materiaal wat ze verkopen voor de 'casual gamer' is, en ze gewoon achterlopen met spullen voor de meer (semi-)professionelere markt.
Welk klein materiaal viel bijv tegen?

Vrij irritant dit want het is juist klein spul zoals soldeertin, koper lint en flux wat ik wil kopen. M'n bout heb ik el cheapo (12eu)) van AliExpress. En daar zat een koffertje bij, soldeertint, desoldeerpomp, tweezers, flux, houdertje, en 5 reserve punten :X 8)7

Dus de kwaliteit zal wel ruk zijn. Zolang de bout nog heet wordt wil ik die iig nog blijven gebruiken en geloof me heet wordt ie (want m'n punt is zo geoxideerd :P ), maar al het spul eromheen moet even worden vervangen denk ik.
Pagina: 1