Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Twijfel over geïnstalleerde zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• driekus16
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23-01-2022
Goedenavond,

Vandaag zijn er bij ons zonnepanelen geplaatst (12 panelen met Solar edge optimizers) en ik twijfel of dit allemaal goed is geïnstalleerd. Online kan er weinig over vinden.
Er zit naar mijn mening teveel ruimte tussen de panelen en het dak waardoor de wind er makkelijk onder kan komen. in de straat liggen nog meer panelen en deze liggen veel strakker op de dakpannen. Onze panelen liggen wel in landscape. 4 rijen van 3 panelen.
Ook liggen er veel losse kabels onder. Graag jullie mening of dit kwaad kan. Ik hoop dat het duidelijk zichtbaar is op onderstaande foto's. Ik heb het ook al via de mail doorgegeven aan de installateur maar wil ook graag jullie mening.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Sw1KfgdEnEs3qVKgiVDdcTGsYU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sPXtunf9PpHWQJwB7vwXZyA0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vyi3v98k3Zf16Ovwim-lharJbV0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5LQK00JpmQrXpBFTnNNu8MWa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xcp0gXEUZuzNinkBUdsLxHnSI8g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sfrBxjSPDGTi8DvTJQzLCPkf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door driekus16 op 11-12-2021 10:25 ]

Beste antwoord (via driekus16 op 11-12-2021 09:15)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
Bij portrait gelegde systemen kun je er niet onderdoor kijken, want dan ligt de bevestiging rail horizontaal.

Systeem met optimizers? Dat is enorm veel te lange kabels. Lastig wegwerken en dat heeft weinig waarde zolang stekkers niet in contact met water blijven.

Ik zie niet direct een enorm probleem?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
Bij portrait gelegde systemen kun je er niet onderdoor kijken, want dan ligt de bevestiging rail horizontaal.

Systeem met optimizers? Dat is enorm veel te lange kabels. Lastig wegwerken en dat heeft weinig waarde zolang stekkers niet in contact met water blijven.

Ik zie niet direct een enorm probleem?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Onontkoombaar denk ik in landscape zoals Ronald aangeeft.

Maar de dakgoot ligt ook aardig vol, volgens mij.
Of zijn ze er doorheen gewandeld?

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-12-2021 07:43 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21-11 18:25

Managelorian

“This is the workflow.”

Een beetje ruimte tussen paneel en pannen is trouwens helemaal niet slecht; meer ventilatie dus lagere temperatuur dus een efficiënter zonnepaneel in de zomer. Uiteraard moeten de panelen wel goed vastzitten zodat ze bij een grote windbelasting er niet af waaien (maar dat zit waarschijnlijk wel goed).

• driekus16
AUijtdehaag schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 07:42:
Onontkoombaar denk ik in landscape zoals Ronald aangeeft.

Maar de dakgoot ligt ook aardig vol, volgens mij.
Of zijn ze er doorheen gewandeld?
Dakgoot ligt inderdaad vol, maar met blad. Staat op de planning om leeg te halen.

In ieder geval bedankt voor jullie antwoorden!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:59

OmeJoyo

This is me

Ik zou me eerder storen aan het feit dat ze niet vlak liggen. Op 1 installatie hier in de buurt na liggen ze allemaal echt helemaal netjes vlak (op zicht).

Kan het kwaad? Nee, maar ik zou het persoonlijk een probleem vinden.

[ Voor 19% gewijzigd door OmeJoyo op 11-12-2021 10:19 ]

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-11 18:37
Goed dat er zoveel panelen liggen op deze oppervlakte. Goed gebruik van de ruimte. Wat betreft de verhoging lijkt mij het ook niet ideaal, maar geen breekpunt.

Moet daarbij wel zeggen dat ik met mijn vader ooit een eigen constructie had gemaakt voor een paar panelen, waarbij de elektricien zei dat het te strak en geïsoleerd erop lag vanwege brandgevaar. Dat hebben we toen verhoogd. Liever te ruim dan te strak dus.

• Dedier
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:26
De panelen zijn bewust verhoogd neergelegd. Zoals het eerste antwoord @Ronald al aangeeft dit heeft te maken met de koeling van de panelen. In de zomer kunnen deze aardig warm worden en enorm achteruit gaan in efficiëntie. Door ze lichtelijk verhoogd neer te leggen kan er een luchtstroom ontstaan waardoor ze (deels) gekoeld kunnen worden, wat resulteert in een betere (of eigenlijk minder slechte) efficiëntie.

De losse kabels is inderdaad lastig weg te werken. Zeker bij deze manier van monteren (horizontaal).

Dus voor het oog niet mooi de verhoging, voor de energierekening wel beter.

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19-11 11:30
Ook bij portrait-geplaatste panelen kun je er gewoon onderdoor kijken, bij mij wel althans. Dus dat had niet per definitie het verschil gemaakt, mocht het nog enige troost geven. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0eNz0oGWC7drbiL4oPwC5hP5kfg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K1UNcdIilRImmCICn0zaEsJ1.jpg?f=fotoalbum_large

• driekus16
Iedereen bedankt voor de antwoorden. Geeft een hoop geruststelling.
Pagina: 1