Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Afgelopen donderdag een eerste kennismakingsgesprek gehad bij een eventuele nieuwe werkgever. Mijn gevoel was gelijk goed: het voelde als een warm welkom en het was een prettig en informeel gesprek. Ook werd er al gesproken wanneer ik kan beginnen, hoeveel uur ik wil werken en wat mijn salariswensen zijn.

Ik zou aanstaande dinsdag gebeld worden, maar vanmorgen werd ik al gebeld en werd mij verteld dat ook zij er een goed gevoel bij hebben gehad. Ze nodigen me graag uit voor een tweede gesprek.

Ik lees hier en daar dat een tweede gesprek eigenlijk hét gesprek is en dat je jezelf daar echt van je beste kant moet laten zien. Door de telefoon kreeg ik niet het gevoel dat ik mijzelf nogmaals moet bewijzen. Er zouden nog enkele vragen zijn en een indirecte collega zou aanschuiven.

Niemand behalve de nieuwe werkgever weer het antwoord, maar toch vraag ik me af of men nu al een soort van intentie tot aannemen heeft of dat het echt een officieel tweede gesprek in de sollicitatie is. Ik kreeg dat gevoel aan de telefoon namelijk niet.

Ik vraag dit uiteraard ook omdat ik mij goed wil voorbereiden. Als het echt een spannend gesprek zou zijn, dan hadden ze dat wel duidelijk aangegeven lijkt me? Een kandidaat moet zich in dat geval toch goed voor kunnen bereiden?

Edit: gesprek was met een directielid en manager, er is besproken wat de functie inhoudt en wat de taken worden, wie mijn collega’s zijn en wat er van mij wordt verwacht. Alles is al aan bod gekomen.

[ Voor 11% gewijzigd door THE_BASE op 10-12-2021 22:45 ]

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

ligt natuurlijk ook aan het 1egesprek.

was dat met iemand van hr als voorselectie of al met jouw beoogde leidinggevende?

ik zou het 2e gesprek ook gebruiken om te bepalen of je daar echt wilt werken, meer te weten komen over de functie, werktijden, collega's waarom staat de vacature open etc.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
bombadil schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 22:42:
ligt natuurlijk ook aan het 1egesprek.

was dat met iemand van hr als voorselectie of al met jouw beoogde leidinggevende?

ik zou het 2e gesprek ook gebruiken om te bepalen of je daar echt wilt werken, meer te weten komen over de functie, werktijden, collega's waarom staat de vacature open etc.
Vergeten te vermelden: gesprek was met de eigenaar en een manager. Er is al besproken wat werktijden zijn, wie mijn collega’s zouden worden en welke werkzaamheden er zijn. Ik heb zeker een dik uur gezeten.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterM007
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-06 11:30
Tweede gesprek is vaak met een toekomstige directe collega, bijv. om te zien of je in het team past. Ik zou me er niet te druk om maken, maar wellicht kun je wat vragen stellen over de cultuur, thuiswerkmogelijkheden, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
PeterM007 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 23:03:
Tweede gesprek is vaak met een toekomstige directe collega, bijv. om te zien of je in het team past. Ik zou me er niet te druk om maken, maar wellicht kun je wat vragen stellen over de cultuur, thuiswerkmogelijkheden, etc.
Is mijn gevoel ook, degene die belde heeft ook aangegeven dat ze ook aanschuift tijdens het gesprek omdat ze de functie kent.

Enerzijds denk ik: het is al beklonken, alleen nog even een laatste gesprekje. Anderszijds is het wellicht toch nog een formeel tweede gesprek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sniper20
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-06 17:07
Ik zou het gesprek zeker niet ingaan alsof het al beklonken is. De evt. directe collega is ook een horde die je moeten nemen. Diegene kan inhoudelijk vragen stellen. Je kunt alsnog door de mand vallen. Dus gewoon ingaan alsof de eindstreep nog niet gehaald is.

[ Voor 17% gewijzigd door sniper20 op 10-12-2021 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:18

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Vreemd 2e gesprek pas met een collega. Nee je bent nog niet binnen, manager kijkt of je goed past maar een collega kijkt of je technisch geschikt bent. Ga je tijd kosten of hebben ze wat aan je kennis. Weet niet of dat al uit het 1e gesprek naarvoren is gekomen, je pas goed maar mist nogwat ervaring ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16:21
THE_BASE schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 22:37:
Ik lees hier en daar dat een tweede gesprek eigenlijk hét gesprek is en dat je jezelf daar echt van je beste kant moet laten zien. Door de telefoon kreeg ik niet het gevoel dat ik mijzelf nogmaals moet bewijzen. Er zouden nog enkele vragen zijn en een indirecte collega zou aanschuiven.
Elk bedrijf doet het anders dus dat het tweede gesprek hét gesprek is hoeft helemaal niet zo te zijn.
Wat is je in het tweede gesprek kan verwachten kan je of aan het bedrijf vragen of bedenken wat je in het eerste gesprek nog niet besproken hebt. Vaak zijn er twee zaken van belang: het bedrijf wil kunnen inschatten wat je kennis en vaardigheden zijn en ze willen weten wat voor persoon je bent om te kijken of je bij het team en bedrijf past.

De beste tip die ik kan geven is om zo veel mogelijk jezelf te zijn en om ontspannen een gesprek te voeren. Bij het afnemen van interviews hekel ik me het meeste aan kandidaten die krampachtig vragen proberen te omzeilen. Vaak is er niet eens een fout antwoord op een vraag.
Zorg wel dat je goed iets kan vertellen over jezelf qua persoonlijkheid. Vraag aan een bekende of ze jou kunnen omschrijven als persoon.
Klassieke vragen zoals noem je negatieve eigenschappen vind ik vrij achterhaald en ben ik lang niet meer tegengekomen. Zo'n vraag zou ik nu ook gewoon terug kaatsen. Verwacht je hier eerlijke reacties op te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 30-06 07:34
THE_BASE schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 22:44:
[...]

Vergeten te vermelden: gesprek was met de eigenaar en een manager. Er is al besproken wat werktijden zijn, wie mijn collega’s zouden worden en welke werkzaamheden er zijn. Ik heb zeker een dik uur gezeten.
Dan zit het wel goed!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-06 12:06
Als het al beklonken was zou er geen tweede gesprek meer zijn. Maar hoe serieus en zwaarwegend dat tweede gesprek is kan niemand hier natuurlijk beoordelen, dat weten alleen de betrokken mensen bij dat bedrijf.

Enige wat jij kan doen is het gesprek gewoon weer serieus en voorbereid in gaan, en het voor jezelf lig beschouwen als hét gesprek. Dan kan het alleen maar meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:02
Als het met een directe collega is dan is het voor jou net zo belangrijk toch. Jij wilt ook samen werken met een leuk persoon. Eerlijk gezegd bereidt ik die bijna niet voor. Hangt natuurlijk van de rol af wat je wilt weten. Toon interesse in het bedrijf, applicaties en ook in de persoon, daar zit je straks 8uur per dag mee "opgescheept". Als jij zekerheid uitstraalt, relevante vragen stelt en interesse toont komt dat wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:50
Ik mis een beetje het technisch-inhoudelijke deel van een sollicitatie in je verhaal. Geen whiteboard coding, kennisvragen, etc. Die zou ik eigenlijk in het tweede gesprek verwachten. Maar het ligt natuurlijk aan de rol en het bedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Tijdens het eerste gesprek werd me vooral gevraagd wie ik ben, waar ik woon, wat ik heb gedaan en wat ik nu doe. Mijn cv werd doorgenomen en daarna werd er verteld wat de functie inhoud en wat de eigenschappen van de medewerker moeten zijn.

Daarnaast werd er gevraagd naar mijn technische kennis rondom Office en of mijn Engels goed is, of ik geordend en secuur ben. Daar uiteraard uitgebreid over gepraat.

Dit werd doorgenomen aan de hand van een sheet. Het was een gezellig en informeel gesprek en er was een klik van beide kanten. Het feit dat ze eigenlijk binnen 12 uur terug belden zou mij enige rust kunnen geven.

Wellicht willen ze me nog wat nadere vragen stellen en kennis laten maken met een andere manager. Ook voor haar moet het goed voelen. Een directe collega gaat er niet bij aanwezig zijn.

Ik ervaar het zeker niet als beklonken, maar heb wel het idee dat het goed zit. Op dit moment heb ik zo’n vreselijke werkplek dat ik alle hoop hierop gevestigd heb, vandaar dat mijn onzekerheid hier spreekt en graag wil weten waar ik precies aan toe ben. Maar zoals iemand hier terecht zegt: dat weet alleen de andere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19-06 15:28

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

Alleen niemand hier kan je zeggen waar je precies aan toe bent ;)

Je hebt simpelweg onzekerheden in het leven, net als dat je niet weet of je morgenvroeg wel wakker wordt, maar ook daar gaan we gewoon vanuit. Als je gevoel bij het eerste gesprek dusdanig goed was, probeer er dan ook vanuit te gaan dat ook dat goed komt.

Lower the bar, het komt goed, en zo niet dan toch!

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:56
Tweede gesprek is meestal al heel positief en bijna zeker dat je aangenomen bent. Wat te verwachten: Gaat meestal over de salarissen en kennismaking met de afdeling en gesprek met directe leidinggevende kennismaking met nieuwe collega's.

Mijn vrouw is bij Siemens Nederland door naar de tweede gesprek en heeft een gesprek met de directe leidinggevende van haar nieuwe afdeling. In dat gesprek gaat vaak over salaris en haar nieuwe afdeling.

[ Voor 13% gewijzigd door Van der Berg op 11-12-2021 09:29 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:13
Het is wel handig als men je (vooraf) vertelt wat de sollicitatie procedure is. Je kan ook zelf wat extra details vragen. Zoals: Met wie ga ik om tafel? Zijn er nog specifieke dingen die ik kan voorbereiden voor het gesprek? Dat komt op zich ook wel goed en proactief over tenzij je het heel opdringerig of onzeker doet. Laat vooral ook niet weten hoe graag je bij je huidige baan weg wil. Je wil meer uitdaging en het verschil kunnen maken dus bent je toe aan een volgende stap 🙂. Je moet namelijk ook nog je salaris onderhandelen 😉.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ras
  • Registratie: December 2004
  • Niet online

Ras

Af en toe zit ik bij en/of leid ik sollicitatiegesprekken bij mijn afdeling. We hebben best vaak dat iemand na een tweede gesprek niet aangenomen wordt. Er zitten andere mensen bij die op andere dingen letten. Ook zijn ze van tevoren ingefluisterd door mensen van het eerste gesprek waar misschien nog extra op gelet moet worden. Uiteindelijk moet iedereen een positief beeld van de kandidaat hebben.

Antec Fusion Black, Intel e8400, EAH3450 512MB, 2x2GB pc6400 kingston, p5e-vm hdmi, 1x1TB 1x500GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Ik zal mezelf bij m’n gevoel moeten houden: het eerste gesprek ging goed, het voelde als een warm welkom, er was een klik. Het was niet alleen informeel, maar ook een gezellig gesprek.

Dat ze in plaats van dinsdag al direct de volgende ochtend belde gaf in elk geval aan dat ze er voor zichzelf vrij snel uit waren.

Contactpersoon aan de telefoon zei dat ze nog even een tweede gesprek wilde met haar erbij omdat zij de functie ook heeft ingevuld.

Natuurlijk kan het na een tweede gesprek alsnog afgeketst worden, maar ik heb een gevoel dat het de goede kant op gaat. Laat ik dat vasthouden, zo ben ik ook positief en ontspannen in het tweede gesprek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
Van der Berg schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 09:25:
Tweede gesprek is meestal al heel positief en bijna zeker dat je aangenomen bent.
Dit is echt niet zo. Als ze nog een andere kandidaat op een 2e gesprek hebben dan gaat je kans al door de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Misschien moet ik er nog bij vermelden dat ze aangaf tijdens het telefonisch gesprek dat het fijn was elkaar snel weer te zien omdat het eind van de maand nadert.

Het zou kunnen dat daarmee bedoelt wordt dat mijn opzegtermijn anders weer een maand langer duurt en ze willen natuurlijk snel iemand op die plek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• retoohs
THE_BASE schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 09:01:
Ik ervaar het zeker niet als beklonken, maar heb wel het idee dat het goed zit. Op dit moment heb ik zo’n vreselijke werkplek dat ik alle hoop hierop gevestigd heb, vandaar dat mijn onzekerheid hier spreekt en graag wil weten waar ik precies aan toe ben. Maar zoals iemand hier terecht zegt: dat weet alleen de andere kant.
De beste manier om met veel zelfvertrouwen een solliciatie in te gaan is zorgen dat je meerdere sollicitaties hebt lopen. Dit geeft veel meer het gevoel dat je zelf de controle hebt en geeft ook vertrouwen bij salarisonderhandeling. Je kan immers makkelijk weglopen als je nog wat andere kansen open hebt staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:02
THE_BASE schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 10:13:
Ik zal mezelf bij m’n gevoel moeten houden: het eerste gesprek ging goed, het voelde als een warm welkom, er was een klik. Het was niet alleen informeel, maar ook een gezellig gesprek.
Dit is voor mij altijd doorslaggevend. Mits het tweede gesprek ook zo loopt tenminste. Gewoon weer opnieuw voorbereiden op werk inhoudelijke vragen, en je best doen. Als ze me proberen pootje te lichten in een gesprek ben ik weg, meestal gebeurt dit als niet een leidinggevende maar mensen van de vloer even hun "kans" krijgen iemand door te zagen, kijk mij dit eens goed aanpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
retoohs schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 10:42:
[...]

Dit is echt niet zo. Als ze nog een andere kandidaat op een 2e gesprek hebben dan gaat je kans al door de helft.
Ik schat zo in dat die er niet (meer) is. Niettemin, je beste beentje voor, aardig en enthousiast zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-06 11:41
Van der Berg schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 09:25:
Tweede gesprek is meestal al heel positief en bijna zeker dat je aangenomen bent. Wat te verwachten: Gaat meestal over de salarissen en kennismaking met de afdeling en gesprek met directe leidinggevende kennismaking met nieuwe collega's.

Mijn vrouw is bij Siemens Nederland door naar de tweede gesprek en heeft een gesprek met de directe leidinggevende van haar nieuwe afdeling. In dat gesprek gaat vaak over salaris en haar nieuwe afdeling.
Ik zou persoonlijk niet eens een tweede gesprek willen als ik niet zeker wist dat ze een fatsoenlijk salaris gaan bieden of e.e.a. al aan bod is gekomen in het eerste gesprek. Anders is het echt tijdverspilling van beide kanten als het alsnog op dit aspect afketst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
geekeep schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 10:49:
[...]

Ik zou persoonlijk niet eens een tweede gesprek willen als ik niet zeker wist dat ze een fatsoenlijk salaris gaan bieden of e.e.a. al aan bod is gekomen in het eerste gesprek. Anders is het echt tijdverspilling van beide kanten als het alsnog op dit aspect afketst.
Klopt, ik heb ook weleens gedacht in verleden, word ik betaald voor al deze tijd die ik in jullie steek? Gesprek dit, reistijd dat etc. Maar ja, andere tijd, werkgeversmarkt. Dat is het nu niet meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
THE_BASE schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 10:13:

Dat ze in plaats van dinsdag al direct de volgende ochtend belde gaf in elk geval aan dat ze er voor zichzelf vrij snel uit waren.

Contactpersoon aan de telefoon zei dat ze nog even een tweede gesprek wilde met haar erbij omdat zij de functie ook heeft ingevuld.

Natuurlijk kan het na een tweede gesprek alsnog afgeketst worden, maar ik heb een gevoel dat het de goede kant op gaat. Laat ik dat vasthouden, zo ben ik ook positief en ontspannen in het tweede gesprek.
Mits je het echt wilt hè. Je kunt kiezen momenteel. Het is een gevecht om werknemers. Is het een IT(-achtige) functie? Onderhandel goed, wat je nu kunt onderhandelen, kun je misschien over 4 jaar niet meer, en heb je dan nog profijt van. Salaris in gedachten al? Doe er maar 300 tot 500 bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
THE_BASE schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 10:43:
Misschien moet ik er nog bij vermelden dat ze aangaf tijdens het telefonisch gesprek dat het fijn was elkaar snel weer te zien omdat het eind van de maand nadert.

Het zou kunnen dat daarmee bedoelt wordt dat mijn opzegtermijn anders weer een maand langer duurt en ze willen natuurlijk snel iemand op die plek.
Tuurlijk, anders wordt het alweer 1 maart dat je kan beginnen. Gebruik dit in je onderhandelingen, en teken niet direct. Ik neem het contract altijd eerst mee naar huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-06 05:57

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Torgo schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 09:37:
Het is wel handig als men je (vooraf) vertelt wat de sollicitatie procedure is. Je kan ook zelf wat extra details vragen. Zoals: Met wie ga ik om tafel? Zijn er nog specifieke dingen die ik kan voorbereiden voor het gesprek? Dat komt op zich ook wel goed en proactief over tenzij je het heel opdringerig of onzeker doet. Laat vooral ook niet weten hoe graag je bij je huidige baan weg wil. Je wil meer uitdaging en het verschil kunnen maken dus bent je toe aan een volgende stap 🙂. Je moet namelijk ook nog je salaris onderhandelen 😉.
@THE_BASE Jammer dat over deze post heen gaat, want deze vraagstellingen richting deze nieuwe werkgever gaat je de antwoorden geven op jouw vragen in dit topic. En geeft ons meer knowhow, zodat we jou beter kunnen helpen.

[ Voor 6% gewijzigd door Falcon op 11-12-2021 11:10 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:11
Vergeet niet om zelf ook veel vragen te stellen in dat tweede gesprek. Ook jij wilt graag weten of het bedrijf bij jou past. Meestal waardeert men dit want er ontstaat dan echte communicatie
ipv eenrichtingsverkeer en dan zijn gesprekken ook prettiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-06 05:57

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

^^ Dit.

We kunnen je daarbij helpen, maar dan zou het ook helpen om te weten over wat voor functie het gaat, als je dat wil delen.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Druid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-06 17:16
Tweede gesprek is altijd lastig, omdat het alle kanten op kan. Mijn ervaring is dat goed voorbereiden helpt. Als ik het zo lees zou het zomaar over de arbeidsvoorwaarden kunnen gaan. Dus ik focus even op dat onderdeel omdat dat vaak als lastig wordt ervaren.

Mijn nr1 tip is: Bedenk vooraf met welke arbeidsvoorwaarden je tevreden bent. Dus zet voor jezelf op papier wat je nu verdiend, welke extra's je hebt in de vorm van onkosten vergoeding, 13e maand, bonus, premie vrij pensioen, aanvullende verzekeringen (WW/WAO etc), vakantie dagen, studie budget, lease auto etc.

Ook belangrijk is hoeveel groei je nog hebt in je salaris schaal bij je nieuwe werkgever. Het is super leuk om meer te gaan verdienen maar als je daarna 5 jaar stil staat dan win je er weinig mee. Zeker met een inflatie van 5%.

Daarna kan je propberen te bepalen wat je waart bent. Wat betalen vergelijkbare functies in de markt. Hoeveel verdienen je vrienden / collega's etc. Op basis van dit onderzoek maak je een "dit is voor mij acceptabel" voorstel. Dan weet je waar je heen wil onderhandelen. Schaam je niet als hier een flinke verhoging uit komt. Als de markt vindt dat jij dat waard bent dan kan je dat ook vragen.

Tip nr2: Op de vraag wat je nu verdiend kan je reageren "Wat ik nu verdien is niet zo relevant, maar ik heb wel een indicatie in mijn hoofd wat ik, op basis van mijn diploma's en ervaring, denk dat ik waard ben". Qua bandbreedte liggen mijn verwachtingen voor het salaris tussen X en Y. Daarnaast heb ik bij mijn huidige werkgever de volgende extra's 1 2 en 3. Die vind ik ook relevant. Waarbij je best kan zeggen dat je het lastig vind om voor jezelf te onderhandelen.

Tip nr3: Daarnaast is het goed om je wat meer te verdiepen in de baan en een aantal basis vragen voor te bereiden. Wat ook goed werk is na een antwoord nog 1x door te vragen. "oke dus ik begrijp dat ..... kan je mij nog wat meer vertellen over". Hiermee krijgt het gesprek wat meer diepgang en laat je zien dat je in staat bent te analyseren en door te vragen. Iets wat relevant is voor iedere functie.

Tot slot, het zijn maar tips en probeer deze op een voor jou natuurlijk manier aan te pakken. Alleen al het feit dat je voorbereid de meeting in gaat maakt het gesprek eenvoudiger.

Succes met je gesprek !

To Cow or not to Cow, that is the Chicken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Falcon schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 11:09:
[...]

@THE_BASE Jammer dat over deze post heen gaat, want deze vraagstellingen richting deze nieuwe werkgever gaat je de antwoorden geven op jouw vragen in dit topic. En geeft ons meer knowhow, zodat we jou beter kunnen helpen.
Het telefoongesprek was kort en positief. Er werd niets vermeld over voorbereiden. Ik snap dat iemand dat zelf ook kan opzoeken, vragen of begrijpen. Maar ik kreeg zelf niet het gevoel dat er een officieel tweede gesprek komt. Meer een officieus en dat de keuze al gemaakt is en dat het tweede gesprek meer informeel en afrondend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Aan een ieder bedankt, het meedenken wordt enorm gewaardeerd.

Het is wellicht handig te weten dat ik op dit moment een zeer vervelende werkplek heb: het bedrijf is onlangs verhuisd naar een fabriekshal waar we in de kou en vrijwel zonder (dag)licht werken. Er is niets geregeld voor het pensioen en in november verliep mijn contract. Niets over gehoord en meermaals gevraagd wanneer ik het contract kan verwachten, het antwoord is dan 'zal er aan denken'. Werkgever is niet mee te werken.

Vandaar ook dat ik alles op alles zet om weg te komen en nu voor mijn gevoel heel dicht bij het vuur zit bij een leuk bedrijf, op fietsafstand van mijn huis. De functie is Sales Support Manager in de media.

Zoals hierboven vermeld was het telefoongesprek, dat gevoerd werd door een directe leidinggevende, kort en leuk. Er werd alleen gezegd: degene met wie jij een gesprek had zijn erg enthousiast, maar we willen nog graag een tweede gesprek waar ik dan ook bij ben als je directe collega aan wie je rapporteert.

Salaris is al vermeld, ik heb daar geen hoogwaardige eisen in, zo zit ik niet in elkaar en wil het kruit niet verschieten, komt met name omdat ik echt zo snel mogelijk weg wil bij mijn huidige werk, het liefst vandaag nog. Als ik dan hetzelfde ga verdienen en ik geniet echt weer van mijn werk dan heb ik het er voor over om niet teveel te eisen.

Ook het aantal werkuren, de pauzes, de bedrijfsstructuur en wie mijn directe collega wordt is al vermeld. Nogmaals dank voor een ieder die mee wil denken hierin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
wlmpie schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 11:17:
Vergeet niet om zelf ook veel vragen te stellen in dat tweede gesprek. Ook jij wilt graag weten of het bedrijf bij jou past. Meestal waardeert men dit want er ontstaat dan echte communicatie
ipv eenrichtingsverkeer en dan zijn gesprekken ook prettiger.
Is zeker ook gedaan, ik heb ook netjes gevraagd wat hen aansprak aan mijn CV. Daarnaast heb ik zelf veel vragen gesteld over het bedrijf en heb ik ook laten merken dat ik verstand heb van wat er speelt in de branche waar ze in zitten (omdat het me enorm interesseert).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Ligt heel erg aan t bedrijf. Bedrijven als Accenture ging hier alles volgens lijstjes en protocollen terwijl ik bij een een andere grote toko meer een koetjes en kalfjes gesprek had.. Gewoon afwachten dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
THE_BASE schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 12:42:
[...]

Het telefoongesprek was kort en positief. Er werd niets vermeld over voorbereiden. Ik snap dat iemand dat zelf ook kan opzoeken, vragen of begrijpen. Maar ik kreeg zelf niet het gevoel dat er een officieel tweede gesprek komt. Meer een officieus en dat de keuze al gemaakt is en dat het tweede gesprek meer informeel en afrondend is.
Wanneer is het tweede gesprek? Als het niet al maandag is zou ik persoonlijk bellen met de vraag "Hoi! Kun je me nog wat meer vertellen over het tweede gesprek? Wat is de bedoeling ervan? Ik wil me graag goed voorbereiden!" of iets in die richting.

Als ik in de sollicitatiecommissie zit (wat ik regelmatig doe) zou ik dat alleen maar waarderen. Laat je meteen zien dat je pro-actief bent en niet bang bent om mensen (je potentieel nieuwe collega's!) om opheldering te vragen.

Eigenlijk vind ik dat dit al verteld moet worden bij de procedure. Aan het eind van een eerste gesprek vertellen wij altijd kort hoe de procedure verder in elkaar steekt; wanneer je wordt gebeld, hoeveel mensen we uitnodigen voor een tweede gesprek, wat de doel van het tweede gesprek is...

Bij ons verschilt het een beetje qua functie hoe de procedure loopt, maar voor een teamlid is het eerste gesprek meestal met teamleider en een ander teamlid. Soms iemand van P&O, die toch net wat andere vragen stelt. Zij maken de eerste selectie.

Bij een tweede gesprek nodigen we maximaal 3 mensen uit en sluiten meer teamleden aan. Voornamelijk minder formeel. Meer om te onderzoeken of er een 'klik' is tussen teamleden en sollicitant. Of iemand de juiste kennis en kunde heeft, komt minder aan bod. Dat hebben we in het we in 1e gesprek al onderzocht. Maar uiteindelijk kun je zeker nog afvallen. Na het tweede gesprek komt dan nog een arbeidsvoorwaardengesprek. Daarbij is de manager dan ook aanwezig (is meestal niet betrokken bij de rest v/d procedure).

Hoe dan ook: tweede gesprek is altijd een goed teken. Succes ermee. Vergeet niet dat het voor veel functies enorm lastig is om aan mensen te komen, dus dat is in ieder geval al in jouw voordeel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
sOid schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 16:51:
Eigenlijk vind ik dat dit al verteld moet worden bij de procedure. Aan het eind van een eerste gesprek vertellen wij altijd kort hoe de procedure verder in elkaar steekt; wanneer je wordt gebeld, hoeveel mensen we uitnodigen voor een tweede gesprek, wat de doel van het tweede gesprek is...
Aan het eind van het eerste gesprek werd mij verteld dat ik dinsdag zou worden gebeld. Uiteindelijk was dat dus een dag later. Verder werd er aan het eind van het eerste gesprek niets verteld over het verdere verloop. Tijdens het eerste gesprek werd alleen bevestigd dat ook manager en eigenaar er een goed gevoel aan over hebben gehouden en dat ze graag nog even in gesprek gaan met een leidinggevende erbij.
Bij een tweede gesprek nodigen we maximaal 3 mensen uit en sluiten meer teamleden aan. Voornamelijk minder formeel. Meer om te onderzoeken of er een 'klik' is tussen teamleden en sollicitant. Of iemand de juiste kennis en kunde heeft, komt minder aan bod. Dat hebben we in het we in 1e gesprek al onderzocht. Maar uiteindelijk kun je zeker nog afvallen. Na het tweede gesprek komt dan nog een arbeidsvoorwaardengesprek. Daarbij is de manager dan ook aanwezig (is meestal niet betrokken bij de rest v/d procedure).
Ik denk dat het bij mij hetzelfde zal zijn: even kijken of de klik er ook is met de leidinggevende, verder is alles al gevraagd, uiteraard kunnen er nog vragen zijn van leidinggevende.
Hoe dan ook: tweede gesprek is altijd een goed teken. Succes ermee. Vergeet niet dat het voor veel functies enorm lastig is om aan mensen te komen, dus dat is in ieder geval al in jouw voordeel!
Thanks, misschien moet ik dat maar in mijn hoofd houden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Nu heb ik het topic niet helemaal gelezen (enkel de topic start), dus wellicht dat dit al voorbij gekomen is, maar aan de andere kant staat het natuurlijk wel geïnteresseerd als je het hun zelf vraagt natuurlijk. En vergeet niet: vragen staat altijd vrij, je hebt immers (hoop ik voor je althans) niets te verliezen! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:02
@The Druid Ik begrijp je tips niet zo goed. Dit 2e gesprek is met een toekomstige collega. Dan is praten over salaris not done. Dat doe je met HR en de manager, niet met een toekomstige collega.

Dit gesprek is om te kijken of er een match is en voor @THE_BASE of hij/zij binnen het team past.

Wil wel als tip meegeven om nu niets overhaasts te doen, ook al zit je nu niet op je plek. Er is meer dan genoeg werk dus maak een goede keus zodat je niet snel hetzelfde probleem hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
jongetje schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 19:48:
@The Druid Ik begrijp je tips niet zo goed. Dit 2e gesprek is met een toekomstige collega. Dan is praten over salaris not done. Dat doe je met HR en de manager, niet met een toekomstige collega.

Dit gesprek is om te kijken of er een match is en voor @THE_BASE of hij/zij binnen het team past.

Wil wel als tip meegeven om nu niets overhaasts te doen, ook al zit je nu niet op je plek. Er is meer dan genoeg werk dus maak een goede keus zodat je niet snel hetzelfde probleem hebt.
Misschien moet ik even met beide benen op de grond en zit ik nu teveel op een roze wolk.

Ik ga er overigens niet vanuit dat het wederom over salaris en over arbeidsvoorwaarden gaat, maar echt informeel en checken of het met de collega klikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmashCruiser
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:23
THE_BASE schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 12:47:

Salaris is al vermeld, ik heb daar geen hoogwaardige eisen in, zo zit ik niet in elkaar en wil het kruit niet verschieten, komt met name omdat ik echt zo snel mogelijk weg wil bij mijn huidige werk, het liefst vandaag nog. Als ik dan hetzelfde ga verdienen en ik geniet echt weer van mijn werk dan heb ik het er voor over om niet teveel te eisen.
Zorg wel dat je jezelf daar niet mee tekort doet. Vergelijk je salaris niet met wat je nu verdient, maar wat conform de functie is. Het is zonde als je na één of twee jaar toch het gevoel krijgt dat dat zo is. Een tweede kans om over je salaris ten onderhandelen en echt een stap te maken gebeurt zelden bij eenzelfde werkgever.

Eerder gaf je aan dat de HR medewerker er druk achter zet om het tweede gesprek op korte termijn te plannen. Gebruik de tijd dan ook als je toch nog willen onderhandelen. Schroom niet om bij een aanbod een bruto - netto berekening te laten opstellen. Zeker als er bij je nieuwe werkgever wel een pensioensregeling is. Hoeveel drukt je eigen bijdrage op je netto salaris? Het kan zijn dat dit een aanzienlijk bedrag is. Na je pensioensleeftijd heb je hier pas wat aan, tot die tijd mis je dit elke maand.

Ik ben hier zelf absoluut geen held in, maar neem het mee. Zelf heb ik me hier in het verleden op verkeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nemesis2212
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-12-2024
THE_BASE schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 19:56:
[...]

Misschien moet ik even met beide benen op de grond en zit ik nu teveel op een roze wolk.

Ik ga er overigens niet vanuit dat het wederom over salaris en over arbeidsvoorwaarden gaat, maar echt informeel en checken of het met de collega klikt.
als ik je verhaal zo lees krijg ik het idee dat je of jong bent en/of je weinig ervaring hebt met solliciteren, klopt een of beide?

ik werk al 10 jaar in de IT en heb heel wat sollicitaties gehad, vaak met succes. deels denk ik omdat ik relax gesprekken in ga en sociaal ben dat dit zeker meehelpt.

als jij voor een 2e gesprek gevraagd wordt zit het vaak goed. het is idd meestal checken door collegas of je in het team past, ze gaan wat dieper in op de materie om te kijken of je ervaring matched bij de werkzaamheden. Denk aan vragen als; wat zou je in die en die situaties doen, om zo hun een beeld te geven hoe jij met bepaalde dingen omgaat. vragen als :wat je salariswensen is, is vaak een goede indicator dat zij positief zijn over je en kan af en toe indirect een aanbod zijn al wordt het niet met zoveel woorden genoemd want meestal wordt je na je 2e/3e gesprek daar over gebeld.

Al met al, maak je geen zorgen, ga relax het gesprek in en mocht onverwachts niet lukken dan is de vijver nog zo groot voor je om wel een goede functie te vinden. good luck :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Mijn idee bij een tweede gesprek is dat die net zo belangrijk is als de eerste. De personen die het tweede gesprek doen moeten min of meer denk ik hetzelfde gevoel bij jou krijgen.

De race is nog niet gelopen. Ze kunnen op andere zaken ingaan die nog niet besproken zijn.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
nemesis2212 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 23:50:
[...]

als ik je verhaal zo lees krijg ik het idee dat je of jong bent en/of je weinig ervaring hebt met solliciteren, klopt een of beide?

Al met al, maak je geen zorgen, ga relax het gesprek in en mocht onverwachts niet lukken dan is de vijver nog zo groot voor je om wel een goede functie te vinden. good luck :)
Het laatste klopt, ben eind dertig maar heb eerst twintig jaar ergens gewerkt en vorig jaar de stap genomen daar te vertrekken. Helaas op een verkeerd paard gegokt en op een verkeerde plek terecht gekomen. Vandaar dat ik heel graag weg wil en er veel aan gelegen is dat ik elders wordt aangenomen. Nu ik zo dichtbij het vuur zit voor een leuke functie wordt ik daar lichtelijk onzeker van. :)

Dat ze me zo snel uitnodigen en aangaven dat er haast bij geboden is geeft me een positief gevoel. Alle contact is leuk en heb de persoon met wie er donderdag een gesprek is al meerdere keren aan de telefoon gesproken en ook dat voelde voor mijn kant goed. En wat je zegt is een feit: er zijn meer vacatures dan deze.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:57

PnD

like in Pinda ^_^

Mijn tip is om het eens om te draaien voor jezelf. Nu kom je vooral over alsof jij heel blij moet zijn als je voor hun mág werken.

Moeten hun niet (ook) heel blij zijn als jij voor hun wilt werken? Jij weet toch wat je voor hun kan gaan betekenen?

Ga eens met die intentie het gesprek aan. Zonder arrogant over te komen, want dat kan averechts werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Laatste keer dat ik ging solliciteren was 6,5 jaar geleden (of eigenlijk gevraagd ben om te solliciteren) bestond uit:
Gesprek 1 - Kennismaking met bedrijf en kijken waar in het bedrijf je terecht komt (min of meer de functie inschatting) en vaak wordt er een salarisindicatie afgegeven / gevraagd (mits ze verder willen)
Gesprek 2 - Kennismaking met leidinggevende en een (toekomstig) collega. Beetje meer op inhoud van wat de functie inhoud en welke verwachtingen er zijn.
Gesprek 3 - Definitieve afstemming met leidinggevende (en HR) over vaststelling salaris. Kan ook direct aanvullend zijn op gesprek 2 (zodra de collega weg is).

Nu ben ik recentelijk weer benaderd:
Gesprek 1 - Kennismaking en salarisindicatie stonden centraal
Gesprek 2 (gaat binnenkort plaats vinden, afspraak staat) - Kennismaking met direct leidinggevende en een (toekomstig) collega.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:49

de Peer

under peer review

Recent dit meegemaakt:

Gesprek 1: alleen met HR, kennismaking en cv doornemen etc, salarisindicatie.
Gesprek 2: Met Hiring manager. Kennismaking en cv en vacature doornemen
Gesprek 3: gesprek met Hiring manager, zijn manager, en een directe toekomstige collega. Vooral over inhoud, projecten etc.

er was 1 andere kandidaat. Vervolgens werden we beiden op een assessment gestuurd (halve dag) op 2 uur reisafstand. Was ik niet zo blij mee, maar goed.

Assessment zeer goed gedaan, maar kreeg te horen: er heeft zich inmiddels een 3e (interne) kandidaat gemeld en we moeten deze persoon aannemen. Bedankt voor je inzet en interesse.
Ik zag later (via linkedin) dat er ook daadwerkelijk een interne kandidaat aangenomen was, dus het was geen smoes oid.

:/

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 13-12-2021 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeeDee855
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-04 11:53
Geen smoes, maar niet handig. Klinkt alsof het proces niet goed is ingedekt als een interne kandidaat er nog zo tussendoor kan komen. Einddatum sollicitatie zou voor zowel intern als extern gelijk moeten zijn. Of je doet eerst een interne ronde.
Dit is zo'n verspilling van tijd en geld voor meerdere partijen...

Edit:
Qua gesprekken:
Ik vraag wat het proces zal zijn, er zit zo veel variatie in qua tijd, inhoud en hoeveelheid rondes.
Ik moet zeggen dat dat inmiddels ook een aandachtspunt voor mij is. Als men het niet uit zichzelf aangeeft dan kan het een teken zijn dat processen niet goed zijn geregeld of dat men zich niet goed beseft dat bepaalde dingen anders kunnen gaan dan dat zij het altijd doen. Meestal is het allebei het geval.
Als met dan ook narrig reageert op de vraag om meer informatie dan is dat echt een rode vlag. Ik weet van mezelf dat ik graag duidelijkheid heb, dus dat gaat dan later ook wringen.

[ Voor 49% gewijzigd door DeeDee855 op 13-12-2021 13:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Bedankt voor jullie reacties, ik zal jullie laten weten zodra het tweede gesprek plaats heeft gevonden!

Edit: voor de nieuwsgierigen en de geïnteresseerden, het tweede gesprek heeft vanmorgen plaatsgevonden en eigenlijk was een directe collega/manager erg benieuwd naar me en had nog een aantal vragen. Onder andere hoe goed ik ben met bepaalde software-programma's. Uiteindelijk lag het contract al voor me klaar. :)

Ik ben dus een blij mens met een nieuwe baan. Bedankt voor al het meedenken aan iedereen!

[ Voor 167% gewijzigd door THE_BASE op 16-12-2021 15:13 ]

Pagina: 1