Advies voor WiFi netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvdw
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 30-09 20:23
Hallo,

Bij een niet nader te noemen routershop deed ik een advies voor mijn WiFi netwerk te verbeteren maar de geadviseerde en bestelde producten (2x Zyxel NebulaFlex NWA50AX) bleken helaas ver onder de maat te presteren. Op dit moment heb ik in het midden van gebouw A (zie situatietekening) een verouderde EnGenius ECB-350 en die presteerde beter dan de twee eerder-genoemde producten.

In gebouw A kan ik bekabeld aansluiten en wil ik ook WiFi. In gebouw B en C kan ik helaas niet bekabeld aansluiten. In gebouw B wil ik perse een WiFi verbinding, in gebouw C was aardig geweest maar geen must.

Kan/wil iemand mij adviseren welke apparatuur zou voldoen voor mijn wensen !?

Alvast bedankt..

Conny

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tTMgjhxnWmlf413ssoGU2ffPAyU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/c8SfVTW8ZPi8SRD4gyuPXvhf.jpg?f=user_large

Beste antwoord (via cvdw op 14-12-2021 14:19)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:32

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

cvdw schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 11:30:
Dan lijkt het me inderdaad het beste om ook een outdoor-AP te kopen, kan dit eventueel met mij huidige Engenius ECB-350 en dit in combinatie met bijvoorbeeld de EnGenius ENS620EXT outdoor-AP ??

Snelheid is niet zo relevant, heb toch maar iets van 35mbps inkomend (buitengebied) het bereik van het WiFi signaal is vee belangrijker. Ik ga geen 4k streamen o.i.d.
Aangezien Engenius-apparaten 'dom' zijn en geen enkele vorm van management/afstemming onderling doen kun je iedere combinatie wel malen. Ik zou eerlijk gezegd anno 2021 niet aanraden de ECB-350 nog te gebruiken als je al twee WiFi-6 AP's (die Zyxels) hebt. Ja, ECB-350 heeft hoger zendvermogen, maar 1) dat is daadwerkelijk illegaal in NL - max toegestande zendvermogen in 2.4GHz-band is 100mW al gaat geen haan daarnaar kraaien in buitengebied, tenzij je buurman zendamateur is en die banden gebruikt, 2) als het alleen voor binnenhuis is, heb je het hoegenaamd niet ndoig, en 3) het is een >10j oud ontwerp dat vooral op vlak van security niet meer van deze tijd is.

Mbt welke outdoor AP - maakt weinig uit gezien je beperkte eisen. De Engenius die je noemt is dan met EUR 240 erg duur gezien specs. Je hebt voor een derde van dat bedrag apparaten die bij benadering hetzelfde doen, zoals pricewatch: TP-Link EAP225-Outdoor - maar er is ook een Engenius voor EUR 113 mocht je per se bij dat merk willen blijven (waar ik wederom geen reden voor zie).

Sluit zo'n ding op de hoek achter buiten aan. Kijk dan hoe het gaat in B en C. Goed genoeg? Prima. Niet goed genoeg? Tweede outdoor AP van zelfde type pakken, als wireless bridge instellen, dan binnen in gebouw een indoor AP (zoals bijvoorbeeld de Zyxel die je nog hebt). Aangezien je in totaal al 3 indoor APs hebt, heb je sowieso genoeg. Ik zou de bejaarde ECB-350 daarbij als laatste gebruiken.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-09 20:53
Wat is er wel aanwezig in B & C ?
coax kabel of telefoonlijn ?

als er niets is , en je kan/wil geen bekabeling aanleggen ga je erg snel bij buitenantennes uitkomen ,wat vaak alleen goed werkt bij rechstreeks zicht

powerline is de "easy-way-out" , maar is even onzeker als het nederlandse corona beleid ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvdw
In B en C is er niets aanwezig van bekabeling, ook niet mogelijk helaas. Powerline is ook geen optie omdat B en C een eigen groepenkast hebben.

C is niet perse nodig maar B wil ik zeker wel WiFi. Tussen A en B is rechtstreeks zicht en ik kan tegen de buitenmuren antennes plaatsen maar heb ik dan ook signaal binnen bij B?

Met mijn oude EnGenius ECB-350 heb ik in A volledig ontvangst in B alleen als ik buiten sta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
om ietwat stabiel te repeaten dien we toch een fatsoenlijke hoeveelheid wifi te hebben... (aka zuiver)

met bv RSSI -65 kan je al een flinke snelheid halen, voldoende om youtube 4K in gang te houden
dus waar wil je naartoe.. is je doel overal 30mbps te kunnen aantikken ?
je kan je ontvangststerkte nameten met simpele meetappjes zoals wifi analyser

op je vraag "heb ik dan binnen in B ook wifi ?"
hangt vooral van je buitengevel af , grote kans komt ie er wel door maar zal je buitenmuur erg dik zijn en dus erg veel signaal dempen..
je moet toch met een UTP kabel naar buiten om je buitenantenne te poweren .. diezelfde UTP kabel kan je dan gebruiken om binnen een POE switch te zetten & in het gebouw zelf nog een accespoint bij te zetten (of bv je playstation / appletv bekabeld aan te sluiten)

praktisch voorbeeld
ik heb thuis 2 Cisco WAP571E's hangen..
+ bereik is frikking huge zolang ik rechtstreeks zicht heb
+ IP66 dus gewoon in de regen / sneeuw, no problemo
+ kunnen elkaar repeaten
+ 3x3 5Ghz AC (dus maximaal 1300mbps koppeling, wat je theoretisch bij ideaal signaal 1300/4 = 325mbps na 1e hop geeft)
+ je mobieltjes genieten ook van wifi (wat met een richtantenne niet is)
- flink dure apparaten
- is geen wifi 6 apparatuur
- Cisco doet niet aan sexy interfaces & design is vooral functioneel (best flinke bakken)
- je moet ze hoog genoeg hangen zodat het zicht niet verstoord word door shizzle (mijne hangen net onder de dakrand op +- 7m hoogte)

[ Voor 30% gewijzigd door ijske op 10-12-2021 22:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

WiFi kan honderden meter ver reiken, probleem is dat muren een fors obstakel zijn. Je meldt niets over bouwmaterialen, maar als het op deze korte afstanden een probleem vormt, is duidelijk dat het uitdagend is.

Wat je IMHO nodig hebt, is een netwerk voor verbinding buitenhuis en dan aparte netwerken binnenhuis in de gebouwen.

Dus:
WiFi binnenhuis in A is niet zo'n uitdaging, gaat allicht met wat ingebouwd zit in modem en/of losse AP indien nodig. Maar dan:

Modem -> kabel naar achterkant A naar gevel met zicht op B en C, en *door* de gevel. Daar aan buitenzijde een outdoor AP.

Vervolgens op B en C aan buitengevel een outdoor AP in wireless bridge mode (verbindt dus met de outdoor AP op A), een draad door de gevel en binnen een AP voor WiFi in het gebouw.

Mogelijk is het alleen muur van gebouw A dat een probleem geeft,. in dat geval heb je de extra AP's bij de andere gebouwen niet nodig en voldoet de outdoor-AP aan achtergevel van A.

Je hebt momenteel alleen indoor-spul, dus ik zou als eerste een outdoor-AP regelen. Dat hoeft gezien korte afstanden niets bijzonders te zijn, en je wilt vooral geen richtantenne erop omdat je zowel B als C wilt kunnen dekken, dus een simpele omni-antenne is niet alleen goedkoper maar beter. Ik zou sowieso 5GHz aanraden en of je WIFi-n (4), -ac (5) of -ax (6) wilt is vooral kwestie van eisen vs budget. Met WiFi-n en de setup die ik aanraad zou ~150Mbps haalbaar moeten zijn binnenin de gebouwen, met WiFi-ac is ~400Mbps haalbaar, met WiFI-ax 500Mbps.

Als je de outdoor-AP aan achterzijde A bevestigd hebt kun je zien hoe dekking in B en C is. Is het dan al voldoende, dan ben je klaar. Zo niet, dan moet je dus per gebouw waar het nodig is een outdoor-AP in wireless bridge mode hangen en binnenin een indoor AP.

De Zyxel AP's die je hebt gekocht zijn prima indoor AP's en kunnen evt hiervoor gebruikt worden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvdw
Dan lijkt het me inderdaad het beste om ook een outdoor-AP te kopen, kan dit eventueel met mij huidige Engenius ECB-350 en dit in combinatie met bijvoorbeeld de EnGenius ENS620EXT outdoor-AP ??

Snelheid is niet zo relevant, heb toch maar iets van 35mbps inkomend (buitengebied) het bereik van het WiFi signaal is vee belangrijker. Ik ga geen 4k streamen o.i.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
Een Outdoor AP tegen de A gevel is inderdaad al een zéér goede start van je verhaal .. liefst nog op de hoek bij B & C (zodat ie ook rechtstreeks zicht heeft op C)

je gaat het waanzinnig vinden hoever zo'n outdoor ding gaat, omdat er niets het signaal belemmerd. ik haal op 150meter afstand nog steeds 100Mbps .. totaal onzinnig want zoveel grond bezit ik niet, maar is wel Tweakers niveau ;) .. ter vergelijk binnenhuis kan je nog niet eens door een visbak of radiator stralen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:10
Pak 3 ubiquity nanobeams en zet het in een p2mp opstelling en klaar. Hoewel het wel zwaar overkill is voor deze situatie.

Of zet een paar unify AC pro's tegen je buitengevel in mesh ? (Mits ze droog hangen). Eventueel binnen nog een ap bijv de lite als bereik te laag is.

[ Voor 38% gewijzigd door Jan-man op 11-12-2021 13:02 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

cvdw schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 11:30:

Aangezien Engenius-apparaten 'dom' zijn en geen enkele vorm van management/afstemming onderling doen kun je iedere combinatie wel malen. Ik zou eerlijk gezegd anno 2021 niet aanraden de ECB-350 nog te gebruiken als je al twee WiFi-6 AP's (die Zyxels) hebt. Ja, ECB-350 heeft hoger zendvermogen, maar 1) dat is daadwerkelijk illegaal in NL - max toegestande zendvermogen in 2.4GHz-band is 100mW al gaat geen haan daarnaar kraaien in buitengebied, tenzij je buurman zendamateur is en die banden gebruikt, 2) als het alleen voor binnenhuis is, heb je het hoegenaamd niet ndoig, en 3) het is een >10j oud ontwerp dat vooral op vlak van security niet meer van deze tijd is.

Mbt welke outdoor AP - maakt weinig uit gezien je beperkte eisen. De Engenius die je noemt is dan met EUR 240 erg duur gezien specs. Je hebt voor een derde van dat bedrag apparaten die bij benadering hetzelfde doen, zoals pricewatch: TP-Link EAP225-Outdoor - maar er is ook een Engenius voor EUR 113 mocht je per se bij dat merk willen blijven (waar ik wederom geen reden voor zie).

Sluit zo'n ding op de hoek achter buiten aan. Kijk dan hoe het gaat in B en C. Goed genoeg? Prima. Niet goed genoeg? Tweede outdoor AP van zelfde type pakken, als wireless bridge instellen, dan binnen in gebouw een indoor AP (zoals bijvoorbeeld de Zyxel die je nog hebt). Aangezien je in totaal al 3 indoor APs hebt, heb je sowieso genoeg. Ik zou de bejaarde ECB-350 daarbij als laatste gebruiken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvdw
Bedankt allemaal...

@dion_b, Duidelijk - de ECB-350 gaat de "prullenbak in", even voor de duidelijkheid de twee Zyxel NebulaFlex NWA50AX heb ik al retour gestuurd aangezien het bereik echt belabberd was dus deze heb ik niet meer.

Ik ben niet gebonden aan het merk EnGenius maar omdat mijn oude AP een goed bereik had dacht ik naar dit merk te kijken zodoende mijn reactie over de outdoor-AP.

Dus ik kan beginnen vanaf scratch... en volg uiteraard graag je advies en bestel:
  • 1x TP-Link EAP225-Outdoor voor op de hoek van A/B/C - bekabeld.
  • 1x X voor ruimte A - bekabeld voor in ruimte A nabij het modem??
  • 1x X voor ruimte B - onbekabeld en als ik het goed begrijp ontvangt deze het signaal van de outdoor-Ap
Ik neem aan dat ik de WiFi op de V10 beter kan uitzetten zodat bovenste drie goed samenwerken en zo ja welke indoors adviseer je me dan die goed samenwerken met de outdoor-AP en een stevig bereik hebben ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-09 20:37
Een outdoor AP werkt ook binnen! :+
Maar qua esthetica is een reguliere EAP225 dan een goede optie. Dan hou je het bij één merk.

Voorspellen hoe e.e.a. qua snelheid, dekking en bereik gaat worden is pure speculatie. Dat wordt door enorm veel factoren beïnvloed.

[ Voor 25% gewijzigd door Masimo op 11-12-2021 17:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:54

lier

MikroTik nerd

ijske schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 12:45:
je gaat het waanzinnig vinden hoever zo'n outdoor ding gaat, omdat er niets het signaal belemmerd. ik haal op 150meter afstand nog steeds 100Mbps .. totaal onzinnig want zoveel grond bezit ik niet, maar is wel Tweakers niveau ;) .. ter vergelijk binnenhuis kan je nog niet eens door een visbak of radiator stralen...
Hoop dat je buren er geen last van hebben, En qua Tweakers niveau: een echte :P Tweaker zorgt ervoor dat z'n zendvermogen zo laag mogelijk staat (maar dat is, inderdaad, een aanname).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hendrickz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 28-03 13:33
Wat nog het google'en waard is: Point-to-Point wifi voor small distances.
Ik heb er geen ervaring mee, maar dat is wel de use case. Dan heb je binnen beide gebouwen een acces point, en buiten de gebouwen point-to-point die elkaar verbinden.

Alternatief: Vraag een offerte om grond open te breken en een UTP kabel aan te leggen onder de grond. Als het gras is, kun je hem zelf nog uitgraven. Bij tegels is het wel netjes een bestrater te laten doen.
Pagina: 1