Hier weer de zoveelste vraag over zonnepanelen offertes. Ik zie door de verschillende offertes/opties het bos niet meer.
Offerte 1 is het goedkoopste, maar ik vraag me af of deze 'chinese' omvormer de beste kwalitatieve keus is. De solaredge omvormer van offerte 2 icm beperkte schaduw lijkt de meerprijs van 600 euro niet waard.
Offerte 4 en 5 met de enphase omvormers vallen het duurste uit. Deze lijken sowieso al af te vallen als ik kijk naar de €/WP.
Offerte 6 en 7 lijken interessant. De €/WP is nagenoeg hetzelde als offerte 1, maar hier zitten dan optimizers en een solaredge omvormer bij.
Kanttekening bij offerte 4 t/m 7 is wel dat ze een opstelling hebben genomen waarbij 1 of 2 panelen op de dakkapel geplaatst worden. Ik weet niet hoe oud deze dakkapel is, en of deze het wel houdt. Mijn gevoel zegt dat ik ze hier beter niet op kan plaatsen. Veranderen bij offerte 6 en 7 de gebruikte optimizer en €/WP als ik hier voor acht panelen kies?
Welke opstelling zou jullie voorkeur hebben?
/f/image/W97sMGHbGeCra2sBUYWE65N6.png?f=fotoalbum_large)
Sunny design tekening met schaduwval/percentage:
/f/image/mFINsde14tSVMpFzsKd1tnjZ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Khx8wjrj4EucpMKZnfMXXXj9.png?f=fotoalbum_large)
Offerte 1 is het goedkoopste, maar ik vraag me af of deze 'chinese' omvormer de beste kwalitatieve keus is. De solaredge omvormer van offerte 2 icm beperkte schaduw lijkt de meerprijs van 600 euro niet waard.
Offerte 4 en 5 met de enphase omvormers vallen het duurste uit. Deze lijken sowieso al af te vallen als ik kijk naar de €/WP.
Offerte 6 en 7 lijken interessant. De €/WP is nagenoeg hetzelde als offerte 1, maar hier zitten dan optimizers en een solaredge omvormer bij.
Kanttekening bij offerte 4 t/m 7 is wel dat ze een opstelling hebben genomen waarbij 1 of 2 panelen op de dakkapel geplaatst worden. Ik weet niet hoe oud deze dakkapel is, en of deze het wel houdt. Mijn gevoel zegt dat ik ze hier beter niet op kan plaatsen. Veranderen bij offerte 6 en 7 de gebruikte optimizer en €/WP als ik hier voor acht panelen kies?
Welke opstelling zou jullie voorkeur hebben?
Foto's
Situatie schets:/f/image/W97sMGHbGeCra2sBUYWE65N6.png?f=fotoalbum_large)
Sunny design tekening met schaduwval/percentage:
/f/image/mFINsde14tSVMpFzsKd1tnjZ.png?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
5.5 bij 5.5 meter bij een dakhelling van ongeveer 40 graden. Er is een dakraam aanwezig van ongeveer 0.9 bij 0.9 meter, en een dakkapel met een breedte van 2.2 meter en een hoogte van 1.7 meter. Rechtsboven de dakkapel zit een kleine afvoer van zo'n 25 cm hoog.Schaduw
Vrijwel niet. Enkel door de eigen dakkapel in de ochtend.Jaarverbruik
We verbruiken nu zo'n 3000 kWh. Dit verbruik zal binnen enkele jaren nog wel wat toenemen. Een warmtepomp of laadplek voor een auto zal er niet komen.Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25ABudget en doel
Om zo veel mogelijk van het eigen (toekomstige) verbruik te kunnen opwekken.Wie gaat het project uitvoeren
Dit willen we laten uitvoeren door de zonnepanelen leverancier.Bijhouden van data
Het zou mooi zijn als dit bijvoorbeeld met een app uitgelezen kan worden.Reeds verkregen offertes
/f/image/Khx8wjrj4EucpMKZnfMXXXj9.png?f=fotoalbum_large)