Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Phaeston
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:00
Hier weer de zoveelste vraag over zonnepanelen offertes. Ik zie door de verschillende offertes/opties het bos niet meer.

Offerte 1 is het goedkoopste, maar ik vraag me af of deze 'chinese' omvormer de beste kwalitatieve keus is. De solaredge omvormer van offerte 2 icm beperkte schaduw lijkt de meerprijs van 600 euro niet waard.

Offerte 4 en 5 met de enphase omvormers vallen het duurste uit. Deze lijken sowieso al af te vallen als ik kijk naar de €/WP.

Offerte 6 en 7 lijken interessant. De €/WP is nagenoeg hetzelde als offerte 1, maar hier zitten dan optimizers en een solaredge omvormer bij.

Kanttekening bij offerte 4 t/m 7 is wel dat ze een opstelling hebben genomen waarbij 1 of 2 panelen op de dakkapel geplaatst worden. Ik weet niet hoe oud deze dakkapel is, en of deze het wel houdt. Mijn gevoel zegt dat ik ze hier beter niet op kan plaatsen. Veranderen bij offerte 6 en 7 de gebruikte optimizer en €/WP als ik hier voor acht panelen kies?

Welke opstelling zou jullie voorkeur hebben?
Foto's
Situatie schets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4HYRBwn0XBdllGzHYj3QoxX3iLY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W97sMGHbGeCra2sBUYWE65N6.png?f=fotoalbum_large

Sunny design tekening met schaduwval/percentage:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xXrK1mOfiaPqHEr5xY5dDArsFeI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mFINsde14tSVMpFzsKd1tnjZ.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
5.5 bij 5.5 meter bij een dakhelling van ongeveer 40 graden. Er is een dakraam aanwezig van ongeveer 0.9 bij 0.9 meter, en een dakkapel met een breedte van 2.2 meter en een hoogte van 1.7 meter. Rechtsboven de dakkapel zit een kleine afvoer van zo'n 25 cm hoog.
Schaduw
Vrijwel niet. Enkel door de eigen dakkapel in de ochtend.
Jaarverbruik
We verbruiken nu zo'n 3000 kWh. Dit verbruik zal binnen enkele jaren nog wel wat toenemen. Een warmtepomp of laadplek voor een auto zal er niet komen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A
Budget en doel
Om zo veel mogelijk van het eigen (toekomstige) verbruik te kunnen opwekken.
Wie gaat het project uitvoeren
Dit willen we laten uitvoeren door de zonnepanelen leverancier.
Bijhouden van data
Het zou mooi zijn als dit bijvoorbeeld met een app uitgelezen kan worden.
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8llDhqOLrD2-tZPLMENnpmiCThQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Khx8wjrj4EucpMKZnfMXXXj9.png?f=fotoalbum_large
Regio
Zuid-Holland

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
Uit deze offertes is 7 de beste keuze, en een goede prijs voor een SolarEdge systeem.

De REC zijn bijna zo premium als de LG (Maar een heleboel voordeliger). De 3.6% verschil in €/Wp zou SolarEdge zowaar terug kunnen winnen ;-)

Dakkapel is inderdaad een vraagstuk. Met ballast vaak niet verstandig, geschroefd soms wel. Bouwkundig advies inwinnen? Wellicht via Vereniging eigen huis (lidmaatschap €29.95)?

Zonder de dakkapel zal de prijs per Wp iets stijgen van Offerte 7.
Die van Offerte 1 daalt iets als je de 400Wp optie neemt (1.07) en heeft dan meer opbrengst. Dan die wat mij betreft. Forumleden hebben prima ervaringen met de GoodWe omvormers.

Ik zie een schuur? Kan daar wat op?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Phaeston
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:00
Bedankt voor je reactie! Ik ga even navragen hoeveel offerte 7 met 8 panelen wordt. Als offerte 7 een enkel procent in €/Wp duurder wordt bij 8 panelen, is deze dan nog steeds de betere keus t.o.v offerte 1 met de 365Wp panelen?

Ik vraag me ook af of er evenveel Hyundai panelen geplaatst kunnen worden. Het 400 Wp is ook wat breder met 114cm. De afstand van de dakrand tot de dakkapel is zo'n 3.5 dakpan (112cm) wat dan te krap zou zijn voor plaatsing onder de dakkapel?

Op de schuur van 2.3 bij 3.7 meter zou wellicht ook wat kunnen. De overkapping die er tussen de schuur en het huis lijkt te staan op de satelliet foto is er niet meer. Ik weet ook niet of de schuur hier op berekend is. Dit kan ik ook nog eens navragen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
Overleg de breedte van het paneel met de installateur zou ik zeggen - hij heeft het aangeboden ;-)

Offerte 7 zal niet lineair minder worden, er zitten een hoop min of meer vaste kosten in de offertes. Ik verwacht dat de balans voor mijn gevoel net om zal slaan als de 400Wp panelen passen.

Vraag deze 2 installateurs en geef de prijzen van de aanpassingen door?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.