honey schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 17:21:
Ik heb sinds een dag een MacBook Pro M1 Pro/32MB
Wat hardware betreft is de nieuwe MacBook Pro M1 Pro prachtig. Wat software betreft is het een ramp. Ik loop tegen heel veel beperkingen aan.
Als ik nu gewoon Windows via een virtual machine oid ga draaien, bijv. VMware Fusion, heb ik dan de software voordelen van Windows en de hardware voordelen van MacBook? Hoeveel snelheid verlies ik en is het de moeite waard?
Als ik dan gewoon alles kan installeren wat nu ook op mijn Windows PC kan, zou dat mooi zijn.
Zit er ook over na te denken om hem te retourneren, maar na 1 dag gebruik vind ik het nog wat te vroeg.
Ik zou het een slecht idee vinden om Windows op die MacBook te gaan zetten. Momenteel werkt dat alleen (goed/makkelijk) onder virtualisatie. En dat is gewoon hartstikke zonde. Met virtualisatie verlies je namelijk enorm veel performance. Dat het redelijk werkt komt omdat die MacBooks heel krachtig zijn, maar je verliest nog steeds een hoop van je rekenkracht.
En als je al Windows 'native' als vervanging er op krijgt kan ik me niet voorstellen dat dat het waard is. De huidige Windows is namelijk niet gemaakt voor M1 MacBooks en Microsoft houdt er ook niet rekening mee. Dus het gaat nooit de volle kracht er uit halen. Het blijft dan wat aanknoeien.
Mijn advies is dat als je persé Windows wil gebruiken als primair besturingssysteem (en niet voor 'er bij'), om dan die MacBook te retourneren en van dat geld een Windows laptop te kopen. Want veel van de indrukwekkendheid van die MacBook heeft ook te maken met dat macOS het er uit weet te halen en je een bedrijf hebt dat beide maakt en dat goed aan elkaar knoopt.
Of, probeer aan macOS te wennen. Ik ben ook Windows gebruiker geweest, ben overgegaan op macOS en zou niet meer terug willen. Iets nieuws leren kost altijd tijd, maar macOS is nog vrij makkelijk vergeleken met andere besturingssystemen vind ik. Mijn ervaring is dat wat ik wil onder Windows ik ook onder macOS kan. Soms anders, soms niet. En vaak ook een stuk fijner.
Uitzondering is games. Ze zijn er wel, maar een hoop zijn helaas niet voor macOS geschreven. Wellicht dat dan bij lichte games een VM handig is. Daarnaast heb je Wine projecten zoals Crossover en Portingkit (die laatste is gratis). Werkt met M1 nog niet lekker vind ik, maar ze zeggen me dat dit er wel spoedig aan zit te komen. Als dat eenmaal werkt helpt dat qua gamen ook, want dan kun je Windows games zonder virtual machines draaien. Maar over het algemeen is Mac niet ideaal als 'game pc'. koop dan een Desktop pc (een leuke medium Tower ofzo) met Windows. Of een console.
De toepassingen die je verder noemt wat je met je MacBook wilt, kun je prima onder macOS doen vind ik. Een andere user heeft in dit topic al naar een topic verwezen waar je vragen kunt droppen hoe je een Windows manier op een macOS manier kunt oplossen.
Wil je dat niet en wil je echt Windows, doe dan die M1 MacBook weg. Zoals ik het zie ga je anders jezelf veel tekort doen en maak je van je MacBook een middelmatige machine. Dan zijn er wel betere Windows machines te koop voor dat geld.