Windows op MacBook M1 Pro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 21:32
Ik heb sinds een dag een MacBook Pro M1 Pro/32MB
Wat hardware betreft is de nieuwe MacBook Pro M1 Pro prachtig. Wat software betreft is het een ramp. Ik loop tegen heel veel beperkingen aan.

Als ik nu gewoon Windows via een virtual machine oid ga draaien, bijv. VMware Fusion, heb ik dan de software voordelen van Windows en de hardware voordelen van MacBook? Hoeveel snelheid verlies ik en is het de moeite waard?

Als ik dan gewoon alles kan installeren wat nu ook op mijn Windows PC kan, zou dat mooi zijn.

Zit er ook over na te denken om hem te retourneren, maar na 1 dag gebruik vind ik het nog wat te vroeg.

[ Voor 14% gewijzigd door honey op 10-12-2021 17:22 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Deze Arm MacBooks kunnen helaas geen gewone Windows meer draaien, ook niet in VMWare/Parallels :( .
Je kunt wel een speciale "Windows on Arm" in een VM draaien maar daar heb je niet zoveel aan.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:00
Als je volledig Windows gaat draaien kan je voor het geld beter een Windows supported laptop kopen. Wat zijn je doeleinden. Hoe ga je het gebruiken waar loop je tegen aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
corporalnl schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 17:25:
Als je volledig Windows gaat draaien kan je voor het geld beter een Windows supported laptop kopen. Wat zijn je doeleinden. Hoe ga je het gebruiken waar loop je tegen aan?
Het XDR scherm, het geluid, bouw kwaliteit zijn de belangrijkste argumenten. Dus, films bekijken op Netflix, YouTube, etc in HDR (wat nu nog niet kan door een bug). Wat lichte games draaien, zoals Genshin Impact, etc.
Voor de rest Office applicaties en af en toe Photoshop etc.

Windows op Apple hardware zou best of two worlds zijn, maar volgens @Juup is dat nu uitgesloten.

Misschien is de learning curve gewoon groter dan gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Welke programma's wil je draaien waar je Windows voor nodig hebt? Misschien kun je de macOS versie draaien, of zijn er goede alternatieven.

Het enige wat je via virtualisatie kunt draaien is Windows for ARM, maar die is officeel niet te koop (voor consumenten), en waarschijnlijk zijn de programma's die je wilt draaien ook niet geschikt voor ARM. De enige manier om Windows voor "Intel" te draaien is door middel van emulatie, bijvoorbeeld met qemu. Dat is leuk als je van knutselen en tweaken houdt, maar ik heb geen idee hoe goed de prestaties zijn (maar zeker slechter dan virtualisatie).

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:57

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Kijk ook eens in: Het grote Windows naar Mac switchers topic - deel 2

Ik heb nu trouwens Parallels desktop draaien, dat werkt best aardig moet ik zeggen. Had eerst de developer preview van Win 11 ARM draaien (apart gedownload via MS site), die deed wat lastig. Heb nu andere versie via Paralells zelf geïnstalleerd en die draait beter. Gebruik het alleen om 2 games te draaien. (even opzoeken welke Win versie dat is)

edit:
Edition Windows 11 Home
Version 21H2
OS build 22000.318
Experience Windows Feature Experience Pack 1000.22000.318.0

[ Voor 21% gewijzigd door kaassouffle op 10-12-2021 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:55
Voor een Mac zijn er nou eenmaal andere applicaties die hetzelfde doen als hun windows tegenhangers, dat is even een kwestie van uitzoeken. Van office e.d. zijn gewoon native versies voor de Mac, het enige wat echt niet meer gaat is bv ontwikkelen voor windows devices (visual studio), omdat er nu eenmaal geen intel processor meer in zit. Ik heb sinds vandaag ook een nieuwe MacBook, ben er erg tevreden mee in alle opzichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
honey schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 18:11:
Die van macOS? Je moet eerder zaken vergeten omdat Apple dat al voor je het bedacht. Werken met Windows kost je een grotere investering qua tijd om het onder de knie te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Waar loop je precies tegenaan? Ik zie namelijk niks voorbij komen waarvoor je per se Windows nodig hebt.

Toen ik meer dan tien jaar geleden voor het eerst een Mac ging gebruiken, wilde ik in eerste instantie geleidelijk aan overstappen. In de praktijk verliep het allemaal zo soepel dat ik binnen een paar dagen over was. Een kort Windows 10-intermezzo verliep aanzienlijk minder vlekkeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
Dank allemaal voor de suggesties. <3

Parallels desktop lijkt ook iets om te onderzoeken.

Inmiddels lijken er wel alternatieven te zijn. Het lijkt wel mee te vallen. Helaas is gamen geen echte optie, maar misschien wel via Parallels. Windows ken ik door en door, dus het is even schrikken allemaal.

Laptop kwam even binnen op het verkeerde moment deze maand. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:33

BCC

Microsoft Office is er gewoon voor de Mac? En de Adobe suite ook .. ik zou m maar retour sturen 🙈🤷

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XiniX88
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 19:30
Kan je niet echt verder helpen als je niet aangeeft wat je mist. Zoals al gezegd, zoek je Windows koop dan een Windows laptop. Er zijn qua grafische kracht betere presterende laptops. Bron LTT.

Zelf geswitcht van Windows naar Linux (Manjaro) naar MacOS. Mis qua software niets, voor alles wel een goede tegenhanger of gewoon hetzelfde…

Ik zou hem dus inderdaad verkopen en een mooie Windows laptop kopen, Dell heeft ook hele mooie laptops met prima geluid en beeld. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:55
honey schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 20:08:
Dank allemaal voor de suggesties. <3

Parallels desktop lijkt ook iets om te onderzoeken.

Inmiddels lijken er wel alternatieven te zijn. Het lijkt wel mee te vallen. Helaas is gamen geen echte optie, maar misschien wel via Parallels. Windows ken ik door en door, dus het is even schrikken allemaal.

Laptop kwam even binnen op het verkeerde moment deze maand. ;)
Was het die tijd van de maand? Moest je als straf over op een Mac? I'm confused :*) . Zie het als een uitdaging, uiteindelijk werkt een Mac veel fijner dan windows. Het is dat ik voor gamen nog een pc nodig heb..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:07
CopyCatz schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 21:55:
[...]

Was het die tijd van de maand? Moest je als straf over op een Mac? I'm confused :*) . Zie het als een uitdaging, uiteindelijk werkt een Mac veel fijner dan windows. Het is dat ik voor gamen nog een pc nodig heb..
Smaken verschillen. Het is dat de M1 Pro leuke hardware heeft. Gelukkig zijn er leuke alternatieven als de Razer Blade. Maar uiteindelijk werkt Windows veel fijner dan Mac. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiniX88
Inverted_World schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 22:09:
[...]

Smaken verschillen. Het is dat de M1 Pro leuke hardware heeft. Gelukkig zijn er leuke alternatieven als de Razer Blade. Maar uiteindelijk werkt Windows veel fijner dan Mac. :)
Om eerlijk te zijn vind ik na mijn zoektocht MacOS veel consistenter in beleving. Ik zie nog windows XP style venstertjes en rechtermuisklik menuutjes voorbij komen, vooral als je diep in configuratie komt.

Zoeken (spotlight) werkt eigenlijk al een tijd goed ivm windows search.

Powertools voor custom snipping zones miste ik maar is een goede vervanger voor (BetterSnapTool).

Build in snipping tool op zijn minst gelijk aan de snipping tool van windows. Heeft ook build in screen recording.

Power consumption stukke beter dan Windows. Wil niet zeggen dat het bij iedereen past.

Ben van windows naar gnome (leuk totdat je update en je plug-ins weer niet werken) terug naar Windows en nu uiteindelijk bij MacOS gekomen waar dingen ook gewoon werken (ik wil een PC die gewoon werkt).

Ik zal de laatste zijn die beweerd dat Windows niet goed werkt. Ben je het gewend en speel je games, blijf het vooral draaien.

Ik ontwikkel veel en had Safari nodig om goed te testen, begonnen met een Mac Mini M1 en was verbaasd van de prestaties en consistentie. Werk met applicaties die allen werken op MacOS dus ben zelf overgeschakeld.

[ Voor 25% gewijzigd door XiniX88 op 10-12-2021 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Plus dat Windows 10 zich in het begin nogal eigengereid en onvoorspelbaar gedroeg qua instellingen, drivers, etc. Daarnaast het grootschalige gebruik van dark patterns in de UI, allerhande troep die niets in een OS te zoeken heeft, etcetera, etcetera. Met de eigengereidheid en onvoorspelbaarheid van het OS is het inmiddels wel een stuk beter gesteld, maar toch hoef ik Windows niet meer als hoofd-OS.

Ook buiten al deze problemen met Windows 10 vind ik MacOS trouwens fijner werken; niet voor niets was ik ruim elf jaar terug - want zo lang is dat inmiddels al geleden, bedenk ik me nu - binnen een paar dagen volledig over. Het is overigens niet zo dat ik nooit tegen dingen aanloop die in mijn ogen beter kunnen, maar daarbij gaat het bijna altijd om kleinere zaken.

[ Voor 11% gewijzigd door Commendatore op 10-12-2021 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 18:09
honey schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 17:21:
Ik heb sinds een dag een MacBook Pro M1 Pro/32MB
Wat hardware betreft is de nieuwe MacBook Pro M1 Pro prachtig. Wat software betreft is het een ramp. Ik loop tegen heel veel beperkingen aan.

Als ik nu gewoon Windows via een virtual machine oid ga draaien, bijv. VMware Fusion, heb ik dan de software voordelen van Windows en de hardware voordelen van MacBook? Hoeveel snelheid verlies ik en is het de moeite waard?

Als ik dan gewoon alles kan installeren wat nu ook op mijn Windows PC kan, zou dat mooi zijn.

Zit er ook over na te denken om hem te retourneren, maar na 1 dag gebruik vind ik het nog wat te vroeg.
Ik zou het een slecht idee vinden om Windows op die MacBook te gaan zetten. Momenteel werkt dat alleen (goed/makkelijk) onder virtualisatie. En dat is gewoon hartstikke zonde. Met virtualisatie verlies je namelijk enorm veel performance. Dat het redelijk werkt komt omdat die MacBooks heel krachtig zijn, maar je verliest nog steeds een hoop van je rekenkracht.
En als je al Windows 'native' als vervanging er op krijgt kan ik me niet voorstellen dat dat het waard is. De huidige Windows is namelijk niet gemaakt voor M1 MacBooks en Microsoft houdt er ook niet rekening mee. Dus het gaat nooit de volle kracht er uit halen. Het blijft dan wat aanknoeien.

Mijn advies is dat als je persé Windows wil gebruiken als primair besturingssysteem (en niet voor 'er bij'), om dan die MacBook te retourneren en van dat geld een Windows laptop te kopen. Want veel van de indrukwekkendheid van die MacBook heeft ook te maken met dat macOS het er uit weet te halen en je een bedrijf hebt dat beide maakt en dat goed aan elkaar knoopt.

Of, probeer aan macOS te wennen. Ik ben ook Windows gebruiker geweest, ben overgegaan op macOS en zou niet meer terug willen. Iets nieuws leren kost altijd tijd, maar macOS is nog vrij makkelijk vergeleken met andere besturingssystemen vind ik. Mijn ervaring is dat wat ik wil onder Windows ik ook onder macOS kan. Soms anders, soms niet. En vaak ook een stuk fijner.
Uitzondering is games. Ze zijn er wel, maar een hoop zijn helaas niet voor macOS geschreven. Wellicht dat dan bij lichte games een VM handig is. Daarnaast heb je Wine projecten zoals Crossover en Portingkit (die laatste is gratis). Werkt met M1 nog niet lekker vind ik, maar ze zeggen me dat dit er wel spoedig aan zit te komen. Als dat eenmaal werkt helpt dat qua gamen ook, want dan kun je Windows games zonder virtual machines draaien. Maar over het algemeen is Mac niet ideaal als 'game pc'. koop dan een Desktop pc (een leuke medium Tower ofzo) met Windows. Of een console.
De toepassingen die je verder noemt wat je met je MacBook wilt, kun je prima onder macOS doen vind ik. Een andere user heeft in dit topic al naar een topic verwezen waar je vragen kunt droppen hoe je een Windows manier op een macOS manier kunt oplossen.
Wil je dat niet en wil je echt Windows, doe dan die M1 MacBook weg. Zoals ik het zie ga je anders jezelf veel tekort doen en maak je van je MacBook een middelmatige machine. Dan zijn er wel betere Windows machines te koop voor dat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
Dank allemaal. Het zal wennen zijn, gaat ook wel lukken. :)
Ik dacht dat het gemakkelijker zou zijn.

Tijdens de installatie kon dit, en dat niet, waren deze, en deze apps er niet, en deze ook al niet; HDR weergave was ook niet mogelijk op Netflix (via de website, geen app beschikbaar natuurlijk), en ook geen HDR op YouTube omdat er een bug zou zijn, waardoor HDR is uitgeschakeld; stotterende weergave van HDR 4K via Infuse 7 Pro, omdat de Samsung T7 SSD te traag is; deze game is er niet, oh deze ook niet, toen ook nog Genshin Impact ook nog eens niet te draaien is, was ik wel even helemaal klaar met MacOS.

Het voelde even alsof niks kon of alles anders moest. Windows ken ik door en door op mijn Game PC.

Kracht heb ik niet echt nodig. Heb een prima pc en de laptop zal vooral gebruikt worden voor entertainment (on the road) en Office. Misschien af en toe wat editen, maar heb ook een prima PC. Wat ik er in de toekomst mee ga doen is nog onduidelijk. Dus, even de tijd geven denk ik. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:59

nelizmastr

Goed wies kapot

Volgende keer allicht ook even inlezen in wat je precies koopt. Alle zaken die je noemt had je al kunnen weten voor de aankoop. Dat een M1 op ARM, dus geen Intel x86, niet dezelfde programma’s kan draaien als een Intel is heel logisch.

Klikt al met al meer dan een omdat het kan dan een weloverwogen aankoop. Klachten moet je dan bij je eigen onbegrip zoeken en niet zozeer bij het product in dit geval :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
honey schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 18:11:
[...]

Het XDR scherm, het geluid, bouw kwaliteit zijn de belangrijkste argumenten. Dus, films bekijken op Netflix, YouTube, etc in HDR (wat nu nog niet kan door een bug). Wat lichte games draaien, zoals Genshin Impact, etc.
Voor de rest Office applicaties en af en toe Photoshop etc.

Windows op Apple hardware zou best of two worlds zijn, maar volgens @Juup is dat nu uitgesloten.

Ik vind het wel bijzonder dat je de duurste (?) Macbook koopt en 'm dan gebruikt voor relatief simpele zaken (muv misschien Photoshop). Was er geen model voor Windows dat vergelijkbare voordelen had als dit model? Ik zie niet echt in waarom je M1 Pro 32GB nodig zou hebben. En dan wil je ook nog geen macOS :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiniX88
Tijdens de installatie kon dit, en dat niet, waren deze, en deze apps er niet, en deze ook al niet;

Weer heerlijk duidelijk, zou je graag op apps willen wijzen, maar met deze woorden kom ik er niet uit. Als niets werkt voor je, lijkt het me handig om gewoon een Windows laptop te halen, zijn er ook genoeg met goede build quality.

Als ik het zo lees snap ik de overweging ook niet naar het Pro model. Gebruik hier zelf het Air model en werkt goed genoeg. Wil je windows software draaien, koop dan een Windows laptop.

Om je tevens uit de droom te helpen, de MacOS is ook de snelste niet, met een 3080 mobile heb je nog eens meer performance ook (bron: LTT).

Ik ga er mee ophouden en wens je alle geluk van de wereld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• honey
Tk55 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 21:44:
[...]

Ik vind het wel bijzonder dat je de duurste (?) Macbook koopt en 'm dan gebruikt voor relatief simpele zaken (muv misschien Photoshop). Was er geen model voor Windows dat vergelijkbare voordelen had als dit model? Ik zie niet echt in waarom je M1 Pro 32GB nodig zou hebben. En dan wil je ook nog geen macOS :+
Deze MacBook is gekocht met name vanwege het miniled scherm, het geluid & accuduur. Volgens mij zijn er geen laptops met soortgelijke specs.

En, ik kom er ook wel uit. ;) Bedankt voor alle opmerkingen. Zoals al aangegeven, was het even een paniek reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tja gamen en de macbook gaat niet perfect samen maar als je ook een iPad hebt kan je wel gamen op met je iPad en een groot scherm.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1