Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• JGJG
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 21-05-2024
Wij wonen nu ruim een jaar in een nieuwbouw woning met bodemwarmtepomp (Vaillant VWF87/4), we ondervinden echter nog steeds hinder van resonantie van de compressor. De warmtepomp staat in een afgesloten ruimte in de kelder, maar wanneer deze aan het verwarmen is resoneert dit geluid door het huis. De installateur en Vaillant zijn langs geweest en geven aan dat dit geluid erbij hoort. Een andere installateur heeft een soort dempers tussen de warmtepomp en de leidingen geplaatst, hiermee is het wel minder geworden maar nog niet voldoende opgelost.

Omdat we ons afvragen of dit geluid wel binnen de specificaties valt heb ik een geluidsmeter gehuurd, deze meet 59 dBA direct naast de warmtepomp, 44 dBA op 1m afstand, 42 dBA op 2m afstand. Volgens specificatie zou het geluidsvermogen max 50 dBA zijn, en de geluidsdruk (op 2m afstand) 39 dBA. De specificatie verwijst naar de norm "EN 12102", maar ik heb geen inzicht in die norm.

Klopt de manier waarop ik het geluid heb gemeten? Dan zou dit namelijk niet binnen de specificaties vallen en zou Vaillant het m.i. moeten oplossen. Is hier iemand die hier kennis van/ervaring mee heeft?

Mochten er trouwens nog tips zijn hoe dergelijk resonantie geluid beperkt kan worden hoor ik het ook graag!
Ik zag dat er bijvoorbeeld geluidsisolerende pluggen bestaan, maar ik weet niet hoeveel dat daadwerkelijk dempt.