Tips voor samenstelling nieuw klein smart home netwerkje

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrimInalA
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Mijn vraag

Aangezien mijn KAKU thuisnetwerkje niet meer operationeel is (logitech harmony heeft het begeven) , op zoek om mijn thuisnetwerk te updaten naar een "smart home" .
Maar ik loop wat verloren in de keuze van ecosystemen en protocollen . zigbee,apple home(thread) , en het ziet er naar uit dat ik verschillende zaken zal moeten combineren .

Het valt me op dat vooral de dimfunctie voor mijn traditionele staande lampen lijkt heel lastig te vinden in die smarthome apparatuur . Na uren zoeken heb ik welgeteld 0 apparaten gevonden die dit kunnen .
Zelfs ikea heeft dit niet in hun assortiment . Zij kunnen enkel een bediening rechtstreeks aan een LED lamp koppelen en niet aan een gewone staande lamp die in het stopcontact steekt (zoals ik er 2 heb) .

Dus ik zou beroep willen doen op jullie expertise om met een zo klein mogelijk budget alle onderstaande wensen af te dekken .
Tips/aanbevelingen omtrent goed en budgetvriendelijk spul (of promoties) worden zeer gewaardeerd . (mag van aliexpress en amazon zijn , levertijd maak ik me niet druk om)

Relevante informatie omtrent mijn omgeving

Wat ik zou nodig hebben :

1x dimbaar stopcontact met aan/uit voor staande lamp 1
1x dimbaar stopcontact met aan/uit voor staande lamp 2
1x dubbele muurknop met dimfunctie om de 2 lampen apart van elkaar te dimmen (lamp 1 en lamp 2)
1x stopcontact met verbruiksmeter , aan/uit , schedule voor TV apparatuur
1x stopcontact met verbruiksmeter , aan/uit , schedule voor waterzuiveraar
1x stopcontact met verbruiksmeter , aan/uit , schedule als reserve/tester
1x stopcontact met enkel aan/uit , schedule voor LED strips

Ik heb zelf dus ook nog intertechno kaku materiaal liggen met schakelaars en dimmers maar geen bijbehorende afstandsbedieningen , want ik stuurde alles aan via mijn logitech harmony die ik ondertussen heb weggegooid .
Bijvoorbeeld intertechno ITR-300 , CMR-300 en ITR-1000 stopcontact/dimmer/schakelaar en , valt dit nog te integreren met een "smart home" ?

Verder heb ik een ipad om eventueel te gebruiken voor Apple Home (dit kan op een kleine oppervlakte de functie van een , maar indien nodig wil ik wel investeren in een aparte gateway prijsklasse rond de 40€ .
Het dient voor gebruik op een kleine oppervlakte op gelijkvloers en slechts 2 kamers .
Voice aansturing wil ik absoluut niet gebruiken (sorry) !
Iedereen in huis heeft tenminste 1 apple device maar niet iedereen heeft een android device . Dus apple exclusive is ok maar android exclusive niet .
Heb ondertussen 1 apparaat in apple home zitten , namelijk een Netatmo weerstation .
Er is zowel wifi 2.4 als 5.0 , maar aangezien het om een kleine oppervlakte gaat zou zelfs bluetooth voldoende zijn volgens mij
Knutselen met Raspberry pies en soortgelijke oplossingen , is niet aan mij besteed .

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Rondgezocht bij Elgato (eve) , Ikea , amazon , aliexpress maar krijg binnen 1 merk geen totaalpakket gevonden wat aan alle eisen voldoet . Vooral de eerder genoemde dimfunctie voor traditionele lampen is bizar genoeg gewoon onvindbaar (was bij KAKU toch eerder basisfunctionaliteit) .

De elgato app en verbruiksmeter screenshots zagen er voor mij wel knap uit , alsook hun scheduler .

Deze post gemaakt dus , shoot ! :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:30

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Heb je al gekeken naar de Shelly line-up?

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Persoonlijk vind ik armaturen met een eigen dimmer waardeloze producten in de huidige tijd. Dimbare led lampen kunnen in elke armatuur geplaatst worden en zijn vele malen flexibeler en eenvoudiger aan te sturen. Heb je niet de mogelijkheid om hier volledig op over te stappen?

Dan kan je standaardiseren op bijvoorbeeld Hue met alle lampen en stekkers die ze aanbieden. Enkel het meten van energie moet je dan nog een alternatief voor hebben.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pling
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-05 15:56

pling

Lekker Kepjoeteren

Als je voor Hue gaat, dan kan je 4x Phlips Hue smart plugs kopen en met dit assortiment kan je je dimmer problemen oplossen:
https://www.ecobright.nl/zigbee-dimmer/