Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:38
Eindelijk is het zover, ik wil mijn huis ook verduurzamen/van het gas af. Echter zie ik door de bomen het bos niet meer. Vandaar dat ik mijn idee wilde voorleggen om te kijken of dit handig is, wat beter kan etc.

Mijn idee was om dit in 3 stappen te doen:
  1. Vloerisolatie en Ventilatie
  2. Lucht/lucht warmtepomp in de woonkamer
  3. na de winter beslissen: lucht/lucht of lucht/water en laten installeren
Allereerst: Ik ga alles láten doen. Dit ivm subsidies plus dat ik een gezin heb én weinig kluservaring kwa installatietechniek. Ik weet dat je prima zelf je vloer kan isoleren, en als er geen vocht in stond... Maar helaas.

Het huis

Jaren 70 woning, hoekhuis.
  • HR++ glas, nog wel houten kozijnen
  • spouwmuren zijn geisoleerd. Laatst nog iemand voor langsgeweest en die zei dat er al isolatie in zat en dat dit en goed uit zag.
  • Dak geisoleerd met steenwol, 12cm. Rd 3. Ja dat had hoger gekunt, maar toen had ik nog geen kennis van warmtepompen :+
  • vloer (nog) niet geisoleerd
  • Bijkeuken niet geisoleerd (niet van plan, intern te weinig ruimte, buitenom te duur)
  • Verwarming met Remeha Avanta CW5 op 60 graden
  • Badkamer vloerverwarming (via bypass, dus zonder pomp)
  • Rest met radiatoren
  • Zonnepanelen, opbrengst wordt volledig gebruikt momenteel (3600kWh)
  • Geen mechanische ventilatie. Met de gordijnen dicht hebben we daardoor zelfs met het raam open een vrij hoge Co2 snachts op de slaapkamers(1800ppm). Ik merk dat verder niet overigens, tenminste niet dat ik weet.[/i]

Verwachte ingrepen:

Vloerisolatie
Tonzon, ik heb zo nu en dan een kleine hoeveelheid (op enkele plekken een plas van max 2cm diep) water in de kruipruimte. De kruipruimte is relatief diep (70cm) dus er is genoeg ruimte om te werken. Daarom leek Tonzon mij de beste oplossing ivm vocht. Het gaat om ~40m2 Ook wil ik gelijk laten kijken of de ventilatie wel goed genoeg is. Ik heb 2 roostertjes van plastic aan de voor en achterzijde.
Verwarming
Ik twijfel tussen Lucht/Lucht en Lucht/water. Mijn gedachte:
Lucht-lucht
Ik wil sowieso airco voor de warme zomers. Dus dat komt er sowieso, ook al ga ik voor lucht/water. Kwa ontwerp vind ik de Daikin Stylish érg mooi. En die zijn aardig efficient volgens mij. Al zijn er zeker efficientere opties.

Nadelen die ik zie in lucht/lucht:
  • 3? buitenunits aan de muur (1x mono woonkamer, 1x multi slaapkamers, 1x SWW?)
  • mogelijk ongelijke verwarming in de woonkamer
  • Kabelgoten buiten het huis.
  • Kabelgoten in de slaapkamers.
Eerst in de woonkamer een monosplit unit, aangezien ik de slaapkamers op dit moment eigenlijk nooit verwarm, en slapen ook nog met hitte wel gaat. Dus aparte verwarming daar hoeft eerst niet. Als het écht koud wordt heb ik wel electrische kacheltjes als backup (enkel voor deze winter)

Als die manier van verwarmen goed bevalt, wil ik nog een multi-split voor de 3 slaapkamers en eventueel voor zolder (kantoor/gamekamer). Voor de douche zal ik een oplossing moeten bedenken dan... SWW zal dan een SWW boiler voor komen.

Maar als lucht/lucht niet bevalt....
Lucht-water
Lucht-water heeft niet mijn voorkeur door een aantal redenen:
  • Prijs
  • Ik houd radiatoren op de slaapkamers, en dat vind ik minder mooi dan een Airco-unit
  • Geen grote koelmogelijkheid (ik weet dat je kán koelen, maar niet fijn als een airco dat kan, en zeker niet op de slaapkamers, omdat je niet kan ontvochtigen
  • Om het goed te doen, moet ik dan vloerverwarming aanleggen beneden. En dus neem je direct een nieuwe vloer... en dat loopt best in de papieren samen. én, dan moet ik mijn aquarium leegmaken, verplaatsen, vullen en weer terug als het klaar is. Met 1,5 meter aan aquarium is dat best een uitdaging.
Maar als lucht/lucht niet bevalt, dan is er weinig alternatief. De meeste jaren hebben we een verbruik van ~1250. Maar 2020 had een verbruik van 1750. Koude winter, veel thuiswerken opeens. Al probeer ik daar nu op te letten (werk op zolder, badjas aan is lekker warm werken zonder kachel :D ). Dat zou een warmtepomp van tussen de 7kWh en 9kWh betekenen volgens mij, en een boilervat. Ik heb op zich wel ruimte voor een boilervat.
Ventilatie:
Hier heb ik het minste onderzoek naar gedaan. Ik heb wel gezien dat Decentrale WTW laten aanleggen eigenlijk niet opweegt tegen de voordelen. De geschatte kostenpost zou tussen de 12.000 en 19.000 euro gaan als ik online wat snel kijk. Aangezien er eigenlijk geen buizen nog liggen (1x in de wc aangesloten op asbestpijp, 1x afzuigkap).

Grootste probleem is de badkamer. Die heeft enkel een raampje. Niet echt fijn in de winter...

Daarom zit ik te kijken naar Decentrale WTW. Dat zou ik nog deels zelf kunnen (gat laten boren, zelf de WTW-unit installeren). Voor het hele huis heb je dan nog steeds aardig wat units nodig, maar zelfs dan is het veel goedkoper én ik heb niet allerlei buizen door het huis heen.

Kosten

Ik heb een kosten-inschatting gemaakt, exclusief ventilatie. Dit is bierviltje-niveau overigens. Alles is inc btw, en laten doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MZkUb9rU2y_k9S5dg6myXbCSz2Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ubrPBDcKza9BYCIcvS1nZwWD.png?f=fotoalbum_large

Ik ben benieuwd of ik er héél erg naast zit kwa prijzen, puur zodat ik weet of ik niet volledig verkeerd reken. Ik ga natuurlijk offertes aanvragen

Mijn energieprijs staat de komende 3 jaar "vast" (behalve wat de regering eraan tweaked). 87 cent voor gas, en ~24 cent voor Elektra. Dus ik heb relatief weinig last van de verhoogde gasprijs

Is dit een weldoordacht plan? Of zit ik héle domme dingen te doen.

Alle reacties

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:32
Hmm, vloerisolatie kan geen kwaad. scheelt altijd weer iets.
Maar aangezien je geen vloerverwarming hebt zit daar niet per direct de grootste winst in.

wat ik mis in je plan zijn de kozijnen en de ramen.
Gezien de leeftijd van het huis moet dat dubbel glas zijn.

Daarna zou ik eerst bekijken of je het huis op 50 graden warm kan houden.

• Waah
D-dark schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 15:50:
Hmm, vloerisolatie kan geen kwaad. scheelt altijd weer iets.
Maar aangezien je geen vloerverwarming hebt zit daar niet per direct de grootste winst in.

wat ik mis in je plan zijn de kozijnen en de ramen.
Gezien de leeftijd van het huis moet dat dubbel glas zijn.

Daarna zou ik eerst bekijken of je het huis op 50 graden warm kan houden.
Ik was al bang dat ik iets vergeten was :+

Ramen zijn HR++ glas. Dus dat zou een beetje zonde zijn om die te upgraden. Alles is buitenom net geverft ook. Dus dat zou dubbel zonde zijn. Maar dat had ik vergeten te melden.

Op 50 graden krijg ik het sowieso wel warm in de lente en herfst. De echt koude winter weet ik niet, maar afgelopen winter kon ik het met 60 graden sowieso warm houden (met 50 nog niet getest, maar als het met -15 op 60 graden lukt, maak ik me weinig zorgen).

Vloerverwarming als eerste is omdat het relatief simpel is, mócht er vloerverwarming komen omdat Lucht/Lucht niet bevalt dat het er dan maar alvast zit, en er een leuke subsidie op zit icm een warmtepomp (sww of lucht/water). Hier zelfs 50% extra subsidie. En de vloer is momenteel wel echt koud, want het is nat/vochtig in de kruipruimte, dus dat koelt de vloer extra goed af. Door zeil te leggen over het water zou de vochtigheid ook flink moeten afnemen (mits genoeg ventilatie).

[ Voor 8% gewijzigd door Waah op 10-12-2021 16:08 ]

• D-dark
Waah schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 16:07:
[...]

Ik was al bang dat ik iets vergeten was :+

Ramen zijn HR++ glas. Dus dat zou een beetje zonde zijn om die te upgraden. Alles is buitenom net geverft ook. Dus dat zou dubbel zonde zijn. Maar dat had ik vergeten te melden.

Op 50 graden krijg ik het sowieso wel warm in de lente en herfst. De echt koude winter weet ik niet, maar afgelopen winter kon ik het met 60 graden sowieso warm houden (met 50 nog niet getest, maar als het met -15 op 60 graden lukt, maak ik me weinig zorgen).

Vloerverwarming als eerste is omdat het relatief simpel is, mócht er vloerverwarming komen omdat Lucht/Lucht niet bevalt dat het er dan maar alvast zit, en er een leuke subsidie op zit icm een warmtepomp (sww of lucht/water). Hier zelfs 50% extra subsidie. En de vloer is momenteel wel echt koud, want het is nat/vochtig in de kruipruimte, dus dat koelt de vloer extra goed af. Door zeil te leggen over het water zou de vochtigheid ook flink moeten afnemen (mits genoeg ventilatie).
Ik denk dat je onbewust al de keuze voor airco's gemaakt hebt.

Dan is het mooiste om te bekijken of je in 1 keer alles kan laten aanleggen voor alle kamers met misschien 2 multisplit units waar je dan de diverse binnenunits op aansluit.

Daar dit in de zomer tot meer electriciteitsverbruik resulteert zou je kunnen bekijken of je ergens nog wat extra zonnepanelen kwijt kan.

Werkt dat goed voor de verwarming in de winter dan zou een ventilatiewarmtepompboiler evt gecombineerd met een zonneboiler een mooie optie zijn voor je warmwatervoorziening.

• Waah
@D-dark Het klopt dat airco's wel de voorkeur hebben ja. Maar ik ben me ook bewust dat de warmte van airco's niet altijd als fijn ervaren wordt. En daar zit de crux: Ik ken niemand met airco's (of lucht/water warmtepompen).

Wat betreft de airco's ga ik sowieso nog even advies inwinnen in het lucht/lucht topic. Maar waarom 2 multisplits?
Mijn gedachte (en die kan helemaal fout zijn) was dat ik een monosplit voor de woonkamer doe (1 wat grotere unit), en voor de slaapkamers een multisplit. Aangezien de slaapkamers waarschijnlijk tegelijk warm/koud zijn. En de woonkamer ook zijn eigen verwarm/koelmomenten heeft.

Immers: de slaapkamers hoeven niet zo vaak warm. Op die manier is het vermogen van de monoblock toegespitst op de woonkamer (ivm maximaal terugregelen ook) en het vermogen van de multisplit toegespits op de slaapkamers. Maar misschien bedenk ik dat volledig verkeerd.

Kwa zonnepanelen/zonneboiler: Het dak ligt stampvol, en heb geen ruimte meer om extra panelen te plaatsen. Helaas is het een 13 in dozijn hoekhuis in een normale woonwijk. Dus geen giga-dak om alle elektra die ik verbruik ook zelf op te wekken. Voor een zonneboiler zou ik dus zonnepanelen moeten verwijderen.

Een ventilatie-warmtepomp heeft vaak ook nog gas nodig lees ik, tenzij je een goed geisoleerd nieuwbouwhuis hebt. Die bouwen ze hier wel, maar met de huidige huizenprijzen.... Plus: Dat gebruikt een centrale mechanische ventilatie, en ik heb geen mechanische ventilatie helaas.

Ga sowieso offertes opvragen om alle airco's in 1x te doen, en apart. Die van de woonkamer wil ik gewoon heel zuinig en geavanceerd, want dat is onze hoofdverwarming. Die op de slaapkamer mogen iets minder fancy (en daardoor een klap goedkoper) aangezien dat puur is om de kou er wat uit te stoken.

[ Voor 5% gewijzigd door Waah op 10-12-2021 16:36 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
Zonneboiler is in het algemeen een beetje een doodgeboren kind. Ja een thermisch paneel heeft 3x zo hoge efficiëntie als een zonnepaneel... maar de zonneboiler kan niet los staan van een andere bron...
En die andere bron zal meestal een warmtepomp moeten zijn... Die met gemak COP3 haalt als de thermische panelen goed werken. (in winter minder, maar dan doet de zonneboiler ook niks) Thermische panelen stoppen met productie zodra je boiler op 95 graden staat... En dat is de hele zomer bijna permanent het geval.

Maar het leest alsof @Waah gewoon bevestiging zoekt van een (wel)overwogen beslissing, en alleen wat onzekerheid heeft over dat sommigen L/L verwarming onprettig ervaren. Het gasverbruik afgelopen jaar geeft toch aan dat L/W geen eenvoudige klus gaat zijn.

Ik ben opgegroeid in een hetelucht verwarmde woning (Carrier en later het welbekende Brink systeem)... En heb dat juist altijd als fijn ervaren. Ook meer recent een vakantiewoning in Schotland... helemaal prima.

Misschien komt het omdat airco units vaak hoog opgehangen worden ... wat goed voor koelen zou moeten zijn, maar minder makkelijk is voor verwarmen? Hetelucht verwarmde woningen hebben de inblaas roosters meestal laag aan de muur of in de vloer.

Dus ik vraag me af of dit het punt van aandacht moet zijn?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Waah
@Ronald je vat het wel aardig samen ja. Ik wil niets over het hoofd zien, en of ik geen systeem "mis" wat misschien geschikter is.

Meest onduidelijk vind ik nog de ventilatie. Nog even mechanische ventilatie achteraf aanleggen betekend enorm veel breekwerk, en héél hoge kosten voor een relatief beperkte winst. Vandaar dat ik naar decentrale WTW keek, maar daar is weer héél weinig over te vinden. Er is een topic op tweakers over, maar dat is nog meer praten over wat er is dan veel eigen ervaringen.

Maar goed. Misschien ook gewoon eens wat wagen. Anders is straks iedereen gasloos en zit ik nog te twijfelen. Zonnepanelen heb ik ook veel te lang over getwijfeld.

Ga in ieder geval de offertes opvragen voor airco's, de vloerisolatie en een SWW-warmtepomp-boiler om een exacter plaatje te krijgen.

• D-dark
@Waah

Enige nadeel van een grote unit in de woonkamer is dat er vanaf 1 locatie de warmte of koeling door de gehele kamer verspreid moet worden. Hangt een beetje van de grootte van de ruimte af of dat comfortabel voelt. Heb je 2 plekken dan kan je dat iets beter verdelen. Maar daar kunnen ze je in het lucht-lucht topic wel over adviseren.

Een ventilatiewarmtepomp wordt normaal gesproken op de mechanische ventilatie aangesloten. Maar een aanzuigpunt door de muur moet ook wel kunnen. Evt bekijken waar de piijp van je wc heen gaat en of je een 2e afzuiging in de badkamer kan realiseren. Dan kan je daar de lucht vandaan halen.
Andere optie is een kleine warmtepomp die alleen de boiler warm houd maar dat wordt met de airco's dan nr 3. Blijft over om van het gas aftegaan een volledig electrische ketel maar dat heeft niet mijn voorkeur.

Wat betreft de zonneboiler, zoals @Ronald al zegt werkt dat in de zomer prima maar in de winter minder. Maar dat is het niet waard om een zonnepaneel voor opteofferen. Dan kan je alleen vervanging door een gecombineerd paneel overwegen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
PVT panelen kosten 500/stuk... En dan heb je het 'gewoon' over een Dmecg...(niks mis mee, maar die dingen kosten zonder thermisch deel < 200) In de winter is ook daar thermisch amper iets uit te sleuren.
Dat kan ook al niet uit ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Als je toch gaat investeren, investeer dan ook in wat spulletjes om je verbruik, temperaturen, etc goed te monitoren. Je kunt dan na de winter veel gemakkelijker inschatten wat je warmtepomp/airco moet gaan leveren voor je huis. Ik heb geen aandelen, maar goede ervaringen met youless (gas/electraverbruik) en netatmo (binnentemperatuur, buitentemperatuur,vocht).

When life gives you lemons, start a battery factory

• Waah
KabouterSuper schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 17:17:
Als je toch gaat investeren, investeer dan ook in wat spulletjes om je verbruik, temperaturen, etc goed te monitoren. Je kunt dan na de winter veel gemakkelijker inschatten wat je warmtepomp/airco moet gaan leveren voor je huis. Ik heb geen aandelen, maar goede ervaringen met youless (gas/electraverbruik) en netatmo (binnentemperatuur, buitentemperatuur,vocht).
Ik zit elk jaar rond de 1200 kuub, en netto 300 watt elektra.

Ik heb al home assistant met temp sensors per kamer, luchtvochtigheid en de hele mikmak. Het verschil dit jaar zit hem puur in thuiswerken en een 2e kindje. Bij een baby stook je vaak toch wat hoger. Maar verwacht dat we straks weer op het oude niveau komen van ~1250m3.

Ik weet wel wat ik op koude dagen ongeveer aan gas verstook. Maar hoe kan ik dan zien wat ik nodig heb? En het lijkt me ook dat dit vooral voor l/w van toepassing is (langzaam systeem) en minder voor l/l? Of denk ik dan verkeerd.
Pagina: 1