Eindelijk is het zover, ik wil mijn huis ook verduurzamen/van het gas af. Echter zie ik door de bomen het bos niet meer. Vandaar dat ik mijn idee wilde voorleggen om te kijken of dit handig is, wat beter kan etc.
Mijn idee was om dit in 3 stappen te doen:
Nadelen die ik zie in lucht/lucht:
Als die manier van verwarmen goed bevalt, wil ik nog een multi-split voor de 3 slaapkamers en eventueel voor zolder (kantoor/gamekamer). Voor de douche zal ik een oplossing moeten bedenken dan... SWW zal dan een SWW boiler voor komen.
Maar als lucht/lucht niet bevalt....
). Dat zou een warmtepomp van tussen de 7kWh en 9kWh betekenen volgens mij, en een boilervat. Ik heb op zich wel ruimte voor een boilervat.
Grootste probleem is de badkamer. Die heeft enkel een raampje. Niet echt fijn in de winter...
Daarom zit ik te kijken naar Decentrale WTW. Dat zou ik nog deels zelf kunnen (gat laten boren, zelf de WTW-unit installeren). Voor het hele huis heb je dan nog steeds aardig wat units nodig, maar zelfs dan is het veel goedkoper én ik heb niet allerlei buizen door het huis heen.
/f/image/ubrPBDcKza9BYCIcvS1nZwWD.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben benieuwd of ik er héél erg naast zit kwa prijzen, puur zodat ik weet of ik niet volledig verkeerd reken. Ik ga natuurlijk offertes aanvragen
Mijn energieprijs staat de komende 3 jaar "vast" (behalve wat de regering eraan tweaked). 87 cent voor gas, en ~24 cent voor Elektra. Dus ik heb relatief weinig last van de verhoogde gasprijs
Is dit een weldoordacht plan? Of zit ik héle domme dingen te doen.
Mijn idee was om dit in 3 stappen te doen:
- Vloerisolatie en Ventilatie
- Lucht/lucht warmtepomp in de woonkamer
- na de winter beslissen: lucht/lucht of lucht/water en laten installeren
Het huis
Jaren 70 woning, hoekhuis.- HR++ glas, nog wel houten kozijnen
- spouwmuren zijn geisoleerd. Laatst nog iemand voor langsgeweest en die zei dat er al isolatie in zat en dat dit en goed uit zag.
- Dak geisoleerd met steenwol, 12cm. Rd 3. Ja dat had hoger gekunt, maar toen had ik nog geen kennis van warmtepompen
- vloer (nog) niet geisoleerd
- Bijkeuken niet geisoleerd (niet van plan, intern te weinig ruimte, buitenom te duur)
- Verwarming met Remeha Avanta CW5 op 60 graden
- Badkamer vloerverwarming (via bypass, dus zonder pomp)
- Rest met radiatoren
- Zonnepanelen, opbrengst wordt volledig gebruikt momenteel (3600kWh)
- Geen mechanische ventilatie. Met de gordijnen dicht hebben we daardoor zelfs met het raam open een vrij hoge Co2 snachts op de slaapkamers(1800ppm). Ik merk dat verder niet overigens, tenminste niet dat ik weet.[/i]
Verwachte ingrepen:
Vloerisolatie
Tonzon, ik heb zo nu en dan een kleine hoeveelheid (op enkele plekken een plas van max 2cm diep) water in de kruipruimte. De kruipruimte is relatief diep (70cm) dus er is genoeg ruimte om te werken. Daarom leek Tonzon mij de beste oplossing ivm vocht. Het gaat om ~40m2 Ook wil ik gelijk laten kijken of de ventilatie wel goed genoeg is. Ik heb 2 roostertjes van plastic aan de voor en achterzijde.Verwarming
Ik twijfel tussen Lucht/Lucht en Lucht/water. Mijn gedachte:Lucht-lucht
Ik wil sowieso airco voor de warme zomers. Dus dat komt er sowieso, ook al ga ik voor lucht/water. Kwa ontwerp vind ik de Daikin Stylish érg mooi. En die zijn aardig efficient volgens mij. Al zijn er zeker efficientere opties.Nadelen die ik zie in lucht/lucht:
- 3? buitenunits aan de muur (1x mono woonkamer, 1x multi slaapkamers, 1x SWW?)
- mogelijk ongelijke verwarming in de woonkamer
- Kabelgoten buiten het huis.
- Kabelgoten in de slaapkamers.
Als die manier van verwarmen goed bevalt, wil ik nog een multi-split voor de 3 slaapkamers en eventueel voor zolder (kantoor/gamekamer). Voor de douche zal ik een oplossing moeten bedenken dan... SWW zal dan een SWW boiler voor komen.
Maar als lucht/lucht niet bevalt....
Lucht-water
Lucht-water heeft niet mijn voorkeur door een aantal redenen:- Prijs
- Ik houd radiatoren op de slaapkamers, en dat vind ik minder mooi dan een Airco-unit
- Geen grote koelmogelijkheid (ik weet dat je kán koelen, maar niet fijn als een airco dat kan, en zeker niet op de slaapkamers, omdat je niet kan ontvochtigen
- Om het goed te doen, moet ik dan vloerverwarming aanleggen beneden. En dus neem je direct een nieuwe vloer... en dat loopt best in de papieren samen. én, dan moet ik mijn aquarium leegmaken, verplaatsen, vullen en weer terug als het klaar is. Met 1,5 meter aan aquarium is dat best een uitdaging.
Ventilatie:
Hier heb ik het minste onderzoek naar gedaan. Ik heb wel gezien dat Decentrale WTW laten aanleggen eigenlijk niet opweegt tegen de voordelen. De geschatte kostenpost zou tussen de 12.000 en 19.000 euro gaan als ik online wat snel kijk. Aangezien er eigenlijk geen buizen nog liggen (1x in de wc aangesloten op asbestpijp, 1x afzuigkap).Grootste probleem is de badkamer. Die heeft enkel een raampje. Niet echt fijn in de winter...
Daarom zit ik te kijken naar Decentrale WTW. Dat zou ik nog deels zelf kunnen (gat laten boren, zelf de WTW-unit installeren). Voor het hele huis heb je dan nog steeds aardig wat units nodig, maar zelfs dan is het veel goedkoper én ik heb niet allerlei buizen door het huis heen.
Kosten
Ik heb een kosten-inschatting gemaakt, exclusief ventilatie. Dit is bierviltje-niveau overigens. Alles is inc btw, en laten doen./f/image/ubrPBDcKza9BYCIcvS1nZwWD.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben benieuwd of ik er héél erg naast zit kwa prijzen, puur zodat ik weet of ik niet volledig verkeerd reken. Ik ga natuurlijk offertes aanvragen
Mijn energieprijs staat de komende 3 jaar "vast" (behalve wat de regering eraan tweaked). 87 cent voor gas, en ~24 cent voor Elektra. Dus ik heb relatief weinig last van de verhoogde gasprijs
Is dit een weldoordacht plan? Of zit ik héle domme dingen te doen.