Combiketel op zolder vervangen door warmtepomp, hoe dan?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:21
In Nederland worden veel combiketels op zolder onder de schuine kap geplaatst. Ik vraag me af hoe ze die vervangen door een warmtepomp. Een installateur die ik erover gesproken heb stelde voor om een paar leidingen langs de gevel omlaag te trekken (zie je haast niet).
Zelf dacht ik over een monoblok buiten en dan via de kruipruimte inhaken op de hoofdleiding van de verwarming beneden. Maar dan heb ik nog geen sanitair warm water.

Een installatie met alles binnen en alleen lucht aan en afvoer door het dak lijkt me ook fijn, maar die zijn er nog nauwelijks.

Hoe hebben anderen hun combiketel op zolder vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
De combiketel is weg en daar staat een 450 ltr rvs buffervat met hygienespiraal.
Via trapkoof, naar de binnenunit in de trapkast beneden.
Via kruipruimte (heb ik niet, maar ben onder de fundering doorgegraven) door de grond naar schuurtje en daar staat mijn binnenunit met uitblaas naar buiten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T2Othxqq5IKfpAbNGp5UO0ADqVc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Az1W22WUxZJnpNjsdlw1E7b.jpg?f=fotoalbum_large

Maar je kan ook
- https://www.dhps.nl/
- https://www.warmtepompen-...ater-warmtepomp-nibe-f750

[ Voor 42% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-12-2021 16:36 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:41

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
MeTooPV schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:42:
In Nederland worden veel combiketels op zolder onder de schuine kap geplaatst. Ik vraag me af hoe ze die vervangen door een warmtepomp. Een installateur die ik erover gesproken heb stelde voor om een paar leidingen langs de gevel omlaag te trekken (zie je haast niet).
Zelf dacht ik over een monoblok buiten en dan via de kruipruimte inhaken op de hoofdleiding van de verwarming beneden. Maar dan heb ik nog geen sanitair warm water.

Een installatie met alles binnen en alleen lucht aan en afvoer door het dak lijkt me ook fijn, maar die zijn er nog nauwelijks.

Hoe hebben anderen hun combiketel op zolder vervangen?
als plek een probleem is, je hebt ook liggende SWW vaten die geschikt zijn voor WP's, die kunnen eventueel achter een knieschot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01:00
Elk huis heeft zo z`n eigen mogelijk en onmogelijkheden.
Had eerst de CV ketel op zolder.
Nu de CV leidingen van de monobloc door de garage aan de dikke verticale CV leidingen in de koof achter het toilet kunnen aansluiten. En heb boven een warmtepompboiler waar de CV ketel stond. (een warmtepompboiler is een standalone apparaat dat niet verbonden is met je monobloc buiten)

Een andere optie is warm tapwater maken met een elektrische boiler, verbruikt ongeveer de dubbele hoeveelheid energie maar is wat compacter en gemakkelijker aan te sluiten.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:21
Dank je @busscherski busscherski. Zoiets zal het hier denk ik ook worden. Ruimte is het probleem niet, alleen de leidingen netjes wegwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

monoblock buiten, inhaken op de verwarming via kruipruimte en in de garage zet je een warmtepompboiler voor warm water of op de zolder als je geen garage hebt. lucht pak je door het dak heen. is je zolder lager dan 170 neem je een split versie, dan hang je de buitenunit aan de muur buiten en heb je maar 120 nodig qua hoogte.

[ Voor 49% gewijzigd door flippy op 14-12-2021 03:08 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:53
Wij hadden ook cv op zolder. Nu WP monoblok buiten voor garage, door garage vastgeknoopt aan cv leiding. SWW vat ook in garage geplaatst.
Garage is niet in gebruikt als garage maar als schuur/bijkeuken/technische ruimte. Zoals hierboven al gezegd, elk huis heeft zijn (on)mogelijkhen.
Pagina: 1