Welke koeler voor mijn I9-12900K

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• yoshmite
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-08-2025
Goedendag allemaal,

heb een I9-12900K cpu gekocht en wil binnenkort mijn systeem gaan bouwen.
Nu weet ik dat deze I9 een behoorlijke heet hoofd kan zijn.
Op dit moment heb ik al een Be Quiet Dark Pro 4 gekocht (socket 1700 brackets) zijn nog onderweg, echter ik begin te twijfelen of ik niet beter voor een AIO waterkoeling kan gaan.
Dit zodat ik meer ruimte rond de cpu heb en wellicht wat RGB verlichting wat leuk zal staan in mijn Be Quiet 802 mesh kast.
Echter ik heb verschillende reviews gelezen maar kom er niet lekker uit wat nu het beste is. Kunnen jullie me helpen?
Belangrijk is dat koeler goed moet koelen (duh) en niet veel geluid maakt. Prijs is niet zo van belang.

Alle reacties

• Marcievg
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-01 22:44
Ik heb een NZXT kraken x72 op een 9900k en die doet heel goed z'n werk. Ook met de rgd kun je wel iets. Ze hebben zelfs modellen waar je de temp kunt aflezen op je koeler

7800X3D, RTX 4090, 32GB DDR5

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Met goeie airflow in je kast is een aio echt niet beter dan die dark rock pro

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-01 20:54
Het is min of meer persoonlijke voorkeur. De één zweert bij waterkoeling, de ander bij lucht.
Belangrijkste punt van een koeler is hoeveel watt aan warmte hij aan kan. Bij veel luchtkoelers staat dat netjes in de specs van de pricewatch vermeld maar bij AIO water koelers staat dat er (bijna) nooit bij. En dan klik ik door naar de site van NZXT en kan ik het nog niet terug vinden op de productpagina. Zal vast wel ergens te vinden zijn op internet en bij andere merken is het makkelijker terug te vinden neem ik aan.
Ik vind het nadeel van waterkoeling dat er meer dingen mis kunnen gaan, bacterie groei, lekken, pomp defect. Bij een koelblok kan alleen de fan kapot.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

• Marcievg
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-01 22:44
The Reeferman schreef op zondag 12 december 2021 @ 09:09:
Het is min of meer persoonlijke voorkeur. De één zweert bij waterkoeling, de ander bij lucht.
Belangrijkste punt van een koeler is hoeveel watt aan warmte hij aan kan. Bij veel luchtkoelers staat dat netjes in de specs van de pricewatch vermeld maar bij AIO water koelers staat dat er (bijna) nooit bij. En dan klik ik door naar de site van NZXT en kan ik het nog niet terug vinden op de productpagina. Zal vast wel ergens te vinden zijn op internet en bij andere merken is het makkelijker terug te vinden neem ik aan.
Ik vind het nadeel van waterkoeling dat er meer dingen mis kunnen gaan, bacterie groei, lekken, pomp defect. Bij een koelblok kan alleen de fan kapot.
Klopt het is moeilijk te vinden. Bij de fabrikanten die het vermelden was ik zelf ook sceptisch dat het waarschijnlijk in de beste opstelling is. Maar de prestaties verschillen ook met de behuizing en de plaatsing ervan.
Uiteindelijk ben ik gewoon gaan zoeken op fora en youtube om een beetje een beeld te krijgen

7800X3D, RTX 4090, 32GB DDR5

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

yoshmite schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:28:
Goedendag allemaal,

heb een I9-12900K cpu gekocht en wil binnenkort mijn systeem gaan bouwen.
Nu weet ik dat deze I9 een behoorlijke heet hoofd kan zijn.
Op dit moment heb ik al een Be Quiet Dark Pro 4 gekocht (socket 1700 brackets) zijn nog onderweg, echter ik begin te twijfelen of ik niet beter voor een AIO waterkoeling kan gaan.
Dit zodat ik meer ruimte rond de cpu heb en wellicht wat RGB verlichting wat leuk zal staan in mijn Be Quiet 802 mesh kast.
Echter ik heb verschillende reviews gelezen maar kom er niet lekker uit wat nu het beste is. Kunnen jullie me helpen?
Belangrijk is dat koeler goed moet koelen (duh) en niet veel geluid maakt. Prijs is niet zo van belang.
DR pro 4 is echt prima. Ben wel benieuwd waarom je voor i9(E700,-) bent gegaan ipv i7(E450,-), want qua prijs is dat een aardig verschil, en qua prestatie niet

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• yoshmite
Hackus schreef op zondag 12 december 2021 @ 10:32:
[...]

DR pro 4 is echt prima. Ben wel benieuwd waarom je voor i9(E700,-) bent gegaan ipv i7(E450,-), want qua prijs is dat een aardig verschil, en qua prestatie niet
Dank voor je reactie. Ik kon de I9 via een goede tweaker op de kop tikken zodoende voor de i9 gegaan :)

• yoshmite
Tweakers dank voor jullie reacties, denk dat ik toch maar voorlopig blijf bij de Dark Rock Pro. Kan altijd nog overstappen
Pagina: 1