notificatie krijgen wanneer server/workstation herstart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITSolution
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 13-12-2021
Hallo dames/heren

Momenteel zoeken wij naar een tool/manier op onze helpdesk om genotifieerd te raken wanneer onze server/workstation herstart wordt of uitgaat. Ik heb al meerdere tools opgezocht en uitgeprobeerd maar het was of te duur of veels te veels opties in begrepen.

Ik ben dus heel simpel, ik ben alleen opzoek naar een manier om genotifeerd te raken wanneer mijn server/workstation herstart wordt of uitgaat, meer niet.

Dankjullie wel voor jullie tijd.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Bij een herstart gewoon een PoSH scriptje die gerunt wordt en een mailtje stuurt.

Bij echt een notificatie van uitgaan dien je toch vanuit extern iets te monitoren.

Wat had je zelf al gevonden? en waarom voldeed dat niet?

[ Voor 6% gewijzigd door Vorkie op 10-12-2021 11:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Aangezien een stroomstoring ook ervoor zorgt dat iets (acuut) uitgaat, zul je dus met een (andere) monitoring & notificatie moeten gaan werken.
was of te duur of veels te veels opties in begrepen.
Sorry, maar dit is best niet waar. Een geplande herstart van een OS (dus iemand of een proces die een shutdown gaat genereren) is in bijna 100% van de gevallen te linken naar een event. En bijna elk event kan je doorsturen / parsen / notifications op aftrappen.

Klinkt meer als: snap niet dus laat Tweakers maar met een oplossing komen.

Overigens, we weten niet eens over welk OS het gaat of wat jij "notificatie" vindt. Je kan namelijk ook een herintreder in roulatie naast de machine neerzetten. En als het lampje van de machine uitgaat, laat je die persoon naar de servicedesk bellen / faxen / fietsen om te vertellen dat de machine uit is.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:49

Umbrah

The Incredible MapMan

Afhankelijk van OS, een startup/service scriptje wat een webhook van iets als slack/teams aanroept een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITSolution
@Vorkie

Hi Vorkie thanks voor je terugkoppeling.

Het liefst willen wij een pushmelding op een smartphone ontvangen.
Dit werkte perfect met een tool genaamd *Pulseway*
Echter willen wij iets goedkopers hebben en simpels.

Een PoSH script zou inderdaad een goede optie k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITSolution
@MAX3400

Heb meer het gevoel dat je mensen wilt afbranden i.p.v helpen of informatie geven.

En als het lampje van de machine uitgaat, laat je die persoon naar de servicedesk bellen / faxen / fietsen om te vertellen dat de machine uit is.

De W10 machine hebben wij in ons serverruimte, deze wordt enkel gebruikt voor bepaalde scripts.
De W10 machine maken we alleen Remote gebruik van, dus vandaar mijn vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

[quote]ITSolution schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 12:44:
De W10 machine hebben wij in ons serverruimte, deze wordt enkel gebruikt voor bepaalde scripts.
En dus, gezien mijn vorige antwoord, daar kan alsnog niet de (virtuele) stroom acuut af zijn? En zo ja, als er acuut geen stroom op staat, hoe ga je dan een PoSH schrijven hiervoor?
De W10 machine maken we alleen Remote gebruik van, dus vandaar mijn vraag.
Remote? Hoe? Intel vPro? RDP? VNC? WMI? SMB? DRAC? What? Dat heeft waarschijnlijk 0 correlatie met je vraagstelling maar "remote" is wel heel algemeen.

Zoals ik aangaf, maar blijkbaar is dat irritant om over na denken: jij wil een oplossing om zo goed mogelijk te weten / merken / melden dat een machine offline is. Dan moet je "dus" nooit op de machine zelf iets gaan bedenken maar extern monitoren.

Je pakt dus een andere machine in "de serverruimte" hiervoor. Of je gaat SNMP inrichten en dit vanaf een andere werkstation uitlezen. Of, en in bijvoorbeeld het geval van DRAC; gewoon het console-venster de hele dag tonen bij de Servicedesk?

Sorry maar het hele proces & noodzaak "hoe monitor ik een machine" klinkt inderdaad wat abstract. Het zit vast volledig omlijnd, uitgewerkt en tot aan de directie uitgeschreven wat er met die machine wel / niet / nooit kan of mag; ik lees het niet in je uitwerking en je ideeen. Ook de gevonden oplossingen / tools / kosten / etc ken ik niet dus geen idee wat je dan wel/niet nog accepteert als oplossing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
ITSolution schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 12:40:
@Vorkie

Hi Vorkie thanks voor je terugkoppeling.

Het liefst willen wij een pushmelding op een smartphone ontvangen.
Dit werkte perfect met een tool genaamd *Pulseway*
Echter willen wij iets goedkopers hebben en simpels.

Een PoSH script zou inderdaad een goede optie k
Paessler PRTG free, maar dan moet je ook een server/ander systeem hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITSolution
@MAX3400

Ik zal het anders verwoorden, ik heb het inderdaad niet volledig of duidelijk beschreven wat er nodig is en wat het plan moet zijn, zie hieronder.

We hebben een W10 machine waar scripts op draaien (in onze serverruimte)
Bij binnenkomst checken we deze rond 08:00 elke dag of die is herstart (d.m.v een rdc vanuit onze laptop)
Als die herstart is, moeten we alle misgelopen scripts opnieuw draaien.
Wat wij willen hebben is een melding op onze telefoon dat de W10 is herstart, het liefst willen wij een push melding maar het mag ook een e-mail zijn.
Dit zorgt er dus voor dat we optijd de scripts kunnen draaien en niet pas de volgende ochtend om 08:00

Ik heb veel online opgezocht maar niet tot een echte oplossing gekomen.
Ik had bijvoorbeeld Pulseway als tool gevonden, dit is echter een tool waar je voor moet betalen.
We hoeven maar een machine extern te monitoren.

Ik hoor graag van je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITSolution
@Vorkie

Het is ook de bedoeling om deze W10 machine extern te monitoren, dan zal deze tool dus op onze eigen laptop geinstalleerd moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

ITSolution schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 14:47:...
Als die herstart is
...
maar het mag ook een e-mail zijn.
Opgelost toch? Maak een eventlog-subscription, koppel die aan een event (zoals het starten van een service) en knoop daar "Send-MailMessage" aan vast vanuit Powershell?

En zoals ik net zei: andersom kan ook. Pak je de oplossing in de zin hierboven maar dan op basis van WMI of remote eventlog vanaf een andere machine?

[ Voor 18% gewijzigd door MAX3400 op 10-12-2021 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:27
MAX3400 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 15:38:
[...]

Opgelost toch? Maak een eventlog-subscription, koppel die aan een event (zoals het starten van een service) en knoop daar "Send-MailMessage" aan vast vanuit Powershell?

En zoals ik net zei: andersom kan ook. Pak je de oplossing in de zin hierboven maar dan op basis van WMI of remote eventlog vanaf een andere machine?
Dit werkt inderdaad alleen zou ik geen Send-MailMessage meer aanraden aangezien deze cmdlet obsolete verklaart is en Microsoft adviseert dit niet meer te gebruiken :+ https://docs.microsoft.co...ssage?view=powershell-7.2

Als je MS365 gebruikt kan je ook de Microsoft Graph API gebruiken voor het verzenden van e-mailtjes :+
https://www.techguy.at/se...-and-microsoft-graph-api/

@ITSolution Ik zou PRTG op een server knallen of is die W10 bak jullie enige server? Daarmee een aantal sensoren aanmaken en monitoren die hap met e-mail of push notificaties. Gelijk een mooi moment om de rest van je IT hardware zoals Internet verbinding, Firewall, Etc te gaan monitoren :D

[ Voor 3% gewijzigd door HKLM_ op 10-12-2021 15:47 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 16:16

silverball

De wagen voor moderne mensen

ITSolution schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:25:

Ik ben dus heel simpel, ik ben alleen opzoek naar een manier om genotifeerd te raken wanneer mijn server/workstation herstart wordt of uitgaat, meer niet.
Een /bin/sh telegrambotje hangen aan target.shutdown van systemd een optie? (Of een windows alternatief, welk OS is dit?) Edit: Windows dus

Telegrambotje aan het desbetreffende event hangen geen optie ?

[ Voor 10% gewijzigd door silverball op 10-12-2021 15:45 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Appel/peer ;) Het is oneindig veel goedkoper dan alle geGooglede oplossingen en kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITSolution
@HKLM_

De W10 machine is gewoon een desktop en geen server.
En het ding is nou net dat we verder niks nodig hebben, we willen geen hardware of netwerk monitoren alleen het krijgen van notificaties wanneer een workstation herstart. Dus een heel uitgebreid tool hebben we niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
ITSolution schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 15:48:
@HKLM_

De W10 machine is gewoon een desktop en geen server.
En het ding is nou net dat we verder niks nodig hebben, we willen geen hardware of netwerk monitoren alleen het krijgen van notificaties wanneer een workstation herstart. Dus een heel uitgebreid tool hebben we niet nodig.
Dan zou ik voor de powershell oplossing gaan van @MAX3400 of mijn verbeterde oplossing met Graph als je MS365 hebt :+

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITSolution
@silverball

Ik heb nog gehoord van een telegrambotje, kan je dit verder uitleggen? Of een video hiervan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

ITSolution schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 15:49:
@silverball

Ik heb nog gehoord van een telegrambotje, kan je dit verder uitleggen? Of een video hiervan?
https://core.telegram.org/bots

Maar even serieus, en ook ter lering: Tweakers is, volgens sommigen, geen afhaal-Chinees voor kant & klare oplossingen op bepaalde vragen. Het wordt op prijs gesteld eigen inzet en eigen tijd "te laten zien" dat je ongeveer weet wat je doet en ons kan vertellen waar je exact vastloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 16:16

silverball

De wagen voor moderne mensen

MAX3400 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 15:52:
[...]

https://core.telegram.org/bots

Maar even serieus, en ook ter lering: Tweakers is, volgens sommigen, geen afhaal-Chinees voor kant & klare oplossingen op bepaalde vragen. Het wordt op prijs gesteld eigen inzet en eigen tijd "te laten zien" dat je ongeveer weet wat je doet en ons kan vertellen waar je exact vastloopt.
Dit. @ITSolution
Ik heb een /bin/bash implementatie voor je eventueel, je zou zelf even moeten kijken hoe je dit in Windows implementeert, zelf geen idee. Ik hoop dat ik je hiermee überhaupt help :P

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
#!/bin/bash
API_KEY='JOUW API KEY'

# Je chat id's waar je notificatie heen moet gaan 
declare -a chat_ids
chat_ids[0]=NUMMER
chat_ids[1]=NUMMER

bold.
MESSAGE=$(cat - | sed '1s/\(.*\)/*\1*/')

for i in "${chat_ids[@]}";
    do
        /usr/bin/curl -G \
            --data-urlencode "parse_mode=Markdown" \
            --data-urlencode "chat_id=${i}" \
            --data-urlencode "text=${MESSAGE}" \
            "https://api.telegram.org/bot${API_KEY}/
sendMessage" >&/dev/null;
    done

Dit is vast wel met powershell te maken (of te vinden)

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

silverball schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 15:56:
[...]

Dit. @ITSolution
Ik heb een /bin/bash implementatie voor je eventueel, je zou zelf even moeten kijken hoe je dit in Windows implementeert
Met WSL ;) _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
@ITSolution Hier nog een powershell voorbeeld nu moet je wel verder komen. https://clusteringformere...sing-windows-server-2016/ Wel grappig trouwens dat je nick IT Solution is :P en je de basis moet vragen :P :+

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
$EventId = 16,20,23,150,219,220

$A = Get-WinEvent -MaxEvents 1  -FilterHashTable @{Logname = "System" ; ID = $EventId}
$Message = $A.Message
$EventID = $A.Id
$MachineName = $A.MachineName
$Source = $A.ProviderName

$EmailFrom = "ITSolution@contoso.nl"
$EmailTo = "ITSolution2@contoso.nl"
$Subject ="Alert From $MachineName"
$Body = "EventID: $EventID`nSource: $Source`nMachineName: $MachineName `nMessage: $Message"
$SMTPServer = "smtp.gmail.com"
$SMTPClient = New-Object Net.Mail.SmtpClient($SmtpServer, 587)
$SMTPClient.EnableSsl = $true
$SMTPClient.Credentials = New-Object System.Net.NetworkCredential("sios@medfordband.com", "mySMTPP@55w0rd");
$SMTPClient.Send($EmailFrom, $EmailTo, $Subject, $Body)

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITSolution
@HKLM_

Mijn nick heb ik ter plekke verzonnen, ik gebruik tweakers nooit (alleen nu dan aangezien ik vast loop)
Pagina: 1