Hoe weet je als een USB apparaat teveel stroom vraagt ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:17
Aparte vraag waarschijnlijk : maar hoe weet je, of hoe merk je, als een USB apparaat teveel stroom vraag :?

Ik heb nogal veel randapparatuur aan de desktop hangen (flight sim spul) en dit is allemaal aangesloten direct op de USB poorten van of het moederboord of de kast (dus indirect het moederboord)

Af en toe merk ik in sims dat de input van een component niks doet,of niet gereageerd word.
Daarnet werd ook ineens het toetsenboord niet gezien

Al het spul is gloed nieuw dus dat het DOA is lijkt me sterk (kan altijd natuurlijk dat er niet van)

Is er ook een manier om te zien hoeveel stroom er per USB poort, of door de USB controller in het geheel word verbruikt ?

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:57
Ik heb zo'n dingetje:

https://www.bol.com/nl/nl...KesXuY-PzbZBoCuasQAvD_BwE

Gezien dat usb poorten van een mobo soms maar 200 mA kunnen/willen leveren. USB3 zou bijna 1A moeten kunnen leveren.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-10 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

direct op de USB poorten van of het moederboord of de kast (dus indirect het moederboord)
Ja, ho eens. Het is essentieel dat je even heel goed beschrijft (voor jezelf of in het topic) welk apparaat op welke header / poort zit.

Alleen op deze manier kom je erachter of je toevallig 9 USB-apparaten op 1 controller hebt zitten of dat je 3 apparaten op 3 aparte controllers geprikt hebt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dierkx36
MAX3400 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 09:24:
[...]

Ja, ho eens. Het is essentieel dat je even heel goed beschrijft (voor jezelf of in het topic) welk apparaat op welke header / poort zit.

Alleen op deze manier kom je erachter of je toevallig 9 USB-apparaten op 1 controller hebt zitten of dat je 3 apparaten op 3 aparte controllers geprikt hebt.
Moet het zelf ook uitzoeken welke poort nou welke controller is maar het zo'n donkerbruin vermoeden dat ik al weet waar het verkeerd gaat |:( |:( |:( :X

edit:

USB CPU :
-Logitech G502
-Corsair K70

USB chipset+USB 2.0 hub
-Thrustmaster Warthog joystick
-Thrustmaster Warthog throttle
-Virpil Sharka50 control panel
-Virpil control panel 2
-Virpil rudder pedals
-Virpil collective
-Reverb G2
-Corsair AX850i via USb 2.0 header

Grootste deel zit dus op de chipset controller

[ Voor 22% gewijzigd door dierkx36 op 10-12-2021 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Even een oud topic van me eigen schoppen (sorry modjes) gezien mij huidige vraag in het verlengde van dit verhaal valt naar mijn mening :

Een tijd geleden heb ik een programmatje gevonden waarmee je dus kan zien wat per USB component er aan stroom word gevraagd : USBDEview

Ideal eerlijk gezegd.

Tot mijn verbazing was het niet het Virpil spul wat veel stroom vraagt maar het toetsenbord, Corsair K70 : 500mA

In de tussentijd heb ik wel wat veranderd :
Ongeveer een maand geleden een aparte HUB gekocht met externe voeding (een LogiLink UA0149) waar nou de 3 Virpil control panels aanhangen en de Virpil throttle.
Alleen de Virpil joystick, rudders en collective hangen nog direct aan de desktop.
... totdat afgelopen dinsdag de collective uit het niks overleed (een Virpil TCS Plus base met Sharka-50 grip)
Wat de oorzaak hiervan is weet ik niet.
Het kan uit de base zelf komen of van de USB poorten.

Wat mij wel de laatste tijd opvalt is dat onder zowel MSFS en DCS, input van de controllers soms tijd nodig heeft om door te komen (lees een paar tellen).
Nu kan dit aan de sim zelf liggen (DCS zou uit m'n hoofd 128 knoppen per controller aan moeten kunnen en een zelfde aantal aan controllers zag ik ergens voorbij komen op het DCS fora)

.. alleen nu in combinatie met het uit het niks overlijden van de collective begin ik toch het idee te krijgen dat er IETS aan de hand is met de USB controller/USB poorten.

Als ik USBDeview erbij pakt zie je kwa stroom verbruik van de controllers weinig vreemds : 100 of 200mA.

Nu komt mijn vraag :
IS er een manier HOE je kan controleren of een USB controller voor de volle 100% goed werkt ?
OF een manier om de hele lijn van USB controller naar USB poort controleren ?

Als iemand andere ideeën/opties heeft waar ik naar kan of moet kijken hoor ik het graag :Y

Er hang nu best wel behoorlijk prijzig spul aan de desktop en ik wil nog zo geval van spontaan overlijden het liefst voorkomen ;)