Vochtprobleem slaapkamer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickrebr
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:42
Hallo,

Afgelopen zondag ontdekten wij bij toeval dat achter ons bed de gehele wand nat was ter hoogte van het bed headboard. Daarnaast was de muur ook kletsnat in de hoek zoals te zien is op de foto. Hier zit ook verder niks wat tegen de muur staat. Na een paar dagen elders in huis te hebben geslapen en de slaapkamer hebben laten ventileren met het raam open is de muur weer zo goed als droog (voelbaar in ieder geval).
Het valt ons ook op dat de slaapkamer veel kouder is als de kamer ernaast die even groot is. De nattigheid begon niet boven in maar ongeveer op de helft van de hoogte van de kamer. Hetzelfde geldt voor beneden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fk4dXdd7tMliIKMQsnuHO36pUU8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OuoPP5oS9AQYmqzlx6lXfRuQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wPvHyYPHOxdv2tRFhY78OKF3_LA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YLLxxGo4gZyFKdfadxxtXkMq.jpg?f=fotoalbum_large

Op de beneden verdieping onder de slaapkamer was het in dezelfde hoek ook vochtig maar lange na niet zoveel als boven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a0wQjgw-qekLGImSSE0-HQY0AlU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cIW2uQTHPKKPUqsRTVr85T85.jpg?f=fotoalbum_large

Wij hebben dit huis dit jaar gekocht en verbouwd. Achter die wand zat eerst een stenen baksteenmuur waar nu dus tegen aan is gestukt. Het is een vrijstaand huis uit 1975, Dak is geïsoleerd, spouw en vloer niet. Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:58
Is het een voorzetwand die gestuukt is? Of heb je gewoon de bakstenenmuur gestuukt?

Zit er aan de buitenkant toevallig een regenpijp? Zo ja....dan zit die verstopt en loopt ie over waardoor het water in je muren trekt. Dat verklaart wel de lekkage in de hoeken, niet achter het headboard.

Is die muur van het headboard een buitenmuur?

ps. Na het stuken heb je toch wel dagen/ weken gewacht aleer je het headboard geplaatst hebt? Of heb je die direct de volgende dag geplaatst? Bij stuken worden honderden liters water tegen de muren gekwakt....dat moet er uit, verdampen, drogen, je huis uit.
ps2. Hoelang geleden is het dat je dit huis gekocht hebt?
ps3. Verwarm je deze kamer wel? En hoe koud wordt deze kamer nu? Als de muur van het headboad idd een buitenmuur is en het in de kamer sterk koud wordt in de nacht, en je niet ventileert in de nacht.....dan slaat jullie vocht dat je ademhaling etc. genereert in de nacht ergens neer......

Kortom, iets meer info graag.

[ Voor 48% gewijzigd door Panzer_V op 10-12-2021 06:38 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Hoe stook en ventileer je?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickrebr
Panzer_V schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 06:34:
Is het een voorzetwand die gestuukt is? Of heb je gewoon de bakstenenmuur gestuukt?

Zit er aan de buitenkant toevallig een regenpijp? Zo ja....dan zit die verstopt en loopt ie over waardoor het water in je muren trekt. Dat verklaart wel de lekkage in de hoeken, niet achter het headboard.

Is die muur van het headboard een buitenmuur?

ps. Na het stuken heb je toch wel dagen/ weken gewacht aleer je het headboard geplaatst hebt? Of heb je die direct de volgende dag geplaatst? Bij stuken worden honderden liters water tegen de muren gekwakt....dat moet er uit, verdampen, drogen, je huis uit.
ps2. Hoelang geleden is het dat je dit huis gekocht hebt?
ps3. Verwarm je deze kamer wel? En hoe koud wordt deze kamer nu? Als de muur van het headboad idd een buitenmuur is en het in de kamer sterk koud wordt in de nacht, en je niet ventileert in de nacht.....dan slaat jullie vocht dat je ademhaling etc. genereert in de nacht ergens neer......

Kortom, iets meer info graag.
toon volledige bericht
Nee daar zit zover ik weet geen regenpijp, ik zal op het platte dak moeten kijken wat er daar zit maar aan de buitenkant kan ik geen regenpijp zien.

Hoe bedoel je een buitenmuur? achter de stuc muur zit een bakstenen muur wat eerst voor behandeld is voordat het er tegen aan is gestuct, daar achter zit de spouw en daar achter zit de buitenmuur wat van die MBI stenen zijn. Het is 8 maanden geleden dat wij dit huis hebben gekocht. er is toen de bovenverdieping gestuct is een vochtvreter geplaats voor 1,5 - 2 weken omdat het heel vochtig op de bovenverdieping was.

Ik stook nu 19 graden in huis en zet daarbij avonds ook de verwarming aan in de slaapkamer omdat het anders echt te koud is zelfs met het raam dicht. Zodra mijn vriendin naar bed gaat om half 11 zetten we de verwarming uit en wanneer ik na bed ga rond 12 doe ik het raam op een kier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:05
Ik weet niet waar je woont natuurlijk, maar bij ons was afgelopen zaterdag het weer aardig bagger, behoorlijk harde regen enz.

Zou het kunnen dat er ergens regen doorslaat? Of idd een verstopte dakgoot of afvoer die in de spouw gaat lekken en zo naar je binnenmuur?

Kwestie van elimineren.

- condens: geloof ik niks van, geeft niet zo'n mooi patroon en niet zo veel
- lekkage: maar van wat? Waterleiding: is niet logisch dat die daar loopt, en bovendien zou het dan ook niet spontaan weer weggaan.
- badkamer, maar als bv. een douche daar boven zat had je dat vast zelf wel bedacht en benoemd.
- water van buiten, de timing lijkt behoorlijk die kant op te wijzen IMO.

[ Voor 45% gewijzigd door Wilke op 10-12-2021 12:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik zou eens op het platte dak (en dan met name langs de rand) kijken of er geen water de spouw in lekt. Dit is best veel water afgaande op de foto's.

[ Voor 18% gewijzigd door pagani op 10-12-2021 12:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-06 15:02
Als de kamer veel kouder is (bijvoorbeeld omdat die net het meest koude wind krijgt), dan is het normaal dat daar het vocht condenseert en neerslaat; bij gebrekkige ventilatie en lage temperaturen wordt dat nog eens versterkt.
Los van je probleem, is het interessant om je spouw te isoleren, dan zijn de muren warmer, bespaar je op stookkosten en heb je kans dat je probleem zo opgelost is. Als je enkele firma's een offerte laat maken, dan komen die normaal je spouw inspecteren; dan weet je meteen of er niets in de spouw zit die het vocht veroorzaakt; ook kan je het probleem eens bij hun voorleggen; goeie vakmannen kijken graag even mee is mijn ervaring.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:16
Rickrebr schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 12:45:
[...]

Nee daar zit zover ik weet geen regenpijp, ik zal op het platte dak moeten kijken wat er daar zit maar aan de buitenkant kan ik geen regenpijp zien.

Hoe bedoel je een buitenmuur? achter de stuc muur zit een bakstenen muur wat eerst voor behandeld is voordat het er tegen aan is gestuct, daar achter zit de spouw en daar achter zit de buitenmuur wat van die MBI stenen zijn. Het is 8 maanden geleden dat wij dit huis hebben gekocht. er is toen de bovenverdieping gestuct is een vochtvreter geplaats voor 1,5 - 2 weken omdat het heel vochtig op de bovenverdieping was.

Ik stook nu 19 graden in huis en zet daarbij avonds ook de verwarming aan in de slaapkamer omdat het anders echt te koud is zelfs met het raam dicht. Zodra mijn vriendin naar bed gaat om half 11 zetten we de verwarming uit en wanneer ik na bed ga rond 12 doe ik het raam op een kier.
De situatie schets is voor ons nu nog een beetje gissen.
Ik begrijp dat dit een kamer op de 1e verdieping is? Daarboven zit een plat dak?
Dit is dus een hoek van het huis welke aan beide zijden geen aangrenzende kamers heeft (dus een buiten hoek zeg maar)?

Is het dan heel gek om te denken dat je platte dak ergens lek is? Dat loopt naar binnen en slaat dan door op de muur waar er iets tegen aanzit (je bed in dit geval) en in de hoeken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Bel je verzekeraar en laat die een onderzoeker sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:40

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Rickrebr schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 12:45:
[...]

ik gok bouwvocht en matige ventilatie

na renovatie (stucwerk, schilder werk etc) is het verstandig je meubels niet tegen de muur te zetten (en in het bijzonder de buitenmuur) en harder te stoken dan noodzakelijk. het vocht doet er maanden over om uit de muren te trekken. zoals je verteld wordt er nagenoeg niet gestookt op de slaapkamer. dan raak je vocht wat achter meubels zit gewoon niet kwijt.

bed los van de muur zetten, stoken en ventileren.

edit: ik moet beter lezen die hoek ziet er uit als lekkage hoewel gewoon woonvocht vanaf hier zeker niet uit te sluiten is.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 10-12-2021 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickrebr
Wilke schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 12:51:
Ik weet niet waar je woont natuurlijk, maar bij ons was afgelopen zaterdag het weer aardig bagger, behoorlijk harde regen enz.

Zou het kunnen dat er ergens regen doorslaat? Of idd een verstopte dakgoot of afvoer die in de spouw gaat lekken en zo naar je binnenmuur?

Kwestie van elimineren.

- condens: geloof ik niks van, geeft niet zo'n mooi patroon en niet zo veel
- lekkage: maar van wat? Waterleiding: is niet logisch dat die daar loopt, en bovendien zou het dan ook niet spontaan weer weggaan.
- badkamer, maar als bv. een douche daar boven zat had je dat vast zelf wel bedacht en benoemd.
- water van buiten, de timing lijkt behoorlijk die kant op te wijzen IMO.
-Ik denk dat het regen is en geen lek van het dak want het begint niet van boven maar pas op de helft van de muur de hoogte. Dit is ook beneden zo.
- Er lopen geen waterleidingen aan die kant
- badkamer zit aan de andere kant van het huis
naftebakje schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 13:05:
Als de kamer veel kouder is (bijvoorbeeld omdat die net het meest koude wind krijgt), dan is het normaal dat daar het vocht condenseert en neerslaat; bij gebrekkige ventilatie en lage temperaturen wordt dat nog eens versterkt.
Los van je probleem, is het interessant om je spouw te isoleren, dan zijn de muren warmer, bespaar je op stookkosten en heb je kans dat je probleem zo opgelost is. Als je enkele firma's een offerte laat maken, dan komen die normaal je spouw inspecteren; dan weet je meteen of er niets in de spouw zit die het vocht veroorzaakt; ook kan je het probleem eens bij hun voorleggen; goeie vakmannen kijken graag even mee is mijn ervaring.
A.s. woensdag komt een isolatie bedrijf kijken. Ik had via via via via een aannemer laten komen afgelopen week en die verwachte dat het opgelost zou kunnen worden met isoleren. Oorzaak kon hij ook niet echt zeggen. Wel zij hij dat het hoogst waarschijnlijk geen lek was omdat het op de helft van de muur begon.
Smobbo schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 13:11:
[...]

De situatie schets is voor ons nu nog een beetje gissen.
Ik begrijp dat dit een kamer op de 1e verdieping is? Daarboven zit een plat dak?
Dit is dus een hoek van het huis welke aan beide zijden geen aangrenzende kamers heeft (dus een buiten hoek zeg maar)?

Is het dan heel gek om te denken dat je platte dak ergens lek is? Dat loopt naar binnen en slaat dan door op de muur waar er iets tegen aanzit (je bed in dit geval) en in de hoeken?
- ja dat klopt het heeft wel een andere kamer aan de rechterzijde, links zit dus niks.
- Als het een lek zou zijn moet het dan niet ook boven in de hoek nat zijn? nu begon de nattigheid op de helft van de muur naar onder toe. Hetzelfde geld voor beneden onder de slaapkamer was precies hetzelfde alleen een heel stuk minder.

Ik zal morgen is op het dak gaan om te kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-06 12:32

Shuriken

Life is all about priorities

Hoe zijn de voegen van de buitenmuur?

Ik heb bij mijn appartement meegemaakt dat de (oude) voegen zowat uit elkaar vallen bij aanraken; praktisch zand. Met wind en regen erop, zoog de muur al het water op. En dat kwam dan via de spouw allemaal naar beneden.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-06 15:02
Shuriken schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 14:55:

Ik heb bij mijn appartement meegemaakt dat de (oude) voegen zowat uit elkaar vallen bij aanraken; praktisch zand. Met wind en regen erop, zoog de muur al het water op. En dat kwam dan via de spouw allemaal naar beneden.
Een baksteen is als een spons; het is volstrekt normaal dat bij een flinke regenbui de binnenkant van de buitenmuur ( >:) ) kletsnat is; vandaar dat men vroeger een holle spouw gebruikte om water weg te houden van de binnenmuur; dat spouwankers een afdruipgolfje hebben; en dat vuil in de spouw vochtdoorslag kan geven. Dus dit zou het probleem niet mogen zijn, als de spouw proper is.
En als het goed is, zal het isolatiebedrijf dat checken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-06 12:32

Shuriken

Life is all about priorities

naftebakje schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 15:05:
[...]
Een baksteen is als een spons; het is volstrekt normaal dat bij een flinke regenbui de binnenkant van de buitenmuur ( >:) ) kletsnat is; vandaar dat men vroeger een holle spouw gebruikte om water weg te houden van de binnenmuur; dat spouwankers een afdruipgolfje hebben; en dat vuil in de spouw vochtdoorslag kan geven. Dus dit zou het probleem niet mogen zijn, als de spouw proper is.
En als het goed is, zal het isolatiebedrijf dat checken.
Wel, na dat hete hele appartementen complex opnieuw gevoegd is, hebben we geen problemen meer. Ondanks de bakstenen ;)

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rickrebr

Zitten wel wat donkere stukken tussen en sommige lijken een beetje uit te steken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jRAHybEQrpTMy_fDVW1qpZsmhnc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d5aopUUJKuGsSKdRMas5cB50.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023

Ik had kapotte voegen buitenmuur. Het water lekte letterlijk via de binnenkant naar binnen. Dicht gezet en daarna nooit meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleTweak
  • Laatst online: 14-06 09:07
Is al gezegd hierboven, maar via je verzekering kun je iemand langs laten sturen die het uitzoekt.

Be like a duck. Calm on the surface, but always paddling like the dickens underneath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
DoubleTweak schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 17:59:
Is al gezegd hierboven, maar via je verzekering kun je iemand langs laten sturen die het uitzoekt.
Ja, die verzekeraar die moet dit topic niet lezen, dan zeggen ze, waarom heeft u zelf alles open zitten trekken en controleren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:10
Ik zou sowieso de spouwmuur laten isoleren, maar wellicht ten overvloede als het water zo makkelijk naar binnenkomt zou ik de buitenmuur ook impregneren. Ook spouwmuur isolatie kan gaan schimmelen als het continu vochtig is en bijna niet droogt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:25
Volgens mij is dit type steen niet zomaar te impregneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06 20:11

Ligone

Moeha!

SirMemeAlot schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 18:24:
Ik zou sowieso de spouwmuur laten isoleren, maar wellicht ten overvloede als het water zo makkelijk naar binnenkomt zou ik de buitenmuur ook impregneren. Ook spouwmuur isolatie kan gaan schimmelen als het continu vochtig is en bijna niet droogt.
Lijkt me opportuun om eerst de oorzaak van dat vocht te lokaliseren voor je gaat isoleren... Voordat je het weet loopt het water gewoon van de muren en de traphal naar beneden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:10
Ligone schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 22:34:
[...]

Lijkt me opportuun om eerst de oorzaak van dat vocht te lokaliseren voor je gaat isoleren... Voordat je het weet loopt het water gewoon van de muren en de traphal naar beneden...
Dat lijkt me ook, anders heeft isoleren niet zoveel zin. Maar als dat opgelost is zou ik de muur sowieso isoleren, de TS geeft ook al aan dat het koud in de kamer is.

Maar als ik goed kijk naar de natte plek kan ik me haast niet voorstellen dat het een lekkage is maar echt een vocht doorslag plek. Het is precies de contouren van het bed, bij een lekkage van boven af zou ik verwachten dat er vlekken boven het bed te zien zouden zijn.

Daarom zou ik ook beginnen met impregneren van de muur, maar zoals @Gramser kan deze steen mogelijk niet, maar dat zou ik even bij een expert laten checken, bijv. met de tips via de verzekering mogelijk.
Pagina: 1