HomeAssistant Docker & Mac - geen toegang tot LAN

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 07:58

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
Ik wilde eens gaan spelen met HomeAssistant en dacht dit mooi op m’n Mac via een Docker container te starten gaan met die banaan.

HA opspinnen gaat prima. HA draait dus en benaderbaar via localhost:8125

Daarna wil HA koppelen aan m’n MQTT broker (staat op m’n NAS) op 192.168.2.10

En dan gaat het mis: ik kan met geen mogelijkheid verbinding krijgen. Via de Shell van de container kan ik evenzo geen enkel LAN IP bereiken. (WAN werkt prima, zowel IP als DNS)

Ben al “uren” aan het zoeken; maar ik krijg werkelijk geen duidelijk antwoord cq oplossing.

Ik schat ik dat ik in de hoek van NAT zou moeten zoeken; maar hoe stom ook. Ik kom er even niet uit… :X

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 20:20
Ik dacht dat HA standaard op poort 8123 draaide? Heb je, voor je docker container, netwerk wel als HOST gezet of heb je hem gebridged met exposed poort 8125 naar 8123 in de container?

In HOST mode moet het interne netwerk volledig beschikbaar zijn, in het laatste geval niet en moet je alles wat op het lokaal netwerk bereikbaar moet zijn per poort open zetten in je container.

[ Voor 34% gewijzigd door Candymirror op 10-12-2021 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
Candymirror schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 10:06:
Ik dacht dat HA standaard op poort 8123 draaide? Heb je, voor je docker container, netwerk wel als HOST gezet of heb je hem gebridged met exposed poort 8125 naar 8123 in de container?

In HOST mode moet het interne netwerk volledig beschikbaar zijn, in het laatste geval niet en moet je alles wat op het lokaal netwerk bereikbaar moet zijn per poort open zetten in je container.
code:
1
docker run -p 8125:8123 --name homeAssTest homeassistant/home-assistant

as simple as that ;)

netwerk staat 'bridge' aan, maar niet als 'host' - ik zal dat ff aanpassen.

Edit:
heb nu 'host' netwerk aangevinkt in Kitematic, bridge gaat dan uiteraard uit.
Port 8123/8123 ingesteld

maar dan ben ik de hele connectie kwijt naar de container op 8123

code:
1
2
CONTAINER ID   IMAGE                          COMMAND                  CREATED              STATUS              PORTS                                         NAMES
4b7ec54ae761   homeassistant/home-assistant   "/init"                  About a minute ago   Up About a minute                                                 homeAssTest

[ Voor 27% gewijzigd door Crazy- op 10-12-2021 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Candymirror
Als je als netwerk als Host draait hoef je niet apart poorten te exposen. Je laat dan dus de -p optie weg.

Uit de HA installatie guide
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
docker run -d \
  --name homeassistant \
  --privileged \
  --restart=unless-stopped \
  -e TZ=MY_TIME_ZONE \
  -v /PATH_TO_YOUR_CONFIG:/config \
  --network=host \
  ghcr.io/home-assistant/home-assistant:stable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
Candymirror schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 10:33:
Als je als netwerk als Host draait hoef je niet apart poorten te exposen. Je laat dan dus de -p optie weg.

Uit de HA installatie guide
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
docker run -d \
  --name homeassistant \
  --privileged \
  --restart=unless-stopped \
  -e TZ=MY_TIME_ZONE \
  -v /PATH_TO_YOUR_CONFIG:/config \
  --network=host \
  ghcr.io/home-assistant/home-assistant:stable
Helder - maar hoe kan ik hem bereiken dan, de GUI op 8123 ?
want wat ik begrijp is dat zodra je "host" doet de container alleen bereikbaar is voor Docker containers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Candymirror
Ja, op poort 8123. Alle gebruikte poorten binnen de container staan standaard open op de netwerkinterface van je Docker host. Het hele netwerk gebeuren in de docker container staat volledig open en is niet geisoleerd ten opzichte van de docker host.

De -p en -P opties doen ook niets in host mode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
Candymirror schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 10:40:
Ja, op poort 8123. Alle gebruikte poorten binnen de container staan standaard open op de netwerkinterface van je Docker host. Het hele netwerk gebeuren in de docker container staat volledig open en is niet geisoleerd ten opzichte van de docker host.

De -p en -P opties doen ook niets in host mode
Even met een schone lei gestart conform de manual (Die zoals je quote)
container draait, via netwerk 'host'
heb in de container zelf internet (ping & dns werken etc)
maar mijn interne lan (192.168.2.x) is onbereikbaar

tevens kan ik de container vanaf mijn host (mac) niet benaderen
ergens heb ik het idee er mijn MAC is blockt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Candymirror
Ik ben geen MAC expert, maar de docker container zou nu goed moeten draaien. In bridge mode had op zich ook wel gekunt maar dan had je specifiek alle poorten die je nodig bent op HA (waaronder MQTT 1883) ook moeten publishen.

Je geeft aan dat HA vanaf je MAC (docker host) niet bereikbaar is? Maar wel vanaf een ander device? bv vanaf je mobiel op hetzelfde lan? ipadresmac:8123

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
Candymirror schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 10:56:
Ik ben geen MAC expert, maar de docker container zou nu goed moeten draaien. In bridge mode had op zich ook wel gekunt maar dan had je specifiek alle poorten die je nodig bent op HA (waaronder MQTT 1883) ook moeten publishen.

Je geeft aan dat HA vanaf je MAC (docker host) niet bereikbaar is? Maar wel vanaf een ander device? bv vanaf je mobiel op hetzelfde lan? ipadresmac:8123
nee helaas ook niet - firewall staat uit op mn mac.
snap het ook niet helemaal meer momenteel ;) werk dagelijks met Docker containers; maar nooit geprobeerd om vanaf een container naar m'n lokale netwerk te gaan dus nooit in verdiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Candymirror
Is er in home-assistant.log.fault of home-assistant.log nog iets te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
Candymirror schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:10:
Is er in home-assistant.log.fault of home-assistant.log nog iets te vinden?
helaas, helemaal leeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Candymirror
Hmm, wat ik al zei ben geen MAC expert. Draal zelf docker op een linux machine. Ik lees net dat docker --network=host alleen op linux hosts werkt. Je zal blijkbaar toch gebruik moeten maken bridge.

dus voor de gui -p 8123:8123 en -p 1883:1883 voor MQTT moeten als optie mee gegeven worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
Candymirror schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:24:
Hmm, wat ik al zei ben geen MAC expert. Draal zelf docker op een linux machine. Ik lees net dat docker --network=host alleen op linux hosts werkt. Je zal blijkbaar toch gebruik moeten maken bridge.

dus voor de gui -p 8123:8123 en -p 1883:1883 voor MQTT moeten als optie mee gegeven worden
ik krijg ook het idee dat daar het probleem ligt ja; helaas zit dan nog wel met het niet bereiken van local network.
Ik denk dat ik toch maar even het anders ga oplossen ... ik dacht 'even snel' het eea te gaan testen, maar ik slinger hem dan wel aan op m'n portainer machine hier ;-) (deze staat al tijdje uit, in de kast haha, had geen zin om hem te pakken en vind het simpelweg gaar dat dit niet werkt zo...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rambolinie
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-09 19:18
Crazy- schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:26:
[...]

ik krijg ook het idee dat daar het probleem ligt ja; helaas zit dan nog wel met het niet bereiken van local network.
Ik denk dat ik toch maar even het anders ga oplossen ... ik dacht 'even snel' het eea te gaan testen, maar ik slinger hem dan wel aan op m'n portainer machine hier ;-) (deze staat al tijdje uit, in de kast haha, had geen zin om hem te pakken en vind het simpelweg gaar dat dit niet werkt zo...)
Eigenlijk vraag ik me af, is het nu uiteindelijk nog gelukt en ben je nog achter het probleem gekomen zo 9 maanden laten ... dan dan weer wel :P
Pagina: 1