Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndredB
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-05 17:53
Beste mensen
ik ben totaal geen video-editor, het is ook geen hobby van me en zal het ook nooit worden. Maar ik heb een eenvoudig (?) probleem, maar heb geen flauw idee hoe ik het op moet lossen. Het gaat om dit:

Ik heb honderden versnelde mp4-meteofilmpjes, dus versnelde filmpjes van wolkenluchten.
Daar wil ik graag (1) de opnamedatum in 'inspiegelen', dus in beeld krijgen (ev ook opnametijd (van het beeldje), maar in een filmpje loopt die in een minuut op van 5.00 uur tot 22.00 uur) . Ook wil ik graag (2) die filmpjes -als eenmaal de datum (ev tijd) in beeld is) achter elkaar lijmen tot één langere film.

Wat is goede software hiervoor? Liefst freeware, bij voorkeur stand-alone. Idealiter wordt het werk batchgewijs gedaan. Vooral (1) in batchvorm zou mooi zijn, maar het in één ruk de bestanden achter elkaar lijmen zou ook mooi zijn.

Wat is hier goede (liefst: eenvoudige!) software voor?

Dank - groet - André

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:41

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

OBS vinkt een hoop vakjes aan :)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skwydor
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-02-2022

Skwydor

I use Fedora btw

ffmpeg
antwoord is bijna altijd ffmpeg :)

beginnetje:
https://stackoverflow.com...3676/text-on-video-ffmpeg
https://video.stackexchan...ation-on-video-for-ffmpeg
https://ask.metafilter.co...o-a-series-of-video-files

Kost je vast wat meer dan 10 minuten klikken voordat je resultaat hebt
Zou mij met mijn beperkte kennis van ffmpeg ook wel even duren voordat ik iets werkends heb
Maar gaat het je om zoveel videobestanden, en wil je iets wat je kan scripten en makkelijk in batch kan herhalen dan pak je ffmpeg

https://ffmpeg.org/ffmpeg-all.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndredB
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-05 17:53
Dank, Skwydir, maar ... oeps, maar dat is iets met scripts en meer moeilijke dingen? Ik heb het gedownload maar krijg niet eens de executable draaiend... Klopt het dat het heel (super?)ingewikkeld is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:25

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Zijn het continue tijden achter elkaar? Dan zou ik gewoon een opensource videopakketje pakken, openshot ofzo, daar je filmpjes allemaal in gooien en 1 channel maken waar die tijd op staat.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skwydor

Skwydor

I use Fedora btw

AndredB schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 22:03:
Dank, Skwydir, maar ... oeps, maar dat is iets met scripts en meer moeilijke dingen? Ik heb het gedownload maar krijg niet eens de executable draaiend... Klopt het dat het heel (super?)ingewikkeld is?
ik vermoed dat je onder Windows de .exe aanklikt, er heel kort een scherm voorbij vliegt en dan weer weg is.
Komt doordat dit geen grafisch programma is, moet in een shell uitgevoerd worden (cmd.exe bijvoorbeeld)

Zou het niet ingewikkeld noemen, wel even puzzelwerkje en wat trial and error.
Resultaat wordt dan een klein script dat je ergens bewaard, wat bijvoorbeeld voor alle .mp4-bestanden in een map een taak uitvoert. Die kan je dan op elk gewenst moment uitvoeren, doorloopt hij al je bestanden en heb je altijd op consistente wijze je aanpassingen doorgevoerd.

Wil je voor elk bestand, vaste tekst op het scherm wat gelijkstaat aan de bestandsdatum?
Dus bv een bestand filmpje1212.mp4, met aanmaakdatum (zoals in verkenner zichtbaar) van 12-03-2021
En dan dat als statische tekst gedurende hele film rechtsonderin beeld ?

Je schrijft dat het honderden filmpjes zijn. Dan wil je niet manueel werk gaan zitten verrichten met GUI programma's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skwydor

Skwydor

I use Fedora btw

alstu

Maak als test bv c:\tempvid
Plaats daar paar (kleine test) .mp4 bestanden in

Pak ffmpeg.exe daar naar uit

start powershell
cd c:\tempvid

Voer dan dit script uit (plakken in je powershell venster, in de shell, wordt dan gelijkt uitgevoerd)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
$files = gci *.mp4 -Exclude "*-stamped.mp4"

foreach ($file in $files){

$datum = ($file.CreationTime).ToString()
    $filename = $file.Name
    $newFile = $filename.Replace(".mp4","-stamped.mp4")

$drawtext = (
        "text='$datum'",
        "fontsize=20",
        "fontcolor=white",
        "boxcolor=black",
        "alpha=1",
        #"borderw=2",
        "box=1",
        #"bordercolor=black",
        "enable='between(t,0,5)'",
        "x=w-tw-10", #w = width, tw = text width, -10 is 10 van hoek uit. Voor middel bv (w-text_w)/2
        "y=h-th-10" # th = text hight , h = height, vaste waarde hier zoals 20 om 20 pixels vanaf boven
    ) -replace '([:\\])', '\$1' -join ':'
    & ./ffmpeg -y -i $filename -vf "drawtext=$drawtext" $newFile
}

Dit pakt alle .mp4 bestanden in huidige folder muv alles waar -stamped achter staat
Pakt de aanmaakdatum van het bestand,
Maakt nieuwe mp4 bestanden met rechtsonderin beeld de bestandsdatum, witte tekst op zwart blok

Is het zoals je wil, dan kan je deze inhoud opslaan in bv "voegdatumtoe.ps1" en die simpelweg zelfs vanaf verkenner dubbelklikken om in bulk alles files aan te passen.

Net hier getest , alle mp4 files die ik in folder drop krijgen net een kopie-file met naam -stamped erbij, en datum rechtsonder in beeld.

Scheelt je vast een paar uur klikken en sisyphus werk doen

[ Voor 16% gewijzigd door Skwydor op 10-12-2021 23:38 ]

Pagina: 1