QUAD speaker geeft bijna geen geluid na af/aankoppelen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas6st
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 26-08-2022
Hallo,

Ik heb een uitdaging met een van mijn QUAD-speakers...

Ik heb in mijn woonkamer en keuken twee sets kleine QUAD luidsprekers die via één versterker (met A/B systeem) worden voorzien van geluid. De luidsprekers hebben vier aansluitpunten (+/- voor HF en +/- voor LF). De twee pluspolen zijn onderling verbonden met een metalen plaatje, evenals de twee minpolen, voor als je de boxen aansluit op de "normale" manier, dus met maar één boxsnoer per luidspreker. Zo gebruik ik de boxen ook.

Hier zijn twee foto's van de achterkant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wxbrCm-HDv3ZAJbUGhJSV7kE6bs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FyZe9HdGZttk2xzPcHFHkOKw.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2bGyvMjzud6ROrEMlfMxJ8Bjv5s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iNrkSBZT3G9knBu7mYKElfGT.jpg?f=user_large

Vandaag heb ik een van de boxen in de keuken afgekoppeld van het boxdraad om het plankje waar 'ie op staat schoon te maken. Echter, bij het opnieuw aansluiten was het geluid opeens heel zacht en ielig, alsof er alleen geluid uit de tweeter komt of alsof de box veeeeeel te weinig signaal krijgt (waarschijnlijk is het laatste het euvel).

Ik heb de box toen aangesloten op het snoer van een van boxen in de woonkamer (die wel gewoon vol volume geeft), maar het geluid bleef hetzelfde ielige. Het lijkt erop alsof er onvoldoende geleiding is tussen de HF en LF polen. Als ik namelijk van de box in de woonkamer de metalen plaatjes (die de HF en LF polen verbinden) weghaal en ik sluit het snoer alleen aan op de HF (of alleen op de LF) dan krijg ik hetzelfde ielige geluid als met de box in de keuken.

Voor zover ik kan zien is de aansluiting via de metalen plaatjes wel goed en maakt alles gewoon contact. Ik heb voor de zekerheid nog ook geprobeerd de plaatjes te vervangen door een kort stukje snoer dat de beide plus- en minpolen verbindt, maar het effect blijft hetzelfde.

Help! Heeft iemand een idee wat er mis kan zijn of suggesties om dat uit te vinden?

NB: ik heb eventueel een voltmeter om dingen door te meten (maar ik weet niet goed hoe ik die moet bedienen ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:45
Je zou dan haast een verbinding in de kast gaan verdenken die slecht is. Als je nog garantie hebt terug naar de winkel en anders kijken of je de kast open kan maken zodat je kan zien wat er binnen los is geraakt.
Voor de voltmeter is er online vast wel een goede handleiding te vinden (doe ik ook elke keer weer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Zitten de verbindingen aan de HF kant altijd zo los? Die moeten in ieder geval vastgedraaid worden. Banaanstekkers kunnen aangesloten worden door de rode en zwarte dopjes eruit te peuteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:45
Het lijkt me dat als je direct de kabel in de gaten steekt en de knoppen aandraait die plaatjes gewoon goed vast komen te zitten bij mijn B&W's tenminste wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 21:19
Doel je met ielig geluid op geluid dat bass mist? In dat geval de verbindingsplaatjes van de kapotte speaker even losmaken en de LF-aansluitingen doormeten met een multimeter. (Je noemt voltmeter, maar met een beetje geluk meet deze ook andere dingen.)

Vervolgens de multimeter verbinden met de speaker. Je moet dan een vaak niet al te hoog ohmage meten; dit komt vaak redelijk overeen met wat op de speaker staat. Is je speaker bijv. 8Ω, dan meet je als het goed is een waarde die daarbij in de buurt zit. Dit kan een beetje afwijken door de componenten in het laagdoorlaatfilter, maar waarschijnlijk niet veel. Meet je echter enkele megaOhms of een oneindig ohmage dan kan je ervanuit gaan dat de speaker niet goed contact meer maakt intern.

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |