Internet verbinding op locatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-08 10:53
Goedendag,

We werken met onze teams vaak op locatie, waarbij een vaste internetaansluiting niet mogelijk is. Het aanvragen daarvan duurt namelijk veel te lang.
Daarom werken we nu met een 5G router.
We werken daar met 2 a 6 personen op, en merken dat de snelheid matig is.

Zijn er systemen in de markt die ons kunnen voorzien van een gedegen internetaansluiting?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:22
Meerdere 5g routers? Personal hotspots zodat je meer bandbreedte per persoon hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Definieer " op locatie"

Binnen een stad?
Binnen een provincie?
Binnen een land?
Binnen een continent?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Korte antwoord is denk ik: nee. Je hebt een gelimiteerde bandbreedte en daar moet je het mee doen, meer 5G routers of een hotspot is wel een oplossing.

Voor de rest weet ik niet over wat voor locatie je het hebt (weiland tussen de koeien of gewoon een nieuw pand, uberhaupt altijd dezelfde locatie?). Afhangkelijk daarvan zou je ook een deal met de buren kunnen maken m.b.t. gebruik van WiFi of met een straalverbinding iets opzetten als het een wat grotere afstand betreft. Vereiste hierbij is wel dat je een line-of-sight hebt.

Een andere oplossing is misschien https://www.starlink.com/ dat zou in theorie ideaal moeten zijn voor zo'n situatie. Ik weet alleen niet of dat voldoende bandbreedte geeft t.o.v. 5G als je er met 6 man op moet werken. Dit is wel locatie gebonden alleen, dus je kunt niet starlink in je achterbak meenemen ergens anders heen.

[ Voor 31% gewijzigd door n9iels op 09-12-2021 15:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormzz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-10 09:30
Zou je zou eens kunnen informeren naar de 5G oplossingen van Cradlepoint, deze worden veel gebruikt in de bouw voor bouwketen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
jack zomer schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:52:
Definieer " op locatie"

Binnen een stad?
Binnen een provincie?
Binnen een land?
Binnen een continent?
Nederland, verder zo divers als je maar kan bedenken, van weiland tot binnenstedelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
LinkinTED schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:54:
[...]

Nederland, verder zo divers als je maar kan bedenken, van weiland tot binnenstedelijk.
Ah dat is wel een belangrijk detail. Het gaat dus niet altijd om dezelfde locatie? Je vraag is dus meer algemeen: hoe kan ik met 6 man goed internet regelen on-the-go?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
n9iels schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:56:
[...]

Ah dat is wel een belangrijk detail. Het gaat dus niet altijd om dezelfde locatie? Je vraag is dus meer algemeen: hoe kan ik met 6 man goed internet regelen on-the-go?
Ja, waarbij we soms langere tijd (maanden) op één locatie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Starlink.

Maar dan zul je even moeten uitzoeken hoe je de cell kan aanpassen.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:22

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Gemeten snelheid die matig is? Of latency die omhoog schiet met beetje verkeer?

Fast.com of dslreports speedtest results kunnen wat duidelijkheid geven.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
LinkinTED schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:44:
Goedendag,

We werken met onze teams vaak op locatie, waarbij een vaste internetaansluiting niet mogelijk is. Het aanvragen daarvan duurt namelijk veel te lang.
Daarom werken we nu met een 5G router.
We werken daar met 2 a 6 personen op, en merken dat de snelheid matig is.

Zijn er systemen in de markt die ons kunnen voorzien van een gedegen internetaansluiting?
Wat voor 5G router? Ik heb hier een T-mobile 4G voor thuis router staan en daar hebben wij op kantoor een maand op zitten werken met 4 tot 8 man waarbij er frequent 2 man tegelijk zat te video-bellen via Skype/Meet. Dat ging prima en zonder noemenswaardige issues.

Dan kom je op oplossingen als:
- https://www.coolblue.nl/product/871331/huawei-cpe-b2368.html (tot 100 mbit)
- https://www.coolblue.nl/product/868124/huawei-b818-263.html

abonementen hiervoor zijn ook prima te doen met 45 voor de outdoor en 41 voor de indoor (inc btw zelfs)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:35
Welke router heb je nu? Goede plaatsing EN een sneller type schelen een hoop.

Veel routertjes zijn CAT4 of CAT6. Dat is gewoon niet heel snel: 20-60Mbit, afhankelijk van de lokatie. Soms nog trager.

Een nieuwere router heeft meer banden die ie kan bundelen en is dus sneller. De gelinkte B2368 is een CAT12, de B818 is een CAT19. Dat scheelt een hoop

Ter vergelijking: Ergens in het bos met matig bereik op mijn iPhone (1 streepje)
- TPLink MR600, LTE CAT6: 5-6Mbit
- Huawei B818, LTE CAT19: 53Mbit

Maar vaak is de plek net zo belangrijk. In een zeecontainer valt weinig eer te halen en MOET je wel naar externe antenne;s gaan kijken. Op een semi-vaste lokatie zou dat nog prima kunnen. Een richtantenne is dan een prima optie, want je kan makkelijk de zendmasten bepalen en daarop richten.

KPN verkoopt bv de Iskra richtantennes voor een scherpe prijs.

Bottomline: Als je nu nog een oude LTE generatie hebt zou ik eerst eens CAT16 of hoger proberen, daarna kijken naar externe antenne's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-10 19:21
DJSmiley schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 14:08:

Maar vaak is de plek net zo belangrijk. In een zeecontainer valt weinig eer te halen en MOET je wel naar externe antenne;s gaan kijken.
precies dit ! op werk doen we wel eens tijdelijke aansluitingen voor bouwfirma's die bv een ziekenhuis gaan zetten en 1 jaar een tijdelijke aansluiting nodig hebben..
die tref ik dan heel vaak met een 4G router aan die midden in de metalen bak staat.. zelfs dingen met 6 antennes , maar 6x 0.5mbps is nog steeds maar 3mbps en onwerkbaar voor een groep die alleen maar bouwplannen doorstuurt.

zet het app'je "net monitor lite" eens op je mobiel, daar kan je zien welke banden aanwezig zijn op jou locatie , en tegen welke sterkte.. Ook zie je dan zéér goed hoeveel signaalverschil je hebt tussen binnen & buiten.

als je , net zoals die bouwwerfklanten van mij , in een bouwkeet zit, zet je router eens bovenop je keet..

als dat allemaal nuttig blijkt , en je hebt een externe antenne nodig ,dan kan je bv eens kijken naar een Ubiquiti UniFi WAN PRO , dit is een 4G ontvanger voor Ubiquiti setups , en die mag je gewoon buiten tegen een boom ofzo monteren.. enkel een waterproof UTP kabeltje naar je ubiquiti router nodig
( mss kan iemand aanvullen of deze wel de ideale banden voor in NL kan gebruiken ? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:35
Niet alleen is de locatie van de 4G / 5G ontvanger en of het gebruik van externe antennes belangrijk maar ook het gebruikte netwerk. Soms is het ontvangst van bepaalde netwerken zo beroert dat je niet ver komt met dat netwerk. Overschakelen naar een ander netwerk is dan het enige wat helpt.
Pagina: 1