Excel vraagstuk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukkerl
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08-02-2022
Mijn vraag

Oké ik hoop dat ik het duidelijk kan uitleggen wat ik graag wil:

Kolom A is nieuw
Kolom B is oud
Kolom C is datum start
Kolom D weeknummer moet soms gevuld worden (hieronder meer)
Kolom E weeknummer moet soms gevuld worden (hieronder meer)

Bij A of B komt het getal 1 te staan wanneer één van de twee van toepassing is.
Dus wanneer iemand nieuw is komt er bij A een 1 te staan en bij iemand die al bekend is komt er bij B een 1 te staan.
Bij C wordt de startdatum ingevuld.
Nou wil ik graag in kolom D het weeknummer alleen zichtbaar hebben wanneer er in deze regel een 1 ingevuld staat bij A.
Bij Kolom E moet een weeknummer ingevuld komen te staan wanneer er bij B een 1 staat.
Weeknummer is gekoppeld aan de datum.

Uiteraard mag dit ook anders zolang startdatum altijd zichtbaar is en de weeknummers ingevuld worden bij D/E

Ik wil uiteindelijk in een andere tabel zien hoeveel nieuwe er zijn per week en hoeveel bekenden er zijn. (dit zet ik in een ander tabblad.

Hoop dat jullie het een beetje snappen en dat jullie een makkelijke oplossing hebben :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:59

g0tanks

Moderator CSA
Kan je aangeven wat je zelf al hebt geprobeerd of gevonden? Eigen inzet blijft vereist. :)

Ik vraag me trouwens af waarom je kolom A en B niet gewoon samenvoegt. Bijvoorbeeld: 1 is nieuw en 0 is oud. Dat is veel netter/overzichtelijker dan het verspreiden over twee kolommen.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Da.Rock
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
kolom D: =IF(A1=1;ISOWEEKNUM(C1);"")
kolom E: =IF(B1=1;ISOWEEKNUM(C1);"")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukkerl
Ik weet niet welke formule ik kan gebruiken hierin. Tot nu toe heb ik nieuw en bekend in twee tabbladen staan zodat het gespreid is en ik per tab makkelijk kan zien wat per week de aantallen zijn.
Om het mijzelf iets overzichtelijker te maken wil ik het graag in één tabblad hebben.
Vandaar ook de twee kolommen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Tukkerl schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:44:
Ik weet niet welke formule ik kan gebruiken hierin.
Dat is natuurlijk geen excuus op maar niets op te zoeken.

Met een beetje basis-Excel leer je bijvoorbeeld ALS, functie gebruiken om iets met voorwaarden te doen (bijvoorbeeld is een persoon nieuw of oud?). Daarnaast is goed te vinden welke functie je kan gebruiken om een datum te converteren naar een weeknummer: WEEKNUMMER, functie

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukkerl
g0tanks schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:48:
[...]

Dat is natuurlijk geen excuus op maar niets op te zoeken.

Met een beetje basis-Excel leer je bijvoorbeeld ALS, functie gebruiken om iets met voorwaarden te doen (bijvoorbeeld is een persoon nieuw of oud?). Daarnaast is goed te vinden welke functie je kan gebruiken om een datum te converteren naar een weeknummer: WEEKNUMMER, functie
Ik heb de afgelopen dagen genoeg uitgeprobeerd voor ik hier mijn vraag heb gesteld. Maar waarom zou ik het niet mogen vragen om het misschien overzichtelijker te krijgen? Ik heb zelf nu wel iets maar dan heb ik 10 kolommen staan wat het weer onoverzichtelijk maakt.

Die functies ken ik inderdaad. Maar ik wil nu alleen weeknummer zichtbaar hebben wanneer er een 1 in de ene kolom staat. Ik krijg het niet voor elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukkerl
Da.Rock schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:42:
kolom D: =IF(A1=1;ISOWEEKNUM(C1);"")
kolom E: =IF(B1=1;ISOWEEKNUM(C1);"")
Super!! Dit zocht ik. Bedankt voor je snelle hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Tukkerl schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:50:
[...]

Ik heb de afgelopen dagen genoeg uitgeprobeerd voor ik hier mijn vraag heb gesteld.
Dan helpt het om dat te vermelden, ook als je nog geen oplossing hebt. Zonder voorzet ga ik ervan uit dat er zelf nog geen moeite in is gestoken. ;)

In ieder geval fijn dat er een oplossing is. :)

Pagina: 1