Ik heb al even zitten Googlen maar ik kom er niet echt uit. Ik ben erg benieuwd hoe ver je in het buitengebied vanaf de erfgrens met de buren moet bouwen? Je zou verwachten dat dit in het geldende bestemmingsplan zou staan maar dat is niet het geval. Zijn daar algemeen geldende regels voor? En zit er verschil tussen het bouwen van een woning of een bouwgebouw te opzichte van de afstand van de erfgrens?
Ik zou toch het bestemmingsplan er nog eens op na slaan. In basis mag je gewoon tegen de erfgrens aan bouwen. wil je ramen in die muur moet je 2 meter afstand houden.Sunri5e schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:38:
Ik heb al even zitten Googlen maar ik kom er niet echt uit. Ik ben erg benieuwd hoe ver je in het buitengebied vanaf de erfgrens met de buren moet bouwen? Je zou verwachten dat dit in het geldende bestemmingsplan zou staan maar dat is niet het geval. Zijn daar algemeen geldende regels voor? En zit er verschil tussen het bouwen van een woning of een bouwgebouw te opzichte van de afstand van de erfgrens?
Beperkingen moeten in het bestemmingsplan staan. Misschien kijk je in het verkeerde document (er zijn meestal meerdere bestemmingsplannen geldig op 1 adres).
Kijk even naar de regelgeving voor het vergunningsvrij bouwen.
https://www.rijksoverheid...gvrij-bouwen-en-verbouwen
Volgens mij gelden deze regels (in onze gemeente) voor binnen- en buiten de bebouwde kom. Als je niet aan deze regels voldoet zal je sowieso een omgevingsvergunning aan moeten vragen.
https://www.rijksoverheid...gvrij-bouwen-en-verbouwen
Volgens mij gelden deze regels (in onze gemeente) voor binnen- en buiten de bebouwde kom. Als je niet aan deze regels voldoet zal je sowieso een omgevingsvergunning aan moeten vragen.
Volgens mij is het afhankelijk van de hoogte van het bouwwerk hoe dicht bij de erfgrens je mag bouwen. Dit is terug te vinden in deze brochure. Gaat wel om bijbehorende bouwwerken.
Dergelijke zaken staan omschreven in het bouwbesluit.
Excuseer, dat moet het omgevingsloket zijn. Locatie en afstand van voorzieningen zoals ramen en rookgasafvoeren staan wel bij de eerste link.
Excuseer, dat moet het omgevingsloket zijn. Locatie en afstand van voorzieningen zoals ramen en rookgasafvoeren staan wel bij de eerste link.
[ Voor 50% gewijzigd door Firestorm op 09-12-2021 18:19 ]
Pagina: 1