Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:41

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QFbEYjLmVq18vGYpA7n2WwLQcXE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G3HngkktsRDHHfqSpkxsnsaz.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uxSsZDgXcmYpZPSi5UkcDJ2ANEM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0Z4n2uWCRXwq9sCiXNX0QI11.png?f=user_large
(Nummer 36)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pg3ug2IEKyQ-BfUxcI-7upRcSWw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/C64Np4VM6yfzkM5G9NdOXMlt.png?f=user_large
De rode boom en de conifeer staan beide in mijn voortuin.
Beschikbare (dak)ruimte
Volgens Coolblue is er ruimte voor 8 of 9 panelen, afhankelijk van het type paneel.
Dak heeft een helling van 35 graden
Dak ligt op Zuid-Westen
Dak bestaat uit dakpannen en heeft twee dakramen erin zitten (60x60) en (120x120)
Schaduw
Er staan twee bomen in de tuin, volgens schaduwberekening van Coolblue heeft dit weinig tot geen invloed op de opbrengst, dus wil daar eigenlijk geen rekening mee houden.
Jaarverbruik
Momenteel zo'n 2000kWh. Maar dat zal door wijziging in de gezinssamenstelling mogelijk meer worden, dus ik zou zo'n 2500kWh willen opwekken.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase
Budget en doel
Budget is 2500~3000 euro. Ik zou graag mijn eigen verbruik + wat marge willen opwekken.
Wie gaat het project uitvoeren
De installatie zie ik niet zitten, dus ik zou die graag willen laten uitvoeren.
Bijhouden van data
Bijhouden van data is leuk, maar totaal verbruik is prima. Ik heb een Domotica systeem gebaseerd op Domoticz en het zou leuk zijn om het daar aan te kunnen hangen.
Reeds verkregen offertes
Ik heb offertes opgevraagd bij Coolblue, Svea en via Vereniging Eigen huis. Ik neig zelf naar ingaan op het aanbod van Vereniging Eigen huis omdat hun prijs nogal scherp is vergeleken met andere aanbieders. Ook vergeleken met, wat snel bij elkaar geklik op Solar-Bouwmarkt en Winkelman, komen ze erg gunstig uit. Bij alle partijen heb ik ook gevraagd om ook een offerte te maken met een parallel systeem, maar dat komt een stuk duurder uit en levert niet veel meer opbrengst op. Mijn idee is dat dat dus niet nodig is. Deze offertes heb ik hieronder niet vermeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6FLS340UfCiwrrgV2O-E9An70fc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c2GutJxfxcgPEL4VO1m8lzug.png?f=fotoalbum_large
Regio
Noord-Brabant

Nu twijfel ik zelf nog of ik inderdaad geen optimisers / micro omvormers / parallel systeem nodig ga hebben. En ik twijfel een beetje of ik bij VEH ga voor de 9 panelen met 'minder opbrengst' of 8 panelen met meer opbrengst. Ik denk ook dat 8 panelen er esthetischer uitzien. Voor de prijs maakt het niet zoveel uit. Is de prijs van VEH inderdaad zo scherp of kan het beter / scherper?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:34
De offertes van VEH zijn de enige om over na te denken... De rest... vind ik niet geweldig voor het gebodene

In deze hoek van het forum kijken we vooruit naar 2030, niet terug naar 2020: Je stroomverbruik zal eerder sterk toenemen dan afnemen. Ik zie parkeerruimte achter, dus die EV komt er op gegeven moment wel... En anders de Warmtepomp... of beide.

Je woning staat helemaal niet ongunstig om ook naar het andere dak te kijken. Als uitbreiding van de offertes is dit doorgaans relatief voordelig: De installateur staat toch al op de stoep en materiaal is goedkoop. De vaste kosten van installatie zijn hoog, het werk per extra paneel weinig.

Dure oplossingen als optimizers en micro-omvormers bieden zo te zien geen meerwaarde: de bomen lijken zodanig laag dat ze in december amper nog een rol gaan spelen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Ronald schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:43:
De offertes van VEH zijn de enige om over na te denken... De rest... vind ik niet geweldig voor het gebodene
Dat leek mij inderdaad ook.
Ik zie parkeerruimte achter, dus die EV komt er op gegeven moment wel... En anders de Warmtepomp... of beide.
Dat zijn inderdaad wel opties die er mogelijk aan gaan komen, maar beide verwacht ik echt nog niet de komende 10 jaar.
Je woning staat helemaal niet ongunstig om ook naar het andere dak te kijken. Als uitbreiding van de offertes is dit doorgaans relatief voordelig: De installateur staat toch al op de stoep en materiaal is goedkoop. De vaste kosten van installatie zijn hoog, het werk per extra paneel weinig.
Het andere dak heeft een dakkapel waar maximaal 4 panelen op passen, langs de dakkapel zouden er ook nog wat panelen passen. Echter komt daar vanwege het dakkapel zoveel schaduw op, dat dat niet echt nut heeft. In de voorwaarden van Coolblue en VEH staat echter dat ze geen panelen installeren op dakkapellen. Tevens lijkt mij dat dat niet ideaal omdat hij op het Noord-Oosten ligt, of heb ik dat verkeerd?

Eventueel zouden op het dak van de schuur nog 4 panelen passen, echter moet dan eerst het hele dak van de schuur vervangen worden. Daar zit nog asbest in en staat daarom op de nominatie om vervangen te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@rens-br De meeste dakkapellen zijn er inderdaad niet op berekend, zeker met gebruik van ballast niet. Maar ik zie dus wat ruimte onder de dakkapel. Het staat meer oost dan noord ;-)

Klopt ook dat de dakkapel invloed gaat hebben... maar je weet waar de zon op komt in de zomer ;-)?
spoiler:
Net aan ten noorden van de zwarte auto

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Ronald schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:57:
@rens-br De meeste dakkapellen zijn er inderdaad niet op berekend, zeker met gebruik van ballast niet. Maar ik zie dus wat ruimte onder de dakkapel. Het staat meer oost dan noord ;-)
Daar zouden inderdaad nog twee panelen kunnen. Als er gekozen wordt voor een opstelling waarbij er aan beide kanten panelen geplaatst worden. Moet er dan nog rekening gehouden worden met de omvormer(s)?

Daarnaast even los van de discussie over het plaatsen van het aantal panelen. Binnen het budget zijn meer dan 8/9 panelen toch niet echt mogelijk. Of stel je dan voor om er 6 'links' te plaatsen en 2 rechts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@mathijshooi heeft niet-vol-leg-spijt. Kom er maar in ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20-05 21:42
Ronald schreef op donderdag 9 december 2021 @ 16:26:
@mathijshooi heeft niet-vol-leg-spijt. Kom er maar in ;-)
Hier ben ik inderdaad voor mijn dagelijkse preek.

Probeer inderdaad de boel maximaal vol te leggen. Een extra paneel kost circa 160 euro extra, dat zijn de kosten niet. En qua omvormer capaciteit zit je niet snel krap aangezien de productie gespreid over de dag verdeeld wordt (wat ook weer voordelen heeft naar de toekomst toe). Je mag 130 tot 150% je omvormer meestal wel overbelasten.

Op dakkapel zou mooi zijn maar moet wel kunnen, anders idd een rij onder de kapel of als je toch iets met het hokje wilt doen dan ook op het hokje (hier heb je wel extra kabelkosten dan).

Mocht je geen extra 1000 euro hebben voor 5 extra panelen dan wil ik het wel lenen aan je:p

Ga AUB maximaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
mathijshooi schreef op donderdag 9 december 2021 @ 16:47:
[...]

Hier ben ik inderdaad voor mijn dagelijkse preek.

Probeer inderdaad de boel maximaal vol te leggen.
Mag ik vragen waarom? Waarom zou je het helemaal volleggen en waarom jij spijt hebt dat je dat niet gedaan hebt?

4 extra panelen kost bij VEH in ieder geval €1280 incl. of €1056,- ex. Kleine 250 euro per paneel extra. Vind dat nog behoorlijk aantikken om eerlijk te zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door rens-br op 09-12-2021 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
rens-br schreef op donderdag 9 december 2021 @ 16:50:
[...]

Mag ik vragen waarom? Waarom het volleggen en waarom jij spijt hebt dat je dat niet gedaan hebt?
Ik zit zelf met een O-W opstelling, 6 panelen aan elke kant met aan elke kant joekels van bomen. Hierdoor wel een Solar Edge systeem maar eigenlijk te weinig panelen om aan het zogenaamde clipping te ontkomen. Een aantal panelen lopen dan tegen maximale voltage aan om aan benodigde omvormer spanning te komen waardoor productie verloren gaat. Dit is op te vangen door extra panelen aan beide kanten te leggen wat ik achteraf dus prima had kunnen doen want ruimte zat.

Extra panelen levert daarnaast ook gewoon extra productie en hiermee geld op. Ook gezien de toekomstige elektrificatie is dit welkom, eventueel warmtepomp of andere elektrische apparaten. Verder kan je hoe eerder je alles vol legt nog langer genieten van de salderings regeling. Hierdoor wordt je ROI ook weer hoger. En de marginale kosten van deze extra panelen zijn dus ook laag. Installatie en omvormer kosten heb je als het ware al betaald bij die andere panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
rens-br schreef op donderdag 9 december 2021 @ 16:50:
[...]

Mag ik vragen waarom? Waarom zou je het helemaal volleggen en waarom jij spijt hebt dat je dat niet gedaan hebt?

4 extra panelen kost bij VEH in ieder geval €1280 incl. of €1056,- ex. Kleine 250 euro per paneel extra. Vind dat nog behoorlijk aantikken om eerlijk te zijn.
Als 4 panelen zoveel kosten dan zou je misschien ook naar andere leverancier moeten kijken.

Hier heb je allerlei panelen onder de 200 euro inclusief BTW!
https://www.solar-outlet....en/ja-solar-zonnepanelen/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Er komt nog wat kosten voor legsysteem en een paar tientjes montage bij. Ik verwacht 200-250 per paneel.

Is dat de investering waard? De 4 extra panelen geven op die richting ~1000kWh.

Die kan ik op mijn contract van het vroege voorjaar verkopen voor 11ct/kWh. 110 euro dus en 10% rendement op de investering. Dat is al beter dan de bank ;-)
Als je nu voor het blok staat voor een nieuw contract dan kun je 20 tot 30ct pakken. Dan gaat het hard.

Ga je het ook daadwerkelijk verbruiken, dan wordt het verhaal gunstiger.

Maar ook na eventuele afbouw saldering is het gunstig: Het behoed je niet voor een kostenstijging, maar het dempt wel: Hoe meer vermogen op je dak, hoe minder je gaat her-importeren van het net... En over die kWh bespaar je dus 15,5ct.

En je denkt over 10 jaar geen EV of WP te hebben? Ik twijfel ;-)
Een kWh warmte uit PV via WP kost je 2ct. Uit het net via WP bij huidige prijs 10ct, en uit gas bij huidige prijs 20ct.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathijshooi
Ronald schreef op donderdag 9 december 2021 @ 18:05:
Er komt nog wat kosten voor legsysteem en een paar tientjes montage bij. Ik verwacht 200-250 per paneel.

Is dat de investering waard? De 4 extra panelen geven op die richting ~1000kWh.

Die kan ik op mijn contract van het vroege voorjaar verkopen voor 11ct/kWh. 110 euro dus en 10% rendement op de investering. Dat is al beter dan de bank ;-)
Als je nu voor het blok staat voor een nieuw contract dan kun je 20 tot 30ct pakken. Dan gaat het hard.

Ga je het ook daadwerkelijk verbruiken, dan wordt het verhaal gunstiger.

Maar ook na eventuele afbouw saldering is het gunstig: Het behoed je niet voor een kostenstijging, maar het dempt wel: Hoe meer vermogen op je dak, hoe minder je gaat her-importeren van het net... En over die kWh bespaar je dus 15,5ct.

En je denkt over 10 jaar geen EV of WP te hebben? Ik twijfel ;-)
Een kWh warmte uit PV via WP kost je 2ct. Uit het net via WP bij huidige prijs 10ct, en uit gas bij huidige prijs 20ct.
Ik zeg doen!
Pagina: 1