Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07:58
Ergens begin volgend jaar gaan wij verhuizen naar onze nieuwe woning/woonboerderij. Dit betreft een 100+ jaar oude langgevelboerderij met daarin 2 woning, welke in de loop der jaren een aantal keer verbouwd is. Onze wens is om over een jaar of 5 een grote verbouwing te doen met o.a. een aantal nieuwe ramen, een nieuwe aanbouw, isolatie, overal vloerverwarming etc.

Voor die tijd willen we ook al het e.e.a. verduurzamen. Daarvoor ben ik dit topic gestart. Allereerst wat gegevens van de huidige woning en installatie:
- Boerderij is opgedeeld in 2 woningen, “geschakeld” met 2 grote garages.
- Complete kap heeft eternit dakbeschot
- Rond de jaren 60 is de bovenverdieping met 3 slaapkamers gemaakt. Opgebouwd uit hout met daar bovenop en onder schuin dak een pakket glaswol (37m2 totaal)
- Beneden is 20 jaar geleden een aanbouw met spouwmuren gemaakt met daarin keuken en badkamer (28m2, Hierin ligt vloerverwarming, ik weet niet op welke h.o.h. afstand de slangen liggen) en een berging zonder vloerverwarming (11m2)
- Woonkamer heeft enige vloerisolatie met houten vloer en verwarming met radiatoren. Buitenmuren volgens mij dubbelsteens zonder spouw (49m2)
- Slaapkamer naast trappenhuis, dit wordt badkamer (9m2)
- Bijna overal dubbelglas met kunststof kozijnen.
- 20 jaar oude ketel, werkt nog goed

In het kort de plannen voor over een aantal jaren:
- Oude aanbouw vervangen door een iets bredere. Overal nieuwe vloerverwarming.
- Woonkamervloer isoleren en vloerverwarming leggen.
- Buitenmuren eventueel van binnenkant na isoleren.
- Bovenverdieping blijft in tact, alleen extra slaapkamer boven de huidige garage.
- Dak na isoleren waar nodig en waar toegankelijk
- Compleet gasloos.
- Mech. Ventilatie plaatsen (C of D met wtw)

We willen de komende jaren dus een eerste stap zetten qua verduurzaming. De eerste stap wordt zonnepanelen (3000+Wp) plaatsen op een schuurtje (dit wordt later nog uitgebreid, ik moet alleen nog even uitzoeken waar ik dit ga leggen). Hier kom ik wel uit. Verder zou ik jullie graag willen vragen voor tips.

Ik zat zelf te denken om direct een warmtepompboiler te plaatsen om alvast wat gas te besparen. Gezien de “relatief eenvoudige” aansluiting is deze later ook nog goed te verplaatsen. De oude ketel zou ik graag nog even laten hangen tot de grote verbouwing.

Echter zag ik ook nog een ventilatiewarmtepomp voorbij komen. Aangezien het voor mij erg lastig gaat zijn om goed luchtdicht te bouwen, wat dus ongunstig zou zijn voor ventilatie type D met wtw, leek me dit misschien wel een goede oplossing. Gezien de bovenverdieping bij de verbouwing toch in takt blijft, zou ik hier wel al buizen etc voor de ventilatie kunnen leggen.

Mijn vraag dus, wat zijn de beste opties? Hoeveel % gas zou ik kunnen besparen met een WPB voor SWW? Is een E-boiler misschien niet voordeliger, en zijn er misschien al opties om voor de komende 5 jaar gas te besparen op cv?
Daarnaast; is het mogelijk en rendabel om in dit soort oude huizen type D ventilatie met WTW aan te leggen? Of is het misschien slimmer om type C aan te leggen en te zorgen voor betere isolatie en verwarming?

Alvast bedankt!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
emot schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:17:

Daarnaast; is het mogelijk en rendabel om in dit soort oude huizen type D ventilatie met WTW aan te leggen? Of is het misschien slimmer om type C aan te leggen en te zorgen voor betere isolatie en verwarming?

Alvast bedankt!
Is 300+ oude woning ook goed ;)

Ja het kan prima, gewoon goede details maken. lastig is wel als er oude ramen/deuren/kozijnen blijven bestaan, die lekken als een malle, dus dat moet je dan oplossen.
Ik zou betere isolatie + type D doen (is ook wat ik doe, bij onze boerderij) in mijn optiek staan of vallen dergelijke projecten met goede bouwfisica (Dus of zelf leren of inhuren)

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 09-12-2021 15:31 ]

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-11 20:13
twain4me schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:29:
[...]

Ja het kan prima, gewoon goede details maken. lastig is wel als er oude ramen/deuren/kozijnen blijven bestaan, die lekken als een malle, dus dat moet je dan oplossen.
Ik zou betere isolatie + type D doen (is ook wat ik doe, bij onze boerderij) in mijn optiek staan of vallen dergelijke projecten met goede bouwfisica (Dus of zelf leren of inhuren)
Inhuren is in deze tijd best lastig. Zeker om iemand te vinden die weet waar hij het over heeft en niet alleen iemand die binnen komt wandelen en standaard zegt: “man man man wat is dit slecht aangelegd zeg…” en dan zelf aan het beunen slaat. Als je de tijd en wil hebt zou ik zoveel mogelijk zelf doen, of je inlezen en bij de ingehuurde krachten er bovenop zitten. Vooraf ook duidelijke afspraken maken en verwachtingen op papier zetten.

Verder doet tocht dicht maken wel een hoop voor het comfort. Als je overal en nergens kieren hebt heeft wtw ook geen zin. Dan kan je beter gewoon afzuigen. Ik zou concentreren op de basis: vloer, muur en dakisolatie op orde maken, kieren dichten, deuren en ramen isoleren. Daarna pas komt ventilatie met WTW en eventueel warmtepomp. Qua warmtepomp boiler, kan maar bepaal wel van tevoren hoeveel gas je daar nu aan kwijt bent. Het is niet gauw heel rendabel geloof ik.

[ Voor 19% gewijzigd door Kevinns op 09-12-2021 15:52 ]

• twain4me

twain4me

Kevinns schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:47:
[...]

Inhuren is in deze tijd best lastig. Zeker om iemand te vinden die weet waar hij het over heeft en niet alleen iemand die binnen komt wandelen en standaard zegt: “man man man wat is dit slecht aangelegd zeg…” en dan zelf aan het beunen slaat. Als je de tijd en wil hebt zou ik zoveel mogelijk zelf doen, of je inlezen en bij de ingehuurde krachten er bovenop zitten. Vooraf ook duidelijke afspraken maken en verwachtingen op papier zetten.
ik moet de eerste bouwfisicus nog tegen komen die gaat beunen en dingen aanleggen ;)

• emot
Vergeten te vermelden in de eerste post; we gaan zo veel als mogelijk zelf doen. Enkel zichtwerk zoals stucwerk of metselwerk buitenmuren en grote klussen zoals storten van vloeren willen we laten doen.

Verder zitten er al geen echte oude ramen en deuren meer in. Meeste in kunststof waar ikzelf al een hekel aan heb, dus hier komen waarschijnlijk ook al nieuwe in. Enige punt is de bovenverdieping, hier wil ik eigenlijk niet te veel aan doen. Maar hier zitten ook geen echte oude ramen en al overal dubbel glas.

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-11 20:13
Ja ok goed punt haha. Had bouwvakker gelezen. Daar heb je wel gelijk in.

Punt blijft wel dat je zelf alsnog een bepaald minimum aan kennis wil hebben zodat je uiteindelijk krijgt wat je wil.

• emot
twain4me schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:29:
[...]

Heb je toevallig een eigen topic over je verbouwing? :)

Om even terug te komen op de ventilatie. Is er misschien iemand met ervaring met het verschil tussen ventilatie Type D WTW en ventilatie Type C met ventilatiewarmtepomp?
Gezien ik de woning waarschijnlijk niet goed luchtdicht ga krijgen vrees ik voor een laag rendement van de WTW.
Kevinns schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:53:
Ja ok goed punt haha. Had bouwvakker gelezen. Daar heb je wel gelijk in.

Punt blijft wel dat je zelf alsnog een bepaald minimum aan kennis wil hebben zodat je uiteindelijk krijgt wat je wil.
Heb je zeer zeker gelijk in. Die kennis wil ik veelal hier op doen.
Daarnaast is mijn vader installatiemonteur dus daar zit ook veel kennis. Echter helaas niet echt met betrekking tot warmtepompen en mechanische ventilatie.

• twain4me

twain4me

emot schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 10:20:
[...]

Heb je toevallig een eigen topic over je verbouwing? :)

Om even terug te komen op de ventilatie. Is er misschien iemand met ervaring met het verschil tussen ventilatie Type D WTW en ventilatie Type C met ventilatiewarmtepomp?
Gezien ik de woning waarschijnlijk niet goed luchtdicht ga krijgen vrees ik voor een laag rendement van de WTW.
Rendement ligt wellicht een fractie lager, je krijgt er ook een bak comfort voor terug.
Ik heb diverse renovatie projecten gedaan met D en C + WPB financieel is de 2e optie vaak zinniger, maar qua comfort (hoewel dat persoonlijk is) niet.
Voor mijn eigen huis heb ik naast goede details ook besloten geen brievenbus in de deur te nemen. kan ik elders weer wat kleine lekjes hebben :)

werk netjes gestructureerd en sucuur en je huis kan prima een ventilatiesysteem D+ WTW hebben. Er zijn genoeg mensen ons voor gegaan hoor ;)

-bolio- in "Warmte terug win installatie, bestaande bouw"
Pagina: 1