Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vloerverwarming badkamer via retour radiator - wel of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:41
Tijdens mijn huidige verbouwing laat ik vloerverwarming aanleggen in de woonkamer, keuken, twee nieuw te realiseren kamers en de badkamer. Het idee is dat de vloerverwarming in al die ruimtes hoofdverwarming wordt. Nu wil de loodgieter de vloerverwarming in de badkamer op de welbekende 'retour van de radiator'-methode gaan aanleggen. Op zich vind ik het een prima plan om een radiator op de badkamer te houden, die moet immers bij voorkeur wat warmer dan de rest van het huis. Maar ik vraag me af of het niet beter is om dat onafhankelijk van het vvw-systeem te houden.
Mijn vermoeden is dat de loodgieter een te kleine verdeler heeft genomen voor de vloerverwarming (9 groepen terwijl er 100m2 aan hoofdverwarming aan komt) en dat op deze manier wil oplossen.
Als dit gewoon fatsoenlijk gaat werken wil ik me er niet te druk om maken, maar ik wil niet op termijn spijt krijgen van een makkelijke keuze op dit moment.

Als ik zoek vind ik uiteenlopende adviezen, van 'absoluut nooit doen' tot 'kan prima', maar te weinig uitleg en onderbouwing om zelf een goede mening te kunnen vormen.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Alle reacties

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-11 11:56
Als je met een laagtemperatuur (warmtepomp ) gaat werken dan vvw apart houden, op de cv ketel werkt op de retour prima, jaren van mogen genieten.

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-11 21:23

Matis

Rubber Rocket

Wij hadden in onze vorige woning met CV ketel ook de retour van de radiator door de badkamer gelust. Dat werkte prima.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• zwakie
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22-11 09:15
Wij hebben de plm. 15m2 VVW in de keuken op de retour van de CV laten aanleggen in ons 1999 huis. Dat is nooit een probleem geweest, ook niet sinds ik een maand of 3 geleden de Ta van de CV flink heb verlaagd en het maximum vermogen van de ketel helemaal heb terug geschroefd naar de laagst mogelijke deel-last. Oftewel: de ketel werkt nu maximaal low and slow...

Met een Ta van ruim onder de 30 graden houden we ons huis en de keuken nog steeds comfortabel warm. De VVW op de afvoer van de CV werkt ook op lage temperaturen nog steeds prima (bijkomend voordeeltje: we verbruiken iets minder gas per graaddag).

Dit was voor ons een test om te zien of we helemaal van het gas af kunnen. Het besluit is inmiddels genomen en begin 2022 gaan we full-electric.

PV: 7670Wp 180°Z 40° PVOutput | WP: ME SUZ-SWM80VA ERSD-VM2D | gasloos | EV: Ioniq 5 Lounge 77kWh RWD