Externe mediaplayer voor LG OLED C1

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunchas3r
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-11-2024
Ik zoek een?
Externe hardware mediaplayer voor mijn LG C1 OLED Tv

Wat is je budget?
50-150€

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Films en series te bekijken.
Ik heb al een AC Ryan Playon! HD2 Mini maar die ondersteunt niet de laatste video- en audioformaten (4K, HDR, HEVC/H.265,..)
Wat ik verder persoonlijke musts vind zijn het aanpassen van de ondertitels (hoogte, grootte, kleur), streamen via usb (aangezien ik mijn pc graag uitzet tijdens het kijken), en goede 4K upscaling (tenzij dit niet nodig is aangezien de C1 al over een 4K upscaler beschikt?)

Wat heb je zelf al gevonden?
Geen voorkeur voor merk.
Veel goede dingen gelezen over de Nvidia Shield, maar ik game niet op mijn Tv dus vind ik de Pro wat te duur en de non-Pro heeft geen usbpoort.
De Google Chromecast heel wat goedkoper maar die heeft geen 4K upscaling of usbpoort.
Roku, Dune, Xiaomi,.. beschikken over vele apparaten die misschien wel voldoen aan deze eisen, iemand ervaring hiermee?

Welke vragen heb je hier nog over?
Alles is vermeld hoop ik, zo niet hoor ik graag of er nog meer info nodig is :)
Vriendelijk dank voor enige tips! Jozef

Beste antwoord (via sunchas3r op 11-12-2021 09:39)

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:20

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Het is ook een beetje afhankelijk van wat je wilt.

Wil je een systeem waarbij software en hardware helemaal op elkaar afgestemd zijn? Dan kom je al gauw uit bij Roku, Medi8ter, Dune, Zappiti, etc. Hier heeft de fabrikant zelf voor een OS gezorgd en weet je dat het werkt. Het nadeel is wel dat ze over het algemeen totaal niet uitbreidbaar zijn met apps zoals Kodi of Plex en dat je dus ook van de fabrikant afhankelijk bent qua support van nieuwe codes, andere mogelijkheden, etc. Hoe het werkt kan heel spartaans zijn (puur mappen/bestanden en op play klikken) of juist heel uitgebreid met allerlei toeters en bellen zoals filmposters. Streaming apps zoals Netflix en Disney kan je er meestal niet op installeren en Kodi en Plex evenmin. Bij Roku heb je overigens wel een app store met Netflix en co. maar geen optie om Kodi te gebruiken zonder te jailbreaken of te casten.

Dan heb je pure media-doorgevers zoals de Chromecast. Je klikt op je laptop, tablet of telefoon op iets dat je wilt zien, stuurt dat door naar de Chromecast en die zet het op de tv. Eenvoudig, maar ook zonder verdere mogelijkheden.

Een andere optie is de ingebouwde mediaspeler van je tv, console of blu-rayspeler. Vaak beschik je dan over een paar streamingapps, maar je bent ook heel afhankelijk van hoelang de fabrikant het leuk vindt om je media-mogelijkheden up to date te houden.

Wat je dan overhoudt zijn mediaspelers op basis van een open OS zoals Android, Apple TV en Amazon. Hier heb je complete app stores tot je beschikking met duizenden apps om uit te kiezen, net zoals op je telefoon. Als je al een voorkeur hebt voor Apple of Amazon kan je hier voor kiezen natuurlijk, maar qua opties zou ik voor Android gaan. Een veel gebruikte app als Kodi draait alleen met omwegen op de Apple TV of de Amazon Fire mediaspelers en op Android is het geen enkel probleem. Er zijn ook mediaspelers die op een aangepaste variant van Linux draaien, maar dat vergt meer gedoe en je bent hoogstwaarschijnlijk wederom afgesloten van andere apps.

Veel gebruikte opties vwb Android zijn de Nvidia Shield, Google Chromecast met Google TV (dat is dus een Chromecast, maar met eigen OS en ontelbare apps, net als gewoon Android), Xiaomi, Minix, enz. Heb je het budget en wil je dat alles werkt, zonder gezeur, dan is de Shield voor de meeste mensen ook de beste oplossing. De Chromecast met Google TV kan je trouwens gewoon uitbreiden met USB. Ik heb er een 7 of 8 in 1 hub aanhangen, zodat hij nu beschikt over een kaartlezen, extra usbaansluitingen en zelfs een ethernet-poort. Hierdoor is het een volwaardige mediaspeler geworden.

Als je HDR, Kodi, Netflix, H265 e.d. wilt afspelen, vind ik het een aanrader om deze 2 topics op het Kodi forum eens door te nemen. Kijk dan in elk geval naar de startposts. Die bevatten echt een schat aan informatie

Pick The Right Kodi Box
4k HDR10 State of Play

Your Friendly Neighborhood Moderator

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:13
2e hands Nvidia Shield 2017. Staan op marktplaats voor zo rond de € 100.
Doet alles wat de Pro ook doet, behalve Dolby Vision.

Wat betreft upscaling. Volgens mij werkt dat als volgt: Dat ligt aan de instellingen van je mediaspeler. Als de resolutie op 4K staat, dan zal de mediaplayer een 4K signaal aanbieden aan je tv. Is de bron geen 4K, dan wordt het geupscaled door de mediaspeler. Staat de resolutie op automatisch dan zal de mediaplayer een signaal van de bron doorsturen. Als dat geen 4K is, gaat de tv dat upscalen naar 4K.

Als je er ook nog een receiver tussen hebt hangen kan die ook de upscaling voor zijn rekening nemen. Zelf schakel ik dat altijd uit en laat het over aan de mediaspeler of tv. Ik maak me daar ook niet zo druk over eigenlijk. Zorg gewoon dat je naar een goede bron kijkt.

[ Voor 74% gewijzigd door Hulleman op 09-12-2021 15:20 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunchas3r
Bedankt voor de uitgebreide informatie.
Die Shield lijkt me inderdaad een goede (tussen)oplossing.
Enkel spijtig van Dolby Vision aangezien de C1 dit standaard ondersteunt.
Maar ja, als je niet voor een Shield Pro gaat moet je sowieso ergens inleveren lijkt me tot nu toe.

Nog een bijkomend vraagje.
Ik heb ondertussen ook veel meldingen gelezen over de Plex app.
Als ik die op mijn Tv+Pc installeer, kan ik dan wél alle video- en audioformaten bekijken op mijn Tv als ik via deze app stream vanop mijn Pc?

Dankjewel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Vero 4K+ ?

Overigens, ik heb ook, naast genoemde Vero, een Shield Pro in huis gehaald.

Beetje allebei hetzelfde laken een pak echter moet ik absoluuut toegeven dat de Nvidia zoveel "vloeiender" aanvoelt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:18

Umbrah

The Incredible MapMan

Hmmm, op de ondertiteling eis na zou ik zeggen: "de interne speler van de C1" (die van m'n C7 slikt alles), maar ja, als dat niet kan, en ik heb het nog nooit met een shieldtv geprobeerd, is dat misschien een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:20

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik heb de Vero 4K eens geprobeerd, maar vond het een rampending, zo lastig instelbaar.
Ik gebruik al vele jaren de mediaplayers van Dune. Prima spul, speelt alles wat op je NAS staat.
Kijk eens naar de https://www.dune-hd.com/products/dune-hd-real-vision-4k

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:36
Een 2019 shield tv doet gewoon Dolby vision, en als je via amazon.nl besteld heb je de mogelijkheid een teruggestuurde te kopen met orginele garantie. Kosten: 130 euro en een beetje.

Ik heb daar ook zo besteld, en ziet er echt als nieuw uit

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@Microkid ik herken me er niet in. Ik draaide alleen Kodi. En dat was (bijna) copy/paste van de standaard XML's naar de goede subdirs.

Een nadeeltje; SMB goed werkend krijgen. Vero heeft meer baat bij NFS.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:34
sunchas3r schreef op donderdag 9 december 2021 @ 18:21:

Nog een bijkomend vraagje.
Ik heb ondertussen ook veel meldingen gelezen over de Plex app.
Als ik die op mijn Tv+Pc installeer, kan ik dan wél alle video- en audioformaten bekijken op mijn Tv als ik via deze app stream vanop mijn Pc?

Dankjewel
De LG tv kan met Plex vrijwel alles weergeven, maar...

De LG tv kan niet met DTS overweg, dus alles anders dan Dolby moet de server transcoden, want de LG tv kan die andere formaten zoals DTS niet aan je receiver doorgeven.

Dus niet alles werkt dan.

Een Shield TV kan wel alle audio formaten die je receiver snapt doorgeven aan je receiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:48
Voor 4K HDK zou ik zeker geen Shield nemen behalve de Pro versie.
Ik heb de mijne weg gedaan omdat hij dat niet goed afspeeld, blijft haperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:24

DarkSide

theres no place like ::1

Heb je een NAS oid.
De Chromecast met Google TV gebruik ik icm met een NAS waar de films op staan.

Ik gebruik Kodi om de films te bekijken. En dat werkt prima.
Qua storage opslag en apps is de CC beperkt. Maar heb hem sinds introductie en dat werkt echt fijn.

Daarvoor had ik plex op de Syno 918+ staan. Maar vond dat toch minder werken met Xplay/Plex app op de LG B6. Zeker icm die PGS subs.

Nu met kodi gewoon makkelijk SRT downloaden en alles speelt af.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunchas3r
Bedankt voor de vele reacties.

De interne speler van de C1 beschikt reeds over zeer goede ondertitelingaanpassingen (hoogte, grootte, kleur,..).
Het probleem is dat hij niet DTS ondersteunt, en de vorige modellen wel als ik het goed gelezen heb.
Raar, een codec kan toch niet zoveel kosten?

Die Dune ziet er uit als een goed alternatief.
De HD Real Vision 4K is wel even duur/duurder dan een Shield Tv Pro.
Is 1 model lager, de HD Magic 4K Plus, een ander goed alternatief?
Ik zie daar wel geen ondersteuning voor Dolby Vision tussen staan..

Ik heb geen NAS o.i.d.
Mijn Pc staat wel vlak naast mijn Tv, maar die schakel ik liefst uit tijdens het kijken, vandaar liefst een player met usbpoort.

De 2019 Shield Tv heeft geen usbpoort en daar ben ik dus eigenlijk wel naar op zoek, maar voor die prijs is hij misschien wel eens het proberen waard (momenteel een gebruikte op amazon.uk voor 100€).
De opmerking van vassago baart me wel wat zorgen, zijn er nog mensen die problemen hebben/hadden bij het afspelen in 4K HD?
De Shield Tv en de Pro beschikken over dezelfde CPU dus dit vind ik wel raar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobbieT
De Shield Tv en de Pro beschikken over dezelfde CPU dus dit vind ik wel raar.
Een Shield TV 2019 (de ronde tube) heeft geen USB aansluiting en heeft minder geheugen. Deze loopt op een 32 bits besturingssysteem

Een Shield TV Pro 2019 (de platte) heeft wel USB aansluitingen, heeft meer geheugen en loopt op een 64 bits besturingssysteem.

Er moet wel onderscheid zijn, anders verkoopt het duurdere model niet, dus vanuit het standpunt van Nvidia compleet logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunchas3r
Excuses, ik had deze verschillen nog over het hoofd gezien..
Ben wel nog steeds benieuwd of er nog mensen zijn die last hadden van haperend beeld met een gewone Shield?

Ik heb ook net een film met DTS-audio gestreamed vanop mijn Pc via Plex en dat werkte uitstekend.
Nu vraag ik me af wat de meerwaarde dan eigenlijk is van een Shield Tv of een soortgelijk produkt als je al via je Pc kan streamen met Plex?
Zie ik iets over het hoofd?

Nogmaals dank :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:36
Nul issues met een shield tv hier, ook met 80gb films. Zal wel aan transcoden of een brakke verbinding/app liggen.

Dat ding werkt gewoon goed, als je er geen games op wilt spelen zie ik het nut van de pro niet :)

[ Voor 31% gewijzigd door LuisjeNL op 09-12-2021 23:48 ]

Lichtpuntje...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Wil je een systeem waarbij software en hardware helemaal op elkaar afgestemd zijn? Dan kom je al gauw uit bij Roku, Medi8ter, Dune, Zappiti, etc. Hier heeft de fabrikant zelf voor een OS gezorgd en weet je dat het werkt. Het nadeel is wel dat ze over het algemeen totaal niet uitbreidbaar zijn met apps zoals Kodi of Plex en dat je dus ook van de fabrikant afhankelijk bent qua support van nieuwe codes, andere mogelijkheden, etc. Hoe het werkt kan heel spartaans zijn (puur mappen/bestanden en op play klikken) of juist heel uitgebreid met allerlei toeters en bellen zoals filmposters. Streaming apps zoals Netflix en Disney kan je er meestal niet op installeren en Kodi en Plex evenmin. Bij Roku heb je overigens wel een app store met Netflix en co. maar geen optie om Kodi te gebruiken zonder te jailbreaken of te casten.

Dan heb je pure media-doorgevers zoals de Chromecast. Je klikt op je laptop, tablet of telefoon op iets dat je wilt zien, stuurt dat door naar de Chromecast en die zet het op de tv. Eenvoudig, maar ook zonder verdere mogelijkheden.

Een andere optie is de ingebouwde mediaspeler van je tv, console of blu-rayspeler. Vaak beschik je dan over een paar streamingapps, maar je bent ook heel afhankelijk van hoelang de fabrikant het leuk vindt om je media-mogelijkheden up to date te houden.

Wat je dan overhoudt zijn mediaspelers op basis van een open OS zoals Android, Apple TV en Amazon. Hier heb je complete app stores tot je beschikking met duizenden apps om uit te kiezen, net zoals op je telefoon. Als je al een voorkeur hebt voor Apple of Amazon kan je hier voor kiezen natuurlijk, maar qua opties zou ik voor Android gaan. Een veel gebruikte app als Kodi draait alleen met omwegen op de Apple TV of de Amazon Fire mediaspelers en op Android is het geen enkel probleem. Er zijn ook mediaspelers die op een aangepaste variant van Linux draaien, maar dat vergt meer gedoe en je bent hoogstwaarschijnlijk wederom afgesloten van andere apps.

Veel gebruikte opties vwb Android zijn de Nvidia Shield, Google Chromecast met Google TV (dat is dus een Chromecast, maar met eigen OS en ontelbare apps, net als gewoon Android), Xiaomi, Minix, enz. Heb je het budget en wil je dat alles werkt, zonder gezeur, dan is de Shield voor de meeste mensen ook de beste oplossing. De Chromecast met Google TV kan je trouwens gewoon uitbreiden met USB. Ik heb er een 7 of 8 in 1 hub aanhangen, zodat hij nu beschikt over een kaartlezen, extra usbaansluitingen en zelfs een ethernet-poort. Hierdoor is het een volwaardige mediaspeler geworden.

Als je HDR, Kodi, Netflix, H265 e.d. wilt afspelen, vind ik het een aanrader om deze 2 topics op het Kodi forum eens door te nemen. Kijk dan in elk geval naar de startposts. Die bevatten echt een schat aan informatie

Pick The Right Kodi Box
4k HDR10 State of Play

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
LuisjeNL schreef op donderdag 9 december 2021 @ 18:32:
Een 2019 shield tv doet gewoon Dolby vision, en als je via amazon.nl besteld heb je de mogelijkheid een teruggestuurde te kopen met orginele garantie. Kosten: 130 euro en een beetje.

Ik heb daar ook zo besteld, en ziet er echt als nieuw uit
Bijna een no-brainer dan. De shield is een van mijn beste aankopen die ik ooit heb gedaan. Mocht ie het begeven, dan staat er dezelfde dag nog een nieuwe.

Uiteraard heeft iedereen zijn/haar budget, maar de shield vind ik echt een next-level mediaspeler. Als je budget € 150 is, zou ik aanraden om € 50 meer uit te geven voor een Shield Pro. Inderdaad prijzig, maar wat een apparaat. Ik heb de 2017 versie en die krijgt nog steeds ondersteuning van nvidia en is nog steeds bloedje snel. 2e hands kun je ze nog goedkoper krijgen.

[ Voor 27% gewijzigd door Hulleman op 10-12-2021 08:36 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunchas3r
Hartelijk dank voor de uitgebreide informatie (Jorgen), ik zie al heel wat meer bos door de bomen!

De kogel is door de kerk, heb net een nieuwe Shield TV Pro 2021 besteld (194€).
Ik heb nu al zoveel uitgegeven aan een prachtige Tv, dan mag die mediaplayer ook wel wat kosten ;-)
En als je de uitgave bekijkt over het aantal jaren plezier dat je eraan gaat hebben, valt de kost uiteindelijk nog wel mee.

Laatste vraagje: heb je een speciale '4K' HDMI kabel nodig voor zware videobestanden?
Want de Shield komt zonder HDMI kabel en ik zie deze soms meegeleverd in bundels, dus vraag me af indien ze wel echt nodig zijn?

Vriendelijke groeten,
Jozef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
sunchas3r schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 12:25:
Hartelijk dank voor de uitgebreide informatie (Jorgen), ik zie al heel wat meer bos door de bomen!

Ik heb nu al zoveel uitgegeven aan een prachtige Tv, dan mag die mediaplayer ook wel wat kosten ;-)
En als je de uitgave bekijkt over het aantal jaren plezier dat je eraan gaat hebben, valt de kost uiteindelijk nog wel mee.

Laatste vraagje: heb je een speciale '4K' HDMI kabel nodig voor zware videobestanden?
Want de Shield komt zonder HDMI kabel en ik zie deze soms meegeleverd in bundels, dus vraag me af indien ze wel echt nodig zijn?

Vriendelijke groeten,
Jozef
Slimme koop, veel plezier daarmee. Je hebt geen bijzondere HDMI kabel nodig. Elke Ultra High speed kabel voldoet. Niet al te veel geld aan uitgeven. Afhankelijk van de lengte zou ik voor een meter of 2 niet meer dan € 20 willen betalen.

[ Voor 6% gewijzigd door Hulleman op 10-12-2021 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Offtopic

[ Voor 92% gewijzigd door FeaR op 10-12-2021 18:34 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunchas3r
Hulleman schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 13:16:
[...]

Slimme koop, veel plezier daarmee. Je hebt geen bijzondere HDMI kabel nodig. Elke Ultra High speed kabel voldoet. Niet al te veel geld aan uitgeven. Afhankelijk van de lengte zou ik voor een meter of 2 niet meer dan € 20 willen betalen.
Ik heb momenteel 'enkel' een Premium High Speed HDMI kabel.
Is dit voldoende om de zwaarste videobestanden mee af te spelen?
M.a.w. heb je een Ultra kabel enkel nodig om te gamen?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
sunchas3r schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 14:05:
[...]

Ik heb momenteel 'enkel' een Premium High Speed HDMI kabel.
Is dit voldoende om de zwaarste videobestanden mee af te spelen?
M.a.w. heb je een Ultra kabel enkel nodig om te gamen?

Bedankt!
Het lastige met kabels is dat deze geen HDMI versie of bandbreedte kennen die HDMI poorten wel hebben. Ik zou lekker je premium high speed kabel gebruiken. Grote kans dat je gewoon beeld krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
Grootste issue naar mijn mening met sommige goedkope HDMI kabels is de kwaliteit van de stekkers.
Als die goed genoeg zijn dan werkt het meestal wel als de kabel niet langer dan een meter of 2 is.

Dat is dus gelijk de enige reden om een kabel van een bekend merk te kopen, dat je iets meer zekerheid hebt dat het fatsoenlijk gemaakt is.

Maar dat geld voor alle kabels, al zat micro-USB kabels gezien waar de contacten niet eens recht in de connector zitten, en dan werkt zo'n kabel niet of niet goed.

(Zat kabels van onder andere Belkin die niet de wereld kosten maar wel goed werken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

sunchas3r schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 12:25:

Vriendelijke groeten,
Jozef
Graag gedaan

Aansluitingen komen met een hdmi-nummer: 1.4, 2.0, 2.0a, 2.0b, en 2.1
Kabels met een bandbreedte-aanduiding: standaard, high speed, premium high speed en ultra high speed.

Premium en ultra zeggen niks over de kwaliteit of de prijs

Standaard speed hdmi voldoet niet. Dat is beperkt op 1080p

High speed hdmi kan 4k24 aan, oftewel 24 frames per seconde. Prima geschikt voor 4k blu-rays, maar niet voor de hogere framerates van consoles of sommige streaming diensten. Stel dat je ook in 4k wilt gaan gamen (bijv 60p) of streamen (bijv. 30p video on demand) dan ben je dus beperkter met deze kabel en kan je niet alles zien.

Premium High Speed kabels ondersteunen 4K60, oftewel 4k video met 60 frames per seconde; met BT2020 kleurruimte en 4:4:4 chroma sampling. In principe kan je werkelijk alles wat je wilt hierover afspelen.

Ultra high speed kabels zijn alleen nodig als je van plan bent om 8k af te spelen, of 4k met 120 frames per seconde.

Kort gezegd: voor bijna alle huidige consumententoepassingen voldoet de Premium High Speed kabel voor de komende jaren. Alleen wie nog hogere resoluties of 120 Hz nodig heeft, moet Ultra kopen.

zie ook Wikipedia: HDMI en https://www.pcmag.com/new...to-know-about-hdmi-cables

Wat voor kabels koop je dan? Het is puur een digitaal signaal. Het werkt wel, of het werkt niet. Met een duurdere kabel krijg je geen mooiere kleuren of toffer geluid ;) Dus je kunt gewoon shoppen bij de eigen merken van de winkel Desnoods koop je een iets duurdere (nog steeds niet beter) die je er mooier uit vindt zien, of die bijv. de stekker onder een andere hoek heeft zodat het beter in je tv-opstelling past, maar dat is dan ook het enige voordeel. De toevoeging "met ethernet" hoef je niet echt op te letten. Dat is alleen als je een internetsignaal ook door de kabel wilt laten gaan, maar in de praktijk maakt bijna geen enkel product daar gebruik van. Of het er wel of niet mee kan, is dus geen issue.

Kort gezegd: koop Premium High Speed van de gewenste lengte, voor maar een paar euro.

[ Voor 4% gewijzigd door Jorgen op 10-12-2021 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunchas3r
Weeral dank voor de uitgebreide informatie Jorgen!
Toch wel belangrijk om dit allemaal op voorhand te weten om niet voor verrassingen te komen staan.
Ook al de rest hartelijk dank!
Mvg, Jozef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:31

Wildfire

Joy to the world!

Je hebt al een Shield Pro besteld zie ik, maar voor diegenen die dit topic nog zien, een Raspberry Pi 4 met LibreElec kan ook een goede optie zijn. Ondersteunt HD audio passthrough, ondersteunt 4K HDR. Bij mijn beide TV's staat dan ook een Pi 4 met LibreElec en tot nu toe kan ik al mijn films en series er prima op afspelen. :)

Enige rotte is dat Pi'tjes momenteel erg lastig verkrijgbaar zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Wildfire op 13-12-2021 23:51 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boolean
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-05 12:27
Mijn reactie is waarschijnlijk mosterd na de maaltijd, maar ik wil iedereen die op zoek is naar de ultieme media player ervoor behoeden om een Raspberry Pi 4 aan te schaffen. Een RPi4 is leuk voor RetroPie, maar minder geschikt als host voor Kodi (LibreELEC). De Kodi interface in 4K@60Hz is laggy en Dolby Vision wordt niet ondersteund. Ook is het niet mogelijk om Netflix, Amazon, Disney+, etc. hierop te draaien, dus een Raspberry is wel het laatste apparaat wat ik hiervoor zou kiezen.

Begrijp me niet verkeerd, er is niets mis met LibreELEC. Ik heb van 2016-2019 naar tevredenheid een ODROID-C2 gebruikt, maar toen Dolby Vision mainstream werd (2019) ben ik overgestapt op een Nvidia Shield TV Pro. Dat is voor zover ik weet het enige device dat alle streamingsdiensten ondersteunt en daarnaast ook nog eens alle gangbare video- en audioformaten (inclusief lossless bitstreamen).

Zelf heb ik de Shield TV Pro (2019) via een Denon AVR aan de LG C9 gekoppeld. Door LibreELEC ben ik verknocht geraakt aan Kodi, dus dat gebruik ik i.c.m. PKC als frontend om mijn lokale PMS content mee af te spelen. Volgens mij is er anno 2022 geen geschiktere media player te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dev0o
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online

Dev0o

ACC, AC, RF2, FS2020(VR).

Ik ben drie jaar geleden overgestapt van 20+ jaar Kodi/XBMC gebruik naar Infuse omdat deze native op de AppleTV draait. Behoudens enige gewenning aan de GUI geen spijt van gehad. Speelt gewoon alles af, en heeft grotendeels dezelfde opties en aanpassingsmogelijkheden als Kodi. Laatstgenoemde gaat een niveautje dieper qua settings, maar ik persoonlijk mis dit niet.

[ Voor 0% gewijzigd door Dev0o op 25-01-2022 15:14 . Reden: typo ]

i7,GTX2070,32Gb,3x24",Rift-s, Fanatec CSL-elite&DD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:29

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Jorgen schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 01:47:

Pick The Right Kodi Box
4k HDR10 State of Play
Hoe kan je de Chromecast v4 met google TV uitbreiden met USB zodat het ook een mediaspeler is?
Heel benieuwd naar :)

LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.7.0 (UMOEUXM)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

daffie82 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 18:16:
[...]

Hoe kan je de Chromecast v4 met google TV uitbreiden met USB zodat het ook een mediaspeler is?
Heel benieuwd naar :)
Door 'm op zoiets als deze hub aan te sluiten https://www.bol.com/nl/nl...b-zwart/9300000020999371/ en te voorzien van andere voeding https://www.belsimpel.nl/...7UM0RoCT2sQAvD_BwE&cntd=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Thanks voor je reactie. Wel wat prijzig. Voor die 100 euro heb je ook bijna een standalone Vero 4K+

LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.7.0 (UMOEUXM)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Dat klopt. Ik wilde alleen Google TV en geen enkel gedoe met DRM en ondersteuning, de mogelijkheid om ook te kunnen casten (mocht er iemand over de vloer komen die iets wil doorsturen, of mocht ik ermee op vakantie gaan) en de ondersteuning voor veel moderne formaten.

Het apparaat is niet perfect, maar wel een fijn alternatief ten opzichte van de nog duurdere spelers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

@Jorgen dat snap ik!
Ander vraagje. In link dat je in dit draadje gepost hebt, https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=252916
Lees ik dat alle Android boxen problemen hebben met high bitrate dolby atmos bluray rips. Dus ook de Vero 4K+.
Zou dit met een Dune wel werken denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik weet het niet. Misschien dat je iemand anders daar antwoord op heeft. De spullen van Dune zien er mooi uit, maar ik wil zelf geen beperking hebben van een OS dat fabrikant-specifiek is zonder appstore.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boolean
Jorgen schreef op zondag 10 april 2022 @ 01:16:
Ik weet het niet. Misschien dat je iemand anders daar antwoord op heeft. De spullen van Dune zien er mooi uit, maar ik wil zelf geen beperking hebben van een OS dat fabrikant-specifiek is zonder appstore.
Dat is één van de redenen dat ik niet voor een Dune ben gegaan. De nVidia Shield TV Pro is compact en speelt i.c.m. Kodi werkelijk alles af, zelfs Dolby Vision en Blu-ray remuxes met lossless audio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plexter22
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-09 13:58
Formuler z max pro 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

boolean schreef op zondag 17 april 2022 @ 20:42:
[...]

Dat is één van de redenen dat ik niet voor een Dune ben gegaan. De nVidia Shield TV Pro is compact en speelt i.c.m. Kodi werkelijk alles af, zelfs Dolby Vision en Blu-ray remuxes met lossless audio.
Ik lees echter dat alle Kodi android spelers problemen hebben met high bitrate dolby atmos bluray rips.
Dan ga ik toch liever voor een Dune die hier hopelijk geen problemen mee heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boolean
daffie82 schreef op maandag 18 april 2022 @ 00:54:
[...]

Ik lees echter dat alle Kodi android spelers problemen hebben met high bitrate dolby atmos bluray rips.
Dan ga ik toch liever voor een Dune die hier hopelijk geen problemen mee heeft.
* knip *
Dit soort uitspraken is nergens voor nodig. Inhoudelijk reageren is voldoende. Mensen gaandeweg beledigen, willen we niet zien.

Als je een nVidia Shield TV Pro (2019) aanschaft en hierop Maven's Kodi 19.4 (Matrix) installeert, verzeker ik je ervan dat deze combinatie alles afspeelt in de native refresh rate en juiste color space en lossless audio zonder te transcoderen bitstreamt naar een AVR.

Dune is vergane glorie. Hun hardware draait nog op Android Pie AKA Android 9 (API 28) uit 2018, terwijl zelfs de eerste versie van de Shield (2015) inmiddels al op Android 11 (API 30) draait.
Teletubbies apparaat dat niet eens Dolby Vision ondersteunt en eveneens op een verouderde versie van Android draait. Leuk voor je opa/oma met een eenvoudige 4K HDR10 LCD TV, maar niet geschikt voor de veeleisende multimedia enthusiast.

[ Voor 25% gewijzigd door S1NN3D op 22-04-2022 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

boolean schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 00:23:
[...]

[mbr] * knip *
Dit soort uitspraken is nergens voor nodig. Inhoudelijk reageren is voldoende. Mensen gaandeweg beledigen, willen we niet zien.
[/mbr]

Als je een nVidia Shield TV Pro (2019) aanschaft en hierop Maven's Kodi 19.4 (Matrix) installeert, verzeker ik je ervan dat deze combinatie alles afspeelt in de native refresh rate en juiste color space en lossless audio zonder te transcoderen bitstreamt naar een AVR.
En hoe zit het met de Nvidia Shield TV Pro uit 2017 (P2571).
Gaat dit ook perfect werken in combinatie met Maven's Kodi 19.4 Matrix ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boolean
Enkel de SHIELD TV Pro uit 2019 (P2897) ondersteunt Dolby Vision, Dolby Atmos (decoding) en "AI-enhanced" upscaling, dus ik zou alle oudere modellen links laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Hoewel de keuze hier al gemaakt lijkt te zijn, werd er in de TS wel gesteld een mediaplayer die 4k upscaling doet.

Ik raad altijd aan om de upscaling lekker door de TV te laten doen. Dat hoeft je mediaplayer niet te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boolean
De enige TV's met goede upscalers zijn enkele modellen van Sony, de rest is ronduit bagger. Zolang het 4K content betreft produceert mijn LG C9 OLED prachtig beeld, maar 720p > 4K upscaling verdient geen medaille.

De "AI-enhanced" SHIELD TV Pro is hierin een klasse apart die zelfs de beste upscaler van Sony overtreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

.

[ Voor 99% gewijzigd door daffie82 op 25-04-2022 22:54 . Reden: Dubbele post ]

Pagina: 1