Ik wil nieuwe radiatoren gaan hangen in onze huiskamer die ongeveer 130m2 is inclusief keuken.
De keuken is "open" naar de kamer, met andere woorden er zit een deur grote doorgang naar de keuken waar geen deur in zit.
In die keuken hangt nu niets aan verwarming en dit is ook niet zo maar te organiseren tenzij het elektrisch verwarmen wordt. Buizen lopen niet door de keuken heen en ook niet via een aangrenzende ruimte over de muren.

Met de huidige installatie is de kamer alleen comfortabel te krijgen door de ketel overuren te laten draaien met een flinke flow en hoge water temperaturen.
Er hangen nu 2 convector radiatoren, 1tje aan de voorzijde onder het raam de andere aan de achterzijde rechts in de kamer.
Ketel is een Intergas HReco 36 (normale, moderne gas ketel)
Ik heb 3 locaties om zonder al te ingrijpende werkzaamheden nieuwe radiators op te hangen.
Op 2 daarvan hangen nu al de convector dingen.
1 locatie heeft de vorige bewoner de convector verwijderd links tegen de lange muur, daar past alleen een recht op hangende radiator aan de muur.
Op het plaatje hierboven als rode lijnen weer gegeven.
De huiskamer berekend kom ik aan 12.000 watt benodigd vermogen.
Dit dus inclusief de "niet voorzien van radiatoren" keuken ruimte.
Het kantoor komt op 1250 watt benodigd vermogen uit.
Het liefste wil ik wel een beetje op een warmtepomp / hybride cv installatie voorbereid zijn.
Kom ik dan automatisch bij hybride convectors uit?
Of is het met de huidige technieken nog steeds een goede keuze om voor "normale" plaats radiatoren te gaan?
Er zit namelijk een behoorlijk prijs verschil tussen die 2 wat natuurlijk begrijpelijk is maar het moet wel zin hebben.
De Hybride mogelijkheid:
Jaga tempo Hybride wattages bij 55c aanvoer.
voor, 300x2800 type 16 a €540 = 7026 watt
achter rechts, 300 x 1600 type 16 a € 973 = 3808 watt
achter links,300 x 600 type 16 a € 457 = 1125 watt
Totaal kosten: € 2971,- zonder installatie en/of toebehoren (kranen, fittingen, enz)
Totaal wattage11.959 watt, dat is dicht genoeg bij de 12.000 benodigd vermogen.
Met een niet hybride oplossing kom ik niet aan deze wattages en moet ik ook gaan rekenen met water temperaturen van 75 c graden.
Dan kan ik op de paneel radiatoren ook wel weer ventilatoren gaan toepassen maar dan lopen de kosten en het werk ook flink op.
Maak ik me te druk over de wattages en kom ik ook uit met lamellen radiatoren?
Lamellen radiator oplossing:niet de mooiste oplossing maar goed.
Henrad softline, wattages bij 55c graden aanvoer.
voor 300x2800 type 33 € 689 = 3777 watt
achter rechts: 600x1800 type 33 € 785 = 4300 watt
achter links: 900x500 type 33 € 307 = 1670 watt
totaal: € 1781 zonder installatie en/of toebehoren
Totaal wattage: 9.747 watt bij 75c graden aanvoer.
Winkelwagentje met al deze radiatoren er in, via website:
https://www.radiatorendiscounter.nl/
Wat de eerste hit in google was, nog niet verder gezocht.

Installatie kan ik wel zelf voorzien met wat hulp, het is allemaal fit werk op nu nog dikwandige buizen gelukkig niet gelast maar met draad getapt fitwerk.
Daar kan ik makkelijk op aankoppelen en nieuwe overgangen/buizen maken naar de nieuwe radiatoren.
Het kantoor ben ik nog helemaal vergeten mee te nemen in deze berekeningen.
Daar moet ook nog een radiator of convector gehangen worden.
benodigd vermogen: 1275 watt.
Ik heb nog een plaat radiator staan 600 x 1600 type 11 deze zou ongeveer 1600 watt moeten zijn bij 75 graden aanvoer.
Die voldoet dus, tenzij beter naar hybride over gaan.
De keuken is "open" naar de kamer, met andere woorden er zit een deur grote doorgang naar de keuken waar geen deur in zit.
In die keuken hangt nu niets aan verwarming en dit is ook niet zo maar te organiseren tenzij het elektrisch verwarmen wordt. Buizen lopen niet door de keuken heen en ook niet via een aangrenzende ruimte over de muren.

Met de huidige installatie is de kamer alleen comfortabel te krijgen door de ketel overuren te laten draaien met een flinke flow en hoge water temperaturen.
Er hangen nu 2 convector radiatoren, 1tje aan de voorzijde onder het raam de andere aan de achterzijde rechts in de kamer.
Ketel is een Intergas HReco 36 (normale, moderne gas ketel)
Ik heb 3 locaties om zonder al te ingrijpende werkzaamheden nieuwe radiators op te hangen.
Op 2 daarvan hangen nu al de convector dingen.
1 locatie heeft de vorige bewoner de convector verwijderd links tegen de lange muur, daar past alleen een recht op hangende radiator aan de muur.
Op het plaatje hierboven als rode lijnen weer gegeven.
De huiskamer berekend kom ik aan 12.000 watt benodigd vermogen.
Dit dus inclusief de "niet voorzien van radiatoren" keuken ruimte.
Het kantoor komt op 1250 watt benodigd vermogen uit.
Het liefste wil ik wel een beetje op een warmtepomp / hybride cv installatie voorbereid zijn.
Kom ik dan automatisch bij hybride convectors uit?
Of is het met de huidige technieken nog steeds een goede keuze om voor "normale" plaats radiatoren te gaan?
Er zit namelijk een behoorlijk prijs verschil tussen die 2 wat natuurlijk begrijpelijk is maar het moet wel zin hebben.
De Hybride mogelijkheid:
Jaga tempo Hybride wattages bij 55c aanvoer.
voor, 300x2800 type 16 a €540 = 7026 watt
achter rechts, 300 x 1600 type 16 a € 973 = 3808 watt
achter links,300 x 600 type 16 a € 457 = 1125 watt
Totaal kosten: € 2971,- zonder installatie en/of toebehoren (kranen, fittingen, enz)
Totaal wattage11.959 watt, dat is dicht genoeg bij de 12.000 benodigd vermogen.
Met een niet hybride oplossing kom ik niet aan deze wattages en moet ik ook gaan rekenen met water temperaturen van 75 c graden.
Dan kan ik op de paneel radiatoren ook wel weer ventilatoren gaan toepassen maar dan lopen de kosten en het werk ook flink op.
Maak ik me te druk over de wattages en kom ik ook uit met lamellen radiatoren?
Lamellen radiator oplossing:niet de mooiste oplossing maar goed.
Henrad softline, wattages bij 55c graden aanvoer.
voor 300x2800 type 33 € 689 = 3777 watt
achter rechts: 600x1800 type 33 € 785 = 4300 watt
achter links: 900x500 type 33 € 307 = 1670 watt
totaal: € 1781 zonder installatie en/of toebehoren
Totaal wattage: 9.747 watt bij 75c graden aanvoer.
Winkelwagentje met al deze radiatoren er in, via website:
https://www.radiatorendiscounter.nl/
Wat de eerste hit in google was, nog niet verder gezocht.
Installatie kan ik wel zelf voorzien met wat hulp, het is allemaal fit werk op nu nog dikwandige buizen gelukkig niet gelast maar met draad getapt fitwerk.
Daar kan ik makkelijk op aankoppelen en nieuwe overgangen/buizen maken naar de nieuwe radiatoren.
Het kantoor ben ik nog helemaal vergeten mee te nemen in deze berekeningen.
Daar moet ook nog een radiator of convector gehangen worden.
benodigd vermogen: 1275 watt.
Ik heb nog een plaat radiator staan 600 x 1600 type 11 deze zou ongeveer 1600 watt moeten zijn bij 75 graden aanvoer.
Die voldoet dus, tenzij beter naar hybride over gaan.
[ Voor 5% gewijzigd door Bommes op 09-12-2021 14:40 ]
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.