Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacod
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-09 09:18
Hallo allen,

ik ben midden veertig en werk inmiddels zo'n 14 jaar in de ICT, waarvan zo. (Technisch Beheer) Waar dit in de periode hiervoor altijd een soort van droombaan is geweest ben ik er nu wel op uit gekeken. Het thuiswerken en "hybridewerken" is mij steeds meer tegen gaan staan. Zo miste ik in mijn huidige baan de echte interactie met mensen, waar dit op kantoor wel altijd aanwezig was. Het niet gelukkig zijn in mijn werk heeft bovendien mede geleid naar ernstige gezondheidsklachten (ziekenhuisopname). Dit laatste heeft me echt aan het denken gezet. (realitycheck)

Ik ben van plan om binnenkort via mijn werkgeven een loopbaancoach/scan in te schakelen wat ik echt zou willen. Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben? En hoeveel heeft dit geholpen bij een eventuele switch?

Mijn keuzes en voor en nadelen die ik zelf zie:

Weg uit de IT:

Nadelen:
- Financieel waarschijnlijk een flinke stap achteruit doen(waar mijn vrouw gelukkig binnenkort een flinke stap vooruit gaat maken)
- Baanzekerheid opgeven voor het onbekende
- Mijn hoogst behaalde diploma is Havo, waar ik mijn studies niet heb afgerond. Dit terwijl mijn huidige baan een HBO/WO baan is. Gooi ik mijn 14 jaar aan ervaring weg en wat is dit dan nog waard?

Voordelen:
- Werken met mensen
- Gezonder en gelukkiger zijn
- Vrouw staat 100% achter me
- Misschien weer met mijn handen werken

Voor mij wegen de voordelen zwaarder dan de nadelen, maar toch is zo'n knoop doorhakken best spannend...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mj2sL
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-08 11:59
pacod schreef op donderdag 9 december 2021 @ 11:56:Waar dit in de periode hiervoor altijd een soort van droombaan is geweest ben ik er nu wel op uit gekeken. Het thuiswerken en "hybridewerken" is mij steeds meer tegen gaan staan. Zo miste ik in mijn huidige baan de echte interactie met mensen, waar dit op kantoor wel altijd aanwezig was.
Het klinkt alsof je voor Covid goed op je plek zat, is het dan niet aannemelijk dat het post-Covid (of tenminste, als er weer meer kan) ook weer prettig gaat zijn voor je? Als dit een permanente situatie is, dan is het een ander verhaal natuurlijk. En dan nog zou je nog steeds in de ICT banen kunnen vinden die meer kantoor-werk hebben, dus waarom per se uit de ICT? Wat zou je willen doen?

Ik heb niet helemaal helder of je dit doet vanwege gebrek aan kantoor-aanwezigheid/menselijk contact of vanuit oprechte desinteresse in de ICT?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:56
Gezien de huidige situatie met COVID denk ik dat je bij maar weinig andere banen ontkomt aan het thuiswerken, wat zo te lezen voor jou een probleem vormt.
Je zou kunnen overwegen om richting leraar te gaan. Met je bedrijfservaring kun je mogelijk nog wat toevoegen of een ervaringsdeskundige op het gebied van Technisch Beheer? (ik roep maar wat he)

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:00

nhanssen

QVL is non-tweakers

Heb zelf ook een tijd geleden ICT op pauze gezet, werk nu 2+ jaar in transport. Buitenlucht, mensen, werken met de handen. Is voor nu heerlijk. Transportbedrijven zitten te springen om mensen dus wellicht ook iets voor jou?

Spec's PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:14

m0nk

16-09-2003 15.15

pacod schreef op donderdag 9 december 2021 @ 11:56:
Hallo allen,

ik ben midden veertig en werk inmiddels zo'n 14 jaar in de ICT, waarvan zo. (Technisch Beheer) Waar dit in de periode hiervoor altijd een soort van droombaan is geweest ben ik er nu wel op uit gekeken. Het thuiswerken en "hybridewerken" is mij steeds meer tegen gaan staan. Zo miste ik in mijn huidige baan de echte interactie met mensen, waar dit op kantoor wel altijd aanwezig was. Het niet gelukkig zijn in mijn werk heeft bovendien mede geleid naar ernstige gezondheidsklachten (ziekenhuisopname). Dit laatste heeft me echt aan het denken gezet. (realitycheck)

Ik ben van plan om binnenkort via mijn werkgeven een loopbaancoach/scan in te schakelen wat ik echt zou willen. Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben? En hoeveel heeft dit geholpen bij een eventuele switch?

Mijn keuzes en voor en nadelen die ik zelf zie:

Weg uit de IT:

Nadelen:
- Financieel waarschijnlijk een flinke stap achteruit doen(waar mijn vrouw gelukkig binnenkort een flinke stap vooruit gaat maken)
- Baanzekerheid opgeven voor het onbekende
- Mijn hoogst behaalde diploma is Havo, waar ik mijn studies niet heb afgerond. Dit terwijl mijn huidige baan een HBO/WO baan is. Gooi ik mijn 14 jaar aan ervaring weg en wat is dit dan nog waard?

Voordelen:
- Werken met mensen
- Gezonder en gelukkiger zijn
- Vrouw staat 100% achter me
- Misschien weer met mijn handen werken

Voor mij wegen de voordelen zwaarder dan de nadelen, maar toch is zo'n knoop doorhakken best spannend...
Ben je niet gewoon toe aan de volgende stap in je carrière? Ik had hetzelfde 3 jaar geleden... 18 jaar in de IT waarvan de laatste 14 jaar bij dezelfde werkgever. Weinig ontwikkeling en groei meer mogelijk, ook kwa salaris niet. Toen de knoop doorgehakt dat ik iets anders moest. Eerste keuze was slecht (internationaal bedrijf in de financiële sector). In mijn proeftijd gestopt en aan de slag gegaan als IT Hoofd binnen het VO. Helemaal mijn plezier terug gevonden. Lichte management taken, coördinerende taken, hele andere omgeving dan een kantoor omgeving.. Was even wennen maar denk de beste beslissing die ik heb kunnen nemen.

Igg succes met je zoektocht! Een loopbaancoach inschakelen is altijd een goed idee. Al moet het toch uit jezelf komen allemaal. Gelukkig een partner die achter je staat en ook enige financiële zekerheid geeft.

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik wil niets tekort doen aan je gezondheidsklachten maar er zijn (zat) werkgevers die het thuiswerken en interactie "beter" ingericht hebben?

Tenzij je echt bedoelt: lekker de hele dag figuurlijk op schoot bij mijn collega zitten, samen koffie, lunchen, met 4 man achter 1 scherm hangen. Tja, dan heb je covid-technisch wel een uitdaging.

Ik ervaar thuiswerken juist als enorm positief. We werken bijna 100% thuis sinds april 2020. Werk in een team van 15 directe collega's. 8 tot 10 uur per dag hebben wij allerlei (openbare) Teams-rooms. Binnenlopen kan. Elkaar helpen kan. Even semi-lollig wat ouwehoeren kan. Maar ook de discipline (en ontwikkeling) om juist effectiever en duidelijker elkaar te benaderen om het werk af te krijgen.

In ieder geval: als de werkgever niet achter de methodes staat en/of niet men vrijlaat hoe bepaalde zaken thuis worden ingevuld, kan dat zeer snel (alsmede onbwust) leiden tot beperking van het werkplezier. Ik zou zeker alles bespreekbaar maken met jouw werkgever; wie weet zien ze helemaal niet hoe "erg" men het ervaart.

Heel veel succes met jezelf, jouw thuissituatie en het toekomstige werkplezier.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacod
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-09 09:18
Mj2sL schreef op donderdag 9 december 2021 @ 12:09:
[...]

Het klinkt alsof je voor Covid goed op je plek zat, is het dan niet aannemelijk dat het post-Covid (of tenminste, als er weer meer kan) ook weer prettig gaat zijn voor je? Als dit een permanente situatie is, dan is het een ander verhaal natuurlijk. En dan nog zou je nog steeds in de ICT banen kunnen vinden die meer kantoor-werk hebben, dus waarom per se uit de ICT? Wat zou je willen doen?

Ik heb niet helemaal helder of je dit doet vanwege gebrek aan kantoor-aanwezigheid/menselijk contact of vanuit oprechte desinteresse in de ICT?
Pre-covid werd dit enigzins nog gecompenseerd met het menselijke contact op kantoor, maar toen dit tijdens Covid nagenoeg allemaal weg viel is het mij toch zwaarder gaan vallen. Beleid van mijn werkgever zal worden 50% thuis en 50% kantoor post-covid...en ik weet niet of ik hier veel meer gelukkig van zal zijn.

Er is absoluut sprake van een verminderde interesse in de ICT momenteel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:52
Ik heb ook wel eens zo'n loopbaanonderzoek gedaan en daar heb ik veel aan gehad.

Als het goed is kijken ze niet zozeer naar welke baan bij je past, maar meer welke eigenschappen moet een baan hebben om bij jou te passen. Dus niet: je kunt het beste systeembeheerder worden/blijven, maar meer: deze eigenschappen van je baan als systeembeheerder passen goed bij je, dus zoek vooral een baan die ook die eigenschappen heeft.

Voor dat onderzoek had ik het gevoel dat ik daarvoor totaal verschillende functies had gehad, en dat was ook wel zo, maar na dat onderzoek zag ik ineens dat al die banen wel een aantal eigenschappen gemeen hadden waarvan ik dus blij werd.

Zo geef je zelf al aan dat je graag met mensen werkt. Dat kan als systeembeheerder, maar een verkoper in een fietsenwinkel werkt ook veel met mensen.

Wat ik ook bijzonder vond is dat ik een aantal mensen een vragenlijst heb laten invullen over mij. Expres mensen gekozen die mij in totaal verschillende rollen kennen (ouders, vrienden, collega's, kroegmaatje). Ik had verwacht dat die verschillende groepen mij ook verschillend zouden zien, maar ze waren allemaal heel eensgezind over mij. Kennelijk zijn er dus kenmerken die ik, ongeacht de relatie die ik met iemand heb, altijd uitdraag.

Al met al heb ik er dus veel aan gehad, veel inzicht gekregen in mezelf als werknemer en ook in mezelf als mens.

Verder heb je in de huidige baan wel aangetoond dat je HBO-niveau hebt. Ook al zou een andere baan op een totaal ander vlak liggen, je hebt alsnog dat niveau wel aangetoond. Ik verwacht dan ook niet dat een volgende werkgever je beschouwt als iemand die net van de havo afkomt, en als ie dat wel doet, dan zou ik op zoek gaan naar een andere werkgever.

Heel veel succes man!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:35
Even een random gedachte: misschien is docent ICT iets voor je? Interactie met mensen te over en je kan je huidige opgebouwde ervaring meenemen. Ik kan me voorstellen dat scholen staan te springen om iemand met 14 jaar praktijkervaring als docent aan te nemen, en misschien ook wel kunnen helpen met het halen van de benodigde papieren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

migchiell schreef op donderdag 9 december 2021 @ 12:21:

Verder heb je in de huidige baan wel aangetoond dat je HBO-niveau hebt. Ook al zou een andere baan op een totaal ander vlak liggen, je hebt alsnog dat niveau wel aangetoond. Ik verwacht dan ook niet dat een volgende werkgever je beschouwt als iemand die net van de havo afkomt, en als ie dat wel doet, dan zou ik op zoek gaan naar een andere werkgever.
Sowieso wil je niet gezien worden als iemand die blanco van de HAVO komt. Als veertiger zonder papieren moet je concurreren met tieners en twintigers zonder (en met) papieren. Die concurrentie verlies je als er alleen maar naar dat papiertje gekeken wordt.
Maar iedereen doet meer dan alleen maar technische kennis in z'n baan op. Misschien heb je geleerd om analytisch te denken, geleerd te documenteren, geleerd te organiseren, geleerd om leiding te geven, etc. Zie te ontdekken wat jou onderscheidt van een random schoolverlater.
Als je je niet kunt onderscheiden dan wordt je de zoveelste kansloze veertiger op de arbeidsmarkt (maar die is momenteel niet slecht dus misschien schets ik het te somber).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-09 18:42
De titel van je baan doet er niet zoveel toe, en dus ook niet de sector waarin je werkt het gaat erom wat je daadwerkelijk doet de ene ICT'er doet hele andere dingen dan de ander. Wat jij je moet afvragen is wat zijn de dingen die ik echt leuk vind in mijn werk (of wat is er verandert)? En wat vind je absoluut niet leuk? In jouw voorbeeld onder andere het alleen thuis aan het werk zijn en weinig contact. En kijk hoe je daar een bijpassende rol kan vinden, vind je het leuk om buiten actief te zijn bijvoorbeeld of ben je liefst bezig complexe problemen op te lossen met collega's.

Dan ga je uitvogelen wat je wel en niet interesseert, schrijf je dat op en vraag je bij eventueel solliciteren/overstappen naar die facetten van het werk. Het kan nooit kwaad om met iemand in gesprek te gaan hierover natuurlijk en dat is een goede manier om erachter te komen wat je wel en niet wil. Dus kortom probeer alles op een rijtje te krijgen zodat je volgende stap een weloverwogen keuze is en kijk vooral naar de inhoud.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Het regent echt van dit soort topics hier op GOT. En kan mij goed verplaatsen in de situatie van TS. Zelf is de combi van werkdruk en thuiswerken mij ook erg rauw op m'n dak gevallen. Zelfs nu de werkdruk minder is kom ik weinig tot echte productiviteit.

Onderschat ook niet het effect van digitaal meeten (artikel BBC). Het is veel intensiever. Op kantoor kwam je 5 tot 10 minten te vroeg, haalde je koffie, maakte je een praatje. Nu log je 1 minuut voor de meeting in en kom je vaak meteen to the point. En staar je tegelijk recht in het gezicht van meerdere collega's.

Voor mij persoonlijk heeft het de vraag opgeworpen: vind ik en rol als kenniswerker nog leuk? In de herfst hebben wij kort op kantoor gewerkt, maar ook daar zat je in teammeetings omdat je nooit meer 100% bezetting hebt op kantoor. Bij ons is zelfs het aantal m2's met 30 tot 40% teruggebracht. Ik mis de creatieve sessies en de energie die ik daar uithaalde. En ik verwacht dat dit nooit meer in die vorm terug gaat komen.

@pacod er zijn veel zijinstroomtrajecten op dit moment. Energienetbeheerders, installatiebedrijven en ook de Politie bieden allemaal leerwerktrajecten aan met salaris. Uiteraard zal je moeten accepteren dat je inlevert. Maar goed, maakt geld gelukkig? In een ander topic raadde ik al deze docu aan, helpt je na te denken of je financieel met wat minder uit zou kunnen: https://www.netflix.com/nl/title/80114460.

[ Voor 4% gewijzigd door Ronwiel op 09-12-2021 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:22

FreakNL

Well do ya punk?

Ik werk zelf ook in de IT maar ik heb, behoudens maart/april 2020, niet thuisgewerkt. Of toch in ieder geval niet hele dagen. Ik verzorg technische installaties op onze plants. En dat zijn er nogal wat in de wereld. Maandag weer naar Dubai.

Misschien moet je het Covid gedeelte even loslaten en misschien ben je überhaupt wel uitgekeken op je functie? Ik was ook technisch beheerder en elke dag was hetzelfde.. Ik was dan ook elke anderhalf/twee jaar alweer uitgekeken op een klus/baan. Hier zit ik alweer 7 jaar :)

Ik ben blij dat ik met mijn handen mag werken en toch een goed loon aantik. En ik zit ook in het designstuk dus ik voer niet alleen uit. En zeer blij dat ik niet constant thuis hoef te werken, daar vind ik geen klap aan…

[ Voor 17% gewijzigd door FreakNL op 09-12-2021 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:36
Misschien een baan in de IT zoeken waar je wel met mensen kunt samenwerken? Deze zijn er ook meer dan genoeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Limaad
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Heb je naast je werk bepaalde hobby's die kunnen uitgroeien tot een professioneel level?

Misschien kan je dan ICT afbouwen (32 uur werken?) en dan 8 uur per week dingen uitproberen. Met je handen werken, vrijwilligerswerk in de buurt, etc.
Qua financieel is dat mogelijk ook een minder grote klap dan ineens ICT vaarwel zeggen en iets uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Heb je niet gewoon last van een midlife crisis als 40'er? Die gaan weer voorbij.

Maar besef je wel dat als je geen diploma's heb je heel veel weggooit.
En wat wil je dan gaan doen, heb je dat al duidelijk? Dat is namelijk stap 1.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morzzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-08 18:29
Ik heb het zelf nooit langer dan 1.5 jaar volgehouden in de ICT-sector. Mijn persoonlijkheid botst met wat ik zie als een omgeving van overhemden, nepperij, driedelig pakken en ego's, waar alles vast zit in werkomschrijvingen en functies.

Daarom kan ik me ook niet voorstellen hoe het is om daar lange tijd mee te moeten dealen.

Maar ik weet wel hoe het daarbuiten is.
  • Je hebt twee knoppen waar je aan kunt draaien: inkomsten en uitgaven.
  • Laat een diploma, of een gebrek eraan, nooit van enige invloed zijn op je aspiraties.
  • Zekerheid is overrated. Risico is leven.
  • Geloof in jezelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Morzzz schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 16:53:
Ik heb het zelf nooit langer dan 1.5 jaar volgehouden in de ICT-sector. Mijn persoonlijkheid botst met wat ik zie als een omgeving van overhemden, nepperij, driedelig pakken en ego's, waar alles vast zit in werkomschrijvingen en functies.
Ik werk al sinds de jaren 90 in de IT en heb geen idee waar je het over hebt. Ik heb nog nooit op m'n werk een pak gedragen behalve tijdens een sollicitatiegesprek, heb zelden problemen met ego's gehad (tenminste niet binnen de IT-afdeling zelf) en alleen die werkomschrijvingen en functies kunnen waar zijn maar dat hangt helemaal van het bedrijf af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morzzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-08 18:29
downtime schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 17:04:
Ik werk al sinds de jaren 90 in de IT en heb geen idee waar je het over hebt. Ik heb nog nooit op m'n werk een pak gedragen behalve tijdens een sollicitatiegesprek, heb zelden problemen met ego's gehad (tenminste niet binnen de IT-afdeling zelf) en alleen die werkomschrijvingen en functies kunnen waar zijn maar dat hangt helemaal van het bedrijf af.
En zo kan de perceptie verschillen per persoon ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als ik dit zo lees dan denk ik dat de ICT je inhoudelijk wel ligt, maar dat je een persoon bent die behoefte heeft aaan sociaal contact en daar zijn energie uit haalt. Al dan niet door mensen te helpen en de evt dankbaarheid die daarbij komt.
Stel jezelf de vraag: wat was er in mijn baan zo leuk/ Was dat de inhoud, het contact met mensen of beiden, en in welke verhouding dan? Wat als je inhoudelijk een andere klus zou krijgen, maar alsnog alleen maar mensen inhoudelijk per scherm spreekt, en nauwelijks over persoonlijke zaken kunt praten tijdens werk?

Persoonlijk kan ik je melden dat dat sociale aspect veel groter is dan je denkt. En al ga je iets anders doen, dan nog zul je voorlopig veel thuiswerken. En dus via scherm, inhoudelijk en veel minder over persoonlijke zaken. Snap dat je er op uitgekeken bent, maar ben eerlijk gezegd dat een andere baan dat niet gaat oplossen.
Waar je natuurlijk wel naar zou kunnen kijken is een zijstap waarbij je meer interactie hebt. Denk aan projectwerk ipv beheerwerk. En fwiw: ik heb in mijn werkende leven voldoende beheerwerk gedaan om te weten dat ik dat nooit meer ga doen. Uiteindelijk loop ik andermans zooi op te ruimen en daar pas ik inmiddels voor.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:18
Persoonlijk herken ik de situatie, je zit veilig bij je werkgever waar je voornamelijk op kantoor zit met alle leuke en gezelligheden die erbij zitten(ik dan bij de overheid). Covid komt, massaal thuis werken, het eerste half jaar ging goed, laatste 3 maanden gingen slecht, ik miste de interactie met collega's, zelfs toen het mentaal slecht met mij ging vanaf vorig jaar november was het verboten om naar kantoor te gaan.

In het nieuwe jaar heb ik de knoop doorgehakt en ging ik naar een andere werkgever zoeken. Maart vorig jaar mocht ik beginnen bij mijn nieuwe werkgever die toeliet dat mensen naar kantoor kwamen een paar dagen in de week. In de zomer zelfs begonnen met 4 dagen op kantoor en dat is niet meer veranderd. Ik werk nog steeds 4 dagen op kantoor en de vrijdag thuis en kijk as we speak uit naar morgen om weer naar kantoor te gaan en daar mijn collega's te zien.

Mijn advies: een verandering van baan kan veel helpen zolang je je op kantoor werken eis maar duidelijk maakt zodat je niet verrast bent als je toch naar kantoor moet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Morzzz schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 16:53:
De ICT sector is breder dan de consultancy van de grote detacheerders hoor..

Zelf zag ik laatst een vacature voor Staatbosbeheerder voorbij komen. Betaald wel oké en zal als systembeheerder dezelfde softskills kunnen inzetten.
Pagina: 1