Toon posts:

CV warmtewisselaar schade?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag is de CV ketel voor onderhoud geweest. En nu blijkt dat er scheuren in de wisselaar zitten. Het betreft het type Ferolli Megadense met WTW unit erboven. Het is bekend dat deze ketels niet van super kwaliteit zijn en er is ook veel in het nieuws geweest de laatste jaren.
Het is natuurlijk het beste om de ketel te vervangen. Daarbij moet dan ook de WTW unit vervangen worden. Maar als ik de fotos bekijk zie ik inderdaad scheuren, maar alleen op de ringen die om de pijpen zitten. De ringen zijn voor meer contactoppervlakte. Als de ringen kapot zijn lijkt het mij niet dat er ook een scheur in de pijp waar het water door heen stroomt lek raakt. Het contactoppervlakte wordt kleiner en er is dus minder warmteoverdracht. Of zie ik het verkeerd?

Ik gebruik niet veel gas per jaar. Ongeveer 250 m3 - 300 m3. De ketel is uit 2010 en er is in totaal 5700 m3 gas door de ketel verstookt.
Alvast dank!

Public
Publieke map
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EwtgHml-cLbYa9BThWHaAQ4dY_g=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UqP0DJOij6uEdefjYV0zW2gZ.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R1sUKNSOKnvqBVk7lBUmUEo6asM=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oFg3qpQuhoaC2Nmgtgtn3JvU.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_rrZfutQ-K8kanSpZL3xFNgq1Go=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YksfzVRFTG1nYgbcV4rK54NQ.jpg?f=fotoalbum_small

Alle reacties

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:00
Heb je ook issues dan? Drukverlies waardoor je vaak moet bijvullen bijv.?

Je ketel is nog 'maar' 11 jaar oud, een ketel gaat over het algemeen een jaar of 15 mee zeggen ze. Zeker met jouw lage verbruik heeft hij weinig te lijden en zou ik hem niet zomaar vervangen. Flinke kostenpost terwijl we toch van het gas af moeten over een aantal jaren. Als er er geen problemen zijn dan zou ik het mooi nog een poosje aankijken.

Over van het gas af moeten gesproken: kun je dat sowieso al niet als je maar 300m3 gas gebruikt?

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 09-12-2021 12:03 ]

• gosse adema
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-01 14:15
Het vervangen van de WTW is (waarschijnlijk) nodig omdat de rookgasafvoer niet gebruikt mag worden door de nieuwe cv.

Als de WTW nog goed is kun je de cv-ketel ook een eigen rookgasafvoer geven. Hierbij wordt de rookgas aansluiting van de WTW afgesloten (wel de condens-afvoer laten zitten). Er moet natuurlijk wel voldoende ruimte zijn. En er is een extra dakdoorvoer nodig.

Wel kun je zo uit meerdere ketels kiezen. Er is geen beperking meer door de WTW.

DIY

Verwijderd

Topicstarter
@ThinkPad Ik moet 1x per jaar bijvullen, is normaal blijkbaar. Verder heb ik 0 problemen met de ketel. Nooit gehad ook. Van het gas af kan niet denk ik. Ik woon in een flat. Echt een optie voor een warmtepomp is er niet zo snel. Dan zou de vloer er nu uit moeten om leidingen te leggen. Op het balkon moet dan de buitenunit worden geplaatst. Voor die paar m3 gas per jaar wordt dat een dure vervanging. Dat vind ik het niet waard. Van het gas af idd. Maar nu zei de installateur dat er ook in het gasnetwerk H2 wordt bijgemengd in de toekomst, daar zijn ook al ketels voor. Van Nefit bijvoorbeeld. Maarja dat is koffiedik kijken. Misschien komt er wel stadsverwarming. De gemeente weet het iig nog niet...

@gosse adema De wtw unit moet vervangen worden omdat er alleen een Ferroli ketel op mag blijkbaar. Ik kan kiezen voor een nieuwe Ferroli ketel of voor alles nieuw. Als ik alleen een nieuwe Ferroli ketel neem moest er ook iets aan de wtw worden aangepast zei de monteur.

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-08-2025
Verwijderd schreef op donderdag 9 december 2021 @ 11:55:
Het contactoppervlakte wordt kleiner en er is dus minder warmteoverdracht. Of zie ik het verkeerd?
Klopt. Een lekke pijp is ook niet gevaarlijk; die lekt vrolijk via de syfon het riool in, druk in systeem zakt en je krijgt vanzelf een storing.

Het echte risico bij deze toestellen zit hem in de verlaagde warmteoverdracht en daarmee te hoge uitlaatgastemperatuur. Daardoor escaleert de schade met (blijkbaar, volgens NVWA) risico op brand tot gevolg.

Ik zag ergens dat Ferolli een sensor heeft geintroduceerd die het toestel afschakelt als hij te heet wordt, dat zou ik zeker overwegen als je hiermee verder wil.

Verwijderd

Topicstarter
WeetIkHetNou schreef op donderdag 9 december 2021 @ 19:29:
[...]

Klopt. Een lekke pijp is ook niet gevaarlijk; die lekt vrolijk via de syfon het riool in, druk in systeem zakt en je krijgt vanzelf een storing.

Het echte risico bij deze toestellen zit hem in de verlaagde warmteoverdracht en daarmee te hoge uitlaatgastemperatuur. Daardoor escaleert de schade met (blijkbaar, volgens NVWA) risico op brand tot gevolg.

Ik zag ergens dat Ferolli een sensor heeft geintroduceerd die het toestel afschakelt als hij te heet wordt, dat zou ik zeker overwegen als je hiermee verder wil.
Ik zag het ook over die sensor. De monteur heeft er niks over gezegd iig. De watertemperatuur voor de radiatoren staan op 40 grC ingesteld. Dat betekend ook al dat de ketel niet volle bak gaat stoken om het water op bijvoorbeeld 80 grC te krijgen.
Hebben andere ketels geen last van scheurtjes op de ringen? Heeft iemand fotos van hun eigen ketel als die open ligt?

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Heb hetzelfde probleem, lekke warmtewisselaar. Merk er niks van, geen drukverlies, ding werkt nog prima. Gebruik hem alleen voor de verwarming. Ketel is van 2011 AWB, thermomaster.

Poah dikke Massey.

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-08-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 10:56:
[...]

Ik zag het ook over die sensor. De monteur heeft er niks over gezegd iig. De watertemperatuur voor de radiatoren staan op 40 grC ingesteld. Dat betekend ook al dat de ketel niet volle bak gaat stoken om het water op bijvoorbeeld 80 grC te krijgen.
Hebben andere ketels geen last van scheurtjes op de ringen? Heeft iemand fotos van hun eigen ketel als die open ligt?
Die 40 graden maakt niet zoveel uit. De verbranding van methaan bij typische 1.25 lambda ligt in de orde van 1500-1800 graden celcius. Of die ketel nu volle bak gaat of niet. Er gaat op vollast wel meer energie (warmte) doorheen, maar dat doet niets af aan de verbrandingstemperatuur.

De ribbenbuizen koelen dit van 1800 terug naar (typisch) onder de 90 graden. Je kan je voorstellen dat als de koeling niet afdoende is de rookgastemperatuur hard toeneemt, met smelt van het aluminium tot gevolg. Daarom is een sensor voor die hoge rookgastemperaturen geen overbodige luxe.
Pagina: 1