Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• WouterJulianKok
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-09 17:07
Beste allemaal,

Onlangs een woning aangeschaft en momenteel aan het oriënteren op verduurzaming, waaronder het laten aanleggen van zonnepanelen. Zelf niet heel technisch aangelegd, dus ontvang graag feedback van anderen. Dank in ieder geval voor jullie tijd!
Foto's
sattelietfoto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MiOQloIukHIQsoHOUm1vatkCPEg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/XXAp61xRjfrSLPcYeQIoeOhF.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9LJxqgJg6j1w9nImaCeq-_4WVZ4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/p3TeQIolLUqczTrUNnVVerA4.png?f=fotoalbum_tile

eigen foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fHK-2bLSP2kNFlmhxsKlYClatwg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i3E7mxMtKUBzhS2mMFXx37MB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_2yTlHwtG8cK5mTBBhbE2Mvm28w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ubyIhluMBiiEqViu0K9KUPpk.jpg?f=fotoalbum_tile

oriëntatie zuidoost, dakhelling 33,1 graden
Beschikbare (dak)ruimte
schatting: breedte 5,1m, lengte 4,5m
aantal obstakels op het dak waaronder een dakraam, schoorsteen en afvoerpijp.
Schaduw
Enkel van schoorsteen en afvoerpijp. Verder geen hoogbouw of bomen.
Jaarverbruik
Op dit moment is dat 2623kWh, zal hoogstwaarschijnlijk oplopen maar nog geen concrete plannen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Nog onbekend, wel foto van huidige meterkast
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Sr9_8tSdvD399bKx9gnvxMVXlc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/uWbSzfs7JOfRFf4ikYH2qZpN.png?f=fotoalbum_tile
Budget en doel
Doel is het dak helemaal vol te leggen en uiteindelijk te besparen op energierekening. Budget is ong. €5000
Wie gaat het project uitvoeren
Wordt gedaan door installateur.
Bijhouden van data
Vind het leuk om inzicht te hebben en eventueel zelf aan de gang te gaan, wil hier niet veel meer voor moeten betalen, dus geen prioriteit maar mooi meegenomen wanneer mogelijk.
Reeds verkregen offertes
Op basis van eerdere topics hier bij een aantal bedrijven offertes opgevraagd. Opvallend is dat Coolblue afraad om zonnepanelen te plaatsen vanwege beperkte ruimte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hOMvvkjZyxpJJSg0UCfZfMabboU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CaCrMftqxbXg66TIkFxsRiQC.png?f=fotoalbum_large
Regio
Utrecht

Alle reacties

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21-11 10:33
Oef, de eerste offerte is wel heel scherp. Zo'n lage prijs per Wp nog niet eerder gezien.

Zitten er bij de offertes wel optimisers, en zo ja welke? Want met circa 4 panelen aan elke kant gaat dit wel interessant worden.

• WouterJulianKok
mathijshooi schreef op donderdag 9 december 2021 @ 12:02:
Oef, de eerste offerte is wel heel scherp. Zo'n lage prijs per Wp nog niet eerder gezien.

Zitten er bij de offertes wel optimisers, en zo ja welke? Want met circa 4 panelen aan elke kant gaat dit wel interessant worden.
Oei! Goed om te melden bij die offerte is dat die niet gemonteerd wordt, dat is enkel het materiaal. Ik wilde die niet in mijn vergelijking opnemen, verkeerde screenshot gepakt zie ik nu.

over de optimisers: verschilt dacht ik per offerte, moet ik ze weer even langslopen.

• mathijshooi
Ah, ik dacht al.

Misschien nog een tip voor als je het zelf leuk vind, je kan zelf een account aanmaken in de SolarEdge designer en dan de verschillende scenario's maken.

Ik zie ook dat ze bij de buren alleen panelen aan 1 kant hebben gelegd. Ben jij dit ook van plan?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
Voor 5K moet het lukken om ook dat NW dak vol te leggen :Y

Als je dat nu meteen doet lukt dat rendabel.

Coolblue WTF... Die moeten zich schamen over en de offerte, en de reactie.

Kemkens, Mitchell en Goforsunpowwer heb ik volgens mij eerder langs zien komen als competitieve opties.
Mijn voorkeur gaat op dit moment naar Mitchell, nette prijs voor een niet al te zwaar SE systeem.

Ik zou deze 3 vragen of ze ook de andere zijde willen vol leggen. De prijs zal het minst toenemen bij Kemkens, het meest bij Goforsunpower. Mitchell zal vanwege Solaredge minimaal 5 moeten kunnen realiseren, liefst 6 en dat alleen uitvoeren op basis van 80V optimizers (p404, p505, p405, p485, s500A)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• WouterJulianKok
mathijshooi schreef op donderdag 9 december 2021 @ 12:22:
Ah, ik dacht al.

Misschien nog een tip voor als je het zelf leuk vind, je kan zelf een account aanmaken in de SolarEdge designer en dan de verschillende scenario's maken.

Ik zie ook dat ze bij de buren alleen panelen aan 1 kant hebben gelegd. Ben jij dit ook van plan?
In principe was ik dat wel van plan, maar ben benieuwd naar de meerwaarde van het leggen aan de andere kant. Ik was al even begonnen in Sunny Design, maar zal ook kijken naar SolarEdge.
Ronald schreef op donderdag 9 december 2021 @ 12:25:
Voor 5K moet het lukken om ook dat NW dak vol te leggen :Y

Als je dat nu meteen doet lukt dat rendabel.

Coolblue WTF... Die moeten zich schamen over en de offerte, en de reactie.

Kemkens, Mitchell en Goforsunpowwer heb ik volgens mij eerder langs zien komen als competitieve opties.
Mijn voorkeur gaat op dit moment naar Mitchell, nette prijs voor een niet al te zwaar SE systeem.

Ik zou deze 3 vragen of ze ook de andere zijde willen vol leggen. De prijs zal het minst toenemen bij Kemkens, het meest bij Goforsunpower. Mitchell zal vanwege Solaredge minimaal 5 moeten kunnen realiseren, liefst 6 en dat alleen uitvoeren op basis van 80V optimizers (p404, p505, p405, p485, s500A)
Ik zal mijn oorspronkelijke post even aanpassen met de juiste screenshot. Maar als ik jullie goed begrijp zeggen jullie dat het ook interessant is om panelen op het andere dak te plaatsen. Er zit echter wel een dakkapel en staat ongunstig qua richting?

[ Voor 21% gewijzigd door WouterJulianKok op 09-12-2021 12:33 ]

• Ronald
Het woord is minder gunstig, niet ongunstig. Als directe uitbreiding denk je aan ~1200-1800 extra investering, duidelijk minder per toegevoegd paneel, daardoor kan het uit.

Zeker omdat je voor verdere verduurzaming meer stroom nodig hebt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• mathijshooi
Ronald schreef op donderdag 9 december 2021 @ 12:38:
Het woord is minder gunstig, niet ongunstig. Als directe uitbreiding denk je aan ~1200-1800 extra investering, duidelijk minder per toegevoegd paneel, daardoor kan het uit.

Je zou eventueel ook kunnen denken aan het leggen van wat extra panelen op de dakkapel. Aangezien het dak van deze dakkapel bijna op gelijke hoogte ligt als de nok van je normale dak zou je deze panelen ook richting het zuiden kunnen plaatsen.

• Ronald
Dakkapellen zijn zelden ontworpen voor de permanente belasting van panelen... Dus dat is expert werk zodat de ramen over 3 jaar nog open kunnen.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

offtopic: Volgens mij heb je een inductiekookplaat, maar ik zie geen kracht- of kookgroep. Hoe is die aangesloten?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• WouterJulianKok
timovd schreef op donderdag 9 december 2021 @ 14:09:
offtopic: Volgens mij heb je een inductiekookplaat, maar ik zie geen kracht- of kookgroep. Hoe is die aangesloten?
Haha dat klopt, geen idee, daar ben ik ook benieuwd naar. Misschien aangesloten op twee verschillende groepen? Volgende bezichtiging aan de woning moet nog komen, ik zal hier dan naar kijken en navragen.
Ronald schreef op donderdag 9 december 2021 @ 12:38:

Ronald schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:49:
Dakkapellen zijn zelden ontworpen voor de permanente belasting van panelen... Dus dat is expert werk zodat de ramen over 3 jaar nog open kunnen.
Dank voor de tip om eventueel panelen aan de andere kant van het dak te plaatsen, helemaal niet over nagedacht!
Pagina: 1