Verhuizing: impact aanschaf zonnepanelen en BTW teruggaaf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:23
Hoi! Misschien kunnen jullie wat advies geven over de te volgen stappen in de onderstaande situatie!

Situatie is als volgt:

Eind 2020: zonnepanelen geplaatst op huis & BTW teruggevraagd en gekregen. Ik val dus onder de Kleine Ondernemers Regeling, omdat ik dat moest opzetten/aanvragen om BTW teruggaaf te kunnen regelen.

Eind 2021: Huis verkocht en nieuw huis aangekocht per Jan-2022.

Nu wil ik natuurlijk dit nieuwe huis voorzien van zonnepanelen en natuurlijk ook (opnieuw) kunnen profiteren van de BTW teruggaaf. Ik begrijp nu beetje van hier en daar zoeken (belastingdienst en VEH site) dat je je moet afmelden als KOR bij de belastingdienst.

Echter ik begrijp ook dat je dan tot 3 jaar daarna geen recht hebt op BTW teruggaaf? Ik snap niet helemaal welke stappen ik nu moet doen en via welke formulieren ik e.e.a. moet regelen.

Hebben jullie ervaringen/tips?

Link naar belastingdienst pagina mbt KOR:

https://www.belastingdien...kleineondernemersregeling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:58
Volgens de consumentenbond zit je alleen vast aan extra administratieve lasten:
Zijn de eerste zonnepanelen vóór 2020 (dus uiterlijk in 2019) aangeschaft en wil je opnieuw zonnepanelen aanschaffen, bijvoorbeeld na een verhuizing? Dan kun je je afmelden voor de KOR, waarna je alsnog een btw-teruggaafverzoek kunt doen. Dan moet je helaas wel per kwartaal btw-aangifte doen voor een periode van 3 jaar.
https://www.consumentenbo...-zonnepanelen-terugvragen

edit: staat ook op de BD site: https://www.belastingdien...evraagd-voor-zonnepanelen

[ Voor 12% gewijzigd door celshof op 09-12-2021 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:23
Ik snap onderstaande stukje dan niet helemaal misschien, van de belastingdienst link van jou. Betekent dit dat als ik de de KOR opzeg dus gewoon na een periode van 4 weken weer opnieuw voor het nieuwe adres een aanvraag kan doen en betekent het feit dat ik nu onder de KOR val dat , als ik niet opzet, dus de komende 3 jaar geen BTW kan terugvragen?

"De KOR gaat in op 1 januari van het jaar na aanschaf van de zonnepanelen. Dit betekent dat u vanaf het jaar dat volgt op de aanschaf van uw zonnepanelen geen btw meer kunt terugvragen. Dit geldt voor een periode van ten minste 3 jaar."

Als ik het goed begrijp moet ik nu de KOR opzeggen en dan in 2022 wanneer ik nieuwe zonnepanelen aanschaf, weer opnieuw een aanvraag doen.

Edit: Het lijkt er op dat de aanvrag toch al te laat is voor 2022, de aanvraag voor opzeggen KOR moet 4 weken voor einde van het jaar binnen zijn lees ik nu.

[ Voor 10% gewijzigd door Japser op 09-12-2021 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:29
celshof schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:39:
Volgens de consumentenbond zit je alleen vast aan extra administratieve lasten:
[...]
https://www.consumentenbo...-zonnepanelen-terugvragen

edit: staat ook op de BD site: https://www.belastingdien...evraagd-voor-zonnepanelen
Maar hij geeft aan dat zijn panelen eind 2020 zijn geplaatst en dat toen ook BTW teruggevraagd is en de KOR gestart. Jouw quote gaat even panelen geplaatst voor 1-1-2020.

Voor TS lijkt mij dit van toepassing te zijn:
Ik heb wel gekozen voor de KOR
De KOR gaat in op 1 januari van het jaar na aanschaf van de zonnepanelen. Dit betekent dat u vanaf het jaar dat volgt op de aanschaf van uw zonnepanelen geen btw meer kunt terugvragen. Dit geldt voor een periode van ten minste 3 jaar.

Als u in 2020 btw hebt teruggevraagd en u koos voor de KOR, dan is die ingegaan op 1 januari 2021. Als u zonnepanelen bijkoopt in 2021, 2022 of 2023, kunt u géén btw terugvragen.

[ Voor 29% gewijzigd door Dennism op 09-12-2021 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peeters1
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 25-11-2024
*knip*, je website hier spammen voor eigen gewin is natuurlijk niet de bedoeling.

[ Voor 81% gewijzigd door ThinkPad op 10-12-2021 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-05 16:43

Niwla

dat dus....

Wij hebben december 2021 onze huidige woning verkocht (met zonnepanelen sinds 2018) en trekken in q3 van dit jaar in een nieuwbouwwoning. Natuurlijk willen we dan graag weer de BTW terug over de nieuwe installatie.

In een folder van een leverancier lees ik:
Wanneer op de nieuwe woning zonnepanelen worden
geplaatst nadat de oude woning is verkocht kan de BTW
op de nieuwe installatie teruggekregen worden. Na de
verkoop van de oude woning en vóór aanschaf van de
nieuwe zonnepanelen bent u namelijk geen ondernemer
meer. Wij melden u dan eerst af als ondernemer. Na
aanschaf van de nieuwe installatie kan de teruggave
opnieuw worden opgestart.
Uit de spelregels uit het topic hier haal ik dat ik dit jaar mijn KOR op moet zetten zodat ik er vanaf 1 jan 2023 weer opnieuw in kan? En daarmee moet ik dus tot 2023 wachten met de aanschaf?

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:19

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Als je je huis -en dus je zonnepanelen- verkoopt ben je geen ondernemer meer in die zin. Je kan de belastingdienst dat laten weten door lekker ouderwetsch een brief te sturen, met deze mededeling en je btw nummer.

Als je je nieuwe huis hebt gekocht en je je panelen legt "start" je weer een nieuwe onderneming.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:28
Is er nog een persoon in je huishouden? Is het dan niet een kwestie van de juiste naam op de factuur etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peeters1
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 25-11-2024
De persoon op het energiecontract en factuur zonnepanelen moet dezelfde persoon zijn, die kan alleen de BTW van de zonnepanelen terugvragen.
Pagina: 1