Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

slaapvertrekken verwarmen met airco's ipv radiatoren

Pagina: 1
Acties:

• Dennuske1983
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-11 16:44
Wij hebben sinds 2017 een heerlijke jaren 30 woning (3 verdiepingen, 900m3). Echter sinds een jaar of twee blijkt dat er zich een lek bevindt in een CV leiding die in het zandbed ligt onder onze woning. Deze gaat natuurlijk nooit resulteren in schade daar het weglekkende water door het zand wegvloeit. Het openbreken van de vloeren is voor ons ook geen optie.

Nu gaan we in februari de 1e en 2e verdieping verbouwen. Hierbij gaan we dakisolatie aanbrengen, voorzetwanden plaatsen met PIR platen (geen spouw, dus spouwmuurisolatie niet mogelijk). Het eerste plan was het gehele cv leidingen netwerk te vervangen. Dus alle verdiepingen. Echter waren wij afgelopen weekend bij vrienden die ook recent het hele huis hebben verbouwd en die hebben op de 1e en 2e verdieping airco's opgehangen voor de verwarming (behalve de badkamer).

Dit heeft mij doen overtuigen om dit ook bij ons toe te passen. Wij verwarmen boven alleen de badkamer en de slaapkamer van onze zoon (als het echt te koud is). Met het plaatsen van een multisplit unit kunnen we dus zowel koelen als verwarmen wanneer dat nodig is.

Bijkomend voordeel is dat er alleen voor de benedenverdieping nieuwe CV leidingen gelegd hoeven te worden (wat aanzienlijk scheelt in de kosten).

Ook denk ik dat het volgende van toepassing is:

Omdat we alleen nieuwe CV leidingen leggen op de benedenverdieping en de badkamer, verkleinen we het CV leidingsysteem (nu is het een groot, dik, gelast systeem met leidingen die overal lopen en niet geïsoleerd zijn). Klopt mijn beredenering dat ook de efficiëntie van ons CV systeem omhoog zal gaan aangezien we het systeem aanzienlijk verkleinen (wegvallen 2 verdiepingen) en nieuwe geïsoleerde leidingen leggen? Of is dit te kort door de bocht?

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-11 17:24
Als je dit toch allemaal overweegt te doen, kun je mogelijk kijken de ketel dan gelijkvloers te plaatsen of ga je hem ook nog gebruiken voor tapwater? Want dat zou je systeem denk ik nog efficienter maken.

Wij hebben ook airco's op de slaapkamer. Voor de kamer van de kleine in aantocht overweeg ik een infraroodpaneel. Dan hoeft ook daar niet de CV de hele dag voor aan te staan. Idem voor de badkamer.

discogs

• Dennuske1983
Onze HR ketel hangt al op de benedenverdieping (is vorig jaar vervangen) Warm water hoeft alleen naar de badkamer op eerste en tweede verdieping.

Infrarood panelen heb ik ook over na zitten denken voor de badkamer, maar verbruiken die niet veel meer?

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-11 17:24
Dennuske1983 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:27:
Onze HR ketel hangt al op de benedenverdieping (is vorig jaar vervangen) Warm water hoeft alleen naar de badkamer op eerste en tweede verdieping.

Infrarood panelen heb ik ook over na zitten denken voor de badkamer, maar verbruiken die niet veel meer?
Voor een badkamer heb je aan 600/700 watt genoeg. Bijkomend voordeel er zijn panelen die je kunt timen of aansturen via domotica/app. Dus dan kun je mooi zeggen dat het warm is op de badkamer tijdens je douch "window". Hoef je daar ook de CV niet meer voor aan te hebben, en daarmee bespaar je meer dan dat een infraroodpaneel aan stroom kost. Mits je verwarmingswindow voor de benedenverdieping afwijkt van je douche window.

Dus als je de verwarming toch de hele dag aan hebt, ja dan kun je de badkamer net zo goed meeverwarmen.

discogs

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Klinkt niet als een heel gek plan :)

* Hooglander1 heeft het ook op zijn bovenverdieping. Alle radiatoren heb ik daar weggehaald en er is een centraal airco systeem in mijn geval. Er "lekt" genoeg warmte door naar boven om het rond de 17-18 graden te houden en met de airco aan is het makkelijk naar een comfortabel niveau te trekken.

Enige wat ik zou aanraden is om eventueel wel je badkamer erbij te trekken. Daar heb ik ook vloerverwarming op basis van water laten aanleggen. En het zorgt dat er uberhaupt iets van warmte is boven en de badkamer droogt er gewoon veel beter van omdat er altijd wel iets van warmte aanwezig is. En doordat het meedraait met de rest van je systeem is het amper meer kosten. Wat met elektrische verwarming wel net ff anders is.

Als je dan alleen je benedenverdieping verwarmt met vloerverwarming, zou je bijna om kunnen naar een warmtepomp en kunnen overwegen om je hele gasaansluiting ook weg te laten halen. (Beetje afhankelijk met welke temperatuur je op dit moment stookt natuurlijk).

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Dennuske1983
Thnx voor de tips. Onze badkamer is al helemaal gerenoveerd 4 jaar geleden. Daar hangt een grote radiator en ligt er electrische vloerverwarming is. Dus dat laten we zo ook.

Op de benedenverdieping (woonkamer, eetkamer, keuken, bijkeuken en hal) hebben we geen vloerverwarming. Dus we blijven voorlopig nog wel op het gas. Maar ben al lang blij dat er inderdaad steeds meer mensen op die manier hun bovenverdiepingen verwarmen. Onze aannemer gaf ook al aan dat het steeds vaker zo wordt gedaan.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als je gaat verbouwen zou je wellicht een L/L kanaal unit kunnen overwegen.

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:45
Vergis je niet in wat langzaam druppelend water kan aanrichten, denk bijvoorbeeld aan een sinkhole. Ik zou er niet zo gemakkelijk over denken als jij doet.

• Amplified
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Wij hebben inderdaad ook het plan om beide bovenverdiepingen de leidingen/radiatoren weg te halen en CV terug te plaatsen. Wij gaan dit weekend beginnen met het leidingwerk afsluiten. Wel zou ik inderdaad goed kijken naar je isolatiewaarden en het ophangen van de binnenunit.

Met een fatsoenlijke dikke PIR plaat kom je al een heel eind met je isolatie. Echter zal je waarschijnlijk de binnenunit aan deze platen moeten bevestigen omdat de leiding naar buiten moet. Even controleren of de PIR platen dit gewicht kunnen dragen of dat je alvast een extra versteviging moet plaatsen op die plek.

edit: net toevallig met mijn installateur gebeld: hij raadde inderdaad aan om een extra houten plaat te bevestigen ter hoogte van de Airco, bv OSB plaat om zo voldoende stevigheid te hebben voor de plaatsing!

[ Voor 15% gewijzigd door Amplified op 09-12-2021 16:12 . Reden: extra info ]

Pagina: 1