Solax Power X3 via RS485 verbinden lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:00
Mijn vraag
Ik probeer een Solax X3 Pro via RS485 te verbinden met Home Assistant, dit werkt echter niet.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Hardware:
Solax Power Model: X3-4.0-T-D
WaveShare RS485 to Eth converter(https://www.amazon.nl/gp/...tle_o02_s00?ie=UTF8&psc=1)

Software:
Home Assistant
Modpoll (software rs485 tester)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Als eerste heb ik alles aangesloten zoals het op deze site staat uitgelegd: https://github.com/InfernoEmbedded/PowerScraper/pull/16
Dus de kabel op pin 4 en 5 van de RJ45 stekker aangesloten

Er gaan dus 2 kabels vanuit de RJ45 stekker naar de RS485 to Eth converter

Het geheel ziet er dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pP91m2V3Bh_K00MZ6_AwYTdq7vE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vGfS9mXVitM8QJ4BhKmehnAw.jpg?f=fotoalbum_large
Op de foto zie je:
Een kabel vanuit de muur naar de omvormer lopen, vanuit de muur loopt ook een kabel naar de RJ485 to Eth converter. De reden hiervoor is dat er ook een signaal vanuit de meterkast naar de omvormer loopt (pin 7 en 8 ) waarmee de metergegevens aan de omvormer worden doorgegeven. Dit gebeurd via een Eastron SDM630-Modbus V2.

Ik heb achter de muur de kleuren aangehouden (dus blauw en wit-blauw aangesloten volgens de muurdoos).

De instellingen van de RS485 to Eth converter zijn als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v-Czse0tgcEmogS6suOUZmV6PTU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Qig7Es4iiuQ1CTj5UEq2sT78.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pnltrauadf-lohEjeXG_3bWGdyY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/YFM2k5AFuelj7jbKYm7BDZc3.png?f=fotoalbum_tile

Verder heb ik eenzelfde soort opstelling ook voor de warmtepomp gedaan, deze werkt vlekkeloos in Home Assistant. Bij Home Assistant kom ik helaas niet echt verder, ik krijg geen data binnen. Vandaar dat ik met modpoll aan het testen ben geweest. De instellingen heb ik hetzelfde gehouden als de instellingen van de RS485 to Eth converter van de warmtepomp (deze zijn dus niet aan elkaar gelinkt).

Bij modpoll krijg ik het volgende resultaat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
$ ./modpoll -a 1 -c 1 -r 1 -m enc 192.168.1.38
modpoll 3.10 - FieldTalk(tm) Modbus(R) Master Simulator
Copyright (c) 2002-2021 proconX Pty Ltd
Visit https://www.modbusdriver.com for Modbus libraries and tools.

Protocol configuration: Encapsulated RTU over TCP, FC3
Slave configuration...: address = 1, start reference = 1, count = 1
Communication.........: 192.168.1.38, port 502, t/o 1.00 s, poll rate 1000 ms
Data type.............: 16-bit register, output (holding) register table

-- Polling slave... (Ctrl-C to stop)
Checksum error!

$ ./modpoll -a 1 -c 1 -r 1 -m tcp 192.168.1.38

Protocol configuration: MODBUS/TCP, FC3

Invalid MPAB identifier!

Daarna heb ik de kabels omgewisseld (mogelijk heb ik ze toch ondanks zorgvuldig controleren verwisseld). Maar ook hierbij krijg ik fouten.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
$ ./modpoll -a 1 -c 1 -r 1 -m enc 192.168.1.38

Protocol configuration: Encapsulated RTU over TCP, FC3

Illegal Data Address exception response!

$ ./modpoll -a 1 -c 1 -r 1 -m tcp 192.168.1.38

Protocol configuration: MODBUS/TCP, FC3

Reply time-out!

Ik heb bij de RS485 to Eth converter ook al de vinkjes omgezet bij: Similar RFC2217, INDEX, RESET en LINK, ook heb ik de speed al eens op 115200 gezet, maar dat werkte ook niet. Ook heb ik van de 2e pagina een paar vinkjes aan en uit gezet om te kijken of het iets oplost.

Helaas allemaal zonder succes.

Heeft iemand enig idee wat er verkeerd is ingesteld? Aangezien ik wel een antwoord krijg lijkt het mij dat ik wel de juiste kabels heb aangesloten.

PS ik heb zoveel mogelijk geprobeerd te beschrijven wat ik allemaal intussen al heb geprobeerd, maar het kan zijn dat ik hier en daar nog wat probeersels ben vergeten te vermelden. Ik zal dit wel in de discussie vermelden als ik het al heb geprobeerd.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Helaas ben ik nog niet verder gekomen hiermee. Ik denk dat het een uitgebreid project wordt voor in de kerstvakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjefke32
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-04 16:02
Ik volg ff mee! Heb ook al diverse pogingen gedaan maar nog geen succes gehad.
Heb hier een X3 10.0 hangen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Sjefke32 schreef op zondag 26 december 2021 @ 14:02:
Ik volg ff mee! Heb ook al diverse pogingen gedaan maar nog geen succes gehad.
Heb hier een X3 10.0 hangen..
Ik ben er nu toevallig mee bezig, maar kom helaas nog niet echt verder. Alles wat ik probeer geeft een CRC error of een andere fout.

Ik zit er zelfs aan te denken om het anders te doen en de Eastron SDM630-Modbus V2 los te koppelen van de X3 en die maar te monitoren. Helaas mis ik dan wel real-time de opgewekte energie.

Krijg jij ook een response die niet bruikbaar is of krijg je helemaal geen response? Ik vind het vreemd dat ik wel een response krijg als ik een request doe maar dat de inhoud ervan niet bruikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev5000
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-05 19:39
Ik heb een project met een x3 12kw pro.. rs485 direct op de server met HA, helaas nog niet geslaagd met uitlezen..

Config
Ubuntu server
Docker HA
Usb to rs485 (forward in de docker config)
Solax Modbus intergratie via HACS geinstalleerd

Vandaag alles even opnieuw aangesloten morgen weer kijken. De omvormer heeft geen stanby.,, geen zon = geen connectie...

Andere sensors p1, co2 ect ect werkt wel. Ik ben in mijn vrije tijd installateur en vind verder geen opties in het afgeschermde menu, hier ligt het dus niet aan. Hoop dat het lukt anders volgende weer weer overleg met Solax.

Heeft iemand het werkend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev5000
Ok! structuur is anders voor de X3 pro!.. Ik ga komende dagen testen..

Heb powerscraper staan debuggen krijg nu wel waardes, dit probeer ik voor de HA integratie te fixen:

[4228, 3084, 44, 43, 2418, 2400, 2401, 4998, 4997, 4998, 44, 44, 45, 49, 3126, 2, 1039, 1039, 1051, 0, 1845, 1313, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 26456, 4, 9600, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 44, 0]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Ik heb het inmiddels opgegeven en heb een eastron SDM630 modbus ertussen gezet, deze kan ik tenminste wel op een bekende manier uitlezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dev5000
Het is gelukt post van de week wel ff git linkje... De structuur is gewoon anders voor de pro versie. Helaas is het alweer donker haha dus waardes zijn even leeg maar bij de andere zie je dat ze binnenkomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LGEQS-73iCNJMPRQgAjwknMztwY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pzwna223pTWPs8fojwnBvUoA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6b-fklqc2J076um3oN5Upubz4nU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YQQvs89r49PdR7PpbJ5eEjle.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AM vdM
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08-02-2023
Zou je nog de link willen sturen. Ik heb dezelfde hardware als DutchKel en wil ook graag de modbus koppeling maken met HomeAssistant.
Moet overigens de DRM functie aan in de Solax aan om de 485 te activeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenasti
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17-04-2023
Beste,

Kan iemand mij helpen.
Ik heb ook een solax power X3
En in de kast een Eastron SDM630 modbus V2.
Wat moet ik aansluiten om de gegevens van de kWh meter door te sturen naar de omvormer?
Of lukt dit niet?

Groetjes,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Joenasti schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 08:39:
Beste,

Kan iemand mij helpen.
Ik heb ook een solax power X3
En in de kast een Eastron SDM630 modbus V2.
Wat moet ik aansluiten om de gegevens van de kWh meter door te sturen naar de omvormer?
Of lukt dit niet?

Groetjes,
Als je het via de app van Solax wilt doen dan dien je de RS485 (a/b) van de SDM630 naar pin 7 en 8 door te lussen op de solax (via een netwerkstekker).

Ook dien je in de configuratie in te stellen dat er een meter is aangesloten op de solax. Het grote nadeel hiervan is wel dat als je de meter NIET hebt aangesloten dat de omvormer direct niks meer doet en dan een melding geeft: Meter Error.

Let op dat je ze in de juiste volgorde aansluit, andersom aansluiten werkt niet. Zie de handleiding van Solax welke waar precies aangesloten moet worden.

Ik heb zelf gekozen voor CEMM om de meter op aan te sluiten, die is veel meer flexibel (je kunt er meerdere meters op aansluiten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenasti
Super bedankt voor de snelle reactie.
Ik had inderdaad al verschillende dingen geprobeerd en ook gezien dat hij in meter fault gaat.
Het is gewoon om ons verbruik in de app een beetje mee te kunnen opvolgen, je ziet nu wel wat alles opbrengt maar weet niet wat je verbruikt en wanneer je best nog iets extra opzet om de opbrengst te compenseren.
Moet ik buiten die instelling van een meter op de solax nog iets anders aanpassen?

Groetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Joenasti schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 09:10:
Super bedankt voor de snelle reactie.
Ik had inderdaad al verschillende dingen geprobeerd en ook gezien dat hij in meter fault gaat.
Het is gewoon om ons verbruik in de app een beetje mee te kunnen opvolgen, je ziet nu wel wat alles opbrengt maar weet niet wat je verbruikt en wanneer je best nog iets extra opzet om de opbrengst te compenseren.
Moet ik buiten die instelling van een meter op de solax nog iets anders aanpassen?

Groetjes.
Nee op de Solax hoef je niks aan te passen als je de melding krijgt meter fault. Als je nu de Eastron op de juiste manier op de solax aansluit dan gaat de error weg en zie je alle gegevens in de app (dus ook het verbruik in huis en de terug levering).

Voor het gemak heb ik hieronder even de pagina uit de handleiding neergezet. Deze is voor de Solax X3 Pro. Het gaat dus voornamelijk om hoe de netwerkstekker gemaakt dient te worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9pweKmzbboMzN_f8oAHbEdNKM_M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4VDGE925b1v8BfOdMjiGyCLW.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenasti
DutchKel schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:45:
[...]

Nee op de Solax hoef je niks aan te passen als je de melding krijgt meter fault. Als je nu de Eastron op de juiste manier op de solax aansluit dan gaat de error weg en zie je alle gegevens in de app (dus ook het verbruik in huis en de terug levering).

Voor het gemak heb ik hieronder even de pagina uit de handleiding neergezet. Deze is voor de Solax X3 Pro. Het gaat dus voornamelijk om hoe de netwerkstekker gemaakt dient te worden.

[Afbeelding]
De instelling in de solax omvormer dat je moet aanpassen om de meter te lezen is toch bij "export control" he?
En die 485_a en b bij pin 4 en 5 waar dienen deze dan voor?

[ Voor 3% gewijzigd door Joenasti op 19-02-2023 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Joenasti schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:04:
[...]

De instelling in de solax omvormer dat je moet aanpassen om de meter te lezen is toch bij "export control" he?
En die 485_a en b bij pin 4 en 5 waar dienen deze dan voor?
Pin 4 en 5 is voor de uitvoer, dus als je zelf de gegevens wilt inlezen via RS485. De instelling in de omvormer is inderdaad export control.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Ik heb speciaal een account aan gemaakt om even te reageren. Blijkbaar wisselt het bij Solax welke aansluiting je moet hebben. Ik heb een Hybrid X3 gen4, voor die moet je pin 4 en 5 hebben om een meter aan te sluiten. Voor uitlezen is er een speciale poort
Het staat als het goed is goed beschreven in je handleiding, ik zou die er even bij zoeken als ik jou was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
ErnstvV schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:03:
Ik heb speciaal een account aan gemaakt om even te reageren. Blijkbaar wisselt het bij Solax welke aansluiting je moet hebben. Ik heb een Hybrid X3 gen4, voor die moet je pin 4 en 5 hebben om een meter aan te sluiten. Voor uitlezen is er een speciale poort
Het staat als het goed is goed beschreven in je handleiding, ik zou die er even bij zoeken als ik jou was.
Dat klopt helemaal, ik heb alles van de Solax Power X3 genoemd, als je niet dat type hebt dan dien je inderdaad even de handleiding erbij te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenasti
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H3CeL7IItiBj_8mYDDQabemQbiw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ldPpj07ZjQmy3eACh03G5wrM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TDlYGiC3szfrYUDxB1uwkHI6eao=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YzE0cSav1xTdpDWOMoKLADVe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FxXD7728Y2MvmPmAEfqirz4PX-4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T4k8AzdSVCKxkzcHU6U17TWd.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZXp4nQxYwKX5p6xB3rHjADsLx3s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eqrRQo08Okr1ACTMOggkcJnl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fCa1CNV1tDBEM6M0NlCEvgb7dLk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nFuxHJOOMgKev40sM7zJdqjX.jpg?f=fotoalbum_tile

Allen,

Hierbij foto's van de omvormer en de handleidingen.
Ik heb al vanalles geprobeerd maar krijg nog steeds de foutmelding "meter fault"
Ik denk dat ik inderdaad moet aansluiten op de groene stekker ipv de netwerkstekker. Maar heb al geprobeerd op pin 5 en 6 maar niets werkt.

Alvast bedankt voor de vele en snelle hulp.

Groetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Joenasti schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:47:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

Allen,

Hierbij foto's van de omvormer en de handleidingen.
Ik heb al vanalles geprobeerd maar krijg nog steeds de foutmelding "meter fault"
Ik denk dat ik inderdaad moet aansluiten op de groene stekker ipv de netwerkstekker. Maar heb al geprobeerd op pin 5 en 6 maar niets werkt.

Alvast bedankt voor de vele en snelle hulp.

Groetjes.
Als ik het goed zie dan dien je wit/bruin op A+ en bruin op B- aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenasti
DutchKel schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:10:
[...]

Als ik het goed zie dan dien je wit/bruin op A+ en bruin op B- aan te sluiten.
Heb ik al gedaan, maar doet niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Joenasti schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:20:
[...]

Heb ik al gedaan, maar doet niets.
Dan durf ik het helaas niet te zeggen wat er precies mis is. Je hebt dan precies gedaan wat ik voorheen ook heb gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Heb je de baudrate en andere protocol parameters op de meter gelijk aan wat de omvormer verwacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Ligt het aan mij of lijkt je nu 7 pinnetjes in je connector te hebben? Ik zie er eentje blood liggen en wel een 6 pollige stekker er in zitten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenasti
ErnstvV schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:41:
Ligt het aan mij of lijkt je nu 7 pinnetjes in je connector te hebben? Ik zie er eentje blood liggen en wel een 6 pollige stekker er in zitten....
Ja klopt is verkeerd ingestoken blijkbaar.
Maar nog steeds niets.
Kan je wat meer uitleg geven over de baudrate en protocol parameters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Normaal kan je dit soort stekkers niet verkeerd in steken, de connector op de omvormer is toch ook 6 pins? Heb je niet ergens een pin verbogen?

Op de meter kan je een aantal modbus dingen instellen, zoals modbus adres etc. Bij mijn Solax werkte het in één keer goed, maar ik weet niet of je bij de Pro misschien wat in moet stellen. Maar dat kan @DutchKel waarschijnlijk beter aangeven of daar wat aangepast moet worden. Als je nog niets veranderd heb zou je verwachten dat het wel in één keer werkt.
De meter zelf doet al wel wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenasti
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dScXgHM6_-dRx382dgzBItXtEsg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vw8GlTYyZdRTmsQsx1cUMKv9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenasti
Nu steekt hij goed in.

En ja meter zeker al, kan op de meter zelf per fase aflezen hoeveel hij verbruikt, maar krijg het niet doorgestuurd naar de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
ErnstvV schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:06:
Normaal kan je dit soort stekkers niet verkeerd in steken, de connector op de omvormer is toch ook 6 pins? Heb je niet ergens een pin verbogen?

Op de meter kan je een aantal modbus dingen instellen, zoals modbus adres etc. Bij mijn Solax werkte het in één keer goed, maar ik weet niet of je bij de Pro misschien wat in moet stellen. Maar dat kan @DutchKel waarschijnlijk beter aangeven of daar wat aangepast moet worden. Als je nog niets veranderd heb zou je verwachten dat het wel in één keer werkt.
De meter zelf doet al wel wat?
Ik heb helaas een iets andere Pro versie. Bij mij is het een netwerkstekker die erin gaat zoals ik op het plaatje voorheen liet zien.

Dus deze ken ik ook niet.

Ik heb net even snel gezocht op internet maar kan niet direct de default instellingen vinden die de Solax gebruikt om de meter uit te lezen. Als je niks krijgt kan het zijn dat het adres anders moet zijn, deze moet op 0 of op 1 staan. Ik weet echter niet welke dat die precies op moet staan. De baudrate is dacht ik 9600 en de overige instellingen weet ik ook niet zo. Deze heb ik volgens mij wel eens gevonden ergens.

In de handleiding staat dit erover: Please see the Quick Guide for three-Phase Meter Installation for details.

Helaas kan ik die quick guide niet vinden. Misschien kun je het adres in de omvormer instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenasti
DutchKel schreef op maandag 20 februari 2023 @ 17:27:
[...]

Ik heb helaas een iets andere Pro versie. Bij mij is het een netwerkstekker die erin gaat zoals ik op het plaatje voorheen liet zien.

Dus deze ken ik ook niet.

Ik heb net even snel gezocht op internet maar kan niet direct de default instellingen vinden die de Solax gebruikt om de meter uit te lezen. Als je niks krijgt kan het zijn dat het adres anders moet zijn, deze moet op 0 of op 1 staan. Ik weet echter niet welke dat die precies op moet staan. De baudrate is dacht ik 9600 en de overige instellingen weet ik ook niet zo. Deze heb ik volgens mij wel eens gevonden ergens.

In de handleiding staat dit erover: Please see the Quick Guide for three-Phase Meter Installation for details.

Helaas kan ik die quick guide niet vinden. Misschien kun je het adres in de omvormer instellen?
Adres heb ik al nagekeken staat alle 2 op 1.
Baudrate staat op 9600.
Ja klopt idd dat lees ik in de handleiding ook maar vind ook nergens die quick installation guide.

En wat doen die pulsuitgangen dan op de sdm630?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Dat klinkt wel alsof het goed staat. Solax geeft bij die van mij wel aan dat ze een speciale Solax versie van der meter alleen goedgekeurd hebben. Heb jij zo'n speciale Solax versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenasti
ErnstvV schreef op maandag 20 februari 2023 @ 18:20:
Dat klinkt wel alsof het goed staat. Solax geeft bij die van mij wel aan dat ze een speciale Solax versie van der meter alleen goedgekeurd hebben. Heb jij zo'n speciale Solax versie?
En wat is de speciale solax versie? Heb opgezocht op google en bij de site van Cedel stond deze voor de solax omvormer dus ging ervan uit van wel.
Maar zal mss toch niet de juiste zijn dan.
Iemand van jullie ervaring met de Cemm verbruik manager anders moet ik die gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Geen idee wat er zo speciaal is aan de Solax versie, ik heb deze: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZRAi9iBwZp1ayoYR8mipdBcIFgQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pXwV5JWkexuCHZ9lgU85gPe0.jpg?f=fotoalbum_large
Maar goed, ik heb natuurlijk wel een andere omvormer, geen pro maar een hybrid.
Hoe lang is je kabel tussen meter en omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenasti
ErnstvV schreef op maandag 20 februari 2023 @ 18:58:
Geen idee wat er zo speciaal is aan de Solax versie, ik heb deze: [Afbeelding]
Maar goed, ik heb natuurlijk wel een andere omvormer, geen pro maar een hybrid.
Hoe lang is je kabel tussen meter en omvormer?
Ja ik heb net dezelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Joenasti schreef op maandag 20 februari 2023 @ 18:46:
[...]

En wat is de speciale solax versie? Heb opgezocht op google en bij de site van Cedel stond deze voor de solax omvormer dus ging ervan uit van wel.
Maar zal mss toch niet de juiste zijn dan.
Iemand van jullie ervaring met de Cemm verbruik manager anders moet ik die gebruiken.
Ik heb de CEMM hier in gebruik. Het voordeel daarvan vind ik dat die veel meer kan meten naast de PV. Ik meet hier ook de laadpaal van de auto en de warmtepomp.

Ook heb ik dadelijk 2 omvormers welke dan beide worden bijgehouden in de CEMM. De nieuwe omvormer is van een ander merk.

Edit: overigens bedenk ik me nu na het lezen van het voorlaatste bericht dat ik hetzelfde heb gehad. De oorzaak was een goedkope netwerkkabel gebruiken die niet van 100% koper is maar van aluminium met een dun laagje koper. De lengte van die kabel was weliswaar maar 5 meter maar dat was wel voldoende om het signaal niet voldoende door te geven.

Mijn opstelling was vanuit de meterkast naar de zolder waarbij het in de muur met een netwerkaansluiting is afgewerkt. Hier had ik wel een goede kabel bij gebruikt die 100% koper is. Daarna was ik verder gegaan met een netwerkkabel die ik hier nog had liggen. Die was helaas van een te lage kwaliteit. Toen ik die laatste had vervangen door een zelfgemaakte kabel van dezelfde kabel die in de muur zat werkte het wel. Overigens gaven beide kabels wel netjes 1gbit/s aan qua verbinding en de kabel tester vond beide kabels ook ok.

[ Voor 39% gewijzigd door DutchKel op 21-02-2023 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
@Joenasti ben je nog verder gekomen met de laatste tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Je zou natuurlijk ook de wifi module gebruiken, die levert ook alle data op die je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
ErnstvV schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 07:27:
Je zou natuurlijk ook de wifi module gebruiken, die levert ook alle data op die je nodig hebt.
Er zit bij de omvormer volgens mij geen mogelijkheid om de meter via wifi te verbinden. Dat zou het wel makkelijk maken maar ik ken geen omvormer die dat kan.

Je hebt alleen wifi modules om de data uit de omvormer te halen, maar daar gaat het hier niet om. We willen dat de omvormer weet hoeveel stroom er in huis wordt gebruikt en wordt terug geleverd of verbruikt naar de energiemaatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Je hebt gelijk, het is nog vroeg... Als de meter niet verbind met de omvormer heb je niets aan Wifi, dat klopt.
Ik zou denken dat de kabel de boosdoener is. Ik ben wel benieuwd hoeveel meter er tussen zit. Een of de afscherming ook aangesloten is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• atamgp
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 05-12-2024
Er is een solax-modbus integratie voor homeassistant:
https://github.com/wills106/homeassistant-solax-modbus

Over de gebruikte adapter van topic starter staat hier dat het geen modbus transmission support en in elk geval met deze integratie niet werkt:
https://github.com/wills1...Compatible-RS485-Adaptors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenasti
Om nog even op dit topic terug te komen.
Heb ondertussen al veel dingen geprobeerd maar krijg de meter op de solax niet aan de praat. Is het mogelijk dat dit gewoon niet lukt omdat het geen Hybride is?
Heb hier vandaag bij iemand de hybride gezien met dezelfde meter en gekeken waar hij aangesloten zit. Maar daar zit nog een andere aansluiting dan bij de pro versie.

Groetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Joenasti schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:01:
Om nog even op dit topic terug te komen.
Heb ondertussen al veel dingen geprobeerd maar krijg de meter op de solax niet aan de praat. Is het mogelijk dat dit gewoon niet lukt omdat het geen Hybride is?
Heb hier vandaag bij iemand de hybride gezien met dezelfde meter en gekeken waar hij aangesloten zit. Maar daar zit nog een andere aansluiting dan bij de pro versie.

Groetjes.
Heb je de kabel al vervangen door een goede kwaliteitskabel? Daar hebben we nog geen reactie op gehad. Een slechte kabel werkt ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenasti
DutchKel schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:53:
[...]

Heb je de kabel al vervangen door een goede kwaliteitskabel? Daar hebben we nog geen reactie op gehad. Een slechte kabel werkt ook niet.
Ik heb al is een andere kabel gebruikt ondertussen.
Maar wat is een kwaliteitslabel?
De lengte van de kabel is ook maar een 5 tal meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Joenasti schreef op maandag 20 maart 2023 @ 16:26:
[...]

Ik heb al is een andere kabel gebruikt ondertussen.
Maar wat is een kwaliteitslabel?
De lengte van de kabel is ook maar een 5 tal meter.
Een kwaliteitskabel is een kabel die uit 100% koper (CU) bestaat.

Als je een CCA kabel hebt, waarbij de kern aluminium is, dan is de kans groot dat het niet werkt. Bij mij werkte een CCA kabel ertussen van 3 meter toen niet eens. Dus ook al heb je maar een afstand van 5 meter, een goede kabel is helaas een must.

Voor een korte uitleg zie: https://www.utp-kabel.nl/...kabel-moet-ik-kiezen.html Hoofdstuk: Een CCA of 100% koper netwerkkabel kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meizel
  • Laatst online: 10-04 14:07
@dev5000 Zou je dit nog eens kunnen plaatsen?

Zelf ben ik al een tijdje bezig om de solax x3-pro-25K-g2 via RS485 RTU te benaderen.
en de Modbus lijst is niet vrijgegeven door solax.
dev5000 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 21:39:
Het is gelukt post van de week wel ff git linkje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meizel
  • Laatst online: 10-04 14:07
Ik gok dat dit het linkje van dev5000 is.
Zelf gevonden na wat zoekwerk.

https://github.com/wesleyrijks/SolaxX3RS485-homeassistant

Nu aan het kijken of ik deze integreert krijg helaas staat er geen uitleg bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Ik heb zelf wat in elkaar gepruts dat gebruik maakt van de http api. Je krijgt dan een hele reeks getallen waar ik de voor mij interessante uit gehaald heb. De meeste door een parameter op de omvormer gewoon op te zoeken in de dump met getallen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vF-Iw7jatTjRJIHVQVkcxPLZCHI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/isiuTH7IcnWPGntRlXuVlCR2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ray1979
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14-05 10:26
Mocht er ooit nog eens iemand hiernaar op zoek zijn, het is me na enig gedoe gelukt om een Solax X3-7.0-T-D uit te lezen met een WaveShare RS485 ETH module, zie https://github.com/wills1...x-modbus/discussions/1224 voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grjn
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:52
ray1979 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 20:48:
Mocht er ooit nog eens iemand hiernaar op zoek zijn, het is me na enig gedoe gelukt om een Solax X3-7.0-T-D uit te lezen met een WaveShare RS485 ETH module, zie https://github.com/wills1...x-modbus/discussions/1224 voor details.
Ter aanvulling, ik heb contact gezocht met Solax voor een software update om Modbus te activeren (X1 g3), daarna werkte alles. Contact en update ging heel vlot door via solaxcloud.com een tick in te sturen. In stellen kan via de app/web of op de omvormer, wachtwoord/pin is 6868.
Pagina: 1