Een enkel vak is ook gefocust. Studies zijn breed omdat ze meerdere vakken hebben die over meerdere onderwerpen gaan. Dat certificaten zoveel korter zijn dan een studie (we hebben het over een factor 100 voor de meeste certificaten!) is omdat ze gewoon veel minder inhoud en diepgang hebben. Cerfiaar om ervoor te zorgen dat je kan werken met de producten van een vendor. Certificaten hebben ook helemaal niet als doel om een alternatief te zijn voor een studie, maar om ervoor te zorgen dat je kan werken met de producten van een vendor. En certificeringen zijn ook niet voorbehouden aan mbo-ers, er zijn ook een hoop certificeringstrajecten voor hoogopgeleiden.
Kort om, meerdere perspectieve hebben op een situatie. Alsnog heb je daarbij een bepaalde voorkennis nodig om nieuwe of andere onbekende feiten die je nog niet eerder bent tegen gekomen te kunnen interperteren. En keuze maken op een complexe situaties doe je vaak met overwegingen van meerdere opties, als je daarbij niet de feiten weet en deze out of scope haalt dan kan je de verkeerde keuze maken.
Ja, maar niet alleen. Om een perspectief te hebben op iets moet je eerst een begrip opbouwen voor het probleem. En voor kleine of veel voorkomende problemen is dat triviaal, maar dat geld niet voor elk probleem. Het is heel wat anders om te stellen dat voor alle functies mbo-niveau genoeg is dan om te stellen dat het voor sommige functies genoeg is.
Met de onderdelen die je definieert moet je weten welke tooling je daarvoor kan gebruiken en hoe deze werkt. Vaak bij dit soort incidenten/performance issues heb je helemaal geen tijd om een uitgebreide hypothese uit te voeren met allemaal soorten situaties. Je weet op basis van je monitoring en juiste tooling hoe je dit moet oplossen om dat je feitelijk weet wat de impact is en wat eventuele bottlenecks zijn.
Je fixt een trage query niet met wat tooling. Een database engine is niet een compleet af product zoals een router, maar meer een halffabrikaat die je gebruikt in een applicatie. De engine is standaard, maar o.a. het datamodel en de queries zij dingen die je zelf per toepassing ontwikkeld. Dat is niet iets waar een supportline je mee gaat helpen (los van het feit dat de meeste database engines überhaupt geen supportline hebben). Maar goed, laten we zeggen dat ik een onoplosbaar database probleem heb en een externe consultant inschakel. Dan hebben we alsnog een baan op een hoger denkniveau geïdentificeerd, 'database consultant' is ook gewoon een baan.
Dat je in een baan op mbo-niveau alleen oplossingen uitvoert die andere al uitgebreid hebben uitgewerkt in documentatie of certificeringstrajecten betekent niet elk probleem op deze planeet opgelost kan worden door in de documentatie te kijken. Beter zelfs, dat die documentatie bestaat impliceert al dat er mensen zijn die op een hoog niveau over die problemen hebben nagedacht en generieke oplossingen hebben ontwikkeld die vervolgens door andere kunnen worden hergebruikt.
Volgens mij heb je totaal geen lineaire algebra nodig als je goeie monitoring hebt. Plus vaak in dit soort situaties gaan de meeste bedrijven die ik ken naar de leverancier en schieten ze gewoon een support ticket in.
En wat als jij die leverancier bent? Je probeert nu te beargumenteren dat hbo(+) denkniveau niet nuttig is omdat je iemand anders je problemen op kan lossen. Maar daarmee toon je perfect aan dat er banen zijn waarvoor dat denkniveau noodzakelijk is, iemand moet de problemen oplossen die de mbo-er niet in een handleiding kunnen terug vinden.
Monitoring is een goede bron van data over je probleem, maar niet een oplossing. En om een query aan te passen naar iets wat sneller uitgevoerd kan worden maar nog steeds hetzelfde doet heb je de fundamentele kennis nodig over hoe, wat en waarom een database engine doet wat die doet met jouw query. Maar goed, daarom is het een voorbeeld van een taak waar hbo-denkniveau vereist is.
Excuus, ik heb een vorm van dyslectie kan je helaas niet beloven dat me antwoorden zonder grammatica fouten zitten.
Me2, maar dyslectie betekent niet dat er halve zinnen verdwijnen...
Ben ik niet met je eens, zoals de Cisco Press in zijn design certificaten aangeeft is hoe je dit dit kan oplossen. Bij CCNA design kan je vertellen dat er meer een focus is op wat voor soort smaken je kan toe passen bij een bedrijf/instantie los van wat voor producten je neemt. Ze geven natuurlijk wel een uitgebreide portfolio wat ze zelf aan bieden, logisch wat ze moeten er ook wat op verdienen.
En zoals ze ook al zelf aangeven richten ze zich op ‘Entry level network engineer’, ‘Help desk’, ‘Network administrator’ en ‘Network support technician’. Dat zijn toch vrij duidelijk startersfunctie op mbo-niveau en totaal niet bedoeld als een alternatief voor een complete studie.
Sorry je hebt gelijk, IEEE is inderdaad voor papers. Ik haal altijd de de IEEE en IETF door elkaar. Excuus.
RFC1918 is tot stand gekomen samen met Cisco, RIPE en NCC. Iets met hoe TCP/IP ingericht is...Lijkt me wel belangrijk kennis om te hebben als core routers wilt aansluiten bijvoorbeeld om het AMS-IX. En wordt in een noten dop uitgelegd op Certificaten en op hogescholen.
Ik dacht al zoiets, maar ook daar hebben ze geen mbo-ers die de RFC's schrijven. Het kunnen uitrollen van een netwerk maakt je op geen enkele manier daar geschikt voor. Engineering is een totaal ander vakgebied waarvoor totaal andere vaardigheden nodig zijn. Je maakt hier een voorstelling van de wereld die wel heel kinderlijk simpel is. Natuurlijk leggen ze het bij de certificaten het in een notendop uit, dat is alle diepgang die je nodig hebt voor de functies waar ze zich op richten.
Dat leer je dus exact ook bij certificaten. Wellicht is je denk beeld dat je inlogt op een apparaat en dat je doorklikt hoe het werkt bij het leveren van een certificaat. Dat is niet zo, een voorbeeld van Cisco 350-401 ENCOR:
3.2 Layer 3
3.2.a Compare routing concepts of EIGRP and OSPF (advanced distance vector vs. linked state, load balancing, path selection, path operations, metrics)
3.2.b Configure and verify simple OSPF environments, including multiple normal areas, summarization, and filtering (neighbor adjacency, point-to-point and broadcast network types, and passive interface)
3.2.c Configure and verify eBGP between directly connected neighbors (best path selection algorithm and neighbor relationships)
Voordat je bijvoorbeeld een service provider netwerk aan elkaar gaat knopen met eBGP neighbors moet je uberhaupt weten hoe BGP werkt, wat het protocol is (RFC4271) en wat de effecten zijn bij bepaalde configuraties. BGP is niet Cisco eigen, dit is een Routing protocol die op alle (netwerk) apparatuur wordt gebruikt. Misschien om eens de complexiteit te bevatten raad ik aan om eens een klein kijkje te nemen in BGP Design and Implementation van Cisco Press. Daarbij is het niet zomaar feitjes uit je hoofd stampen, maar (zoals benoemt in je voorbeeld) dit een de praktijk toepassen op situaties die je eerste theoretisch benadert.
toon volledige bericht
Wat nog steeds complete uitgewerkte oplossingen zijn in de context van een specifieke vendor voor een beperkte set aan uitdagingen. Je onderschat nog steeds behoorlijk hoe complex 'complex' kan zijn.