Chromebook voor 75-jarige

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:06
Ik ben op zoek naar een Chromebook voor mijn moeder. Een Chromebook omdat ze eigenlijk alleen een browser gebruikt om haar digitale zaken te bekijken via de verschillende DigiD gekoppelde instanties, bankieren en e-mail (Gmail). Af en toe print ze wat via haar WiFi printer.

Dit soort zaken via haar telefoon of een tablet regelen werkt niet prettig voor haar.

Het is belangrijk dat er een duidelijk scherm op zit die niet te klein/onleesbaar voor haar is en dat de Chromebook toekomstige updates blijft krijgen.

Ik ben erg benieuwd of er ervaringen van anderen zijn met een Chromebook voor deze doelgroep. Er is veel keuze, alleen zie ik veel 14 inch schermen die (ik denk) te klein zijn voor ouderen?

Wat ga je met je laptop doen?
Het wordt een laptop/Chromebook voor mijn moeder van 75 jaar die digitaal niet super vaardig is. Ze kan prima een browser gebruiken, heeft de DigiD app en bankieren op haar telefoon en weet hoe QR-codes (voor bijvoorbeeld betalen, inloggen) te gebruiken.

Wat is je budget?
400 - 500 euro

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee, alleen voor thuisgebruik

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Scherm is belangrijk (niet te kleine letters)

3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

alleen zie ik veel 14 inch schermen die (ik denk) te klein zijn voor ouderen?
Geen idee; heb mijn moeder (net over de 70) 2 jaar geleden een Dell 14" Full-HD cadeau gedaan. Nou zal ze ongetwijfeld de Windows scaling aan hebben (default 125% ???) maar ze klaagt er nooit over.

Ik denk dat je even moet bekijken (en dat weet ik letterlijk niet) of je op een Chromebook ook pixel scaling hebt; dat kan in sommige gevallen helpen om de beleving van grootte "beter" te krijgen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04:06
hoi,
mede schreef op donderdag 9 december 2021 @ 09:30:
Ik ben erg benieuwd of er ervaringen van anderen zijn met een Chromebook voor deze doelgroep. Er is veel keuze, alleen zie ik veel 14 inch schermen die (ik denk) te klein zijn voor ouderen?
Ik neem eigenlijk de mensen altijd mee naar de winkels. Een paar jaar terug ben ik met mijn schoonmoeder (74 jaar) naar de winkels gelopen / gereden. Daar gewoon de verschillende laptops bekeken. En ook aangehad. Dus dat ze zelf kan ervaren of ze er mee kon werken. Zij kwam van een 12inch en heeft nu een 14inch laptop. Ze wilde niet een te grote laptop hebben. Met Windows (10) dat was ze gewend. Ze heeft volgens mij scaling naar 125% aanstaan. Ze weigert namelijk de leesbril te gebruiken. :) Ze surft een beetje over het internet, maakt een brief en stuurt mailtjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-10 19:45
mede schreef op donderdag 9 december 2021 @ 09:30:
Het is belangrijk dat de Chromebook toekomstige updates blijft krijgen.
Dan moet je goed opletten. Een Chromebook krijgt maximaal zo'n 7 jaar updates. Maar als een model al een tijdje op de markt is, gaat daar dus vanaf. Zo verkoopt men momenteel Chromebooks, die nog maar 3 jaar updates krijgen. Die kan je maar beter mijden.

Als je daarentegen een laptop koopt waar Windows op draait en die geschikt is voor Windows 11, ben ik er vrij zeker van dat die langer updates zal krijgen dan om het even welke Chromebook.