Afwerking nieuw kozijn

Pagina: 1
Acties:
  • 5.235 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strudelpopje447
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 15-06 12:32
Aan de zijkant van ons huis hebben we een nieuw kozijn laten plaatsten. Voorheen was dit een bloemkozijn en dat hebben we laten vervangen door een normaal kozijn. Dit was dus niet standaard en vandaar dat je dat ook nog steeds kunt zien.

De bovenkant hebben we al laten afwerken, maar heeft iemand enig idee hoe je de aansluitingen aan de zijkant een beetje mooi afgewerkt krijgt? In ieder geval zodat het op een mooie egale aansluiting lijkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ka2lTI57_ilroNyZln9T0WyKbh0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eUQDMBJXtO3GiXHxT8DwyDSj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Si5D7yr7-g8CZdCqu_BC1i7mGRU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jpKO9ZG0U1zZeRUyMZiJ5ikK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:41

bonzz.netninja

Niente baffi

Je kan er een opdeklat op zetten (half rond wellicht) zodat er achter wel lucht blijft maar dat is het wel zo'n beetje. Maak het sowieso niet luchtdicht. Kozijn moet kunnen ademen tussen muur en hout. Ik kan het op de foto niet goed zien maar als daar compriband tussen zit, is het goed. Als het is dichtgekit (en het is hout) dan is het niet goed.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:46

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik denk dat het lastig wordt nu het kozijn er al inzit, normaal gesproken had ik een rechte zaagsnede verwacht.
Mogelijk kan je het e.e.a. netter krijgen wanneer je de boel opnieuw gaat voegen. Als je de kit resten verwijderd ziet het er denk ik ook al netter uit.

Ik vraag mij wel af in hoeverre de rubber strip wel genoeg water (en wind) afkeert. Er lijken flinke kieren tussen te zitten.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strudelpopje447
DukeBox schreef op donderdag 9 december 2021 @ 09:19:
Ik denk dat het lastig wordt nu het kozijn er al inzit, normaal gesproken had ik een rechte zaagsnede verwacht.
Mogelijk kan je het e.e.a. netter krijgen wanneer je de boel opnieuw gaat voegen. Als je de kit resten verwijderd ziet het er denk ik ook al netter uit.

Ik vraag mij wel af in hoeverre de rubber strip wel genoeg water (en wind) afkeert. Er lijken flinke kieren tussen te zitten.
Dankje, dat had ik ook verwacht. Het is wel een heel oude muur daar kan het natuurlijk ook aan liggen. Ik laat de kozijnenboer terug komen om te kijken of dit wel genoeg afdicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:31

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

Vind het wel meevallen voor metselwerk wat uit het zicht zat, ik denk ook dat verwijderen van de kit en opnieuw voegen (ook de hoeken) het geheel al een stuk netter uitziet.

Toen ons bloemkozijn vervangen werd, was het metselwerk wat achter het kozijn viel veel slordiger. Helaas was de enige manier om dat netjes te krijgen steen voor steen uitbikken en opnieuw metselen. Erg arbeidsintensief en dus ook prijzig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:38
DukeBox schreef op donderdag 9 december 2021 @ 09:19:
Die rubberstrip is enkel de waterkering niet de afdichting. Als het kozijn correct geplaatst is zit er aan de achterkant van het kozijn, dus achter de rubberen strip om het einde van het kozijn rondom comprimeerband geplaatst. Dit band zet uit op basis van temperatuur en zorgt voor een winddichtigte aansluiting tegen het stelkozijn aan. Het stelkozijn zit op zijn beurt dan ook weer met comprimeerband vast aan de spouwmuur.

De buitenkant wil je juist niet afkitten zodat water en vocht er niet meer uit kan (mocht het een houten kozijn zijn). Maar ook bij kunstof wordt vaak een rubber toegepast en niet afgekit aan de buitenzijde.

IMHO vind ik het kozijn netjes geplaatst. Je kunt de bakstenen nog wat bijwerken door ze schoon te borstelen en de oude kit te verwijderen en de voegen netjes te herstellen. Maar zeker bij wat oudere huizen werd er niet op de milimeter gemetseld dus dan houdt je altijd wat verloop tussen de rijen bakstenen.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ze hadden dat wel ff netjes recht kunnen zagen. verder mooi dat je van de klimop af bent op de muur.
Zou gewoon een voeger laten komen en de boel uithakken en opnieuw voegen. Dan ook gelijk de kit resten verwijderen. Weet niet wat je bent overeengekomen qua afwerking...

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Davidshadow13 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:14:
Die rubberstrip is enkel de waterkering niet de afdichting.
Dat is toch letterlijk wat ik schrijf ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
DukeBox schreef op donderdag 9 december 2021 @ 11:51:
[...]

Dat is toch letterlijk wat ik schrijf ?
Nee jij stelt dat er een probleem is voor water en wind omdat de strip niet 100% afsluit. Maar dat is niet erg. De strip moet aansluiten aan de muur maar niet afsluiten. Als er water achter komt is het niet erg want dat kan er terug uitlopen omdat de echte afdichting (de compriband) er nog achter zit. Ook als er wind voorbij komt is dat dus niet erg omdat de winddichte afsluiting er nog achter zit (als het goed is).

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Davidshadow13 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 12:44:
Nee jij stelt dat er een probleem is voor water en wind omdat de strip niet 100% afsluit.
Niet helemaal,
Ik vraag mij wel af in hoeverre de rubber strip wel genoeg water (en wind) afkeert.
Uiteindelijk wil je dat de strip wel werkt als afkeer, hij zit er niet voor niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strudelpopje447
-bolio- schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:13:
Vind het wel meevallen voor metselwerk wat uit het zicht zat, ik denk ook dat verwijderen van de kit en opnieuw voegen (ook de hoeken) het geheel al een stuk netter uitziet.

Toen ons bloemkozijn vervangen werd, was het metselwerk wat achter het kozijn viel veel slordiger. Helaas was de enige manier om dat netjes te krijgen steen voor steen uitbikken en opnieuw metselen. Erg arbeidsintensief en dus ook prijzig.
Nu is het ook echt ingezoomd. Van een afstandje valt het inderdaad wel mee qua afwerking.
Hackus schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:23:
Ze hadden dat wel ff netjes recht kunnen zagen. verder mooi dat je van de klimop af bent op de muur.
Zou gewoon een voeger laten komen en de boel uithakken en opnieuw voegen. Dan ook gelijk de kit resten verwijderen. Weet niet wat je bent overeengekomen qua afwerking...
Het reinigen van de muur en opnieuw laten voegen staat nog op het lijstje in de nabije toekomst.
Davidshadow13 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:14:
[...]

Die rubberstrip is enkel de waterkering niet de afdichting. Als het kozijn correct geplaatst is zit er aan de achterkant van het kozijn, dus achter de rubberen strip om het einde van het kozijn rondom comprimeerband geplaatst. Dit band zet uit op basis van temperatuur en zorgt voor een winddichtigte aansluiting tegen het stelkozijn aan. Het stelkozijn zit op zijn beurt dan ook weer met comprimeerband vast aan de spouwmuur.

De buitenkant wil je juist niet afkitten zodat water en vocht er niet meer uit kan (mocht het een houten kozijn zijn). Maar ook bij kunstof wordt vaak een rubber toegepast en niet afgekit aan de buitenzijde.

IMHO vind ik het kozijn netjes geplaatst. Je kunt de bakstenen nog wat bijwerken door ze schoon te borstelen en de oude kit te verwijderen en de voegen netjes te herstellen. Maar zeker bij wat oudere huizen werd er niet op de milimeter gemetseld dus dan houdt je altijd wat verloop tussen de rijen bakstenen.
Het gaat hier om een kunststof kozijn. Ik kan mijn vinger wel achter het rubber krijgen dus dan zit er denk ik geen compriband tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
Strudelpopje447 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:11:
Het gaat hier om een kunststof kozijn. Ik kan mijn vinger wel achter het rubber krijgen dus dan zit er denk ik geen compriband tussen.
Hoe diep kan je er achter komen. Het combriband zit meestal aan de binnenzijde van het kozijnprofiel bij kunstof, dus van buiten gezien aan het einde van het kozijn, niet direct achter de rubberen strip.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Strudelpopje447 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:11:
[...]
Nu is het ook echt ingezoomd. Van een afstandje valt het inderdaad wel mee qua afwerking.
[...]
Het reinigen van de muur en opnieuw laten voegen staat nog op het lijstje in de nabije toekomst.
[...]
Je kunt ook eerst het deel rondom het kozijn laten doen
(dat bedoelde ik ook)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strudelpopje447
Davidshadow13 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:21:
[...]

Hoe diep kan je er achter komen. Het combriband zit meestal aan de binnenzijde van het kozijnprofiel bij kunstof, dus van buiten gezien aan het einde van het kozijn, niet direct achter de rubberen strip.
Vanmiddag komt er iemand dus dan weet ik het zeker. Ik kan er best diep achter dus naar mijn idee zit het er niet.
Hackus schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:24:
[...]

Je kunt ook eerst het deel rondom het kozijn laten doen
(dat bedoelde ik ook)
Zo erg vind ik het ook niet weer niet haha. Ik dacht dat er wellicht een nette (tijdelijke) tussenoplossing was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Strudelpopje447 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:27:
Zo erg vind ik het ook niet weer niet haha. Ik dacht dat er wellicht een nette (tijdelijke) tussenoplossing was.
Je kan er ook weer een klimop omheen laten groeien ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strudelpopje447
DukeBox schreef op donderdag 9 december 2021 @ 14:26:
[...]

Je kan er ook weer een klimop omheen laten groeien ;)
Nee dankje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

@Strudelpopje447 Zoiets kan ook nog..
Afbeeldingslocatie: https://online.creon-online.eu/storage/product/rolluiken.png

Maar iets serieuzer, ik weet niet of er zonwering gaat komen maar met een markies haal ook al een hoop uit het zicht.

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 09-12-2021 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strudelpopje447
DukeBox schreef op donderdag 9 december 2021 @ 14:56:
@Strudelpopje447 Zoiets kan ook nog..
[Afbeelding]

Maar iets serieuzer, ik weet niet of er zonwering gaat komen maar met een markies haal ook al een hoop uit het zicht.
Deze zat er maar heb ik er vakkundig vanaf gesloopt. Niet echt mijn ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Strudelpopje447 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:27:
[...]

Vanmiddag komt er iemand dus dan weet ik het zeker. Ik kan er best diep achter dus naar mijn idee zit het er niet.
[...]

Dat is het toch ook als je alleen het deel rond het kozijn laat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Het is wel jammer dat diegene die de voegen van het nieuwe bovendeel gedaan heeft niet ook de hoekjes heeft aan- /op- gevuld, voor het oog had het er dan al een stuk strakker uitgezien denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwjr73
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18-03-2023
Jointfix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:07

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Welkom op Tweakers. Ondanks de beste intentie, is het niet de bedoeling zomaar een ouder topic te kicken, ik doe het topic dan ook op slot.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.