Excel - ALS-formule waarbij 3 uitkomsten mogelijk zijn

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperEye
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:55
Ik heb een Excelsheet met in de kolommen data van de verschillende maanden, en de rijen vormen de verschillende metrics.

Daarnaast heb ik kolommen met:
  • Aantal maanden doel behaald
  • Gemiddelde van maand 7, 8 en 9 (ofwel, Q3)
  • Aantal maanden met data
Nu wil ik in de laatste kolom weten of over de laatste zes maanden ieder van de laatste drie maanden gelijk aan of groter is dan het gemiddelde dan de voorgaande drie maanden (vandaar dus de kolom met gemiddelde van Q3).

Maar, de grote maar! Er zijn drie uitkomsten mogelijk:
N.v.t. als:
  1. er minder dan 12 maanden aan data is
  2. een van de cellen van de laatste 6 maanden leeg is (dat impliceert het vorige punt natuurlijk al, maar sluit het niet uit, immers kan er ook een cel in maart leeg zijn)
  3. Het doel 9 maanden of meer is behaald.
Ja als:
  • Over de laatste zes maanden ieder van de laatste drie maanden gelijk aan of groter is dan het gemiddelde dan de voorgaande drie maanden.
Nee:
  • Als dat niet zo is.
...

Excel 2013
...

Ik ben tot zover gekomen, maar dit is het helaas niet wat het moet zijn.
=ALS(EN(W21<11,99;U21<9);"nvt";(ALS(EN(R21<V21;S21<V21;T21<V21)*NIET(EN(P21="";Q21="";O21="";R21="";S21="";T21=""));"JA";"NEE")))
...

Bevat mijn vraag voldoende informatie om mij te kunnen helpen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:44

Reinier

\o/

Ik begrijp direct die W12<11,99 niet dus ik haak al af :)

Edit: je vermenigvuldigt met een boolean en dat gaat niet. Ik zou voor elke check of tussen-uitkomst een kolom maken en je uiteindelijke formule aan de hand daarvan stapsgewijs opbouwen.

[ Voor 62% gewijzigd door Reinier op 09-12-2021 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _superboer_
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Het gaat mis bij NIET(EN(, daarmee kijk je namelijk of ze niet allemaal leeg zijn. Je wil kijken of ze allemaal niet leeg zijn, dus je krijgt *EN(P21<>””,Q21<>””…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:24
Geen idee wat je precies wil, maar de fout zit er in dat je geen EN uitkomst (dat is true of false) kan vermenigvuldigen met een NIET (ook true of false). Ik zou meer als statements achter elkaar zetten of hulpkolommen inzetten om de deelstapjes te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperEye
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:55
Ik ben nog eens gaan puzzelen, en volgens mij heb ik hem:

=ALS(OF(AANTAL.ALS(O3:T3;"")>0;X3="JA";H3="");"";ALS(EN(R3<=V3;S3<=V3;T3<=V3);"JA";"NEE"))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:55

g0tanks

Moderator CSA
SniperEye schreef op donderdag 9 december 2021 @ 08:01:
Ik heb een Excelsheet met in de kolommen data van de verschillende maanden, en de rijen vormen de verschillende metrics.

Daarnaast heb ik kolommen met:
  • Aantal maanden doel behaald
  • Gemiddelde van maand 7, 8 en 9 (ofwel, Q3)
  • Aantal maanden met data
Ik vind het lastig om dit te visualiseren. Kan je een screenshot plaatsen van je werkblad?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Pagina: 1