Vraag

• Yoeri DG
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
Beste Tweakers

Ik zoek
een oplossing om op een makkelijke manier dezelfde randapparatuur te kunnen blijven gebruiken wanneer ik wissel van werk- naar privélaptop en vice versa., dit echter met behoud van de aangename specs van het scherm én het opladen van de betreffende laptop.

Gebruikte apparatuur
Privélaptop: Lenovo Legion 5 [RTX 3060] (HDMI 2.1, USB-C 3.2 Gen 2 met DP 1.4 & PD)
Werklaptop: Dell XPS 15 (HDMI 2.0, Thunderbolt 3 met DP 1.2 & PD)
Monitor: Dell S2127DGFA (1440p, 165Hz via DP 1.4 - 144Hz via HDMI 2.0, USB-3 Hub)
Muis & Toetsenbord: Beide draadloos via 2x USB-receiver

Wat is je budget?
Qua prijs had ik gehoopt een oplossing te vinden voor € 100 of minder. Ik heb echter al dockings gezien voor €350 en meer. Dusja, whatever the price, if it fixes my issue...

Heb je (merk)voorkeuren?
Nee

Waar had ik zelf al aan gedacht?
1) In een ideale wereld dacht ik gewoon aan een docking station waar ik alle genoemde apparatuur op kan aansluiten en alles piekfijn werkt. Na wat opzoekwerk lijkt dit echter niet zo vanzelfsprekend.
Zo zou:
- De Lenovo Legion 5 niet (ten volle) kunnen opladen?
- De monitor maar op 60Hz werken?
- Een bedrade muis/toetsenbord niet hetzelfde zijn als via een USB-receiver?

Heb ik mezelf gek gelezen en ben ik hier fout in? Is er toch een docking station waarmee dit alles geen probleem is? Zoja, ik hoor het graag!

2) Tijdens het zoeken kwam ik ook vaak het woord 'KVM-switch' tegen. Is dat dan hetgeen ik misschien nodig heb?

3) Moest enkel het opladen van de Lenovo Legion 5 een probleem vormen en de rest naar behoren werken, is het dan een oplossing om gewoon voor een simpele/betaalbare docking station te gaan? Zodoende zou ik steevast de docking station gebruiken, en enkel bij het gamen de lader aansluiten. Of levert dit problemen op?

4) Voorlopig doe ik niets met de USB-hub van de monitor zelf. Is dit misschien een deel van de oplossing?

Graag jullie mening/feedback/hulp hierover! Jullie tijd en kennis wordt enorm gewaardeerd! _/-\o_
Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk belangrijke informatie mee te geven. Moesten er toch nog zaken zijn die jullie liefst weten om te kunnen helpen, laat maar weten (y)

Alle reacties

• Yoeri DG
  • Niet online
Dju, geen enkele Tweaker hier die me kan helpen?

Probeer ik het anders eens bij Overige Hardware of in het Legion-topic van de laptops zelf?

Misschien weten ze daar raad?

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Yoeri DG Kijk hier eens rond zou ik zeggen.

USB-C en Thunderbolt 3 accessoires

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20-03 22:13
Met een KVM switch (Keyboard, Video, Mouse) kan je met één druk op de knop switchen van de ene laptop naar de ander. Alleen weet ik niet of deze ook stroom levert aan de laptop.

USB dock kan ook als je steeds de kabel van de laptop verwisselt. Ook hier niet zeker of de powerbrick beide laptops kan voorzien van stroom

[Voor 26% gewijzigd door Quadradial op 11-12-2021 20:11]

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

• Yoeri DG
  • Niet online
@Greatsword: Bedankt, ik heb er mijn oor eens te luisteren gelegd. Misschien dat iemand daar me verder kan helpen.

@Quadradial:Ja, dat is blijkbaar waar de KVM-switch echt handig voor is. De laptops zullen 9/10 echter nooit samen in gebruik zijn, dus één enkel kabeltje versteken is op zich geen probleem. Is het dan stom om zo'n switch in mijn usecase te gebruiken of kan het toch nog dienst doen?

PS: Buiten de genoemde apparatuur in de OP zou er ook nog een headset verbonden moeten worden. Dat brengt het totale aantal benodigde USB-A-poorten op 3.

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20-03 22:13
@Yoeri DG
Als je nooit beide laptops tegelijk gebruikt zou ik voor een USB dock gaan die aan jouw eisen voldoet qua aansluitingen.

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:17
Een probleem is al dat je "Lenovo Legion 5" een voeding nodig heeft, wat meer is dan de meeste dockingstations kunnen leveren.

Ik zou dus een docking stations zoeken die je Dell ondersteund, en deze dan + de voeding voor je lenovo gebruiken. Eventueel extra voeding bestellen voor je Lenovo. Zodat je deze niet iedere keer hoeft te pakken.

Als het werkt, zou in eerste instantie gaan voor USB-C omdat de kabels van TB veel korter zijn.

[Voor 12% gewijzigd door Rolfie op 11-12-2021 20:46]

• Yoeri DG
  • Niet online
Rolfie schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 20:33:
Een probleem is al dat je "Lenovo Legion 5" een voeding nodig heeft, wat meer is dan de meeste dockingstations kunnen leveren.
Ja, dat is waar ik al voor vreesde, vandaar de 3e optie in de OP.
Ik zou dus een docking stations zoeken die je Dell ondersteund, en deze dan + de voeding voor je lenovo gebruiken. Eventueel extra voeding bestellen voor je Lenovo. Zodat je deze niet iedere keer hoeft te pakken.

Als het werkt, zou in eerste instantie gaan voor USB-C omdat de kabels van TB veel korter zijn.
Ok, dan ga ik in de Pricewatch even op zoek naar een docking met 3x USB-A, 1x DP 1.4 en USB-C als hostinterface. Is hier iets fout aan of weet je meteen een aanrader? Laat maar weten :)

PS: Als ik het goed heb is 100W het maximale dat je via USB-C kan leveren toch? Is dat - zelfs voor de Dell die origineel maar een zielige 130W lader gebruikt - voldoende?
Want als het laden op zich een probleem lijkt te worden kan een docking zonder stroomvoorziening ook voor mij. (Indien dit bestaat natuurlijk) Dan plug ik gewoon 2 kabeltjes in ipv. zoveel meer. Dat zou ook al een verbetering zijn.

@Quadradial: Ok, bedankt voor je input (y)

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-03 10:40
Yoeri DG schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 22:05:
[...]

[...]

Ok, dan ga ik in de Pricewatch even op zoek naar een docking met 3x USB-A, 1x DP 1.4 en USB-C als hostinterface. Is hier iets fout aan of weet je meteen een aanrader? Laat maar weten :)

PS: Als ik het goed heb is 100W het maximale dat je via USB-C kan leveren toch? Is dat - zelfs voor de Dell die origineel maar een zielige 130W lader gebruikt - voldoende?
Want als het laden op zich een probleem lijkt te worden kan een docking zonder stroomvoorziening ook voor mij. (Indien dit bestaat natuurlijk) Dan plug ik gewoon 2 kabeltjes in ipv. zoveel meer. Dat zou ook al een verbetering zijn.

Als je dell xps 15 hebt (volgens mij met nvidia grafische kaart) moet tie minimaal 130watt voeding hebben. Als je mindere wattage hebt, zal die niet op beste performance kunnen draaien.

(Nog) Geen enkele dock kan dit leveren, behalve bepaalde dock’s van Dell zelf (bv de wd19tb uit mn hoofd)

• Yoeri DG
  • Niet online
Zo, het is volgend model geworden:
i-tec USB-C Dual Display Docking Station with Power Delivery 100 W

-> Lage prijs tov. andere modellen. Zonder voeding maar alsnog de optie om deze later bij te kopen indien nodig. Universeel.

Voor de geïnteresseerden zal ik in de loop van volgende week even laten weten of alles naar behoren werkt. Fingers crossed! :9

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23:13
Yoeri DG schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 22:05:
[...]

[...]

Let op! Usb-c als hoofdinterface kent wat haken en ogen. Ik gebruik zelf een dock met usb-c en de DisplayLink techniek. Prima voor de diversiteit aan apparaten dat ik gebruik, maar voor gamen ongeschikt. En aangezien jouw apparaten usb-c display alt mode en thunderbolt ondersteunen heb je de techniek usb-c met dp als mode nodig, en geen DisplayLink. Of dan >60hz mogelijk is betwijfel ik, maar misschien wel.

Ik had precies dezelfde vraag als jij (maar met minder laadvermogen), en ben dus uitgekomen op een DisplayLink dock, want niet al mijn apparaten hadden usb-c dp alt mode. Maar voor gamen verwissel ik de kabel en gaat het toch weer direct over de displayport-kabel.

Ook ik ben erachter gekomen dat hier nog geen oplossing is die alles perfect combineert. Laat staan tegen een fatsoenlijke prijs.

[Voor 6% gewijzigd door ZatarraNL op 15-12-2021 00:13]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee