Parketvloer laten bijleggen/schuren, plankjes springen los.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:42
Jeuj, het is eens mijn beurt om een "dergelijk" topic hier te starten.

Dit jaar hebben we onze woonkamer flink verbouwd. Een onderdeel was het opknappen van de parketvloer (visgraat), namelijk bijleggen, geheel opschuren en lakken.

Het is al een oude vloer (40 jaar ofzo) en had een gele lak. Mogelijk is deze in het verleden al eens geschuurd geweest maar dat kan ik niet meer achterhalen.

Wij hebben aan een kant van de woonkamer flink wat gemetseld spul afgebroken en hebben de parketvloer door laten leggen zodat het een mooi geheel wordt. Alles laten doen door een gerenommeerd bedrijf hier in de buurt. Eerste indruk was "mwah wat een aparte kerel", maar zijn reviews waren alleen maar lovend en hij is al 2e generatie die dit doet geloof ik.

Vanwege een langdurige ziekmelding binnen zijn bedrijf heeft hij om toch aan alle verplichtingen te kunnen voldoen een paar jongens (waaronder zijn zoon) in dienst genomen om toch het werk af te kunnen maken. De jongens (beginners) die bij ons kwamen schuren wisten volgens hem precies hoe het moest en het bijleggen zelf werd door een ervaren iemand gedaan. Ze moesten wel nog alles geleerd krijgen door iemand die er verstand van had, ik kon ze hier nog voordoen hoe ze met een beitel een kapotte lamel eruit moesten tikken :o.

Nu viel me eigenlijk al vrij snel op dat deze jongens vrij grof geschuurd hebben. Nadat ze enkele kapotte lamellen in de vloer hadden vervangen en geschuurd zodat ze vlak lagen met de vloer, zag je dat ze soms aan een kant los kwamen. De lijm hechtte niet goed, dus plankje er weer uit en dan met een andere lijm (high tack dit keer) opnieuw plakken. Je zag toen goed dat de plankjes echt niet veel vlees meer hadden.

Nu zijn we inmiddels een maand of 2-3 verder en merk je dat nu de lucht ook wat droger wordt, het hout flink begint te werken. We hebben nu dus al een aantal van die lamellen die aan een kant niet meer goed vast zitten. Je kunt ze indrukken en dan veren ze naar binnen, een andere steekt bijvoorbeeld een paar millimeter uit naar boven.

Enerzijds snap ik dat een parketvloer gaat werken. Aan de andere kant vraag ik me af tot in hoeverre het flink schuren van die jongens hier nu effect op heeft gehad en of dit niet voorkomen had kunnen worden door iets minder fanatiek te schuren.

Met flink schuren bedoel ik dat er echt een paar millimeter van zo'n lamel af zijn gehaald. Nieuwe lamellen zijn max 1cm dik, ik zag dat sommige echt héél dun geworden waren toen ze die moesten vervangen omdat ze losgesprongen zijn.

We hebben contact opgenomen met de eigenaar van het bedrijf en hij zegt: "kijk even of je het met seconde lijm kunt fixen".

Enerzijds wil ik dat best proberen, anderzijds zie ik even niet in hoe ik seconde lijm tussen een minimale opening (1mm?) kunt krijgen zonder een rotzooi achter te laten op die lamellen. Of, straks een discussie te krijgen "ja maar je hebt zelf lopen rotzooien met lijm".

Iemand pro-tips? Ik vraag me namelijk sterk af of, stel dat ze iets opnieuw moeten leggen, dit wel gaat werken. De vloer is naar mijn idee der mate ver geschuurd dat elk plankje dat je erin moet leggen zó dun wordt dat ze bij de minste geringste klimaatwisseling los kunnen gaan. Maar ja ik kan redelijk klussen maar ben geen parketeur zeg maar.

TL;DR

De_Bastaard heeft een visgraat parketvloer laten bijleggen, opschuren en lakken. De schuurwerkzaamheden zijn door beginners uitgevoerd en ik heb het gevoel dat er teveel vanaf geschuurd is waardoor er nu her en der (nu 3 of 4) van die plankjes loskomen. Ze gaven ook achteraf aan dat de vloer niet nog eens geschuurd kan worden. Bedrijf geeft aan dat we zelf kunnen proberen of het blijft zitten met seconde lijm maar ik weet niet of ik daar aan wil beginnen.

edit:

alvast om de eerste reacties voor te zijn, we hebben geen problemen met plankjes die uit elkaar gaan vanwege de werking van hout. Het gaat in deze echt om plankjes/lamellen die aan een kant losspringen en dan omhoog komen of naar beneden veren. Ik kan me zomaar voorstellen dat je je flink aan je teen kunt bezeren als je er met een blote teen tegenaan komt ofzo.

[ Voor 4% gewijzigd door De_Bastaard op 08-12-2021 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Wat voor ondervloer ligt eronder? Normaal ligt dit op spaanplaat en dan met dispersie of 2k lijm volledig gelijmd en dan per plankje met 5 spijkers genageld.

Als ik je berichten zo lees dan zijn er nogal wat stappen overgeslagen en is eea niet correct gelegd. Dat is natuurlijk vragen om problemen. High-tack en secondelijm 8)7

Werking zou ook minimaal tot niets moeten zijn als je de luchtvochtigheid een beetje onder controle houdt. Luchtbevochtiger biedt soms uitkomst.

[ Voor 34% gewijzigd door Sethro op 08-12-2021 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:42
Sethro schreef op woensdag 8 december 2021 @ 22:14:
Wat voor ondervloer ligt eronder? Normaal ligt dit op spaanplaat en dan met dispersie of 2k lijm volledig gelijmd en dan per plankje met 5 spijkers genageld.

Als ik je berichten zo lees dan zijn er nogal wat stappen overgeslagen en is eea niet correct gelegd. Dat is natuurlijk vragen om problemen. High-tack en secondelijm 8)7

Werking zou ook minimaal tot niets moeten zijn als je de luchtvochtigheid een beetje onder controle houdt. Luchtbevochtiger biedt soms uitkomst.
Nou ja kijk een groot deel van de vloer lag er al. Zij hebben langs een zijkant een paar m2 bij moeten leggen en hebben her en der in de bestaande vloer kapotte stukken vervangen door nieuwe. Vervolgens alles egaal geschuurd.

De oude planken zaten ook niet vastgenageld, alleen gelijmd met bijzonder goede houtlijm. Zij hadden nu zelf ook een goede houtlijm mee.

Ondervloer is deels hout, deels zandcement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Sowieso niet zelf fixen inderdaad, gewoon eisen dat hij zelf dan maar iemand stuurt, risico voor hem en gedekt door de gebruikelijke garantie.
Bedrijf verkoopt jou een vloer, dus bedrijf mag evt. problem ook gewoon oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ja inderdaad, hem laten oplossen.

Denk toch dat het in de combinatie ondergrond en lijm mis is gegaan. Een goede lijnverbinding is sterker dan het hout zelf.

Alleen houten ondervloer vraagt andere lijm dan cement.

[ Voor 15% gewijzigd door Sethro op 09-12-2021 09:45 ]