Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izegrin
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-02-2023
Hoe nieuwer de google app/mail/maps/gboard/klok hoe meer gegevens ze van je verzamelen.

Bij google maps bijvoorbeeld, kan (moet?) je letterlijk op tientallen plaatsen uitzetten dat je niet wil dat ze dit verzamelen/delen of notifications van onzin willen geven

Ik heb bij een een aantal google apps, waaronder gboard de updates verwijderd waardoor ik weer de originele versies kreeg die bijgeleverd waren bij mijn motorola g5.
Heerlijk klein, ook nog vele malen kleiner nog dan de go versies. En... veel minder dingen waar google zich mee kan bemoeien.

Iemand goede argumenten om WEL de nieuwere versies te gebruiken?

Meer mensen die ook liever de oudere app-versies gebruiken?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:16

TommieW

Numa numa.

Omdat de oudere versies uiteindelijk gewoon niet meer werken? (Omdat ze gebruik maken van API's die een keer uitgefaseerd worden.) Daarnaast komen er regelmatig nieuwe features bij. Maar, als je je hier zoveel zorgen over maakt, waarom gebruik je dan diensten van Google?

[ Voor 4% gewijzigd door TommieW op 08-12-2021 21:17 ]

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Koop een iPhone? Of flash er een ander OS op waar mogelijk minder / geen "Google" apps in zitten?

Zie ook: reviews: Tegenwicht voor iOS en Android: ontwikkelaars alternatieve OS'en aan...

Maar, er leiden zoveel wegen naar Rome; waarom zou je oudere software gebruiken als je niet beargumenteert welke (security-)fixes er wel/niet in zitten waar je (absoluut) nut bij zou hebben?

Beetje het verhaal: ik gebruik liever Windows XP want dat neemt maar 5.1GB op mijn dure SSD in. Tja, dat er geen virusscanner of up-to-date SSL-ciphers zijn, vind ik een (onbekend / geaccepteerd) risico om lekker gephished / gescammed te worden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izegrin
Ik ben niet anti google, maar:

Met een toetsenbord wil ik kunnen typen.
Oud toetsenbord van 1Mb kan dat, dus waarom zou ik nu een versie van tientallen Mb nodig hebben?

Zelfde voor de klok/wekker. Je krijgt extra onderdelen waaraan ik geen behoefte heb. Wil ik bijvoorbeeld rustgevende geluidjes om in te slapen, dan download ik wel een rustgevende geluidjes app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Dat zeggen we toch niet? Maar je reaktie spreekt boekdelen?
Oud toetsenbord van 1Mb kan dat, dus waarom zou ik nu een versie van tientallen Mb nodig hebben?
Niemand verplicht je om Gboard te gebruiken. Kijk eens op https://www.maketecheasie...ard-alternatives-android/

Dat gezegd; bepaalde features & "fijne dingen" zitten inderdaad in de nieuwere / grotere versies van Gboard. Maar kan het zijn dat jij grootte van een app ook meteen "verwart" met dat die app dan ook meteen "alles" gebruikt?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izegrin
Bedankt voor het meedenken.

Als toetsenbord heb ik al lange tijd andere versies gebruikt. Simple keyboard bevalt vrij goed.
maar ik wilde weer eens vergelijken met gboard.

Voor SMSjes gebruik ik ook een andere app. Qksms. Dat is omdat de SMS app die ik had niet meer goed werkte, vermoedelijk vanwege een update van iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izegrin
Ik ben gewoon niet zo modern dat ik het leuk vind om bij wijze van spreken een notificatie te krijgen als ik langs een bakker loop dat ze de soort brood die ik er twee weken geleden kocht nu voor mij in de aanbieding hebben.

Ik heb liever dat mijn batterij langer meegaat dan dat mijn telefoon met dat soort dingen bezig is,

Security fixes en aansluiten bij bijvoorbeeld nieuwe APi versies: graag.
Maar jammer dat je in ruil daarvoor "ballast" in de geüpdatete versies krijgt.

[ Voor 19% gewijzigd door izegrin op 08-12-2021 22:23 ]

Pagina: 1