Nest thermostaat installeren op stadsverwarming

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LRDRobby
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-05 19:50
Beste Tweakers,

Ik heb thuis een stadsverwarmingssysteem. Hierop zit een "domme" thermostaat, die ik graag wil vervangen voor een "slimme" thermostaat. Ik zou graag een Nest thermostaat (V3) willen installeren.

Nu heb ik al gelezen dat er bij stadsverwarming een klep aanwezig moet zijn, dus daar ben ik naar op zoek gegaan in mijn woning. Aangezien er een thermostaat aan de wand hangt, vermoed ik dat deze aanwezig moet zijn.

In de gang zit een groep verdelers voor het warmtesysteem. Hieraan zitten twee "knoppen":

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sNA3piSjN9lEWaRQIthWtH24_9U=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/PvZt9hH7mkgQ0p1UaFaS2K6z.gif?f=fotoalbum_large

Deze knoppen zijn aan elkaar gelinkt met kroonsteentjes. Deze zijn dan weer verbonden aan de draden die naar de thermostaat lopen in de woonkamer én aan een transformator:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JuJkeWyqapvh1BJv-6B9f80xf6E=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/igktMNSJ6WIFwDGC6aymZ2r3.gif?f=fotoalbum_large

De transformator is een 24V output model, wat mij doet vermoeden dat de "knoppen" (die volgens mij de kleppen zijn??) ook op 24 volt draaien.

Mijn vragen zijn nu eigenlijk:
- Klopt mijn aanname dat deze twee "knoppen" de regelkleppen zijn voor de stadsverwarming?
- Kan ik de Heatlink die bij de Nest wordt meegeleverd aansluiten op de 24V trafo? m.a.w: kan de Heatlink draaien op 24V? Zo nee; als ik een 230V kabel aan de Heatlink aansluit, frituur ik dan de twee knoppen die reeds aanwezig zijn?

Hopelijk kunnen jullie mij helpen, want het is doorslaggevend voor mijn besluit om de thermostaat daadwerkelijk te kopen.

Eventuele additionele uitleg is meer dan welkom! Ik vind het erg complex aangesloten in deze woning.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Ik had dit topic gevolgd uit interesse, maar zie dat niemand nog gereageerd heeft. Dus zal mijn ervaring delen al heb je daar wellicht weinig aan.

Ik heb twee jaar geleden (?) een Nest gekocht i.c.m. installatieservice. De installateur concludeerde toen dat onze installatie nog een losse klep nodig had. Die kosten zou je niet of na lange tijd pas terugverdienen, dus uiteindelijk de Nest geretourneerd en verder niets hoeven betalen. (Wat ik heel netjes vond.) Nu nog steeds de originele, simpele, ronde thermostaat aan de muur.

Mocht je er niet uitkomen, dan zou ik dus een zekere bekende webwinkel met installatieservice overwegen.