Aanrader soldeer "tweezers" voor SMD's

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-07 17:55
Wie kan me een soldeerapparaat aanraden voor kleine SMD's? Hot tweezers? Soldering tweezers? De naam in het Nederlands weet ik niet :)

Deze vond ik zelf al: https://nl.aliexpress.com/item/32836892793.html

(Ik heb al een Weller WSD-50 soldeerstation, ik weet niet of er een bout bestaat die daarmee compatibel is)

[ Voor 21% gewijzigd door bucovaina89 op 08-12-2021 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Jeffrey_
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Hoe vaak denk je de hot tweezers te gebruiken, en wat is je budget?

Ik gebruikt zelf een JBC AM120-A, welke bij mij op een JBC DDE aangesloten is. Je kan diezelfde tweezers ook kopen op een dedicated station (JBC CP-2QF), maar schik niet van de prijs. En dan moet je er ook nog losse tips/cartridges bij kopen.

Het werkt wel fijn, maar is alleen is specifieke situaties echt nuttig.

Andere hot tweezers welke ik andere mensen heb zien gebruiken in Youtube video's zijn vaak van slechte kwaliteit, en zijn niet heel handig in gebruik.

Ik denk dat het er op neerkomt hoe vaak je het verwacht te gebruiken, en wat je ervan verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-07 17:55
Goh, ik wil het voornamelijk voor herstellingen gebruiken die ik occasioneel eens ga doen en de slaagkans zo hoog mogelijk houden natuurlijk. Maar ik ga dat nooit dagelijks of wekelijks doen. Dan lijkt me 600 euro van het goede teveel.

Als het met een gewone soldeerbout ook kan, dan zal ik het zo wel doen. Alleen heb ik schrik dat de slaagkans dan wat achteruit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
Ik gebruik in zon geval meestal een soldeerbout met grote punt C of bijtel en veel loodhoudende tin, als dit niet lukt pak ik het component er met 2 normale soldeerbouten af! Dit heeft wel een risico dat het component dat je verwijderd te lang aan een punt van een soldeerbout blijft hagen en daardoor sneuvelt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:48

dragonhaertt

@_'.'

Als je het maar weinig gaat gebruiken en geld wil besparen zou ik tweezers achterwege laten.
Een tin-brug aanleggen en/of grote platte kop gebruiken is voor <0804 verpakkingen prima te doen.

Voor lastiger SMD werk kan je je geld beter uitgeven aan een hot-air station. Hiermee kan je ook méér pinnen tegelijk losmaken, én gnd pads en bga chips loskrijgen.

Die JBC tweezers zijn echt ideaal, maar niet persé nodig als je het maar af en toe gaat gebruiken.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:02

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als je een beetje zoekt kan je genoeg voorbeelden vinden dat mensen met een simpel koperdraad rondom de punt van de soldeerbout gewikkeld iedere soort SMD component wel los krijgen.

Verder moet ik zeggen dat JBC een heel groot assortiment aan stiften kent voor div SMD componenten. Misschien niet de goedkoopste oplossing maar wel 1 om te overwegen als je serieus aan SMD reparaties gaat werken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1