Ik (complete PC en game-noob) assisteer een jonge gamer (hardwarenoob) in het bouwen van een gamingsysteem met wat groeimarge voor de komende jaren. Als startpunt wil ik een NVIDIA GeForce GTX 980 TI 6144 MB gebruiken die ik nog in huis heb. Eens de GPU-schaarste voorbij is en de prijzen weer wat menselijk worden kan deze opgewaardeerd worden.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
gamen en basic huis-tuin-en keukenwerk zoals officegebruik en schoolwerk
Wat mag het systeem gaan kosten?
1500 euro max. Onder de 1200 zou mooi zijn
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
NVIDIA GeForce GTX 980 TI 6144 MB
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
alles behalve de videokaart (indien geschikt) en KVM
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen specifieke voorkeuren. Tot hiertoe vooral gebaseerd op wat surf- en googlearbeid en buillds hier op dit forum
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het systeem moet enkele jaren meekunnen mits wat upgrades hier en daar
Ga je overklokken?
ik vermoed van niet. Is dus geen must
Wat verwacht je van ons?
Vooral wat guidance in de bruikbaarheid van de huidige videokaart. Werkt de voorgestelde configuratie ook daadwerkelijk (zijn de componenten compatibel). Zijn bepaalde componenten overkill of schieten ze tekort?
Hieronder een voorgestelde configuratie
Al meteen wat vragen:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
gamen en basic huis-tuin-en keukenwerk zoals officegebruik en schoolwerk
Wat mag het systeem gaan kosten?
1500 euro max. Onder de 1200 zou mooi zijn
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
NVIDIA GeForce GTX 980 TI 6144 MB
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
alles behalve de videokaart (indien geschikt) en KVM
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen specifieke voorkeuren. Tot hiertoe vooral gebaseerd op wat surf- en googlearbeid en buillds hier op dit forum
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het systeem moet enkele jaren meekunnen mits wat upgrades hier en daar
Ga je overklokken?
ik vermoed van niet. Is dus geen must
Wat verwacht je van ons?
Vooral wat guidance in de bruikbaarheid van de huidige videokaart. Werkt de voorgestelde configuratie ook daadwerkelijk (zijn de componenten compatibel). Zijn bepaalde componenten overkill of schieten ze tekort?
Hieronder een voorgestelde configuratie
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i5-12600K Boxed | € 318,- | € 318,- |
| 1 | Moederborden | ASUS ROG Strix Z690-I GAMING WIFI | € 379,- | € 379,- |
| 1 | Processorkoeling | Cooler Master Hyper 212 Black Edition | € 35,- | € 35,- |
| 1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF552C40BB-16 | € 158,20 | € 158,20 |
| 1 | Voedingen | Corsair RM650 (2019) | € 64,90 | € 64,90 |
| 1 | Solid state drives | WD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C) | € 79,90 | € 79,90 |
| Totaal | € 1.035,- | |||
Al meteen wat vragen:
- Is de videokaart nog geschikt om in 2021 mee te gamen?
- Deze kaart werd geflasht door MacVidCards voor gebruik in een Mac. Kan deze gewoon rechtstreeks in een PC? En zo ja, kan dit ook met de voorgestelde configuratie?
- Ik heb een extra fan toegevoegd. Heb ik deze nodig als ik voor een boxed CPU kies?
- Volstaat de voorgestelde voeding?
- Beter 1x16GB of 2x8GB RAM?
- Ik heb nog geen case toegevoegd wegens kwestie van smaak... Zijn er bepaalde beperkingen waar ik rekening mee moet houden?
- Zie ik iets over het hoofd?