Oxidatie aardpunt CV-leiding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weekend warrior
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:27
Op het punt waar de aardkabel is aangesloten op de CV-leiding zie ik oxidatie. Nu heb ik geen idee wat dit is en wat de oorzaak hiervan is. Waarschijnlijk omdat ik niet weet op welke term ik moet zoeken. Wie kan mij een stukje op weg helpen?

Mogelijk relevante achtergrondinformatie:
- de woning is 18 jaar
- de huidige CV is 5 jaar
- Deze leiding zit vlak bij de CV

https://www.dropbox.com/s...9j/1638988137812.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s...xy/1638988137821.jpg?dl=0

Edit: thanks Mdpluimers. Het aansluit punt zal ik verplaatsen en met de term galvanische corrosie kan ik verder zoeken.

[ Voor 10% gewijzigd door weekend warrior op 08-12-2021 20:14 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mdpluimers
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 11-05 14:05
Het lijkt op jaren wat potentiaalverschil tussen aarde en de leidingen waardoor er ergens wat opgevreten wordt, galvanische corrosie. Oorzaak? Lastig. Misschien een tweede aansluiting ergens anders of een creatieve aarde aftappen van de radiatoren?
Ik zou er wat nieuwe klemmen aan zetten en de klemmen verzetten naar een andere plek, zodat de huidige plek niet meer verder aangevreten wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou ze losdraaien, schuren met staalwol of schuurpad en daarna weer monteren zoals ze nu zitten. De kans bestaat dat daar waar de boel écht op elkaar geklemd wordt helemaal geen oxidatie zit, er komt immers geen zuurstof bij op die plekken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dikke kans dat als je gaat schuren je de beschermlaag (zink?) er afschuurt.
Ik zou de klem zoals @Mdpluimers zegt gewoon een stukje opschuiven.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Tussen schuren of een met een schuurpad of staalwol over een oppervlakte poetst niet meteen je zinklaag weg. Als je grof schuurpapier gaat gebruiken, ja, dan is het zo weg. Even herformuleren, mijn tekst liep voor geen meter...

Tussen schuren (met schuurpapier) of met staalwol de oxidatie wegpoetsen zit een wereld van verschil. In het eerste geval ben je zo de zinklaag kwijt, wat je niet wilt. Poets je het met staalwol dan haal je alleen de oxidatie weg en gebeurt er niks met de zinklaag. Bovendien zijn de strak op elkaar geklemde delen hoogstwaarschijnlijk vrij van oxidatie.

[ Voor 54% gewijzigd door sypie op 08-12-2021 23:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mdpluimers
Juist niet schuren, zinklaag intact laten, om de juiste opbouw qua metalen in contact met elkaar te hebben zodat geen corrosie ontstaat (ben kwijt hoe het precies zat met verschil in spanningen van materialen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weekend warrior
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:27
Bedankt voor alle tips en suggesties! Ik heb het advies van Mdpluimers met betrekking tot het verplaatsen. Verder denk ik dat ik de roestige plekken met Hamerite ga verven om de plekken lucht dicht af te sluiten.

En de na situatie:
https://www.dropbox.com/s...q0/1639073553019.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s...id/1639073553010.jpg?dl=0

Edit: ik zal het draad vast zetten Mdpluimers, hier was ik mij niet van bewust. Wat betreft het vertinde draad. Als het alleen gaat om netter lijken laat ik het zo. Het aardedraad zit uiteindelijk aangesloten in een lasdop en lasdoos achter de CV. Die verbinding lijkt te maken met de aarde van het stroom net. Dit zijn allemaal koper kleurige draden. Naast de CV lijken deze ook te gaan naar het stopcontact en de buizen van de wtw-unit.

[ Voor 37% gewijzigd door weekend warrior op 09-12-2021 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mdpluimers
Het is netter om het met vertind koper te doen. Ik weet niet of het verplicht is vanuit NEN1010. Die draad zo vrij laten hangen is ook niet geheel conform.
Pagina: 1