Binnenmuur van gasbeton of gipsplaat/hout

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 17:48

Greyfox

MSX rulez

Topicstarter
We hebben recentelijk een woning gekocht waarvan de binnenmuren een metal stud constructie hadden:
Gipsplaat - profiel - steenwol - profiel - gipsplaat

Dat zijn weinig isolerende wandjes, en opvullen van gaten is op zijn minst lastig.
Die wandjes hebben we er dus uitgesloopt.

Maar wat nu terugplaatsen?
Van aannemers hoor ik gasbeton, maar ook een variatie op de metal stud:
Gipsplaat - hout - profiel - isolatie - profiel - hout - gipsplaat

Het grote voordeel van die variatie is dat er gewoon leidingen doorheen kunnen, maar verder kan ik er niet veel over vinden.

Iemand ervaring met die constructie?

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:07
Belangrijk voordeel van de gipsplaat variant is dat het droogbouw is en dus ook schoner bouwen.
Een houten plaat erbij maakt het iets stabieler en je kan nog eens makkelijk wat aan ophangen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:23

breinonline

Are you afraid to be known?

Ik neem aan dat je geluidsisolatie bedoeld? Je zal massa moeten toevoegen. Hout onder de gipsplaat helpt, gipsvezelplaat (fermacell) in plaats van gipsplaat ook.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:57
Als het je om goede geluidsisolatie gaat dan zou ik (kalk)stenenmuur opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox

Greyfox

MSX rulez

Topicstarter
Dank voor de reacties.

Het is gelukkig niet zo dat ik een drumstel moet isoleren, maar ik ken vanuit mijn huidige woning (2006) eigenlijk alleen een gasbeton binnenmuur.
Ik zoek eigenlijk niet eens zo iets heel bijzonders, beetje algemeen geaccepteerde isolatie op gebied van geluid en warmte.

Maar aangezien ik al 2 aannemers heb gesproken die met die metal stud variatie werken, vroeg ik me af of dat min of meer de standaard aan het worden is.
Afgezien van de voor/nadelen van beide opties, maakt het qua isolatie dan nog wat uit?
Mijn gevoel zegt dat een gasbeton muur altijd beter is, maar is dat ook zo?
Als het niet veel voor elkaar onder doet, dan is een wand waar makkelijk leidingen doorheen kunnen, wel aantrekkelijk.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaltheseFalcon
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Greyfox schreef op woensdag 8 december 2021 @ 21:19:

Maar aangezien ik al 2 aannemers heb gesproken die met die metal stud variatie werken, vroeg ik me af of dat min of meer de standaard aan het worden is.
Afgezien van de voor/nadelen van beide opties, maakt het qua isolatie dan nog wat uit?
Mijn gevoel zegt dat een gasbeton muur altijd beter is, maar is dat ook zo?
Als het niet veel voor elkaar onder doet, dan is een wand waar makkelijk leidingen doorheen kunnen, wel aantrekkelijk.
Ik denk niet dat het een standaard betreft, maar meer een economische beslissing. Met een houten skelet kun je zeer snel grote oppervlakten aan wanden neerzetten. De houten platen hebben enkel de functie dat je daar makkelijk in kunt schroeven (geen hollewandpluggen). Bij de renovatie van mijn woning zijn de meeste wanden op deze manier opgetrokken. Op enkele plekken heb ik gebruik gemaakt van kalkzandsteen of cellenbeton. Vaak gaat het dan om kleine oppervlakten zoals het dichtmaken van een oude deurpost.

The stuff that dreams are made of

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Metalstuds/houten geraamte is inderdaad wel wat je het meest tegenkomt voor een scheidingswandje.
Met stenen muur moet je wel kijken naar de ondervloer/verdieping er onder ivm het gewicht.
Geluids isolatie stenen muur of metalstuds is wel aanzienlijk verschil.
Warmte isolatie is volgens mij om het even.
Persoonlijk zou ik alleen stenen muur nemen als geluidsisolatie het criteurium is. Of als er geen enkele leiding in verwerkt wordt, dan kan het ook een snelle manier zijn. In alle andere gevallen neem ik metalstuds

[ Voor 4% gewijzigd door barry86 op 09-12-2021 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox

Greyfox

MSX rulez

Topicstarter
barry86 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 08:29:
Metalstuds/houten geraamte is inderdaad wel wat je het meest tegenkomt voor een scheidingswandje.
Dan bedoel je de traditionele manier, dus met gipsplaat aan beide zijden van een profiel?
Of de variant met de extra houtplaat?

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 01:31
metalstud (en ook HSB) is vooral makkelijk en snel (en dus goedkoop) neer te zetten.

Heb zelf alles opgetrokken in cellenbeton. Dat waren de oude muren ook (stonden deels los, deels op de verkeerde plek).

HSB/metal stud kan vast heel goed zijn, maar ik heb er te weinig ervaring mee om blind de juiste keuzes te kunnen maken. En ik vond het grote boze internet verre van eensgezind op dit vlak (met name geluidsisolatie, wat ik toch wel een stukje luxe vind in huis).

Heb best vaak hsb muren gehad waar je de persoon aan de andere kant kon horen denken (niet zelf gebouwd, geen idee hoe ze opgebouwd waren).
Wou er niet achteraf achter komen dat alle muren waardeloos zijn.

Aangezien we alles zelf opgemetseld hebben was het kostenargument ook van tafel. een frame + isolatie + houten platen + gips(vezel)platen is (zeker anno nu) niet echt goedkoper. En zonder houtplaat zou ik het nooit doen. Dan zit er echt geen stevigheid in imo.

[ Voor 4% gewijzigd door timberleek op 09-12-2021 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
Je originele opbouw (metalstud en aan 2 kanten dunne gipsplaat) is inderdaad niets qua geluidsisolatie. (Het is vast een typo, maar was de ene kant van de muur aan andere profielen gevezen dan de andere kant? Dan was dat een slimme opbouw tegen contactgeluid, maar er zit nauwelijks massa in dus geluid gaat er toch zo door). Ik zou dit nooit toepassen, houten plaat er onder is grote meerwaarde voor minimaal prijsverschil.

Door houten platen toe te voegen, komt er massa bij en wordt er veel meer geluid gedempt, zo'n opbouw heb ik op zolder en dat is echt veel beter qua geluid; mooi meegenomen is dat je ook gewoon een schroef in de muur krijgt. Hier wel een metalstud profiel waar aan beide kanten de houten platen in zijn geschroefd; aparte profielen zouden contactgeluid iets beter moeten tegenhouden in theorie, ook bestaan er speciale geluidsdempende profielen, maar daar zie ik niet direct meerwaarde in.
Ik vroeg ook de timmerman eens na; metalstud of houten profiellatten is nagenoeg gelijk qua kostprijs, werk en eindresultaat, is net waar ze het handigst mee uitkomen (en soms zelfs door elkaar).

Want op de bakstenen muur een verdieping lager, daar hoor je het gewoon als je aan de andere kant tegen bonkt, dat hou je niet tegen; mss als je 2 stenen muren maakt met spouw tussen 8)7 .

[ Voor 16% gewijzigd door naftebakje op 13-12-2021 10:15 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox

Greyfox

MSX rulez

Topicstarter
Precies, mijn foutje, er zatten niet 2 profielen tussen maar aan beide kanten van het profiel zat een gipsplaat geschroeft.
Het geheel was 7 cm dik.

Maar als je naar een constructie gaat met houten platen, dan wordt alles minimaal 2 cm dikker.
Is de oplossing met hout dan altijd zeg 10 cm dik?

Mbt de cellenbeton blokken, daar neigt wel mijn voorkeur naar, ik hou wel van massief.
Van 20 jaar geleden ken ik het merk Ytong, is dat nog steeds waar veel mee gebouwd wordt?

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 13:23

breinonline

Are you afraid to be known?

Merk cellenbeton maakt niet zoveel uit. Maar echt heel geluidswerend is 7cm cellenbeton ook niet moet ik zeggen. Ik kan echter niet de 1:1 vergelijking doen daar ik geen hout/gipsplaten muurtje heb.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
In kantooromgevingen wordt ook wel dubbelgips gebruikt, voor wat betreft stevigheid is gips sterk genoeg. Voordeel van gips qua energie is dat het minder massa is en dus sneller op temperatuur, nadeel ook sneller koud. Alhoewel dat zomers dus echt wel weer een voordeel is. Je huis koelt 's avonds veel sneller af.
Geluids isolatie durf ik weinig over te zeggen is denk ik ook afhankelijk van het geheel.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfSam
  • Laatst online: 11-06 12:37
Het heeft beide voordelen. Als je daadwerkelijk zoveel mogelijk geluid wil isoleren dan wint pure massa het vrijwel altijd. Dus een kalkzandsteen wand, een gibo wand of een cellenbeton. Echter komt een HSB (houten skeletbouw) aardig in de buurt mits goed gedaan. Zet een houten geraamte neer. Maak 1 kant dicht met OSB platen (ook welk achterhout genoemd) en zet daar dan nog een stuc plaat tegenaan. Gooi hem vol met isolatie materiaal en maak de andere kant dicht met achterhout en dan gips. Een metalstud wand is niets anders dan een HSB wand, maar in plaats van een houten geraamte heb je een blikken geraamte. Met U-profielen horizontaal en C-Profielen verticaal. Dit noemen ze ook wel een snelbouw systeem. Het blik is sneller op maat te maken omdat het niet op de mm komt (U-Profiel gaat in je C-Profiel) en ze zijn sneller aan elkaar vast te maken met behulp van een speciale tang, ipv met schroeven. Eventueel kan je het achterhout ook tussen de profielen maken door een lijntje in je achterhout te freezen waar het kleinstukje van je C-Profiel in valt. Dit is alleen nodig wanneer je zo smal mogelijk probeert te bouwen en toch nog iets zwaars wilt kunnen ophangen.

Het voordeel van een HSB wand is dat je moeilijkere vormen er mee kunt maken. Een punt dak of ergens onder een schuindak bouwen is vaak makkelijker en mensen hebben meer ervaring en gereedschap met hout.

[ Voor 0% gewijzigd door SonOfSam op 13-12-2021 11:18 . Reden: typos ]

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 10-06 09:54
als het puur een scheidingswand wordt zou ik de aannemers vragen wat het goedkoopst is

ls je voor jezelf cellenbeton wil ivm stabiliteit en omdat je dat gewend bent dan ben je duurden uit denk ik omdat er wellicht nog leidingen ingefreesd moeten worden en wand uitvlakken voordat je er een glasvlies tegenaan kan plakken

ik heb ervaring met een metalstud wand die als geluidsabsorberend moest dienen (sportschool), ook dat werkt wel maar de wand is bijna 15cm dik geworden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
Greyfox schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:58:
Precies, mijn foutje, er zatten niet 2 profielen tussen maar aan beide kanten van het profiel zat een gipsplaat geschroeft.
Het geheel was 7 cm dik.

Maar als je naar een constructie gaat met houten platen, dan wordt alles minimaal 2 cm dikker.
...
Standaard deurkaders zijn te koop in vaste maten, ik liet me door de timmerman vertellen dat met osb in de wand de dikte perfect uitkomt om de dunste deurkaders zo te gebruiken, zonder te moeten zagen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Wat ik zelf nog niet heb toegepast, maar wel heb gelezen / gezien. Is een dubbele metal stud wand, dus:

Gips - Hout - Metalstud met isolatie - hout / Luchtspouw / Metalstuds met isolatie - hout - gips.

Ook goed geluidsisolerend, maar wel dubbelwerk en dubbele kosten. Maar een goede optie als je geen dragende vloer hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:39
Greyfox schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:58:
Het geheel was 7 cm dik.

Ja, standaard sponningmaten van kozijnen zijn 70mm en 94mm.

Afbeeldingslocatie: https://www.houtmarkt.nl/uploads/cache/binnendeurkozijn-stomp-1-4.png

Met houten of metalen profielen van 44/45mm kom je op 12,5 + 44 + 12,5 = 69mm. Als je daar nog spaanplaat van 10mm aan beide kanten bij doet kom je op 89mm.

Of als je profielen van 69/70mm gebruikt kom je uit op die 94mm.

Als het dun moet blijven kan je misschien houten profiel van 27mm nemen. Dan kom je met gips en hout op 72mm uit. Dat zou nog niet lelijk gaan worden met het kozijn. Ik heb het alleen nog nooit iemand zien doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfSam
  • Laatst online: 11-06 12:37
barry86 schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:51:
Wat ik zelf nog niet heb toegepast, maar wel heb gelezen / gezien. Is een dubbele metal stud wand, dus:

Gips - Hout - Metalstud met isolatie - hout / Luchtspouw / Metalstuds met isolatie - hout - gips.

Ook goed geluidsisolerend, maar wel dubbelwerk en dubbele kosten. Maar een goede optie als je geen dragende vloer hebt.
Volgens mij wordt dit vrijwel alleen als woning scheidende wand gebruikt.

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Hier heb ik boven alles met HSB gedaan.
Tussen de slaapkamers zit een houten frame met aan weerszijden 12mm gefineerd spaanplaat ( kon dit gratis krijgen platen van ongeveer 4 bij 2 meter)
Daar heb ik dan weer gipsplaat tegen geschroefd de wanden zitten vol met steenwol.

Geluid tussen de voorste 2 kamers komt nu via het plafond want daar zit geen isolatie in omdat het dak al geisoleerd was |:(
Maar de wanden zijn knap geluidswerend de achterste kamer wordt gescheiden door het trapgat en daar hoor je helemaal niks.
Het is me te gek om de plafonds open te breken van de voorste kamers, maar dan zou het geluid tussen de kamers echt weg zijn vermoed ik.

Ik zou ook altijd kiezen voor hout ipv metalstud. (Blikrommel :+ )

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:35

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ronald.42 schreef op maandag 13 december 2021 @ 15:37:
Hier heb ik boven alles met HSB gedaan.
Tussen de slaapkamers zit een houten frame met aan weerszijden 12mm gefineerd spaanplaat ( kon dit gratis krijgen platen van ongeveer 4 bij 2 meter)
Daar heb ik dan weer gipsplaat tegen geschroefd de wanden zitten vol met steenwol.

Geluid tussen de voorste 2 kamers komt nu via het plafond want daar zit geen isolatie in omdat het dak al geisoleerd was |:(
Maar de wanden zijn knap geluidswerend de achterste kamer wordt gescheiden door het trapgat en daar hoor je helemaal niks.
Het is me te gek om de plafonds open te breken van de voorste kamers, maar dan zou het geluid tussen de kamers echt weg zijn vermoed ik.

Ik zou ook altijd kiezen voor hout ipv metalstud. (Blikrommel :+ )
Zo min mogelijk electra punten maken vlak bij elkaar aan beide kanten van de wand. Rondom altijd een dichtingsband gebruiken. en zoals je terecht zegt vergeet dingen als het plafond en of het knieschot niet. meestal komt de overlast daar vandaan. als je dubbel gips (of hout) gebruikt dan rondom de boel na de eerste laag afdichten met bv kit. dan heb je vrij simpel een prima presterende wand. en naden tussen de lagen laten verspringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-06 13:52
Ik heb laatst ytong g5 (100mm) weggezet tegen metalstuc (50 en 100) met steenwol en metalstuc zou dan juist een betere aanzienlijk hoger warmte isolatie en geluidsisolatie moeten hebben.

Combineer je dit met met osb of dubbel gips, zou je volgens mijn berekening een veel betere isolatie moeten hebben dan ytong muur (gasbeton)

enige is dat de gemiddelde Nederlander, dit nog niet echt gewend is en het vergt natuurlijk meer plannen)

cijfers:

RD(warmte, hoger is beter)
NRC: (Geluid, hoger is beter, laagste band (bass geluid, telt hierbij niet mee, 1.0 = max)

ytong G5/ 100mm:
RD 0.65
NRC: 0.1

Steenwol (50mm)
RD: 1.35
NRC: 0.65

Steenwol (100mm)
RD: 2.7
NRC: 0.9

[ Voor 21% gewijzigd door badboyqxy op 13-12-2021 16:33 . Reden: cijfers toegevoegd: ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Greyfox schreef op woensdag 8 december 2021 @ 18:23:
We hebben recentelijk een woning gekocht waarvan de binnenmuren een metal stud constructie hadden:
Gipsplaat - profiel - steenwol - profiel - gipsplaat

Dat zijn weinig isolerende wandjes, en opvullen van gaten is op zijn minst lastig.
Die wandjes hebben we er dus uitgesloopt.

Maar wat nu terugplaatsen?
Van aannemers hoor ik gasbeton, maar ook een variatie op de metal stud:
Gipsplaat - hout - profiel - isolatie - profiel - hout - gipsplaat

Het grote voordeel van die variatie is dat er gewoon leidingen doorheen kunnen, maar verder kan ik er niet veel over vinden.

Iemand ervaring met die constructie?
Ytong is het makkelijkst te verwerken, als lijmblokken.
G5 is 10cm dik, en de "zwaarste" versie.
G4 heb je ook in 7cm blokken

Ytong technische data

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-06 12:01
badboyqxy schreef op maandag 13 december 2021 @ 16:18:
Ik heb laatst ytong g5 (100mm) weggezet tegen metalstuc (50 en 100) met steenwol en metalstuc zou dan juist een betere aanzienlijk hoger warmte isolatie en geluidsisolatie moeten hebben.

Combineer je dit met met osb of dubbel gips, zou je volgens mijn berekening een veel betere isolatie moeten hebben dan ytong muur (gasbeton)

enige is dat de gemiddelde Nederlander, dit nog niet echt gewend is en het vergt natuurlijk meer plannen)

cijfers:

RD(warmte, hoger is beter)
NRC: (Geluid, hoger is beter, laagste band (bass geluid, telt hierbij niet mee, 1.0 = max)

ytong G5/ 100mm:
RD 0.65
NRC: 0.1

Steenwol (50mm)
RD: 1.35
NRC: 0.65

Steenwol (100mm)
RD: 2.7
NRC: 0.9
Dat verbaast me niets. Ik heb in een appartement gewoond waar woningscheidende wanden waren uitgevoerd in metalstrud+minerale wol, met aan beide zijden een dubbele laag gipsplaten en stond er daar versteld van hoe goed dit isoleerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schilderstape
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:00
De NRC Waarde, ook wel Noise Reduction Coëfficient genoemd, is de technische benaming voor een waarde die duidelijk maakt hoeveel geluid een materiaal absorbeert. Hoe hoger de waarde, hoe beter een akoestisch paneel het geluid absorbeert. https://acoustinorm.nl/kennisbank/waardes/nrc-waarde/
Dit zegt dus niet direct is over de geluidisolatie, waarbij de doorgegeven energie bepalend is.

Je moet op zoek naar een wand/constructie waarbij de isolatiewaarde in dB is gegeven.
Pagina: 1