Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gepensioneerde ouders energie laten meten

Pagina: 1
Acties:

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:58
Ik zoek een praktische oplossing die mijn ouders kunnen gebruiken om energie te meten in huis.

Momenteel verbruiken zij in een oude woonboerderij zo'n 33kWh per dag en dat is echt te gortig. Ze wonen met drie en verbruiken voor een huishouden van 7 á 8 personen. Aan de slag dus!

Maar, ik heb geen tijd om het voor ze te doen en wil ze dus zelf de tools bieden om het hele huis rond te gaan, op zoek naar de grootverbruikers. Ze beschikken enkel over een smartphone of tablet en zoeken geen hubs, bridges of andere zaken om via de app energie te meten.

Waarom geen 'domme' meter? De energie-aanbieder geeft het verbruik per dag weer dus het idee is dat we per dag apparaten op willen gaan meten. Om te voorkomen dat ze om 00:00 moeten aflezen, zou het handig zijn als dat via een app inzichtelijk kan worden.

Het product dat we nu op oog hebben zijn Shelly Plugs (s), in het scenario:
- Dag 1&2: Shelly Plug in een straalkachel + Shelly plug in de Quooker.
- Dag 3: opschrijven verbruik gemeten apparaten dag 1&2 en vergelijken met het dagverbruik in de Greenchoice app.
- Dag 4&5: Shelly pluggen in twee nieuwe apparaten.
- Dag 6: opschrijven verbruik gemeten apparaten dag 4&5 en vergelijken met het dagverbruik in de Greenchoice app.
- Repeat!

Daarmee wordt per dag inzichtelijk hoe groot het aandel was van een bepaald apparaat t.o.v. gehele verbruik van de dag en worden we dus stap voor stap 'wijzer'. :)

Kan iemand mij aangeven welke (slimme) energiemeter hier handig voor is? Welke levert de handigste ouders-proof portal of webinterface of app? Essentiële informatie voor een juiste koop.

Edit voor wat huis-stats:
Oude boerderij, heeft 7Mw zonnepanelen, twee elektrische boilers, vloerverwamingspompen op gas gestookt voor zo'n 200m2, 15m2 electrische vloerverwarming, en 9 kamers. Electrische straalkachel voor naast de stoel van een oude tante van 89 jaar. Gasverbruik staat los van deze discussie, dat kost sowieso al 300 euro per wintermaand..

[ Voor 9% gewijzigd door Tomino op 09-12-2021 11:12 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:31

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Aanvullend kan je eens kijken naar diensten die je meter uitlezen, zoals enelogic of umeter.
Dan heb je al een stuk meer data zodat je wat gerichter kan zoeken.

Een lijstje met apparaten kan ook al helpen, zeker als je selecteert op "potentiele grootverbruiker".
(dikke boiler, of kapotte koelkast?)

Wise enough to play the fool

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-10 09:54
Zou eigenlijk investeren in slimme stekkers die via WiFi werken en dit koppelen aan (freeware)domotica software die het spul dan kan uitlezen via het netwerk (en dus niet gebruikmaken van zwave/zigbee, want extra investering).

Kunnen zij lekker hun gebruikelijke ding doen, niet per ongeluk vergeten notities te maken (of schrijffouten) .
Zo heb je 100% het huishouden in beeld van 100% van de tijd. Eind v/d rit gooi je de investering weer op MP of hier op de V&A. Of wellicht vinden ze het inzicht leuk en mag je een tablet/telefoon aansluiten op een kleine UI portal van de domotica software.

• riberts
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 00:27
hallo Tomino,

ik denk dat https://www.homewizard.nl/ hier wel mooie spullen voor heeft.
hierbij kan je het totale verbruik zien met de homewizard p1 meter en de losse sockets kan je dan verschillende apparaten meten.

zo hebben wij het bij ons ook gedaan en dat gaat echt perfect.
alles overzichtelijk in 1 app.

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-11 20:16
Lees nergens dat die shelly dingen energieverbruik kunnen meten.

Ik zou overigens niet te moeilijk doen. Je hoeft niet per se 100% energieverbruik te verklaren om inzicht te krijgen, het is geen wetenschsppelijk onderzoek. Koop gewoon een simpel ding en laat dat 3 dagen zitten en schrijf het op samen met het tijdsinterval en ga zo verder. Als ik lees straalkachel als standaard verbruiker hoef je naar mijn idee ook niet veel verder zoeken. Het verbruik van ander spul zal uiteindelijk marginaal zijn. Maak een lijstje en je kan de usual suspects wel aanwijzen.

Ze zijn met pensioen dus ze hebben vast de tijd om dit uit te voeren en doen het liever op papier dan met een ingewikkeld wifi apparaat.

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-11 09:50
Fore! schreef op woensdag 8 december 2021 @ 16:41:
Zou eigenlijk investeren in slimme stekkers die via WiFi werken en dit koppelen aan (freeware)domotica software die het spul dan kan uitlezen via het netwerk (en dus niet gebruikmaken van zwave/zigbee, want extra investering).

Kunnen zij lekker hun gebruikelijke ding doen, niet per ongeluk vergeten notities te maken (of schrijffouten) .
Zo heb je 100% het huishouden in beeld van 100% van de tijd. Eind v/d rit gooi je de investering weer op MP of hier op de V&A. Of wellicht vinden ze het inzicht leuk en mag je een tablet/telefoon aansluiten op een kleine UI portal van de domotica software.
Jep, ga voor stopcontacten die stroom meten (bijvoorbeeld van Blitzwolf, die werken via Zigbee, aansluiten op een conbee/deconz), sluit het aan Homeassistant aan en gebruik hun nieuwe energy dashboard, dat is echt gemaakt hiervoor:
https://www.home-assistan...4/home-energy-management/
en
https://www.home-assistant.io/docs/energy/
en
https://www.home-assistan...nergy/individual-devices/

• Tomino
MBvB schreef op woensdag 8 december 2021 @ 17:11:
Lees nergens dat die shelly dingen energieverbruik kunnen meten.

Ik zou overigens niet te moeilijk doen. Je hoeft niet per se 100% energieverbruik te verklaren om inzicht te krijgen, het is geen wetenschsppelijk onderzoek. Koop gewoon een simpel ding en laat dat 3 dagen zitten en schrijf het op samen met het tijdsinterval en ga zo verder. Als ik lees straalkachel als standaard verbruiker hoef je naar mijn idee ook niet veel verder zoeken. Het verbruik van ander spul zal uiteindelijk marginaal zijn. Maak een lijstje en je kan de usual suspects wel aanwijzen.

Ze zijn met pensioen dus ze hebben vast de tijd om dit uit te voeren en doen het liever op papier dan met een ingewikkeld wifi apparaat.
Thanks! Jouw voorstel is ook mijn fallback-optie. Het huis is nogal complex, en heeft 7Mw zonnepanelen, twee elektrische boilers, vloerverwamingspompen (gas gestookt) voor zo'n 200m2, 15m2 electrische vloerverwarming, en 9 kamers. Vandaar de extra logging om die complexiteit te overzien.

Ik wacht even andere reacties af, maar helpt al zeker tot nu toe!
teacher schreef op woensdag 8 december 2021 @ 16:41:
Aanvullend kan je eens kijken naar diensten die je meter uitlezen, zoals enelogic of umeter.

Een lijstje met apparaten kan ook al helpen, zeker als je selecteert op "potentiele grootverbruiker".
Ook een goede tip, echt een quick win!

[ Voor 19% gewijzigd door Tomino op 09-12-2021 11:09 ]

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik heb heel veel kunnen doen met een youless plus gratis koppeling naar enelogic (=website). Met de app kan je instantaan vermogen zien, dus je kunt dan zien wat het effect is als je een lamp aanzet. Met enelogic kan je dagverbruik zien. Het ding leent zich er niet zo voor om per apparaat het gebruik over langere tijd inzichtelijk te maken.

Update: begin met de electrische vloerverwarming en twee electrische boilers, ik gok dat dat de grootverbruikers zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door KabouterSuper op 08-12-2021 17:27 ]

When life gives you lemons, start a battery factory

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
Staar je niet blind op hoog vermogen apparatuur... Met name de Quooker... Die is niet meer dan een krappe kWh ;-)

Kleine sluipverbruikers zijn killing:
24uur 41W = 1kWh

Stap 1 is elektrische vloerverwarming... Badkamer? Lekker knus daar? Daar stamp je zo 400W en meer in zonder veel bijzonders te merken. Dat tikt wel aan. En die vloerverwarming zit waarschijnlijk geen stekker aan om een Shelly tussen te zetten.

Greenchoice heeft een service in het klantenportaal om verbruik te categoriseren. Meteen aanzetten, kan een hulp zijn in welke categorie je moet gaan zoeken.

[ Voor 16% gewijzigd door Ronald op 08-12-2021 17:32 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Hier ook Shelly Plug in gebruik, met de app op je telefoon/tablet kun je precies het verbruik zien van het apparaat (y)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mCypcRo_8g09J_HpGQ6YI0DUiCI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JtpR2DMFrRpwEyfmQp7wBQWO.jpg?f=fotoalbum_large

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:16
@Tomino
Je kan gratis de slimme meter registreren bij https://enelogic.com/
Dan krijg al een redelijk nauwkeurig overzicht van je verbruik.

• HereIsTom
@chrisborst Umeter is beter; https://umeter.nl/

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:16
Sterk verhaal, want?
De website ziet er een stuk amateuristischer uit dan die van Enelogic.

• Tomino
Ronald schreef op woensdag 8 december 2021 @ 17:31:
Greenchoice heeft een service in het klantenportaal om verbruik te categoriseren. Meteen aanzetten, kan een hulp zijn in welke categorie je moet gaan zoeken.
Uitlezen gaat nu per 15 min, maar nóg verder krijg ik het niet. Hebben wij dezelfde functionaliteiten in het dashboard? Misschien handig als je aan de hand van een screenshot laat zien waar jij die functie hebt gevonden, ook handig voor andere lezers!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GgSUC2CZfAk4ZUfHiGoVLCnoRtY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z2tVWoKRFjTje0pGOE3MkCTi.png?f=fotoalbum_large
HereIsTom schreef op woensdag 8 december 2021 @ 17:37:
Hier ook Shelly Plug in gebruik, met de app op je telefoon/tablet kun je precies het verbruik zien van het apparaat (y)

[Afbeelding]
Jouw screenshot zegt meer dan 1000 woorden, dank!

[ Voor 42% gewijzigd door Tomino op 08-12-2021 17:54 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
@Tomino Ik heb geen Greenchoice meer... ze wilden me niet voldoende graag als klant houden...
Er zat een optie in de website om op basis van die 15 minuut data analyses uit te laten voeren.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Even een zijweg inslaan: willen ze wel besparen? Of vind jij dat ze dat moeten?

Bij mijn ouders beetje vergelijkbaar. ze hebben een waterbed (sowieso al een stroomvreter!) en dan vervolgens 's ochtends het raam wijd openzetten en een poos het beddengoed uit het raam laten luchten (waardoor waterbed dus flink moet bijstoken). Bijna alle kamers een Sonos speaker staan die 24/7 op input staat te wachten, flinke OLED die hele avond staat te stralen, CV op 22°C. Dat soort dingen 8)7

Ik heb het ze wel eens laten zien in grafiekjes, maar het interesseert ze gewoon niet. Prima, als zij die maandlasten er voor over hebben dan laat ik het verder ook los :z

Je noemt bijv. een straalkachel: blijkbaar vinden ze dat gewoon comfortabel en misschien fijner dan bijv. een fleecekleedje?

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 08-12-2021 19:04 ]

• HereIsTom
chrisborst schreef op woensdag 8 december 2021 @ 17:46:
[...]

Sterk verhaal, want?
De website ziet er een stuk amateuristischer uit dan die van Enelogic.
Kan best wezen, maar het overzicht en inzicht is veel beter bij Umeter, ook blijven de gegevens jaren lang bewaart bij een gratis account, bij Engelogic maar 6 maanden.

https://my.umeter.nl/#/electricity

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-11 18:39
Als je ouders nogal digibeten zijn, dan kan je ook een paar tussenstekkers kopen bij een willekeurige bouwmarkt en die van tijd tot tijd verhuizen naar andere verbruikers.
Kladblokje erbij om verbruiker, datum-tijd en verbruik op te schrijven en klaar.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:31

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Tomino schreef op woensdag 8 december 2021 @ 17:24:
[...]

en heeft 7Mw zonnepanelen, twee elektrische boilers, vloerverwamingspompen voor zon 200m2, 15m2 electrische vloerverwarming, en 9 kamers.
Die vloerverwarming.... 15m2 keer 150 watt keer 8 uur per dag; dat zou zomaar 1/3 tot de helft van je verbruik kunnen zijn.

Wise enough to play the fool

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Pi met domticz en een P1 poortlezer. Dan heb je gas per uur en elektra per 5 minuten als je wilt.
Vloerverwarming pomp is een hele goede. Dat zijn stroomvreters pur sang. Pompschakelaar kostje ca 40 euro en schakelt de pomp alleen aan als er warmtevraag is (en in de zomer eens per dag om vastlopers te voorkomen).
Vervolgens met een losse slimme stekker als pricewatch: TP-Link Wi-Fi Smart Plug HS110 (NL-stekker) het huis door en je weet ook waar de slurpers zitten.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Tomino schreef op woensdag 8 december 2021 @ 17:53:
[...]

Uitlezen gaat nu per 15 min, maar nóg verder krijg ik het niet. Hebben wij dezelfde functionaliteiten in het dashboard? Misschien handig als je aan de hand van een screenshot laat zien waar jij die functie hebt gevonden, ook handig voor andere lezers!

[Afbeelding]
[...]

Jouw screenshot zegt meer dan 1000 woorden, dank!
Denk je dat er in een tijdslot van 15 minuten ineens 500 euro aan stroom verstookt gaat worden?

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21:52
volgens mij zoek je dit :https://www.conrad.nl/p/b...cker:feed:1611632:1611632
of iets dergelijks, geen hubs, accounts, wachtwoorden etc maar gewoon simpel, display met verbruik en kosten.
Maar dat doet het alleen voor de stekker dingen en niet voor de niet stekker dingen.
Kleine opsomming;
el vloerverwarming 30 w/m2 x 15 * 24 uur = 10 kwh/ per dag - als die voor hoofdverwarming gebruikt wordt gaat het heel hard.
Als ze 2 ouderwetse vloerverwarmingspompem hebben kan dat ook hard gaan, ordegrote kwh per pomp per dag
straalkacheltjes - mijn straalkacheltje verbruikt net zoveel als mijn hele warmtepomp om alleen een paar warme voeten te krijgen. zitten tussen de 1,5 en 2,5 kw vermogen, dus als die een dagje aanstaat samen met de vloerverwarming ben je er al.

vergis je verder niet in dat het een huis met 9 kamers en 4 buitenmuren is en dus ook gewoon 4 keer zoveel energie verbruikt als een standaard rijtjeshuis als je niks aan serieus isoleren he t gedaan en wel alle vierkante meters gebruikt

• andre metz
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:35
Toen wij in ons huis kwamen wonen zaten er overal halogeenspotjes ingebouwd. 6 in de woonkamer en 6 in de keuken. 40 watt per stuk. Dat was al 500 watt verlichting die in de winter van 7 uur per dag aanstaat. 3,5 kwh Het eerste jaar heb ik alles vervangen door led. Dat was 8 jaar geleden en toen nog vrij duur. Nu zeker een no brainer. Alle andere lampen in huis zijn nu ook led. Kijk dus eens kritisch naar de verlichting. Oude mensen draaien rustig overal 60 watt peertjes in.

Cooker heb ik ook en nu zo aangesloten dat hij ook als close boiler werkt. Direct warm water en scheelt gas. Ik meet nog geen 1,5 kwh per dag aan gebruik gemiddeld.
Voor de rest koelkast, tv, vriezer, wasmacnine, vaatwasser. Als het wat moderne modellen zijn zit daar het verbruik ook niet. Je noemt zelf de boosdoenders al op. Straalkachel bij oma, (vervangen door infrarood paneel) 2 boilers (waarom voor 2 a 3 personen) dat kan de cv ketel toch ook leveren.

[ Voor 5% gewijzigd door andre metz op 09-12-2021 20:26 ]

• The Eagle

The Eagle

Vergeet evt mechanische ventilatie niet. Dat doet ook rustig 60w gemiddeld.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:51
The Eagle schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 09:05:
Vergeet evt mechanische ventilatie niet. Dat doet ook rustig 60w gemiddeld.
Als het een ouwe wisselstroommotor is wel ja.
andre metz schreef op donderdag 9 december 2021 @ 20:24:
Toen wij in ons huis kwamen wonen zaten er overal halogeenspotjes ingebouwd. 6 in de woonkamer en 6 in de keuken. 40 watt per stuk. Dat was al 500 watt verlichting die in de winter van 7 uur per dag aanstaat.
Was hier ook ja, 500 watt die minimaal de helft van de dag aanstond aleen voor een paar lampjes. 8)7
Met die 500 watt en de airco verwarm ik nu de hele benedenverdieping en dan brandt het licht er nog bij.

Maar elektrische vloerverwarming ja, als er iets afschuwelijk veel stroom vreeg zonder dat je er iets van merkt is dat het wel.
En dan nog 15 m2 ook, terwijl er gewoon een CV in huis is. Wi laat zoiets aanleggen :'(

[ Voor 12% gewijzigd door ASW1 op 10-12-2021 11:22 ]

• The Eagle

The Eagle

Ik heb een gelijkstroom MV ding en dat doet op zijn max 85w. Standje 1 gelukkig een stuk minder ;)
Die oudere wisselstroomdingen zijn nog veel erger ja :X

• Tomino
Bedankt voor alle tips zover! Jullie stellen enkele vragen zoals, waarom zijn er twee boilers nodig op 2 á 3 personen? Dat komt omdat het huis niet uit 1 gedeelte bestaat en verderop het perceel nog een pand staat. Te veel ruis in ieder geval om hier volledig uit te leggen :)

In ieder geval zijn er Shelly Plugs onderweg. Het screenshot trok mij over de streep.
HereIsTom schreef op woensdag 8 december 2021 @ 17:37:

[Afbeelding]
Daarnaast ook extra inzicht bij Umeter (inclusief PV + Stroom, helaas komt gas met een vrachtwagen -buitengebied).
teacher schreef op woensdag 8 december 2021 @ 16:41:

Binnenkort lekker aan de slag met de vloerverwarmingspompen, straalkachel, boilers, koelkasten en vriezers. Voor het goede vergelijk zal ik een week lang de vloerverwarming in de badkamer uitschakelen en kijken wat daar het verbruik van is (want: geen stekker).

[ Voor 78% gewijzigd door Tomino op 03-03-2022 18:30 ]

Pagina: 1