Bedrading zonnescherm en rolluiken nieuwbouwhuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Molbaas
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 29-10-2025
Dag allemaal,

Voor een nieuwbouwwoning moet ik binnenkort aangeven waar ik bedrade PVC-leidingen wil hebben zitten voor een zonnescherm beneden en twee rolluiken op de slaapkamer boven.

Ik wil deze graag draadloos kunnen bedienen met daarnaast een schakelaar dan wel een afstandsbediening.
Naar ik van de aannemer begrijp wordt er door hun geen schakelaar o.i.d. geplaatst.

Mijn vragen:
a) Is een specificatie locatie wenselijk (midden boven het kozijn van zonnescherm cq het rolluik)?
b) De rolluiken zullen worden gescheiden door een tussenmuur van een kleine meter breed:
- Kunnen beide rolluiken op eenzelfde bedrade leiding worden aangesloten, of laat ik er beter een per rolluik plaatsen?
c) Dienen er nog specificaties voor de soort bedrading te worden opgegeven (dikte, 3 vs 4draads).
d) Tips voor welk merk motor/elektra. Ik zie terug dat mensen Somfy bijv. duur vinden.

Hartelijk dank alvast!

Alle reacties

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-01 17:00

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Doorgaans worden screens en rolluiken geleverd met de kabel eraan. Zorg voor een loze leiding vanuit je raamsparing naar een bereikbare inbouwdoos.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-01 15:08
@deWit Wat als die kabel niet lang genoeg is?

Voorzie een 5-draads kabel naar waar de rolluikkast komt; dan kan de raamplaatser deze daar aansluiten.
De 2 fasedraden en aarding indien je draadloos werkt (met een duur systeem). Als je dit zou doen, voorzie dan toch een inbouwdoos met gewone afdekplaat en de 2 schakeldraden, dan kan daar later toch nog een schakelaar steken zonder kap en breekwerk.
De 2 fasedraden en aarding, en 2 schakeldraden naar een schakelaar in de muur; en een shelly 2 erbij als je goedkoop draadloos wil werken (heb ik, is ideaal, zorg wel best voor een diepe inbouwdoos zodat je de ruimte hebt).

Meerdere rolluiken op dezelfde schakelaar kan niet zomaar; dat geeft allerhande problemen. Als je schakelaars met een shelly erachter voorziet; kan je deze draadloos aan elkaar koppelen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:00
Hoe ik het gedaan heb is alsvolgt:

Door de nieuwbouwer een aansluiting buiten laten plaatsen met blauw/bruin/geel-groen en 2x zwart voor een zonnescherm. Binnen een wcd met jalozieschakelaar erin, met daarachter een Shelly 2.5 in roller shutter mode. Werkt perfect. Het zonnescherm is een 'dom' zonnescherm. De aansluiting van het scherm zit op ongeveer de plek van de doos.

Aantal jaar later rolluiken laten plaatsen. Mijn rolluiken zijn slimme Somfy IO rolluiken. Je krijgt er zo'n witte/zwarte afstandsbediening bij en er zit gewoon een normale draad aan (blauw, aarde en bruin). De rolluiken kun je ook draadloos bedienen met Home Assistant door middel van de connexoon. Bij de installateur van de luiken moest ik aangeven waar de draad naar binnen moest komen, dus linker of rechter motor.

Beide oplossingen geven feedback over de huidige positie van het scherm/luik en werken probleemloos!

Draaddikte van beide zie ik geen verschil in ten opzichte van de andere draden in huis.

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08:26
naftebakje schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:14:
@deWit Wat als die kabel niet lang genoeg is?
Bestellen met een kabel die wel lang genoeg is.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

• Molbaas
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 29-10-2025
Dank voor al jullie reacties!

Ik vroeg de dame van het aannemersbedrijf of er dan ook geen schakelaar geplaatst diende te worden (voor het zonnescherm dan wel de rolluiken), maar zij dacht van niet (?)

Zit je in zo'n geval niet direct aan de duurdere wifi/radiotechnologie van Somfy (io/RTS) vast (want geen contactdoos in de muur?
Van @naftebakje begrijp ik dat ook in zo'n geval de optie voor een analoog schakelpunt wordt geadviseerd.

Nu ik de kans heb het volledig te laten aanleggen lijkt de contactdoos/Shelly optie het meest voor de hand te liggen, mede gezien de kosten. Voor somfy/draadloze aansturing kun je altijd nog gaan.

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-01 00:24
De zonwering die ik heb geplaatst heeft 4 of 3 aderig snoer.
4 voor schakelaar en 3 voor afstandbediening.

Zolang de aannemer de draden voor de zonwering netjes in een doos uit laat komen, schroeft de zonweringmonteur/jij zelf er wel een schakelaar op.

Kabel hoort links, danwel rechtsbovenhoek van het kozijn te zitten. Het liefst weer met een lasdoos zodat het motorsnoer daar netjes vastgeknoopt kan worden.
Pagina: 1