Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:24
Ik had het gevoel dat onze vloer niet overal dezelfde temperatuur had, dus heb ik een infrarood temperatuurmeter gekocht om een goede meting te doen op verschillende punten van de kamervloer.
De verwarming wordt verzorgd middels warmtepomp en vloerverwarming en de temperatuur staat ingesteld op 21 graden.
Welke temperatuur zou de vloer moeten zijn en hoeveel afwijking mag er tussen de gemeten punten zitten?

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:56
Zou niet meer dan 3-4 graden afwijking willen zien eigenlijk.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Matadores
Owja, zoals ik al meldde was de ingestelde temperatuur 21 graden en daar wijkt ie eigenlijk ook niet vanaf op de thermostaat in de kamer; hij meet dus wel een constante temperatuur. Echter als ik op sokken door de kamer loop dan merk ik dat er zones zijn die onderling een verschillende temperatuur hebben.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:56
Dus wat heb je gemeten nu dan?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:51
Wat voor vloer heb je?

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-11 14:59
Kan ook zijn dat het net een stukje van de vloer is waar de buis net niet doorheen loopt ivm een bocht. Ik heb ook een paar stukjes in de vloer die wat kouder zijn dan de rest van de vloer, maar dat zit allemaal net op een hoek van een groep of dicht bij de muur.

Hail to the king baby!

• Matadores
Het gaat om een gietvloer over de gehele begane grond, behalve in het toilet, dat is betegeld.

Ik heb van 18 punten in de woonkamer de temperatuur gemeten. Het verschil tussen de laagste en hoogste temp is 2,7 graad.

In de hal en toilet lag de vloertemperatuur zo’n 2 graden lager dan in de woonkamer. En dit terwijl de temperatuur in de hal/toilet dmv de thermostaat in de woonkamer wordt geregeld.
De lagere temperatuur had ik al opgemerkt en ik wil daarom de installateur de vloerverwarming nog eens goed later inregelen.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:51
Reflectieve oppervlaktes kan je niet goed meten met een infraroodthermometer.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-11 05:54

psy

Matadores schreef op woensdag 8 december 2021 @ 18:55:
Het gaat om een gietvloer over de gehele begane grond, behalve in het toilet, dat is betegeld.

Ik heb van 18 punten in de woonkamer de temperatuur gemeten. Het verschil tussen de laagste en hoogste temp is 2,7 graad.

In de hal en toilet lag de vloertemperatuur zo’n 2 graden lager dan in de woonkamer. En dit terwijl de temperatuur in de hal/toilet dmv de thermostaat in de woonkamer wordt geregeld.
De lagere temperatuur had ik al opgemerkt en ik wil daarom de installateur de vloerverwarming nog eens goed later inregelen.
In hal & toilet worden ook wel eens minder lussen gelegd. Dat kan het verschil ook wel verklaren.

Trouwens de thermostaat-temperatuur heeft niets te maken met de temperatuur met de vloer. Thermostaat meet alleen de luchttemperatuur.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
@Matadores Interessant topic. Zelf toevallig ook nieuwsgierig naar.

Welke temperatuurmeter heb je gekocht en is dit de aanbevolen manier om vloerverwarming te meten, heb zelf keramische tegels liggen in plaats van een gietvloer?

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:15
Temperatuur verschil is toch logisch? Vloerverwarming wordt in patronen en zones gelegd.
Temperatuur neemt af naarmate water langer in de leiding zit.
Het ligt er dus aan hoe je vloerverwarming is aangelegd waar het warmer en kouder is...
Met je huid voel je duidelijk dat verschil, maar dat is toch geen enkel probleem?

Voor hal en toilet op hogere temperatuur te krijgen, terwijl die worden aangestuurd door thermostaat woonkamer, kan je voor elkaar krijgen door flow over die zone iets te verhogen, of die van de rest iets te knijpen

[ Voor 25% gewijzigd door Cyriel85 op 08-12-2021 19:18 ]

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

• Matadores
Foutje

[ Voor 99% gewijzigd door Matadores op 08-12-2021 19:39 ]

• Matadores
Greatsword schreef op woensdag 8 december 2021 @ 19:13:
@Matadores Interessant topic. Zelf toevallig ook nieuwsgierig naar.

Welke temperatuurmeter heb je gekocht en is dit de aanbevolen manier om vloerverwarming te meten, heb zelf keramische tegels liggen in plaats van een gietvloer?
Deze bij Bol

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fTjgvjeE8eVXIxJWFGjhrzH-EO4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VNs3StCnwDDUPEqpz9tw7OGi.jpg?f=user_large

• Matadores
Cyriel85 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 19:16:
Temperatuur verschil is toch logisch? Vloerverwarming wordt in patronen en zones gelegd.
Temperatuur neemt af naarmate water langer in de leiding zit.
Het ligt er dus aan hoe je vloerverwarming is aangelegd waar het warmer en kouder is...
Met je huid voel je duidelijk dat verschil, maar dat is toch geen enkel probleem?

Voor hal en toilet op hogere temperatuur te krijgen, terwijl die worden aangestuurd door thermostaat woonkamer, kan je voor elkaar krijgen door flow over die zone iets te verhogen, of die van de rest iets te knijpen
Hier moet ik idd naar laten kijken. Ik wil niet zelf aan al die debietmeters draaien voor meer/minder flow.
Pagina: 1