Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:54
Mijn PC liep gister tijdens een youtube filmple compleet vast. Na opnieuw opstarten blijft die vastzitten in:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/W1V1qFn.jpeg

Het circeltje draait niet door en hij zit vast.

Ik heb vervolgens een windows 7 CD gepakt, cdrom drive aangesloten en de boot in de bios naar de cdrom gezet. Dit werkt, en hij laadt de windows files, maar na kort "windows starten" tonen gaat die naar een zwart scherm en komt hier niet meer uit. Filmpje:

https://imgur.com/5GpIlXE

Ik heb met beide SSD's individueel proberen te booten, maar beide doen hetzelfde, "windows starten" verdwijnt en gaat naar zwart scherm. Ook heb ik alle ram reepjes afgekoppeld en individueel geprobeerd om te starten, maar dit resulteert in hetzelfde.

Ik ben een beetje door mijn opties heen aan het raken en weet niet goed wat verder nog te proberen.

Mijn PC:
Intel Core i5-4460
ASRock B85 Pro4
MSI GeForce GTX 2260 GAMING 4G
NZXT S340 Zwart
Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart
Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU
Antec VPF Series 450W
Crucial BX100 250GB (hier staat windows op)
Samsung 850 EVO 500 GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Draaien alle fans in je systeem nog? (in het bijzonder je CPU fan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
MarkyB schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:53:
Draaien alle fans in je systeem nog? (in het bijzonder je CPU fan)
Zojuist even gekeken, all fans draaien. De enige fan die een beetje lafjes draait is een case fan aan de achterkant, echter dit zou al langer zo kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Heb je de beschikking over een Hiren's boot cd? Daarmee kan je afzonderlijk je memory, cpu, hdd en videokaart stresstesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
MarkyB schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:57:
Heb je de beschikking over een Hiren's boot cd? Daarmee kan je afzonderlijk je memory, cpu, hdd en videokaart stresstesten.
Heb ik helaas niet. Wel een extra GPU die ik nog kan proberen, maar het voelt onwaarschijnlijk dat de GPU het probleem kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Ik vind 450 watt voor jouw setup wel een beetje aan de magere kant, het zou ook de voeding kunnen zijn. Helaas blijft het gissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
In volgorde van waarschijnlijk imo
  1. SSD defect/corrupte windowsinstallatie
  2. Mobo
  3. PSU
  4. RAM
Punt 1 kun je makkelijk testen, door de SSD te ontkoppelen en een Linux boot USB stick te maken en gebruiken.
Punt 2 is heel erg lastig te checken. Daar kom je meestal op uit doordat je de andere punten kunt uitsluiten.
Punt 3 zou kunnen. Je kunt de GPU eruit halen en de igp van je CPU gebruiken. Doet hij het dan zonder problemen dan zijn defecte gpu of problemen met PSU waarschijnlijk.
Punt 4 zou je een nachtje memtest kunnen laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
eL_Jay schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:05:
In volgorde van waarschijnlijk imo
  1. SSD defect/corrupte windowsinstallatie
  2. Mobo
  3. PSU
  4. RAM
Punt 1 kun je makkelijk testen, door de SSD te ontkoppelen en een Linux boot USB stick te maken en gebruiken.
Punt 2 is heel erg lastig te checken. Daar kom je meestal op uit doordat je de andere punten kunt uitsluiten.
Punt 3 zou kunnen. Je kunt de GPU eruit halen en de igp van je CPU gebruiken. Doet hij het dan zonder problemen dan zijn defecte gpu of problemen met PSU waarschijnlijk.
Punt 4 zou je een nachtje memtest kunnen laten lopen.
Ik heb 2 SSD's, een met windows installatie en een zonder. Ik heb beide afzonderlijk geprobeerd en beide resulteren in hetzelfde probleem.

Ik heb ook 3 ram reepjes die ik individueel heb geprobeerd.

Dus dan blijft PSU/MOBO nog over al main contenders denk ik? Ik zal proberen mijn GPU even eruit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markozv
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-08 15:39
Het vastlopen lijk te gebeuren bij het laden van windows files als ik jouw verhaal zo lees, tevens lees ik ook dat je een Windows 7 boot cd gebruikt (Win7 is al een tijdje EoL). Heb je ook iets met Windows 10 boot?

[ Voor 15% gewijzigd door Markozv op 08-12-2021 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:07
Ik zou een Linux live cd (Ubuntu of Mint) proberen en met memtest86 controleren of je geheugen en geheugencontroller nog goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
Markozv schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:05:
Het vastlopen lijk te gebeuren bij het laden van windows files als ik jouw verhaal zo lees, tevens lees ik ook dat je een Windows 7 boot cd gebruikt (Win7 is al een tijdje EoL). Heb je ook iets met Windows 10 boot?
Nee. Ik heb gisteravond geprobeerd een boot usb te maken met de windows 10 ISO, maar ik was eerlijk gezegd even vergeten wat een gedoe dat is. De filesize is te groot voor FAT32, en met mac zijn er weinig makkelijke opties om de file te splitten zodat het erop past. Het is wel een punt overigens, ondanks dat dit een officiele windows 7 cd is is dit nog wel een vraagteken of het misschien de oorzaak is.. Wellicht koop ik een windows 10 boot USB (zie een voor 20 euro op amazon).

Ook net de GPU vervangen, helaas weer exact hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-10 13:12
SCIxX schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:34:
[...]

Nee. Ik heb gisteravond geprobeerd een boot usb te maken met de windows 10 ISO, maar ik was eerlijk gezegd even vergeten wat een gedoe dat is. De filesize is te groot voor FAT32, en met mac zijn er weinig makkelijke opties om de file te splitten zodat het erop past. Het is wel een punt overigens, ondanks dat dit een officiele windows 7 cd is is dit nog wel een vraagteken of het misschien de oorzaak is.. Wellicht koop ik een windows 10 boot USB (zie een voor 20 euro op amazon).

Ook net de GPU vervangen, helaas weer exact hetzelfde.
Moeilijk???

Gebruik gewoon de Windows 10 Media Creation tool.
Die regelt alles voor je.
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Wylana schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:39:
[...]

Moeilijk???

Gebruik gewoon de Windows 10 Media Creation tool.
Die regelt alles voor je.
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10
Denk niet dat dat werkt op een mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
Hell-Slave schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:49:
[...]

Denk niet dat dat werkt op een mac.
Het moet toch niet moeilijk zijn dit op een andere PC te regelen?
Dan kan hij daarna de USB gebruiken op zijn PC en Windows 10 installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Wylana schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:52:
[...]

Het moet toch niet moeilijk zijn dit op een andere PC te regelen?
Dan kan hij daarna de USB gebruiken op zijn PC en Windows 10 installeren.
Hij had het over dat het een hoop gedoe was op een mac en jij denkt dat iedereen meerdere reserve computers heeft met windows erop? ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
Hell-Slave schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:55:
[...]

Hij had het over dat het een hoop gedoe was op een mac en jij denkt dat iedereen meerdere reserve computers heeft met windows erop? ;w
Ja, computers zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven en er zal ongetwijfeld wel iemand zijn die hem kan helpen met een Windows machine....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
Ik heb inderdaad geen windows PC in de omgeving (behalve diegene die kapot is), enkel 2 macs.

Sowieso lijkt me het vreemd waarom een officiele windows 7 cd niet zou werken? Maar goed, who knows...

[ Voor 52% gewijzigd door SCIxX op 08-12-2021 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
Net een USB C naar sata adapter gekocht zodat ik kan kijken of ik nog bij mijn SSD's kan via mijn mac.

Zou ik de windows ISO op de SSD kunnen plaatsen via deze weg om hem bootable te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.nIX
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22-10 11:46
Een ISO op je SSD zetten, om daar dan vanaf te starten is evenveel moeite als gewoon een USB bootable maken via een programma zoals hier staat uitgelegd:
https://www.windowscentra...0-installer-usb-drive-mac
Heb persoonlijk geen ervaring met Mac, dus kan niet instaan voor de uitleg die gegeven is op die website.
En ja, je SSD met de Windows installatie zou weleens kassiewijlen kunnen zijn.
Maar ook je moederbord, of zelfs je PSU zou het probleem kunnen zijn. Kijk eens of je ergens wat onderdelen kunt lenen van iemand, om een degelijke diagnose uit te voeren door middel van onderdelen uitwisselen.
Mocht je in de buurt van Roermond wonen, stuur me een berichtje, ik heb dergelijke onderdelen liggen, en wil ook wel meehelpen ermee.
Pagina: 1